AUGUSTYN J.-Integracja Sexualna.pdf

(781 KB) Pobierz
662965140 UNPDF
Józef Augustyn
INTEGRACJA
SEKSUALNA
Wydanie drugie uzupełnione
Kraków
ł
Henryk Machoń
Konsultacja
Władysław Gryzło, Antoni Jarnuszkiewicz, Ewa Pohorecka, Adam
Żak
Korekta
Mirosława Plaskacz
Wspó praca redakcyjna
WPROWADZENIE
Istotą wychowania seksualnego jest włączenie, zintegrowanie
energii seksualnych z całą osobowością człowieka, zarówno ze
światem
jego uczuć jak też z doświadczeniem religijnym i duchowym. Tak
ukształtowana seksualności staje się istotnym elementem
wszystkich
więzi międzyosobowych, także więzi z Bogiem. Dzięki integracji
seksualnej płciowość zostaje wprzęgnięta w służbę miłości i życia w
każdym stanie zarówno w życiu małżeńskim jak również w życiu
samotnym. Stąd też pierwszą zasadniczą odpowiedzialnością
młodego
człowieka jest zapanowanie nad własną sferą seksualną oraz
integrowanie jej ze stopniowo narastającym doświadczeniem
różnych
rodzajów miłości i odpowiedzialności.
Integracja seksualna jest koniecznym elementem dojrzałej
ludzkiej miłości. Jeżeli bowiem energie seksualne nie zostają
opanowane i włączone w służbę miłości i życia, wówczas - w sposób
niezauważalny - obracają się przeciwko człowiekowi. Seksualność
oddzielona od miłości łączy się niemal automatycznie z przeciwnymi
uczuciami z lękiem, gniewem, agresją i nienawiścią. Staje się
wówczas siłą destrukcyjną; zamiast budować i jednoczyć ludzi,
dzieli
ich i wzajemnie rani.
Skoro seksualność człowieka jest integralną częścią ludzkiej
osoby, nie można rozwiązywać problemów seksualnych w izolacji od
całokształtu osobowego rozwoju człowieka w ciągu całej jego
historii
życia. Podobnie jak wszelkie ludzkie zachowania seksualne mają
charakter symboliczny, tak również problemy seksualne są znakiem
innych, zwykle głębszych, problemów osobowościowych.
Korzystanie ze
skutecznej pomocy w rozwiązywaniu problemów seksualnych musi
więc iść
w kierunku łączenia problemów seksualnych z odkrywaniem,
rozeznawaniem i rozwiązywaniem głębszych problemów osobowych
zarówno
w sferze emocjonalnej jak i duchowej.
Pierwszą inspiracją napisania tej książki były setki
2
indywidualnych spotkań z młodymi ludźmi, nierzadko udręczonymi
własnymi problemami seksualnymi, najczęściej z powodu braku
wychowania seksualnego. Okazją do takich rozmów były różne
spotkania
z młodzieżą oraz - może najczęściej - ośmiodniowe rekolekcje
prowadzone indywidualnie wg metody Ćwiczeń duchownych św.
Ignacego
Loyoli. Prosta konferencja, podawana zwykle w trzecim dniu, na
temat
potrzeby wychowania do miłości, stawała się zachętą dla wielu
uczestników rekolekcji do poruszenia problemów własnej
seksualności,
o których często jeszcze z nikim szczerze nie rozmawiali. Wiele
osób
spontanicznie sięgało do całej historii życia, która dla każdego jest
zasadniczym kontekstem wszystkich ludzkich problemów, także
problemów
seksualnych. W uważnej analizie własnej historii można odnaleźć
nie
tylko genezę problemów, ale również drogę do ich rozwiązania.
Istotnym owocem takich rozmów było zwykle pierwsze
uspokojenie
i oddramatyzowanie problemu seksualnego, który - jak się często
okazywało - wcale nie był pierwszym i najważniejszym problemem
życia.
Częściej był nim brak fundamentalnej zgody na własne życie wraz
ze
wszystkimi jego pozytywnymi i negatywnymi stronami.
Bardzo ważną inspiracją dla tej książki, szczególnie dla stylu
omawiania problemów seksualnych, było kilka wykładów prof.
Federico
ArvesÓ, kubańskiego jezuity - lekarza i teologa, wygłoszonych w
ramach kursu Pychologia doświadczenia religijnego na Papieskim
Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie w latach 198182. Włączenie
problematyki seksualnej w całe życie człowieka oraz wskazanie, w
jaki
sposób wpisany jest w nią także wymiar duchowy i religijny, były
dla
mnie w owym czasie dużym światłem w lepszym zrozumieniu siebie
i
innych.
Takie właśnie podejście do seksualności było także ogromną
3
pomocą we właściwym odczytywaniu i interpretacji dokumentów
Stolicy
Apostolskiej odnoszących się do problemów seksualnch oraz
wychowania
do miłości, do których często odwołuję się w niniejszej książce. W
sposób szczególny wykorzystane zostały dwa z nich Wytyczne
wychowawcze Kongregacji do spraw wychowania katolickiego w
odniesieniu do ludzkiej miłości oraz List do Rodzin Jana Pawła II
wydany z okazji Międzynarodowego Roku Rodziny (1994)
ogłoszonego
przez ONZ.
Pewną inspirację dla książki była również anonimowa ankieta na
temat problematyki seksualnej przeprowadzona w środowiskach
młodzieży
licealnej i szkół zawodowych. W niniejszej pracy stosunkowo często
cytuję charakterystyczne wypowiedzi respondentów ankiety, które
zwykle dobrą syntezą innych wypowiedzi, może nie zawsze
precyzyjnych.
Chociaż z prezentowanej książki z pewnością mogą korzystać
również osoby dorosłe z problemami seksualnymi, to jednak jest
ona
skierowana przede wszystkim do młodzieży będącej w okresie
wyboru
stanu życia. Mogą z niej także korzystać rodzice, duszpasterze i
wychowawcy, którzy mają być zasadniczym punktem oparcia dla
dzieci
i młodzieży na ich drodze do dojrzałej ludzkiej miłości. Z jednej
strony jest rzeczą dobrą, kiedy nastolatki wiedzą, czego powinni
spodziewać się od swoich rodziców i wychowawców w zakresie
wychowania
seksualnego; z drugiej zaś osoby pomagające młodzieży w
integracji
seksualnej powinny dobrze wiedzieć nie tylko, jakiej informacji
młodzi potrzebują, ale także w jakim stylu i w jakiej atmosferze
winna być ona podawana.
Są takie dziedziny ludzkiego życia, w których nie można uczyć
się żyć metodą prób i błędów. Z pewnością należy do nich ludzka
seksualność. Pewne, nawet jednorazowe błędy w tej dziedzinie,
często
nie dają się już naprawić, ale zostają jako dotkliwe poranienie na
całe życie. Można je leczyć, ale nawet po leczeniu blizna pozostaje.
4
Podobnie jak uczenie się prowadzenia samochodu bez pomocy
instruktora
na ruchliwych szosach czy ulicach miasta szybko mogłoby
zakończyć się
tragicznie, podobnie również uczenie się korzystania z ludzkiej
płciowości tą samą metodą kończy się zwykle w sposób bardzo
bolesny
dla siebie i innych. Jednym z ważnych celów wychowania
seksualnego
jest uniknięcie takich właśnie błędów.
Pierwsze wydanie Integracji seksualnej (1994) oraz jej
poszerzone wydanie Wychowanie do integracji seksualnej (1995)
spotkało się z żywym zainteresowaniem Czytelników. Stąd też
Wydawnictwo M podjęło się kolejnego wydanie tej książki.
Problem integracji seksualnej jest zagadnieniem zbyt szerokim,
aby mogł zostać omówiony w sposób wyczerpujący w jednej pracy i
przez
człowieka, który zajmuje się tą dziedziną przede wszystkim z racji
duszpasterskich. Niniejsza książka nie chce zastępować innych
pozycji
na ten temat. Jej autor nie rości sobie bynajmniej prawa do
wyłączności w spojrzeniu na problem wychowania seksualnego.
Książka
jest jedynie zebraniem konkretnego doświadczenie (nierzadko
bardzo
bolesnego) wielu młodych ludzi i pragnie być ich świadectwem.
Napisanie jej było możliwe dzięki ich wielkiej szczerości i zaufaniu.
Książa ta jest również owocem współpracy wielu moich przyjaciół.
Wszystkim z serca dziękuję.
Józef Augustyn
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin