Człowiek jako przedmiot badań psychologicznych.pdf

(68 KB) Pobierz
662964374 UNPDF
Psychologia,to nauka o zachowaniu człowieka.Jej podstawowym celem jest
takie zrozumienie ludzkich zachowań,które umożliwia modyfikację zachowań
niewłaściwych a także promowanie zachowań zdrowych i pożądanych.Zachowanie
człowieka okazuje się bardzo skomplikowanym zjawiskiem,gdyż jest rezultatem
działania wielu czynników zewnętrznych oraz
wewnętrznych,fizycznych,psychicznych,społecznych,duchowych,religijnych,świad
omych i nieświadomych.Okazuje się jednak,że wpływ tych wszystkich czynników
nie jest przypadkowy lecz zorganizowany strukturalnie.Oznacza to,iż jedne z nich
są istotne a inne drugorzędne.Zbadanie i zrozumienie zachowania człowieka, jako
jednostki jest możliwe na tyle , na ile dany kierunek w psychologii jest w stanie
odkryć i opisać te czynniki i procesy , które w decydujący sposób wpływają na jego
zachowanie.Fascynującym zadaniem psychologii jest więc określenie tożsamości
człowieka ,gdyż to , co stanowi istotę człowieka , określa zarazem logikę jego
zachowania.Głównym kryterium i punktem odniesienia ludzkich decyzji i
zachowań jest to , co można nazwać świadomością ludzkiej tożsamości.Potwierdza
się ta teza głównie wtedy,gdy dany człowiek ma problemy ze zrozumieniem
samego siebie i własnej tożsamości.Taka sytuacja prowadzi do frustrującego
poczucia niepewności , do niezdecydowania i zagubienia , do poczucia niepokoju
oraz do chaosu w myśleniu i działaniu.W naszych czasach , problem tożsamości
jednostki ludzkiej , jak i większych grup społecznych , jawi się jako szczególnie
ważny i aktualny.Różnorodność lansowanych obecnie stylów życia , ciągłe życie w
pędzie , wielorakość wizji człowieka , norm etycznych , światopoglądów oraz brak
pozytywnych wzorców i autorytetów moralnych sprawia , że wiek XX-ty był
bardzo często nazywany "wiekiem kryzysu ludzkiej tożsamości"i z całą pewnością
można poprzeć fakt , że wiek XXI-szy ze swymi początkami , niczym się w tym
względzie nie wyróżnia.W kontakcie ze światem współczesnym człowiek staje
wobec konieczności odkrywania oraz respektowania własnej tożsamości tym
bardziej , im intensywniej doświadcza relatywizowania , czy w ogóle pomijania
norm , wartości oraz podstawowych zasad postępowania , charakterystycznych
zarówno dla niego jak i dla jego środowiska społecznego , kulturowego czy
religijnego.Biorąc powyższe pod uwagę , nie powinno więc już nikogo dziwić ,
dlaczego problem człowieka jak i jego tożsamości zajmuje tak wysoką pozycję w
naukach humanistycznych , filozoficznych czy religijnych.W związku z tym , także
główne kierunki i szkoły psychologiczne intensywnie i bezustannie poszukują
struktur , które pozwalają zintegrować wszelkie zachowania jednostki oraz
pozwalają określić jej tożsamość.
Psychologia dla większości ludzi kojarzy się z poznaniem i zbadaniem
wnętrza człowieka , jego osobowości i natury , w całej jego złożoności ,
niejednoznaczności i nieprzewidywalności. Psychologia jest dość specyficzną
nauką.Trudno w niej o ogólnie przyjęte definicje i wzory.Przez lata sewgo istnienia
stworzyła wiele szkół , specyficznie pojmujących rozwój człowieka i jego
funkcjonowanie.Do dnia dzisiejszego trwają spory wśród psychologów,co ma
większy wpływ na rozwój człowieka - czy jego rodzina i otoczenie , czy
uwarunkowania genetyczne , czy też system wychowania i kultura w jakiej żyje.Na
przykład:dlaczego dwoje dzieci,wychowujących się w tym samym domu , przez
tych samych rodziców , częstokroć tak bardzo różni się charakterami?Skąd się
bierze patologia wśród ludzi?Dlaczego coraz częściej młodzi ludzie bez skrupułów
katują i zabijają niewinne osoby?Co wpłynęło na ich postępowanie , czy można
było temu zapobiec?Psychologia w takich momentach bywa mało precyzyjna a
nawet bezradna.Owszem , tworzy się przeróżne teorie , tłumaczące złożone
mechanizmy ludzkich działań ale są one podważalne lub mało spójne.Jeszcze inną
sprawą jest oddziaływanie psychologiczne.Wiele poradników , publikacji i książek
z dziedziny psychologii mówi o tym , jak radzić sobie na przykład z kompleksami ,
urazami z dzieciństwa , lękami , nieśmiałością , kontaktem z drugim człowiekiem
itp. Wiele z nich napisanych jest przejrzystym , zrozumiałym językiem.Kiedy
jednak próbuje się stosować w życiu podane w nich metody , to okazuje się , że
efekty bywają bardzo zróznicowane.Co jest tego przyczyną?Mimo wielu pytań ,
towarzyszących praktyce psychologicznej , zajmuje ona coraz bardziej
eksponowane miejsce w świadomości społeczeństwa.W większości kolorowych
pism i w wielu dziennikach , pojawiają się coraz częściej kąciki z poradami
psychologicznymi.Coraz więcej firm zatrudnia psychologów , którzy pomagają w
doborze kadr , oddziaływują na wizerunek firmy , pomagają osiągnąć zyski.W
wyższych uczelniach pojawiły się , oprócz klasycznej nauki psychologii , kierunki
pokrewne takie jak psychologia reklamy czy psychologia zarządzania zasobami
ludzkimi.To wszystko pokazuje , że człowiek jest istotą na którą można
oddziaływać , osiągając zamierzone efekty , pokazuje również , że nic nie jest
przypadkowe i takie samo.Wszystko może mieć uwarunkowanie psychologiczne , a
więc określoną psychologiczną przyczynę.Człowiek jest istotą o głębokich
procesach psychicznych,do których zaliczyć można
np.myślenie,uczucia,pamięć,postanowienia,dążenia,spostrzeżenia,wyobrażenia;dlat
ego jest ciągłym przedmiotem badań psychologicznych.Człowiek jest także
jednostką społeczną,bezustannie zachodzące w nim procesy w stosunkach z
otoczeniem mają istotny wpływ na jego zachowanie i psychikę.Badaniem psychiki
człowieka dorosłego zajmuje się psychologia ogólna i mogą być to badania biorące
pod uwagę np. osobowość,motywacje,uczucia,myślenie.Przebiegiem oraz prawami
rozwoju dzieci i młodzieży zajmuje się natomiast psychologia rozwojowa.W ciągu
swego istnienia psychologia podzieliła się na odrębne szkoły,w każdej z nich
dominował inny pogląd na temat tego,czym tak naprawdę psychologia powinna się
zajmować i jak to ma być badane.
1.Podejście fizjologiczne:zachowanie człowieka,jego myśli i uczucia
zdeterminowane są przez jego stany fizjologiczne(wzajemne oddziaływanie układu
nerwowego,hormonalnego i ich wpływ na czynności umysłowe ; rola
dziedziczności w zachowaniu).
2.Podejście psychoanalityczne:świadomość i nieświadomość stanowią główne
warstwy psychiki człowieka;ludzie rodzą się z pewną liczbą instynktownych
popędów,które sterują ich zachowaniem i motywacjami;najważniejszy wpływ na
rozwój osobowości mają przeżycia z wczesnego dzieciństwa;struktura osobowości
zawiera stany: id-obejmuje on pierwotne popędy biologiczne,których człowiek
sobie nie uświadamia(np.popęd seksualny),ego-obejmuje czynności świadome,dba
o to,aby popędy zaspokajane były w realistyczny i akceptowalny społecznie sposób
, superego-obejmuje sumienie i obraz siebie.
3.Podejście behawiorystyczne(teoria uczenia się):człowiek kształtowany jest przez
swe interakcje z otoczeniem(uczenie i doświadczenie determinują to,jakimi ludźmi
się stajemy);celem badań jest zachowanie,które może być
opisywane,przewidywane,wyjaśniane i kontrolowane.
4.Podejście poznawcze:człowiek przyjmuje postawę poznawczą,badawczą,której
celem jest obserwacja świata,stawianie hipotez,eksperymentowanie,nadawanie
światu sensu;przedmiotem badań są:percepcja,myślenie,procesy językowe,pamięć.
5.Podejście humanistyczne:człowiek jest jednostką wolną,bogatą w możliwości
rozwoju i samorealizacji,świadomość i zdolność do samoakceptacji są niezbędnymi
składnikami dobrego funkcjonowania;cel:pomoc człowiekowi w wykorzystaniu
potencjału jego psychicznego rozwoju.
Poznanie psychiki drugiego człowieka jest niezbędne,jeśli chce się wiedzieć
jaki jest,jakie przeżywa emocje,czego pragnie,jaki jest jego stosunek do otoczenia i
siebie samego.W psychologii stosuje się wiele metod poznawania psychiki
człowieka,których nie sposób omawiać w całości.Najważniejsze z nich
to:obserwacja,eksperyment,wywiad,testy i kwestionariusz.
a) Obserwacja psychologiczna jest jedną z najszerzej stosowanych metod
psychicznej analizy człowieka,w czasie której rejestrujemy czynności,reakcje i
zachowania się jednostki.W czasie obserwacji oczekuje się zjawisk,które mogą
wystąpić.W momencie pojawienia się ich,należy zarejestrować nie tylko samo
zjawisko,ale również to co je poprzedzało,oraz co nastąpiło potem.Pierwszą cechą
obserwacji jest jej obiektywność.Obserwator winien zarejestrować wszelkie
zachodzące zjawiska tak,jak one przebiegają,a nie interpretować i
komentować.Drugą cechą obserwacji jest jasno określony cel
obserwacji.Obserwator musi sobie jasno uświadomić,jakie przed nim stoi zadanie i
jaki cel ma zrealizować.Następnymi cechami są dokładność i szczegółowość.Z
wymienionymi wyżej cechami wiążą się następne,dotyczące systematyczności i
planowości obserwacji.Obserwacja chaotyczna nie spełnia swojej roli,stąd wynika
koniecznoścć ustalenia planu dotyczącego ustalenia najbardziej szczegółowych
zadań.Ważna jest także technika rejestracji faktów(arkusze,tabele,protokoły
obserwacji).
b) Eksperyment psychologiczny od obserwacji różni się dużą możliwością
manipulowania zmiennymi oraz zastosowaniem mniej lub bardziej ścisłych
pomiarów uzyskanych efektów.Tu pożądane zjawisko u badanego
wywołujemy,możemy je powtórzyć i zarejestrować to wszystko co mu
towarzyszyło.W eksperymencie,gdy wywołujemy dane zjawisko,możemy
zastosować dokładne przyżądy pomiarowe,aby zarejestrować występujące
zmiany.Metoda eksperymentalna jest szeroko stosowana we wszystkich naukach i
charakteryzuje się następującymi cechami:możliwość badania zamierzonego
danego zjawiska,wywoływanie go i obserwacja jego przebiegu;możliwość kontroli
czynników,od których zależy dane zjawisko i kontroli zmian wywoływanych przez
nie;obiektywne rejestrowanie reakcji;powtarzalność zjawiska,gdyż można je
wywołać wiele razy,sprawdzając słuszność wysuniętych wniosków czy stałości
reakcji.
c) Wywiad jako metoda badań jest nieco inaczej rozumiana niż potoczne używanie
tego terminu.W psychologii wywiadem nazywa się taką rozmowę,która nie dotyczy
osoby udzielającej odpowiedzi,ale spraw występujących poza nią.Gdy zaś
rozmowa dotyczy osoby udzielającej odpowiedzi,wtedy jest to rozmowa
psychologiczna.Wywiad jest metodą poznawczą,polegającą na zebraniu
potrzebnych informacji dotyczących osób czy określonych zjawisk od
kompetentnego informatora.Ważną rolę w przygotowaniu wywiadu stanowi dobór
osób,z którymi chcemy go przeprowadzić oraz ustalenie sposobu postępowania z
tymi osobami,cel wywiadu,zagadnienia w nim poruszane.Wywiad powinien być
protokołowany najlepiej w trakcie prowadzenia go.Rozmowę psychologiczną także
należy dokładnie przygotować,starannie przeprowadzić,wykazać wiele taktu,jasno i
precyzyjnie określić cel rozmowy,pytania i zagadnienia poruszane w rozmowie
powinny być wcześniej zorganizowane.Bardzo istotne jest podczas
przeprowadzania rozmowy nawiązanie kontaktu z osobą badaną.Rozmowa,tak jak
wywiad powinna być rejestrowana.
d) Testy psychologiczne służą do badania różnych dyspozycji psychicznych,dają
możliwość oceny psychicznej jednostki i pozwalają na postawienie diagnozy.Są to
zadania rozwiązywane przez osoby badane,pozwalające na określenie danej
właściwości psychicznej i porównanie jej z ustalonymi normami lub wynikami
innych osób wcześniej zbadanych.Testów psychologicznych jest dużo i dla
łatwiejszej orientacji połączono je w pewne grupy;testy
zdolności(inteligencji,zdolności specjalnych);testy osobowości;testy wiadomości.
e) Kwestionariusz jest metodą szeroko stosowaną w różnych badaniach.W
psychologii kwestionariusz,jako metoda badań,jest sprawdzonym zestawem
zagadnień lub specjalnie dobranych pytań,do których osoba badana wyraża swój
stosunek.Jako metoda badań musi podlegać określonym rygorom i odpowiadać
ustalonym zasadom.Kwestionariusz przed dopuszczeniem do badań powinien być
sprawdzony na tak zwanych grupach skrajnych,o których wiadomo,że różnią się
wyraźnie badaną właściwością.Wyróżniamy dwa rodzaje kwestionariuszy:jeden
służy do badania różnych dziedzin naszej działalności,ustosunkowania się do
różnych sytuacji;drugi do badań charakterologicznych,określających właściwości
psychiczne jednostki lub wykrywających zaburzenia psychiczne.Kwestionariusz
nie może być zbyt długi.Aby odpowiedzi były rzetelne,należy zapewnić dyskrecję
i anonimowość badania.
Obserwując zachowanie się ludzi,można stwierdzić,że nie zawsze zależy ono
od czynników zewnętrznych i że nie ma ścisłej zależności między działającymi
bodźcami a reakcją na nie.Ten fakt zwrócił uwagę badaczy na samą naturę
człowieka i w niej szukano odpowiedzi na pytanie , co ma wpływ na takie a nie
inne zachowanie jednostki.Stwierdzono między innymi,że zachowanie ludzi
charakteryzuje się pewną stałością i w tych samych sytuacjach ten sam człowiek
reaguje tak samo.Natomiast różni ludzie znajdujący się w tych samych sytuacjach
reagują różnie.Znając reakcje poszczególnych osób , można z dużą pewnością
przewidywać ich reakcje w określonych sytuacjach.Zachowanie człowieka zależy
od jego cech stałych lub względnie stałych,które wyznaczają jego sposoby
zachowania.Zespół cech regulujących zachowanie się jednostki,niedostępnych dla
obserwacji,ale różnicujących reakcje poszczególnych ludzi,nazwano
osobowością(zespół właściwości / cech ,będących wewnętrznymi dyspozycjami
wpływającymi na zachowanie się jednostki).Cechy osobowości kształtują się wraz
z rozwojem człowieka w ciągu całego jego życia.Wiele czynników ma wpływ na
nie,między innymi , a może przede wszystkim ,wychowanie i oddziaływanie grupy
społecznej,w której dana jednostka żyje i działa aktywnie.Przez wielu badaczy
osobowość jest rozpatrywana jako centralny system regulacji czynności.W mózgu
człowieka znajdują się jednostki czynnościowe zwane "układami funkcjonalnymi" ,
które są elementem wykonywania czynności.Jednakże w psychologii określeniem
obejmującym działalność jednostek czynnościowych jest "schemat
dynamiczny",nazywany również "nastawieniem",ponieważ nastawia on jednostkę
na odbiór określonych informacji lub na wykonywanie niezbędnych,koniecznych
czynności.Trwałe i ogólne nastawienia są najbardziej złożone i tworzą one
skomplikowaną organizację lub inaczej system czy "sieć".Ten właśnie system(sieć)
nastawień ogólnych i trwałych ,utworzony nad dużą masą nastawień niższego
rzędu,wpływający na zachowanie się jednostki nazywamy osobowością.Schematy
dynamiczne podlegaja modyfikacji,zmianom,pod wpływem rozwoju jednostki.W
mechanizmach regulacji można wyróżnić dwa poziomy,na krórych
działają.Pierwszy poziom-to mechanizmy podstawowe popędowo-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin