bezpieczne_ferie.pdf

(146 KB) Pobierz
Microsoft Word - bezpieczne_ferie.doc
Temat: Bezpieczne ferie
Scenariusz apelu w szkole podstawowej
Opracowała: Danuta Kochanowska
Nowa Era Nauczycielom – scenariusze lekcji
http://www.nowaera.com.pl
Prowadzący : nauczyciel, dobrze czytający uczeń.
Sceneria : dowolna, zależy od warunków szkoły. Dobrze byłoby, aby dzieci siedziały klasami
przed nauczycielem prowadzącym apel, tak by mogły razem pracować. Nauczyciel powinien
mieć możliwość zawieszenia na ścianie plansz z rebusami.
Przybory : przygotowane przez nauczyciela plansze z rebusami i markery lub flamastry,
liczba plansz i markerów taka sama jak liczba klas.
Przebieg apelu
1. Rozmowa nauczyciela z uczniami biorącymi udział w apelu.
Przykładowe pytania:
– Czego na pewno wszyscy nie zrobimy w poniedziałek? [Oczekiwana odpowiedź: Nie
przyjdziemy do szkoły, bo będą już ferie].
– Jak planujecie spędzić ferie?
– W co będziecie się bawić na dworze?
– Posłuchajcie, jak spędzał zimowy, wolny czas Wasz kolega Koziołek Matołek.
2. Odczytanie wiersza przez dobrze czytającego ucznia.
Małysz
Pomysł chodzi mi po głowie
(Bo po zimie ledwie dyszę),
Zamiast siedzieć w Pacanowie,
Mogę Kozłem być – Małyszem.
Biorę narty, w góry ruszam,
Czeka Kula Kryształowa.
Do przygody rwie się dusza,
Jak ją zdobyć – moja głowa.
Już nazajutrz w Wiśle gości,
Z góry zjeżdża, biega, skacze:
– Nawet w maju moc radości
Można mieć na śniegu, bracie.
Narty dobrze posmarować,
Kucnąć mocno, ręce w tyle,
Wybić się i ... poszybować
Adama Małysza stylem.
Lecz na chęciach się skończyło.
Zamiast jechać, spadł z rozbiegu.
Skok zakończył niezbyt miło,
Jako wielka kula śniegu,
93397289.002.png
 
Z której widać ręce, nogi
(Ciało w śniegu jest schowane),
Widać ogon, uszy, rogi,
No, i narty... połamane.
Jest karetka w minut parę.
Dwaj dzielni sanitariusze
Kozła – wypadku ofiarę,
Wkładają zręcznie na nosze.
– Oj, jak boli! Mamo! Tato!
Połamałem chyba nogi.
– Będziesz musiał całe lato
W gipsie leżeć, Koźle drogi.
Doktor wydał orzeczenie:
– Jest złamana, w gips ją włożyć.
Trzeba zrobić prześwietlenie
I do łóżka cię położyć.
Znasz przysłowie, mój Matołku?
„Żeby kózka nie skakała...”
proszę, dokończ je Koziołku...
– „Toby nóżki nie złamała”.
– Chciałeś być Małyszem pewnie?
Nie rób, proszę, takiej miny
(Koziołkowi mina rzednie).
– Zaraz zastrzyk ci zrobimy!
– Zastrzyk! Nawet nie ma mowy!
Nie pozwolę, proszę Pana!
Przecież jestem całkiem zdrowy,
Tylko noga jest złamana.
Na wyciągu podwieszona
Noga, którą złamał sobie,
Gipsem pięknie obłożona:
– Co ja w tym szpitalu robię?
Tak jak Małysz skakać chciałem!
Zdobyć Kryształową Kulę!
No, i gdzie wylądowałem,
By się teraz zmagać z bólem?
– Za leczenie i kłopoty
Piękne dzięki Panu składam.
Czas na trening, by móc potem,
Skakać tak, jak skacze Adam!
„Podróże Koziołka Matołka”, Wydawnictwo Kolporpress S.A., Kielce
3. Rozmowa na temat wiersza.
Przykładowe pytania:
– Czego pragnął Koziołek Matołek?
– Co mu się przydarzyło?
– Jak skończyła się jego przygoda?
– Jak należy zadbać o swoje bezpieczeństwo w czasie ferii?
– Aby utrwalić wszystkie zasady, o których przed chwilą mówiliście, każda klasa otrzyma
rebus.
4. Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpieczeństwa.
Nauczyciel rozdaje klasom uczestniczącym w apelu plansze z rebusami; każda klasa
otrzymuje jeden rebus. Dzieci rozwiązują rebusy, odczytują je i zapisują poprawne
rozwiązania na planszach. Następnie przedstawiciel każdej grupy zawiesza planszę z
rozwiązanym rebusem w wyznaczonym miejscu.
Przykładowe rebusy:
● NIE ZJEŻDŻAJ NA SANKACH W POBLIŻU JEZDNI!
WIŚ
ILUSTRACJA
WIŚNIE
Z
ILUSTRACJA
JEŻ
DŻAJ NA
ILUSTRACJA
SANKI
I = ACH
W POBLIŻU
ILUSTRACJA
JEZDNIA
A !
● NIE RZUCAJ TWARDYMI KULAMI ŚNIEGU!
SŁO
ILUSTRACJA
SŁONIE
JACUZR
TWAR
ILUSTRACJA
DYM
I
ILUSTRACJA
KULA
MI
ILUSTRACJA
PŁATEK
ŚNIEGU
U!
● NIE ŚLIZGAJ SIĘ NA ZAMARZNIĘTYM STAWIE!
KO
ILUSTRACJA
KONIE
Ś
ILUSTRACJA
LIZAK
AK = GAJ SIĘ NA ZA
ILUSTRACJA
KARTKI Z
KALENDARZA
MIESIĄC „MARZEC”
EC = NIĘTYM
ILUSTRACJA
STAW
IE!
93397289.003.png 93397289.004.png
● NIE JEDZ ŚNIEGU!
ILUSTRACJA
NIEDŹWIEDŹ
DŹWIEDŹ
ILUSTRACJA
JELEŃ
LEŃ = DZ
ILUSTRACJA
PŁATEK
ŚNIEGU
U!
● NIE DOCZEPIAJ SANEK DO SAMOCHODU!
DŁO
ILUSTRACJA
DŁONIE
DO
ILUSTRACJA
CZEPEK
PŁYEACKI
EK = IAJ
ILUSTRACJA
SANKI
ILUSTRACJA
SAMOCHÓD
Ó = O
KI = EK DO
U!
5. Wspólne śpiewanie piosenki „Przygody bałwanków” (muz. Krzysztof Marzec, sł. Andrzej
M. Grabowski, CD lub kaseta „ Już w szkole” klasa I, semestr II; Wydawnictwo Nowa Era).
Przygody bałwanków
Muz. Krzysztof Marzec
sł. Andrzej M. Grafowski
Spadły z nieba białe gwiazdki,
całe góry śniegu,
ulepimy sto bałwanków,
śniegowych kolegów.
A bałwanki, jak wiadomo,
stworki to wesołe,
zaraz w pary się ustawią
i odwiedzą szkołę.
Ref: Jak to dobrze być bałwankiem,
hejże ho i hopsa ho,
co dzień robić niespodziankę,
hejże ho i hopsa ho,
iść do szkoły wczesnym rankiem
i zaśpiewać hopsasankę,
hejże ho i hopsa ho,
hejże ho i hopsa ho!
Już bałwanki siedzą w klasie
pełne wszystkie ławki,
pani tak się przestraszyła,
że dostała czkawki,
a bałwanki bardzo grzecznie
marchewka w marchewkę,
piszą, liczą i śpiewają
hopsasankośpiewkę!
93397289.001.png
Ref: Jak to.....
Lecz niestety, piecyk grzeje,
robią się kałuże,
upał taki, że bałwanki
nie wysiedzą dłużej.
Trzeba będzie bardzo szybko
wynieść je przed szkołę,
tam się znowu będą bawić
białe i wesołe!
Ref: Jak to...
6. Na zakończenie nauczyciel prowadzący apel życzy dzieciom śnieżnych, bezpiecznych i
radosnych ferii zimowych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin