samarytanin.docx

(16 KB) Pobierz

 

 

Temat: Miłość bliźniego – przypowieść o miłosiernym Samarytaninie.

 

 

Cele operacyjne:

 

 

                         Po zajęciach uczeń: 

 

·        Rozumie słowa klucze; miłość, bliźni, tolerancja

·        Wie, jakie wymagania stawia Jezus

·        Kształtuje swoją wiedze wobec innych kultur

·        Jest otwarty na potrzeby innych i spieszy z pomocą

·        Potrafi być tolerancyjny

 

 

Metody i formy:

 

·        Konfrontacja z tekstem

·        Pisanie przypowieści

·        Pantomima do tekstu

·        Quiz do przypowieści

·        Niedokończone zdania

·        Układanie dyktanda z nowych słów

·        Przepis biblijny

·        Dodawanie do obrazu nowych elementów

·        Moje teksty – „perełki”

·        Chip - hop

·        Projekcja filmu

·        Gra biblijna

·        Opowiadanie

 

 

Materiały i środki dydaktyczne:

 

·        Teksty biblijne

·        Pismo święte

·        Wydruk komputerowy bajki o miłości

·         Film z serii: ”Przypowieści biblijne”- „O dobrym Samarytaninie”

·         Magnetofon, ścieżki dźwiękowe CD do piosenek; „O przemijaniu”, „Dobrze, że Ciebie Tato mam….

·         Mapki Palestyny

·         Małe notesy do „perełek”

 

 

Przebieg zajęć:

 

 

Wstęp:

 

1.     Nauczyciel rozpoczyna zajęcia modlitwą do Ducha Świętego oraz piosenką Pt. ”Rodzimy się, by wiecznie żyć” z repertuaru Arki Noego  i odczytaniem bajki o miłości. RODZIMY SIĘ, BY WIECZNIE ŻYĆ…dziś zastanowimy się, co czynić, by żyć wiecznie i by być szczęśliwym…posłuchajmy bajki, Pt. ”Była sobie wyspa”- poproszę trzy Osoby do jej odczytania. Bajkę otrzymałam drogą internetową od mojej uczennicy z Tarnowa, bardzo mi się spodobała, myślę, że Wam też….Po przeczytaniu uczennice przypinają wydruk na jednej z tablic. Chodzi o to, by nie zapominać o miłości, by zawsze ona nam towarzyszyła w wędrówce do nieba.

2.      

 ”Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?”/Łk 10.25/ - Takie pytanie zadał kiedyś Panu Jezusowi uczony w Prawie. Myślę, że każdy z nas chce żyć wiecznie i być szczęśliwym. Zatem uważnie posłuchajmy odpowiedzi Jezusa na to ważne pytanie- wyznaczony wcześniej uczeń czyta przypowieść o miłosiernym Samarytaninie wg Ewangelii św. Łukasza, rozdział 10,wiersz od 25 do 37. Zapisuję na tablicy, uczniowie, szukają dany tekst w Piśmie św.- rozdać wcześniej egzemplarze Pisma św. NT. razem z mapkami Palestyny. Uczeń zapala świecę w milczeniu, słuchamy z szacunkiem Jezusa w postawie stojącej.

        

3.

Komentuje usłyszany tekst, wprowadza nowe słownictwo tłumacząc jego znaczenie: Samarytanin, Lewi, Kapłan, Jerozolima, Jerycho, można pokazać na mapie – droga z Jerozolimy do Jerycha to 27 km. To droga malownicza, ale niebezpieczna. Jerozolima leży na wysokości 740 metrów nad poziomem morza, Jerycho 230 metrów poniżej morza jest to w geografii depresja najgłębsza na kuli ziemskiej. Jerycho to miasto kapłańskie (tu mieszkali kapłani izraelscy) zapewne ten kapłan wracał ze służby liturgicznej, Kapłan i Lewita znali prawo i przepisy dotyczące rytualnej czystości bali się, że kupiec nie żyje – śmierć była rozumiana jako skutki grzechu. Samarytanin to synonim człowieka zdolnego do ofiarnej miłości. Samarytanie mieszkańcy środkowej Palestyny – byli znienawidzeni przez Żydów jako innowiercy.

 

Rozwinięcie:

 

1.      

Pogadanka na temat miłości bliźniego, ale także uwzględniamy trzy drogi, sposoby komunikacji z człowiekiem; Nienawiść, obojętność, miłość ( te słowa powinny zawisnąć na tablicy lub je po prostu zapisać). Przypowieść pokazuje, na czym jest nienawiść, obojętność i miłość; do czego one są zdolne - słuchamy wypowiedzi dzieci i kierujemy rozmową.

- Jezus zapytał uczonego, co jest zapisane w Prawie, aby osiągnąć życie wieczne- uczony wiedział i rzekł:

„Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem,całą swoją duszą, całą swoją mocą i całym swoim umysłem; a swego bliźniego jak siebie samego ”Łk 10.27

(Napisany tekst dużymi literami zawiesić na tablicy) Jeżeli to będziemy czynili, będziemy żyli wiecznie.

·       Kto jest moim bliźnim? Zapytał uczony…wtedy Jezus wyjaśnia mu i nam na podstawie przypowieści o Samarytaninie

·       Co spotkało człowieka idącego z Jerozolimy do Jerycha?

·       W jaki sposób zachowywali się przechodzący obok potrzebującego człowieka?

2.     Kończymy: nienawiść jest potężna, ale niszcząca, obojętność zimną znieczulicą, uczynna miłość jest twórcza i zdolna do poświęceń.

Przykłady twórczej miłości – wypowiedzi uczniów.

3.      

 Aby lepiej przypowieść zapamiętać i wprowadzić w życie będziemy pracować w kilku zespołach ( podano wiele metod w zależności od grupy decyduje o zastosowaniu nauczyciel).

Nauczyciel dzieli zespół klasowy i przypisuje odpowiednią metodę do wykonania – określa czas nie dłuższy niż 15 minut

·        Zespół I - Pantomima do tekstu

·        Zespól II - Pisanie przypowieści

·        Zespól III - Quiz do przypowieści

·        Zespól IV- Niedokończone zdania

·        Zespól V – Przepis biblijny

·        Zespól VI - Moje teksty – ‘Perełki’

– Sam współpracuje z grupami służąc pomocą, zapisuje temat na tablicy, przygotuje też film na podsumowanie spotkania.

 

 

 

Zakończenie;

 

·        Relacje uczniów z poszczególnych grup

·        Każda grupa pod tematem zapisuje swoją prace

·        Nauczyciel kończąc spotkanie puentuje tak by była to inspiracja do samodzielnych poszukiwań

·        Projekcja filmu z serii „Przypowieści biblijne”- „O miłosiernym Samarytaninie”

·        Refleksja, modlitwa; Claire Cloninger& Curt Cloninger, Email od Pana Boga do nastolatka, Częstochowa 2002.

· ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin