Scenariusz lekcji dla klasy pierwszej.doc

(34 KB) Pobierz
Scenariusz lekcji dla klasy pierwszej

Scenariusz lekcji dla klasy pierwszej

Temat: Czego nauczyliśmy się w klasie pierwszej?

Cele operacyjne:
Uczeń:

·  rozpoznaje uczucia,

·  wyraża uczucia w formie mimicznej,

·  wykonuje działania matematyczne na dodawanie, odejmowanie, mnożenie w zakresie 20,

·  ustawia liczby według podanej zasady,

·  potrafi ułożyć hasło z rozsypanki sylabowej według kolorów,

·  uzasadnia swoje zdanie,

·  potrafi zaśpiewać piosenkę,

·  umie ruchem wyrazić jej treść,

·  potrafi ułożyć wyrazy z podanych liter,

·  układa wyrazy z rozsypanki literowej,

·  uważnie słucha czytanego tekstu,

·  wypowiada się poprawnie na jego temat,

·  wyszukuje fragmenty tekstu dla potwierdzenia własnego zdania,

·  rozpoznaje i nazywa uczucia,

·  swobodnie demonstruje radość,

·  wyraża uczucia w formie plastycznej, literackiej (anafory, epifory, opisy, opowiadania), a nawet muzycznej,

·  wyprowadza wnioski,

·  potrafi dokonać selekcji wyrazów.

Metody pracy:

·  zbiorowa,

·  indywidualna zróżnicowana,

·  indywidualna jednolita.

Pomoce dydaktyczne:

·  nagranie piosenki "Dzień dobry...",

·  przeskakiwanka matematyczna (załącznik 1),

·  rozsypanka sylabowa w trzech kolorach (3 wyrazy),

·  kartoniki zawieszone na tablicy z literami: t, l, a, o, s, m,

·  rozsypanka literowa rozsypana na tablicy,

·  tekst wiersza J. Kulmowej "Co to jest radość?" dla każdego ucznia (załącznik 2),

·  arkusze kolorowego brystolu,

·  kartoniki do losowania gruppentele,

·  pisaki,

·  sznurek,

·  spinacze do bielizny do zawieszenia prac,

·  koło z napisem: "Nasze umiejętności"

·  kartoniki z wyrazami do selekcji (załącznik 3).

 

1. Goście wchodzą do sali przy dźwiękach wesołej piosenki: "Dzień dobry to uśmiech od dzieci" i dosiadają się do kręgu, do czekających na nich kolegów z klasy pierwszej.
Powitanie wszystkich przez nauczyciela słowami:
Witam wszystkich, którzy:
- są dziś pogodni,
- jest im dzisiaj smutno,
- którym chciało się iść dzisiaj do szkoły,
- którzy są ciekawi, co dziś będzie się działo na zajęciach (w geście powitania dzieci machają ręką).
Uczniowie podchodzą do stolików, goście siadają na ławeczkach wokół sali. Zaproszenie gości do udziału w tych częściach zajęć, w których potrafią oraz do aktywnego uczestnictwa we wspólnych zajęciach.

2. Uczniowie wspólnie rozwiązują "Przeskakiwankę matematyczną" przedstawioną na tablicy i odgadują hasło z niej wypływające - temat zajęć: "Czego uczyliśmy się w klasie pierwszej?

3. Odgadnięcie z rozsypanki sylabowej hasła będącego odpowiedzią na pytanie:
Od czego rozpoczynaliśmy pracę w klasie pierwszej?
Hasło: "Spotkanie w Literkowie" - uzasadnianie przez uczniów tytułu piosenki.

4. Wykonanie piosenki "Spotkanie w Literkowie" ilustrowanej ruchem

5. Rozmowa na temat liter i głosek
- Jaka jest różnica pomiędzy głoską a literą?
- Do czego potrzebne są litery?
Układanie z podanych liter jak największej liczby wyrazów - konkurs.

6. Wiersz "co to za radość?"
a. Odgadnięcie z rozsypanki literowej innych umiejętności szkolnych
Czytanie
Wypowiadanie się
b. Przeczytanie przez bardzo dobrze czytającego ucznia wiersza J. Kulmowej "Co to jest radość?"
c. Rozmowa na temat jego treści ukierunkowana pytaniami:
- Jakie powody do radości ma poetka?
- Wyszukaj fragment na potwierdzenie swej wypowiedzi.
- Z czym kojarzy się mała radość?
- A z czym wielka?
- Czy odczuwałeś kiedyś radość wielką? Opowiedz o niej.
- Jakie są twoje małe radości?
- Przypomnijcie sobie sytuacje szkolne, w których towarzyszyła wam radość. Opowiedzcie o nich.
d. Pokaż, jak wyrażasz wielką radość.
e. Spróbuj wyrazić małą radość.

7. Tworzenie mapy mentalnej
"Moja i twoja radość" - praca w grupach wyodrębnionych według kolorów kartoników i kolorów kartonów do pracy

8. Galeria prac
Wniosek: Radość jest uczuciem, które dla każdego jest czymś innym, czasem jej nie widać, bo istnieje w nas.

9. Podsumowanie zajęć (uczniowie i goście siedzą w kręgu na dywanie)
a. Wykonanie słoneczka "Nasze umiejętności"
b. Wybór spośród różnych wyrazów, wyrazów oznaczających nabyte umiejętności w klasie pierwszej
c. Wręczenie gościom upominków "Sowy" - przybornika na kredki
d. Przesłanie pożegnalnej iskierki...

Załącznik 1 - Przeskakiwanka matematyczna

1. Oblicz wyniki.

2. Uporządkuj je rosnąco tak, by każdy następny wynik był większy od poprzedniego o 2.

3. Z powstałych sylab odpowiadającym wynikom odczytaj hasło.

 

 

 

 

Załącznik 2 - wiersz

J. Kulmowa Co to jest radość?

Co to jest radość?
Niebo, kiedy nagle w kałuży zaświeci.
Ciepły wiatr
niespodziany,
Co nam wybiega naprzeciw,
I jeszcze:
wcześnie rano chleb,
kiedy słońce w ostrzu noża tuż obok.
I ni stąd, ni zowąd,
twój uśmiech,
mój uśmiech.
I tam w górze, dziko rozpędzony
obłok.
Radość mała
i radość wielka:
wielka jak sztandarów mokrych
furkotanie,
mała -
Jak czerwona kropelka
biedronki
na białym tulipanie.

Załącznik 3 - Wyrazy

Wyrazy do selekcjonowania umiejętności szkolnych, zdobytych w klasie pierwszej. Wyrazy umieszczone na prostokątach "promykach słońca"):

czytanie, pisanie, jedzenie, skarżenie, wypowiadanie się, liczenie, malowanie, fruwanie, wyrażanie uczuć, rysowanie, śpiewanie, bieganie, chodzenie, spanie, obserwowanie, granie, pływanie

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin