Szyszkowska Maria - W opozycji do przeciętności, czyli własna droga ku wolności.pdf

(367 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
Przedmowa ... 7
O potrzebie ilozoii w codzienności ... 8
Tworzenie siebie ... 12
Niepowtarzalne chwile ... 1
Dystans do siebie ... 21
Nieporozumienia wokół wolności ... 24
Czynnik destrukcyjny ... 30
Przemoc ... 33
Zwierzęta ... 36
Człowiek – istota aspołeczna ... 39
Manowce ... 41
Miłość erotyczna ... 44
Odrodzenie wewnętrzne ... 0
Ostrożnie z modą ... 4
Smakowanie codzienności ...6
Nadwrażliwa psychika ... 8
Aptekarze i magiczne leczenie ... 61
Nałogi ... 69
Życzliwość ... 72
Releksje słoneczne ... 74
Przeciw wygodzie ... 76
Nadzieja ... 78
Ucieczka przed sobą ... 81
Upadek ... 84
Twórczy niepokój ... 87
Aprobata siebie ... 90
Pośpiech ... 92
Smak zemsty ... 94
Uczciwość ... 96
Nawyki ... 98
Wiarygodność ... 101
Niszczenie talentów ... 104
Pozytywna anormalność ... 107
Myśli ... 110
Poziomy uczuć ... 113
Korozja słowa ... 120
Nadmiar racjonalizmu ... 126
Irracjonalizm w polityce ... 129
Pokój ... 133
Inny ... 13
Wyznania religijne ... 140
Sny ... 143
Niezaspokojenie ... 146
Wątpliwości ... 11
Rozmowy ... 17
Rywalizacja ... 19
Poszukiwanie wroga ... 162
Wypada – nie wypada ... 166
Słabość jako siła ... 168
Rozkwit cywilizacji ... 171
Konfucjusz i taniec ... 177
Poczucie bezpieczeństwa ... 183
Edukacja w XXI wieku ... 186
Niezbędność ideałów ... 19
Braterstwo z roślinami i zwierzętami ... 200
W opozycji do neoliberalizmu ... 203
6
PRZEDMOWA
Niniejsza książka jest kolejną z zakresu filozo-
fii codzienności, by wymienić spośród wydanych
poprzednio „Odcienie codzienności”, „Twórcze
niepokoje codzienności”, „Filozofia codzienności
w rzeczywistości neoliberalnej”, „Zagubieni w co-
dzienności”, „Za horyzontem”. Jej fragmenty zosta-
ły napisane w mojej nałęczowskiej kawiarni - galerii
sztuki „Ewelina”.
Filozofia ma znaczenie zarówno teoretyczne, po-
znawcze, jak również praktyczne. Dzięki niej można
odnaleźć sens własnego życia.
Filozofowie rozmaitych epok byli zdania, że wła-
dza w państwie powinna należeć do jednostek po-
nadprzeciętnych, bowiem sprzeczne z przyzwoitoś-
cią jest podleganie osób mądrzejszych głupcom, czy
na przykład osobom poszukującym w sprawowaniu
władzy zaspokojenia własnych interesów. Zgłębia-
nie filozofii służy mądrości, której brak w polityce
jest dotkliwie odczuwany.
Społeczeństwo składa się z jednostek różniących
się między sobą. Człowiek przeciętny jest z reguły
zadowolony z siebie i traktuje własną przeciętność
7
jako normę. Wykształcenie, co należy dodać, nie jest
wskaźnikiem ponadprzeciętności. Wyraża się ona
w szerokich horyzontach myślowych, rozbudowa-
nej wyobraźni, wielkiej wrażliwości, wysokim po-
ziomie rozwoju uczuć oraz twórczym stosunku do
siebie i świata. Jednostki nieprzeciętne znamionuje
także mądrość i zespolona z nią życzliwość wobec
rozmaitych punktów widzenia.
8
914809521.001.png
O POTRZEBIE FILOZOFII
W CODZIENNOŚCI
Filozofię ceniono o wiele wyżej w poprzednich
epokach niż obecnie. Początkowo filozofia była
wszechnauką. W starożytnej Grecji stanowiła zara-
zem wyraz mądrości.
Czasy specjalizacji spowodowały, że wykształ-
cenie nie prowadzi w sposób konieczny do mądro-
ści oraz jej nie gwarantuje. Jak napisał Jan Stępień
w jednym ze swoich aforyzmów, mamy wiele osób
wykształconych i coraz mniej oświeconych. Potęgu-
je ten stan rzeczy przypisywanie większego znacze-
nia statusowi materialnemu niż temu, co człowiek
reprezentuje w wymiarze duchowym.
Narasta coraz mocniej zainteresowanie pogląda-
mi ludzi przeciętnych – zamiast stanowiskiem osób
odznaczających się wysokim poziomem rozwoju
wewnętrznego i zarazem kultury osobistej. Poglądy
większości społeczeństwa nie powinny być wiążące
dla tych, którzy poszukują własnej drogi.
Wpływ mediów oraz sprawowanie władzy po-
litycznej nie przez wybitne indywidualności, przy-
niosło jako skutek oddziaływanie tego, co myśli
przeciętny człowiek. W rezultacie funkcjonują
w społeczeństwie poglądy większości, chociaż wia-
domo, że liczba osób wyrażających jakiś pogląd
nie czyni go tym samym godnym szerzenia i na-
śladowania. We współczesnych społeczeństwach
europejskich i amerykańskich miejsce filozofów za-
jęli socjologowie. Zatem odciskają się na świadomo-
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin