DYDAKTYZM BAJEK IGNACEGO KRASICKIEGO.doc

(45 KB) Pobierz
DYDAKTYZM BAJEK IGNACEGO KRASICKIEGO

DYDAKTYZM BAJEK IGNACEGO KRASICKIEGO

Bajki Krasickiego są dla niego tym, czym dla Kochanowskiego fraszki. Mają one charakter dydaktyczny. Krasicki wyśmiewa ludzkie wady: głupotę i pychę. Służą mu do tego maski, czyli zwierzęta, pod których postaciami kryją się różne postawy ludzkie. Swój program artystyczny przedstawił w bajce pt. "Wstęp do bajek". Bajki nie należy traktować serio, czerpie ona swe tematy z życia ludzi, pokazuje typowe postawy, dotyka prawdy. W bajce "Szczur i kot" stykają się dwie postawy ludzkie: postawa pełna pychy i sprytu. Kot dopada wreszcie szczura, który jest zarozumiały i myśli, że nic mu nie grozi. Bajka pt. "Ptaszki w klatce" pokazuje dwa ptaszki. Jeden z nich był kiedyś na wolności i pragnie na nią powrócić, drugi urodził się w klatce i nie czuje tego co kompan. Każdy pragnie wolności. Bajka nawiązuje do rozbioru Polski. Bohater bajki pt. "Filozof" nie wierzył w Boga, jednak w chorobie zaczyna wierzyć, wręcz uwielbia Boga. Ludzie są zmienni, człowiek jest ułomny. "Jagnię i wilcy" to bajka mówiąca o sile. Silniejsze wilki pożerają bez przyczyny jagnię, które uosabia tu niewinność i kruchość. Wilki symbolizują ludzi silnych i okrutnych. Polska była w owym czasie jagnięciem w stosunku do zaborców. W bajce pt. "Dewotka" autor mówi o powierzchowności wiary. Uważa, że wiara powinna polegać na życiu wg określonych zasad. "Kruk i lis" przedstawia dwie cechy ludzkie odgrywające ogromne znaczenie. Lis to człowiek chytry, skąpy i przebiegły, zaś kruk to uosobienie głupoty i zbytniej ufności. W bajce "Malarze" autor mówi, że nie zawsze dobrze jest przedstawiać świat tak, jak on naprawdę wygląda. Bajki mają charakter ponadczasowy i dydaktyczny, tzn. bawiąc uczą czytelnika. Zawierają wiele zasad i pouczeń żywych do dnia dzisiejszego. Człowiek jest istotą zmienną. Świat zdominowany jest przez siłę, pychę i głupotę, co zmusza do refleksji nad światem i człowiekiem w nim żyjącym.

 

ALEGORIA - znak językowy mający oprócz swojego znaczenia dosłownego jeszcze inne ukryte  i domyślne, ale ściśle określone i przypisane, w zasadzie umowne, usankcjonowane tradycją, np.: sowa - mądrość, lis - chytrość

SYMBOL - o danym utworze literackim - zbiór ukrytych i niejasnych treści dopusz- czających rozmaite interpretacje opierające się na subiektywnych doświadczeniach i przeżyciach - w przeciwieństwie do alegorii opartej na umowie; symbol stale powtarzający się w pewnej funkcji staje się alegorią

BAJKA - krótka opowieść wierszem lub prozą będąca ilustracją pewnej prawdy ogólnej, często satyryczna z morałem na temat ludzkich charakterów i postaci; bohaterowie są to najczęściej zwierzęta

 

TYTUŁ

BUDOWA

TYP

  MORAŁ

NAUKA                 MORALNA

"Szczur i kot"

epigramatyczna

alegoryczna

"...gdy się dymem kadzideł zbytecznych zakrztusił,/ Wpadł kot z boku na niego, porwał i udusił."

zbytnia pewność siebie nie popłaca.

"Ptaszki w klatce"

epigramatyczna

  alegoryczna

"Jam był wolny, dziś w klatce i dlatego płaczę."

najlepsze miejsce do życia to miejsce, gdzie się wychowało - dom rodzinny, stare zwyczaje

"Filozof"

epigramatyczna

satyryczna

"Przyszła słabość, aż mędrzec, co w firmament mierzył,/ Nie tylko w Pana Boga - i w upiry wierzył."

umieć przystosować wiedzę praktyczną do teoretycznej; "jak trwoga to do Boga"

"Groch przy drodze"

narracyjna

satyryczna

"Niech się miary trzymają i starzy i, młodzi: i ostrożność zbyteczna częstokroć zaszkodzi."

nie przesadzać z ostrożnością

"Jagnię  i wilcy"

epigramatyczna

alegoryczna

"Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie."

 

"Dewotka"

epigramatyczna

satyryczna

"Mówiąc właśnie te słowa : "i odpuść nam winy, jako my odpuszczamy" biła bez litości."

należy być chrześcijaninem i robić to co się mówi (słowa modlitwy)

"Kruk i lis"

narracyjna

alegoryczna

"Bywa często zwiedzionym, kto lubi być chwalonym."

nie dać się zwieść zbytnim pochwałom - rozwaga

"Malarze"

epigramatyczna

satyryczna

"Piotr malował podobne, Jan piękniejsze twarze."

ludzie lubią pochlebstwa, a szczerość nie popłaca

"Wilczki"

narracyjna

alegoryczna

 

oddawanie się rzeczom błahym zmyla czujność na rzeczy ważne

"Przyjaciele"

narracyjna

alegoryczna

"Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły."

prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie

"Dzieci i żaby"

narracyjna

satyryczna

"Źle się bawicie,/ dla was to jest igraszką, nam chodzi o życie."

znęcanie się nad słabszym, zabawa jego kosztem jest złem

"Lew pokorny"

epigramatyczna

alegoryczna

"Żle zmyślać, źle i prawdę mówić w pańskim dworze."

krytyka silniejszego nie popłaca, bo "prawda w oczy kole"

"Mądry i głupi"

epigramatyczna

satyryczna

"Nie nowina, że głupi mądrego przegadał(...)/ dlaczego dzwon głośny, bo w środku pusty"

należy mało, ale mądrze mówić

"Lis i osieł"

epigramatyczna

alegoryczna

"Głupi ten, kto wniść w przyjaźń z łotrem się ośmiela,/ umiej być przyjacielem, znajdziesz przyjaciela."

 

 

              FILOZOFIA BAJEK:

- łączenie ze sobą paradoksu, sceptyzmu i etyki zdrowego rozsądku

- filozofia pesymistyczna

- piętnacja natury ludzkiej, wyzyskiwania słabszych i okrucieństwa

- zachowanie umiaru, nieufności i postawy asekuracyjnej

- dydaktyczna rola bajek - autor wychowawcą

- wskazywanie drogi medytacji nad życiem

- Krasicki w bajkach drwił z głupoty i naiwności ludzkiej, nie litował się nad ofiarami       własnej głupoty oraz oburzał się na moralność uznającą prymat siły nad prawem

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin