HISTORIA FILOZOFII T- I.pdf

(2493 KB) Pobierz
W.TATARKIEWICZ HISTORIA FILOZOFII T- I
Władysław Tatarkiewicz
Historia filozofii
Tom I
Filozofia staroŜytna i średniowieczna
SPIS RZECZY
Przedmowa do szóstego wydania
Przedmowa do ósmego wydania
Posłowie do pierwszego wydania
Filozofia i jej działy
Filozofia europejska i jej okresy
CZĘŚĆ PIERWSZA: FILOZOFIA STAROśYTNA
Poprzednicy filozofów
PIERWSZY OKRES FILOZOFII STAROśYTNEJ
Tales i początek filozofii
Jońscy filozofowie przyrody (Anaksymander i Anaksymenes)
Heraklit
Parmenides i szkoła elejska
Poprzednik: Ksenofanes; Szkoła: Melissos; Zenon z Elei; Gorgiasz; Szkoła megarejska.
Empedokles
Anaksagoras
Demokryt i atomiści
Pitagorejczycy
Zestawienia
Zagadnienia filozofii w pierwszym jej okresie; Pojęcia i terminy; Bilans okresu; Chronologia;
Wydarzenia współczesne; Kwestie sporne.
DRUGI OKRES FILOZOFII STAROśYTNEJ
Protagoras i sofiści
Sokrates
Uczniowie sofistów i Sokratesa
Cynicy; Cyrenaicy.
Platon
Nauka o ideach; Nauka o duszy; Nauka o przyrodzie; Nauka o poznaniu; Etyka; Estetyka; Szkoła
Platona.
Arystoteles
Logika; Filozofia teoretyczna; Filozofia praktyczna; Następcy Arysto-telesa.
Zestawienia
Zagadnienia filozofii drugiego okresu; Pojęcia i terminy; Bilans okresu; Chronologia;
Wydarzenia współczesne; Kwestie sporne.
TRZECI OKRES FILOZOFII STAROśYTNEJ
Stoicy
Fizyka; Etyka; Logika.
Epikur i epikurejczycy
Etyka; Fizyka; Logika.
Sceptycy
Koniec filozofii hellenistycznej
Eklektyzm; Filozofia w Rzymie; Nauka w Aleksandrii.
Zestawienia
Zagadnienia okresu hellenistycznego; Pojęcia i terminy; Bilans okresu; Chronologia; Wydarzenia
współczesne; Kwestie sporne.
OKRES KOŃCOWY FILOZOFII STAROśYTNEJ
Filon
Plotyn i neoplatończycy
Zamknięcie: staroŜytny pogląd na świat
FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA (W OKRESIE POPRZEDZAJĄCYM ŚREDNIOWIECZE)
Patrystyka
Gnostycy
Apologeci Wschodu
Orygenes
Opozycja przeciw Orygenesowi i jego wpływ: dzieje nauki o Logosie.
Grzegorz Nysseńczyk
Tertulian
Św. Augustyn
Teoria poznania; Teocentryczna metafizyka; Heteronomiczna etyka;
Koniec patrystyki
Wschód; Zachód.
Zestawienia
Zagadnienia filozofii wieków I-V; Pojęcia i terminy; Chronologią; Wydarzenia współczesne.
CZĘŚĆ DRUGA: FILOZOFIA ŚREDNIOWIECZNA
PIERWSZY OKRES FILOZOFII ŚREDNIOWIECZNEJ
Eriugena i prąd panteistyczny
Św. Anzelm i początki scholastyki
Św. Bernard i początki mistyki średniowiecznej
Hugon od św. Wiktora i synteza scholastyki i mistyki
Abelard i spór o uniwersalia
Szkoła w Chartres. Humanizm wczesnego średniowiecza
Filozofowie arabscy
Perypatetycy arabscy; Mottekalemini; Mistycy sceptyczni; Przecho-wanie filozofii arabskiej
przez śydów; Wpływ filozofii arabskiej na chrześcijańską.
Zestawienia
Zagadnienia wczesnego średniowiecza; Pojęcia i terminy; Chronologia; Wydarzenia
współczesne; Kwestie sporne.
DRUGI OKRES FILOZOFII ŚREDNIOWIECZNEJ
Arystotelicy i awerroiści
Św. Bonawentura i augustyniści XIII wieku
Roger Bacon i empiryzm średniowieczny
Św. Tomasz z Akwinu
Poprzednik: Albert Wielki.
Duns Szkot
Zestawienia
Zagadnienia filozoficzne XIII wieku; Pojęcia i terminy; Chronologia; Wydarzenia współczesne;
Kwestie sporne.
KOŃCOWY OKRES FILOZOFII ŚREDNIOWIECZNEJ
Ockham i krytycyzm średniowieczny
Eckhart i mistycyzm XIV w.
Filozofia scholastyczna w Polsce
Okres wcześniejszy: Witelo; Okres późniejszy.
Zestawienia
Zagadnienia późnego średniowiecza; Pojęcia i terminy; Bilans epoki; Chronologia; Wydarzenia
współczesne; Kwestie sporne.
PRZEDMOWA DO SZÓSTEGO WYDANIA
Ostatnie rozdziały niniejszej ksiąŜki były pisane w latach II wojny światowej, i do tych lat
doprowadziła ona swój wykład: zacząwszy dzieje filozofii od staroŜytności, zakończyła je około
roku 1940. A tak samo z prac historyków filozofii uwzględniła te, które przed r. 1940 były
ogłoszone.
Od tego czasu minęło ćwierć wieku, a w tym okresie działo się niejedno, zarówno w filozofii jak
w historii filozofii; pojawiły się nowe myśli, a takŜe historyczne opraco-wania myśli dawnych.
Nowe wydanie ksiąŜki historycznej jest okazją do jej uzupełnień, a uzupełnienia mogłyby nawet
być dwojakie. Z jednej strony dotyczyłyby rozdziałów, które ksiąŜka miała juŜ w poprzednich
wydaniach: korzystając z nowych badań historyków, rozszerzyłyby wiadomości o filozofii sprzed
r. 1940. Inne zaś uzupełnienie polegałoby na wprowadzeniu nowego rozdziału o filozofii po roku
1940.
Uzupełnienia pierwszego rodzaju zostały wprowadzone do niniejszego wydania, jed-nakŜe w
niewielkich tylko rozmiarach. Osiągnięcia historyków filozofii od czasów wojny są znaczne, ale
w większości wypadków mają charakter szczegółowy, i dlatego nie wy-daje się, by były
niezbędne w ksiąŜce takiej jak niniejsza, ograniczającej się do informacji i rozwaŜań
najogólniejszych. Osiągnięcia zaś natury ogólnej są przewaŜnie interpretacjami osobistymi
dziejów filozofii, i autor wolał pozostać przy własnych interpretacjach. W jednej tylko części
ksiąŜka została znacznie rozszerzona, mianowicie tam, gdzie przed-stawia filozofię wieków
średnich (druga część I tomu). W tej bowiem dziedzinie odkryte zostały liczne źródła, zostały
odczytane nie badane dawniej rękopisy, ustalone nowe waŜne fakty - i niektóre postacie i prądy
ukazały się w nowym świetle. Większe uzupeł-nienia w zakresie filozofii średniowiecznej,
wprowadzone do obecnego wydania, do-tyczą albertystów i heterodoksalnych arystotelików XIII
wieku, mniejsze - Abelarda, szkoły w Chartres, Bonawentury, przekładów Arystotelesa i
Awerroesa na łacinę, roli uniwersytetu w Neapolu. Materiały do tych uzupełnień zostały
udzielone autorowi przez Władysława Seńkę, ksiąŜka zawdzięcza je niezwykłej Jego
koleŜeńskiej uczynności.
Uzupełnień drugiego rodzaju niniejsze wydanie nie wprowadza: nie dodaje rozdziału o tym, co
działo się w filozofii po r. 1940. Autor sądzi, Ŝe nie tylko dla układu społecznego i politycznego,
ale równieŜ dla filozofii lata II wojny światowej były datą waŜną, i Ŝe słusz-nie jest przed nimi
wykład zakończyć. To, co się od tego momentu stało i co się dalej dzieje, jest dopiero początkiem
ery jeszcze nie zamkniętej, jeszcze nie wyraźnej, dostatecz-nie nie wyjaśnionej; późniejsi
historycy będą mogli nieporównanie lepiej zrozumieć jej odrębność, niŜ my dziś zdolni
bylibyśmy to zrobić. Aby bieŜący okres filozofii, lata 1940 -1966, potraktować w taki sposób, w
jaki ksiąŜka niniejsza traktuje okresy dawniej-sze - wydaje się, Ŝe jest jeszcze za wcześnie.
Natomiast wiele uzupełnień zostało wprowadzonych do bibliografii: jest w obecnym wydaniu
bardzo znacznie powiększona. Jest teraz na wpół dziełem mgr Janusza Krajewskiego, dyrektora
Biblioteki Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Warszawskiego. Dzięki wprowadzonym przez
niego uzupełnieniom bibliografia Historii filozofii zwięk-szyła się przeszło w dwójnasób;
zarazem cokolwiek zmieniła charakter, mimo Ŝe zacho-wała dawny układ. Mianowicie, w
poprzednich wydaniach była poniekąd osobistym wy-kazem ksiąŜek, które autor szczególnie
cenił i z których korzystał, obecnie zaś stała się po prostu wykazem ksiąŜek w zakresie historii
filozofii najwaŜniejszych i najpotrzebniejszych. Jedynie w zakresie polskich publikacji autor od
początku, od I wydania zmierzał do komp-letności ; ku niej teŜ zmierza uzupełniona bibliografia
niniejszego wydania. JednakŜe polska produkcja w dziedzinie historii filozofii w ostatnich
czasach tak się rozrosła, Ŝe z komplet-ności trzeba było zrezygnować, uwzględniając jedynie
prace waŜniejsze i bardziej samo-dzielne.
W zakresie ilustracji nastąpiły równieŜ pewne zmiany; m. in. wprowadzona została nowa
podobizna św. Tomasza z Akwinu, którą zawdzięczam prof. F. Barone, i podo-bizna Gilberta de
la Porree otrzymana od mgr P. Ratkowskiej.
W obecnym wydaniu Historii filozofii umieszczone zostały motta, których w poprzed-nich
wydaniach nie było: zostały dodane z myślą, Ŝe opinie znakomitych myślicieli przy-czynią się do
wytłumaczenia, dlaczego ogłaszane są historie filozofii, a w szczególności takie, jak niniejsza.
Wszystkie trzy motta pochodzą od filozofów (nie od historyków filozofii). Pierwsze jest wzięte z
Kanta, z jego wykładów wygłoszonych w Uniwersytecie Królewieckim w r. 1790/1, a wydanych
później, dopiero po czterdziestu latach, juŜ po śmierci filozofa. Motto to brzmi w polskim
przekładzie jak następuje: "Wyłuskanie głów-nych idei jest w niektórych pismach tak trudne, Ŝe
częstokroć sam autor nie moŜe ich odnaleźć, i niekiedy ktoś inny moŜe mu lepiej powiedzieć,
jaka była ta główna idea". Ten "ktoś inny" to przede wszystkim historyk. Twierdzenie Kanta
uwydatnia najwłaściwszy sens wysiłków historyków filozofii, przekonuje, Ŝe dla tego, kto chce
poznać wielkich myślicieli przeszłości, nie dość jest studiować ich teksty własne, Ŝe dobrze jest
je uzupełniać przez opracowania i komentarze historyków.
Drugie motto jest z Myśli Pascala. Po polsku brzmi: "Skoro nie moŜna być uniwersal-nym i
wiedzieć wszystkiego, co się da wiedzieć o wszystkim, to trzeba wiedzieć wszystkiego po trochu.
O wiele bowiem piękniej jest wiedzieć coś ze wszystkiego, niŜ wiedzieć wszystko o jednym".
Tekst Pascala jest usprawiedliwieniem poczynań historyka filozofii, usprawie-dliwia je nie mniej,
choć inaczej niŜ tekst Kanta. Tłumaczy, dlaczego niektóre historie filozofii, między innymi
niniejsza historia, omawiają tak liczne i tak róŜnorodne wątki, prądy, stanowiska. Bo choćby
wśród wielu wątków, prądów, stanowisk filozoficznych były teŜ mniej doniosłe, mniej genialnie
pomyślane, mniej wpływowe, to jednak ich wielość i róŜnorodność pokazuje, do czego w
dziedzinie najogólniejszych zagadnień zdolny jest umysł ludzki i ile jest moŜliwości rozwiązania
tych zagadnień.
Nieco dalej Pascal pisze: "Niech nikt nie mówi, Ŝe nie powiedziałem nic nowego: rozmieszczenie
treści jest nowe. Kiedy się gra w piłkę, obaj gracze grają tą samą piłką, ale jeden mierzy nią
lepiej". Ten tekst daje znów wyraz przekonaniu, Ŝe czynność historyka filozofii nie jest bierna, Ŝe
nie tylko wyławia on i przepisuje myśli dawnych filozofów, Ŝe robi znacznie więcej.
Przynajmniej "rozmieszczenie treści" jest jego własne, a to jest nie-mała rzecz.
Trzecie motto jest z Kartezjusza. Wśród "prawideł kierowania umysłem", jakie zo-stawił, V
prawidło jest takie: "Cała metoda polega na porządku i rozłoŜeniu tego, na co naleŜy zwrócić
uwagę, aby odkryć jakąś prawdę". To znaczy: jedynie metoda "rozkłada-nia", członkowanie,
dzielenie spraw zawiłych i ciemnych pozwala je uczynić prostymi i jasnymi. Kartezjusz miał na
myśli dochodzenia matematyka czy przyrodnika; ale to samo dotyczy dochodzeń historyka.
Czytelnik bez trudu zauwaŜy, Ŝe autor niniejszej historii filozofii posługiwał się właśnie tą
metodą.
PRZEDMOWA DO ÓSMEGO WYDANIA
KsiąŜka niniejsza została napisana bez mała pół wieku temu. Pierwsze wydanie uka-zało się w r.
1931; w trzecim przybył cały tom, wydanie szóste równieŜ zostało powięk-szone o szereg
rozdziałów. Pozostałe natomiast wydania ukazywały się nie zmienione. Niech i niniejsze
wydanie bez zmian idzie w świat. Z jednym wszakŜe wyjątkiem: litera-tura przedmiotu
niezmiernie od poprzednich wydań wzrosła, naleŜało ją uzupełnić. Układ bibliografii pozostał w
zasadzie ten sam co i w poprzednich wydaniach, natomiast treść jej została znacznie
wzbogacona: stało się to dzięki wydatnej pomocy mgr Janusza Krajewskiego.
POSŁOWIE DO PIERWSZEGO WYDANIA
Autor tej ksiąŜki korzysta oczywiście z obyczaju, pozwalającego w przedmowie zwró-cić się do
czytelnika z wyjaśnieniami bardziej osobistymi niŜ te, jakie były właściwe w sa-mej pracy. Ale
wyjaśnienia te, napisane po skończeniu pracy, niech teŜ na końcu będą drukowane, jako
posłowie, nie jako przedmowa. Pozwoli to autorowi przyjąć, iŜ ksiąŜka jego znana juŜ jest
czytelnikowi, i zwolni od objaśniania, jak ją pojął; wystarczy wytłu-maczyć, dlaczego pojął ją
właśnie tak a nie inaczej.
Dlaczego, najpierw, swą Historię filozofii przedstawił jako historię filozofów, a nie zagadnień?
Uczynił to pomimo przekonania, Ŝe historia zagadnień jest doskonalszym rodzajem historiografii,
który daje sposobność do samodzielniejszej pracy historyka, podczas gdy rodzaj tu stosowany nie
moŜe pominąć referowania poglądów i pisania tego, co dawni filozofowie napisali juŜ sami.
WszakŜe wyŜszy rodzaj dziejopisarstwa filozoficz-nego moŜe być stosowany jedynie na
podstawie niŜszego, który dostarcza mu materiału faktycznego. Nie mając w polskiej literaturze
naukowej pracy, która by ten materiał cał-kowicie zawierała, trzeba było wyŜsze zadanie uznać
za cura posterior i zająć się niŜszym. Nie mogąc rozwinąć historii zagadnień filozoficznych, autor
pragnął jednak przynaj-mniej naszkicować ją i po omówieniu doktryn kaŜdego okresu zestawiał
krótko jego zagadnienia i pojęcia. Czy to zespolenie dwóch trybów wykładu - obszerna historia
filozofów z krótką historią zagadnień - okaŜe się celowe, osądzą to czytelnicy.
Dlaczego, następnie, Historia ta zawiera tylko filozofię europejską? Dlatego, Ŝe jest pracą
Zgłoś jeśli naruszono regulamin