dobry kolega.doc

(41 KB) Pobierz
Ewa Krąkowska

Ewa Krąkowska

Edukacja integracyjna

UAM Poznań

 

Praca zaliczeniowa

 

Fragment scenariusza zajęć nauczania zintegrowanego:

Dobry kolega z wykorzystaniem metody aktywizacyjnej: mapa pojęciowa

/czas przeprowadzenia 45 minut/

 

Charakterystyka klasy:

Do klasy pierwszej, w której przeprowadziłam zajęcia z wykorzystaniem powyższej metody uczęszcza 15 uczniów, w tym:

12 uczniów – zdrowych,

2 uczniów – z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z dużymi zaburzeniami koncentracji,

1 uczeń – upośledzony umysłowo w stopniu lekkim.

Uzasadnienie wyboru metody:

Metoda w sposób najbardziej wyrazisty pokazywała to jakie cechy charakteru powinien posiadać dobry kolega, a o to mi chodziło. Nie wymagała też ode mnie wielkich nakładów finansowych, a jej przygotowanie nie zajmuje wiele czasu.

Kompetencje jakie osiągnął uczeń:

Cel zajęć: Uświadomienie więzi z kolegami/koleżankami.

Uczeń:

-          opowie o swoim koledze/koleżance,

-          wysłucha uważnie wiersza,

-          odróżni cechy dobre od złych,

-          wykona rysunek swojego kolegi z ławki.

Uczniowie mieli zwrócić uwagę na to, jakim należy być (jakie posiadać cech charakteru), aby inni uważali mnie za dobrego kolegę. Pracując metodą mapy pojęciowej w sposób bardzo obrazowy widać było, jakie cechy dzieci 7-letnie uważają za najważniejsze u swojego kolegi.

Przez całe zajęcia próbowali zwracać uwagę na te cechy, które wymienili i oceniali się nawzajem. Podsumowując zajęcia dzieci jeszcze raz słownie potwierdziły, że dobrze być
i mieć dobrego kolegę.

 

Tok lekcji

Czynności n-la

Czynności ucznia

Środki dydaktyczne

Formy

metody

Uwagi

/korelacja/

1. Z kim chcesz spędzić dzisiejszy dzień? – zabawa

 

 

 

 

 

 

2. Wyjaśnienie celu zajęć.

3. Zapis tematu na tablicy.

N-l zaprasza jedno dziecko z ławki na środek. Pozostałe siedzą w ławkach. Pyta: Maciej,
z kim chciałbyś spędzić dzisiejszy dzień? Wybierz te dzieci lub jedno dziecko, a ja na pamiątkę zrobię wam zdjęcie na niby.

 

„Dobry kolega”

Uczeń wybiera.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piszą w zeszytach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kreda, tablica, zeszyty uczniów, długopisy/ołówki

Forma zbiorowa

Metoda słowna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczeń praktycznych: pisanie

Edukacja społeczna

 

1. Odczytanie przez nauczyciela wiersza „Z kolegą weselej”
S. Kraszewskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W sobotę czy w niedzielę,

Choć zajęć mam tak wiele.

Samemu smutno jakoś,

Z kolegą jest weselej!

 

Swą radość z nim pomnożę,

A smutki swe podzielę.

Samemu zawsze gorzej,

Z kolega jest weselej!

 

Wiersz „Z kolegą weselej” S. Kraszewskiego

Forma zbiorowa

Metoda słowna

 

2. Rozmowa z dziećmi ukierunkowana pytaniem:

- Kogo możemy nazwać prawdziwym przyjacielem?

Kieruje rozmową.

Odpowiadają na pytanie.

 

Forma zbiorowa

Metoda słowna: rozmowa

 

3. Jakie cechy charakteru ma dobry kolega? – mapa pojęciowa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koordynuje pracę uczniów, ale przede wszystkim pracuje z uczniem upośledzonym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zbiera dzieci na dywanie. Prowadzi pogadankę i koordynuje pracę.

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel pyta uczniów jakimi  częściami mowy są wymienione przez nich cechy.

 

Dzieci:

zdrowe - na otrzymanych karteczkach zapisują cechy charakteru dobrego kolegi;

nadpobudliwe – gotowe napisy, z których należy wybrać właściwe np. bije, pomaga w lekcjach, miły, uśmiechnięty itp.;

upośledzone – ilustracje, które przedstawiają dwoje dzieci w różnych sytuacjach.

Przyklejają swoje propozycje cech charakteru na zasadzie promienia od ilustracji na papierze.

Przeliczają ile razy powtórzyła się dana cecha, której jest najwięcej.

 

 

 

 

 

Na arkuszu szarego papieru przyklejony rysunek i napis: dobry kolega.

Karteczki, gotowe napisy, ilustracje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mapa pojęciowa

 

Forma indywidualna.

Metoda: ćwiczeń praktycznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forma zbiorowa

Metoda słowna: pogadanka

 

 

 

Ćwiczeń praktycznych

 

Edukacja społeczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja matematyczna

 

 

 

 

 

 

 

1. Podsumowanie:

- Jakim należy być by inni nazywali mnie dobrym kolegom?

 

 

 

Podają odpowiedź na pytanie, wymieniając cechy z mapy pojęciowej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin