Grupa: dzieci 6 – letnie
Temat: „ Co słychać , co tak pachnie i co tak smakuje” – zabawa dydaktyczna połączona z zabawami na integrację i komunikację
Cele: Dzieci zaproszą do wspólnych zabaw swoich rodziców , rozpoznają różne odgłosy, określą gdzie one były nagrane. Poznają , że za pomocą węchu , bez udziału oczu można poznać niektóre rzeczy. Określą czy to co słyszą jest przyjemne czy nie , zaobserwują mimikę rodzica , kiedy będzie określał czy coś ma miły zapach , czy nie.
Przebieg sytuacji edukacyjnej:
Lp.
Zamierzone efekty działań
Środki dydaktyczne
1.
Lista obecności „ Śmieszny ludzik”- rodzic zapisze swoje imię obok imienia dziecka na pasku papieru i przyklei na głowie papierowego ludzika.
· Dzieci zaproszą rodzica do planszy z kolorowym ludzikiem , asystują rodzicom podczas wpisywania imienia
Plansza- ludzik , paski papieru , mazaki , zszywacz
2.
Zabawa rytmiczna „ Powitanie” uczestnicy rytmicznie powtórzą za prowadzącym dodając odpowiedni gest:
Ta-ram- tam –tam / uderzenia o uda/ 2x
o- gili- gili gili / łaskotanie partnerów po obu stronach/
Ta- ram – tam- tam / jw./
O- jej! O- jej! / unoszenie rąk do góry/
O-gili-gili-gili / jw./
Ta- ram –tam-tam / jw./
· Dzieci odczują radosną atmosferę podczas wspólnej zabawy z rodzicami w obecności rówieśników , z radością będą powtarzały słowa i gesty zabawy
3.
Zabawa integracyjna „ Imię i upodobania”
· Uczestnicy stojąc w kole podają swoje imię kończąc zdanie „ Mam na imię... i lubię...”
4.
Śpiew piosenki „ Podajmy sobie ręce” – podczas refrenu dzieci tworzą w tańcu , wspólnie z rodzicami duże koło, podczas śpiewu zwrotek tańczą w parze z rodzicem
· Dzieci śpiewają piosenkę , ilustrują ją wskazanym ruchem
Magnetofon i kaseta z nagraniem piosenki
5.
Zabawa „ Zapraszam do środka”
Uczestnicy siedzą na krzesłach tworzących koło. Jedna osoba jest w środku, dla niej brakuje krzesła. Osoba ta zaprasza do środka innych , a sama sprytnie siada na zwolnionym krześle.
· Dzieci szybko zareagują na polecenie osoby w środku koła. Jeśli zostaną osobą bez krzesła dokończą zdanie : „ zapraszam do środka osoby które tak jak ja lubią...”
Krzesła , o jedno mniej niż jest uczestników zabawy
6.
Wykonanie przez uczestników emblematów – masek do oceny. Rodzice rysują na papierowym krążku : z jednej strony uśmiechniętą twarz a z drugiej smutną
· Dzieci rysują na kwadratowych kartkach : tak jak rodzice
Papierowe krążki i kwadraty, mazaki
7.
Taniec integracyjny „ Deszczyk” / na siedząco/
· Dzieci wspólnie z rodzicami ilustrują ruchem wiatr , deszcz, błyskawicę , grzmot i tęczę – stosownie do muzyki
Magnetofon , taśma z nagraniem tańca
8.
Zabawa „ Zaczarowany woreczek” poprzedzona rozmową na temat „ Czy po dotyku możemy określić czy coś jest miłe czy nie?”
· Dzieci odpowiedzą na zadane pytanie, chętne dziecko określi czy rzecz umieszczona w worku jest miła w dotyku. Odgadnie zawartość worka: znajomy dzieciom pluszowy jeżyk Kuleczka
Woreczek z pluszakiem
9.
Zabawa „ Co tam słychać?” – odtwarzanie kasety „przyniesionej” przez Kuleczkę
Na kasecie odgłosy : płaczące dziecko, budzik , gong do drzwi , śpiew ptaków, szum wody , kapiąca woda , helikopter, krowy, świnie
· Dzieci wysłuchają odgłosów nagranych na kasecie , określą czego to są odgłosy. Ocenią / wspólnie rodzicami / za pomocą emblematów, czy odgłos kojarzy się z czymś miłym i czy jest miły, czy nie.
Taśma z odgłosami , emblematy
10.
Taniec integracyjny „Carnevalito”
· Dzieci poprawnie wystukają rytm tańca , wspólnie z rodzicami , podczas refrenu przedstawi radość improwizowanym ruchem
Taśma z nagranym tańcem
11.
Rodzice zamykają oczy , a osoba prowadząca przedstawia dwa zestawy zapachowe : kawę i piernik oraz ocet i cebulę. Rodzic określa mimiką twarzy czy to co czuje podoba się jemu , czy nie.
· Dzieci obserwują mimikę twarzy własnych rodziców i określają na jej podstawie czy to coś pachnie , czy nie.
Kawa , piernik , ocet , cebula
12.
Wykonanie orderów uśmiechu dla dzieci – rodzice dopisują na krążku z uśmiechniętą twarzą słowa : „Przedszkolny order uśmiechu” oraz mocują taśmą wstążeczkę. Gotowy order wręczy dziecku.
· Dzieci odczuje radość z otrzymanego orderu , wykonanego przez rodzica
Wstążeczki , mazaki
13.
Relaksacja z recytacją wiersza:
Słonko mocno grzeje,
Kroczą silne słonie,
Biegną konie po betonie,
Chodzą panie na szpileczkach,
Płynie , kręta rzeczka
Pada drobny deszczyk,
Czujesz dreszczyk?
Rodzic wykonuje masaż pleców swojego dziecka
· Dziecko podda się relaksacji
14.
Ewaluacja : rodzice kończą zdanie : „ Podobało mi się...” oraz „ Było dla mnie trudne...”
· Dzieci przykleją / właściwą ze swoim odczuciem / twarz ze swojego kwadratowego emblematu na arkuszu z napisem : „ Podczas tych zajęć czułem / am/ się...”
Karteczki z rozpoczętymi zdaniami , długopisy , klej.
Opracowała : mgr Katarzyna Bizoń , Przedszkole nr 68 w Bydgoszczy.
Przedszkole-pomoce_dla_wychowawcow