Dodatek_1(2).txt

(31 KB) Pobierz
                           Programy pomocne w crackingu

Spis tresci:
1. Wstepniak
2. Debugger
3. Disassembler
4. Hex Edytor
5. Monitor Zasobow
6. Analizator plikow
7. PE Edytor
8. ProcDump, zwykle niezwykle narzedzie.. ale do czego sluzy..
9. Resource Edytor
10. Generatory crackow, loaderow i keygeneratorow.
11. Dekompilator
12. Inne przydatne narzedzia
13. Koncowka

-----------------
1.  WSTEPNIAK
-----------------

hej... w tej lekcji omowimy narzedzia jakie sa pomocne kazdemu crackerowi...
moze nie wszystkie beda ci potrzebne od razu.. ale z czasem gdy opanujesz
jedno, drugie itd.. narzedzie i bedziesz zdobywal coraz to nowe
crack-informacje przekonasz sie ze zast

osowanie nowych narzedzi wiele spraw ulatwi.. i niektore... wydawalo by sie
niemozliwe... pozwoli ci wykonywac i to bez "wiekszego" wysilku. Nie bede tu
opisywal jak uzywac poszczegolnych narzedzi.. bo od tego beda inne lekcje..
ale napisze co pozwoli ci

 wykonac dane narzedzie oraz podpowiem ktore z nich (moim zdaniem) sa
najbardziej funkcjonalne i w ktore jest sie warto wyposazyc. Oczywiscie to
nie znaczy ze musisz ich uzywac.. ale wiekszosc opisow jest pod te narzedzia
i sa co najwazniejsze bardzo fun

kcjonalne.. a co rownie wazne... po odpowiednim wprowadzeniu sa stosunkowo
latwe w obsludze. No mysle ze po takim wprowadzeniu mozemy zaczac poznawac
narzedzia prawdziwego crackera...

------------
2. DEBUGGER
------------

hmm... jaki wybrac?? jaki jest najbardziej funkcjonalny, a ktory pozwala
sledzic kod bez wiekszych problemow?? he.. trudne pytania... proste
odpowiedzi..
Opisze tutaj dwa debuggery.. TRW2000 oraz SOFTICE.... niektorzy z was
(bardziej kumaci) moga sie zastanawiac dlaczego nie opisze mozliwosci innych
debuggerow jak chocby COOL Debugger... he.. odpowiedz jest prosta.. poprostu
z nich nie korzystalem.. wiec
nie wiem jak dzialaja... jakie maja mozliwosci a jakich im brak... poprostu
nie sprawdzalem na wlasnej skorze to nie bede opisywal. Dobra ale koniec
tego pierniczenia.. zacznijmy wreszcie omawiac konkretna sprawe...

SOFTICE - ten debugger to zywy crackerski przelom... na nim uczylo sie wielu
dzisiejszych crackerow... jest on szalenie funkcjonalny i jest
najpopularniejszym debuggerem wsrod crackerow... na niego powstalo juz
tysiace opisow.. sposobow dzialania.. rozne

 tipsy i tricki... to wszystko dla niego. Z zalozenia debugger jako taki
powstal aby pomoc programistom w lokalizowaniu bledow wywolywanych przez
swoje programy.. ale cos chyba nie wyszlo.. co prawda debugger pomaga
programistom ale jeszcze bardziej poma

ga... he.. no komu?? no wlasnie.. nam!... crackerom. Softice pozwala na
bardzo zaawansowane operacje na pamieci... poczynajac od zwyklego sledzenia
w pamieci i obserwowania w niej zmian poprzez zmiany instrukcji az po...
he.. tutaj nie potrafilem okresli

c.. moze kiedys ty to zrobisz.. moze..
Pozwole sobie wymienic kilka operacji ktore umozliwia nam softice:
- zastawianie pulapek na wywolaniach funkcji api,
- zastawianie pulapek na adresie w pamieci,
- zastawianie pulapek warunkowych np. gdy al==30h,
- zastawianie pulapek warunkowych na wywolaniach funkcji api np. zakladamy
pulapke na otwarcie pliku przy warunku ze ten plik ma sie nazywac
"robaczek.txt" lub ze ma miec rozszerzenie "*.reg".. i wiele wiele innych
warunkow zaleznych od aktualnych potrze

b,
- modyfikacje instrukcji w pamieci,
- modyfikacje wszystkich rejestrow,
- zakladanie pulapek na wiadomosciach przesylanych przez system (WM_XXXXXX),
zarowno mozna zalozyc w taki sposob aby si przerywal na kazdej wyslanej
wiadomosci do danego okna jak rowniez na konkretnej np. WM_DESTROY...,
- wbudowany kalkulator pozwala wykonywac rozne operacje arytmetyczne (np.
cmp, add, mul, idiv) i logiczne (np. xor, or, ror, rcl, not, shl) po uzyciu
odpowiedniego operatora oraz pozwala wyswietlic wynik na trzy sposoby (hex,
dec, ascii)
- pozwala sprawdzic "co sie stanie gdy ta instrukcja sie wykona??"
- umozliwia zalozenie pulapki na odczyt/zapis w obrebie okreslonego adresu,
- pozwala na lamanie progow zabezpieczonych dongle poprzez zastawienie
pulapki na operacje wyj./wej.
- i wiele wiele innych ktorych nie sposob wymienic...

TRW2000 - ten debugger to rowniez przelom. Jest debuggerem konkurencyjnym do
softice, a to znaczy nie wiecej nie mniej ze posiada bardzo podobne funkcje.
W zasadzie to pozwala na to samo co si. TRW jest w zasadzie loaderem..
uruchamiajac go widzimy okien

ko z ktorego po chwili wnioskujemy ze musimy wybrac plik ktorego chcemy
sledzic.. kiedy go wybierzemy klikamy load i jestesmy w mejscu gdzie program
zaczyna swoja dzialalnosc.. w si jest to rowniez mozliwe po wykorzystaniu
loadera dolaczonego do niego. T

RW jest takim debuggerem ktorego uruchamiamy i zamykamy jak zwykly
program... chocby notatnik. Jest to bardzo pomocne i pozwala uniknac tylu
problemow ile ma si podczas ladowania sie do pamieci.. Nie bede tu opisywal
funkcji tego debuggera bo mozesz wycz

ytac na co pozwala si i mozesz to rowniez przypiac do TRW.. jednakze trw
pozwala na cos co w si jest niemozliwe.. otoz na sledzenie programu zarowno
na poziomie ring3 jak rowniez ring0... he he.. tak bardzo ciekawe.. i
pomocne, ;))

PODSUMKA Z DEBUGGEROW
Osobiscie nie moge ci powiedziec uzywaj tego a tego debuggera bo ten jest
lepszy.. ktory wybierzesz to juz twoja decyzja.. ja osobiscie proponuje
uzywac zarowno si jak rowniez trw naprzemiennie. Bo przeciez musisz pamietac
taka mala anegdodke, ze:
"Gdzie si nie moze tam trw pomoze...;))"
i na tym milym akcencie zakoncze omawianie debuggerow ;))

----------------
3. DISASSEMBLER
----------------

Podobnie jak w debuggerach na crack rynku panuja dwa disassemblery. Sa to
IDA (Interactive DisAssembler) oraz W32DASM. Sa to disassemblery bardzo
rozniace sie od siebie a jednak bardzo podobne.

W32DASM - jest to chyba (juz niedlugo) najbardziej rozslawiony disassembler.
Pozwala na prawie wszystko czego mozna oczekiwac od disassemblera. Posiada
nawet wbudowany debugger, ktory moim skromnym zdaniem jest bardzo prymitywny
(czyt. malo funkcjonalny)

 chociaz tu lepiej sie nie bede w tym temacie rozpisywal bo zaledwie kilka
razy z niego korzystalem i chyba go jeszcze dobrze nie poznalem.
Disassembler jakim jest W32DASM jest latwym w obsludze bardzo funkcjonalnym
progiem.. jednakze na jego niekorzysc
wychodzi to ze technik antydisasm na niego wyszlo juz tyle ze wlasciwie jak
programisci z URSoftware nie wypuszcza nowej wersji W32DASM odpornej na
terazniejsze sztuczki przeciw temu disassemblerowi to straci on racje bytu
wsrod crackerow.. a z tego pros

tego wzgledu ze kazda lama bedzie mogla wywalic W32DASM. Oczywiscie mozna
probowac mieszac w kodzie, reversowac go.. ale czy jest sens? lepiej
poprostu sie przerzucic na inny. Oto kilka podstawowych funkcji na jakie
pozwala W32DASM:
- znajdywanie ciagow znakow wystepujacych w programie (String Data
References),
- debuggowanie programu,
- podazanie do okreslonych miejsc w progu np. entry point (goto),
- wykonywanie skokow,
- podglad offsetu okreslonej instrukcji oraz jej opcodu,
- przejrzyste przegladanie tablicy importow (to tam gdzie sa wszystkie api,
biblioteki i takie tam) dzieki czemu mozemy sprawdzic jakich funkcji uzywa
program,
- podglad pliku w widoku hex'adecymalnym... czyli cos podobnego jak w
hexedytorze,
- zapisywanie aktualnie zdisassemblowanego pliku do pliku projektu dzieki
czemu gdy zdisassemblowany plik jest dosc duzy nie musimy czekac na
disassemblacje co przy duzych plikach.. trwa.. i trwa.. i trwa..
- szukanie tekstu w zdisassemblowanym projekcie,
- drukowanie.. (he he.. to byl zart.. chociaz mozesz drukowac.. ;))
- i jeszcze kilka innych ktore jak narazie nie beda ci potrzebne,

IDA (Interactive DisAssembler) - na co pozwala IDA? no mozesz sie tylko
domyslac jezeli na jej opis zostala przeznaczona cala lekcja.. Powiem
krotko.. IDA pozwala na o wiele wiecej niz W32DASM.. jednakze nie posiada
debugera. Jest to baardzo wysoko konfi

gurowalny program co czyni go dla poczatkujacego trudnym w obsludze..
przynajmniej na poczatku.. po jakims czasie gdy sie juz przyzwyczaisz sam
bedziesz mogl doceniac uroki tego proga. Mozesz w nim skonfigurowac prawie
wszystko.. poczawszy od calego wygl

adu poprzez ustawienie pod jakim procesorem byl kompilowany plik co pozwala
na efektywniejsza i trafniejsza disassemblacje az do konfiguracji he..
niewiem czego.. mnie trudno jest wyznaczyc tu granice...
Niewatpliwa wada ID'y jest dluga.. he.. co ja mowie.. baaardzo dluga
disassemblacja w porownaniu z W32DASM.. a jak bardzo dluzsza??.. powiem
tak.. pod WDASM'em gdy disassemblowalem 9 mb plik paint shop pro zajelo mi
to cos ok. 30-40 min. a pod IDA ten sa

m plik disassemblowalem 2 doby.. bez kilku godzin... a wszystko dzialo sie
na CPU 500 mhz.. 196 mb ramu... to jak bardzo wolno disassembluje mozesz
sobie sam skojarzyc. Jednakze dzieki wolniejszej disassemblacji ID'e jest o
wiele trudniej wywalic niz W32

DASM. Disassemblacja ID'y jest o wiele dokladniejsza i zaczyna sie ZAWSZE od
entry point.. co napewno wplywa na korzysc ID'y. Moje skromne zdanie jest
takie ze warto zaplacic te kilka godzin dluzej za lepsza, dokladniejsza i
bardziej wydajna disassemblac

je przy baardzo wysokich mozliwosciach konfiguracyjnych. Wiecej w specjalnej
lekcji przeznaczonej dla ID'y.

PODSUMKA Z DISASSEMBLEROW
W disassemblerach tez nie ma mowy o uzywaniu tylko jednego z nich. Wogole
cracker to taki "zawod" w ktorym trzeba sie uczyc uzywac roznych narzedzi i
niewolno sie przyzwyczajac do uzywania tylko jednego z dostepnych poniewaz
co chwile wymyslane sa jakies

 techniki anty i niestety dzis jednym narzedziem mozemy robic cuda ale juz
jutro moze zostac wymyslona technika anty na to narzedzie i jesli nie
potrafisz obejsc tego anty to musisz sie przerzucic na inne narzedzie.
Chociaz wbrew pozorom wielu crackerow
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin