HISTORIA FILOZOFII T- II.pdf

(1918 KB) Pobierz
W.TATARKIEWICZ HISTORIA FILOZOFII T- II
Władysław Tatarkiewicz
Historia filozofii
Tom II
Filozofia nowoŜytna do 1830 roku
SPIS RZECZY
FILOZOFIA NOWOśYTNA
PIERWSZY OKRES FILOZOFII NOWOśYTNEJ
Humaniści
Humaniści-filologowie i odnowienie filozofii staroŜytnej; Montaigne i humaniści psychologowie;
Franciszek Salezy i teologowie-humaniści
Bruno i renesansowa filozofia przyrody
Paracelsus; Telesio; Campanella
Franciszek Bacon
Naturalny system kultury
Herbert of Cherbury; Hugo de Groot
Suarez i modernizacja scholastyki
Polska filozofia Odrodzenia
Humanizm; Arystotelizm popularny; Stoicyzm; Kopernik; Teorie polityczne
Zestawienia
Zagadnienia filozofii renesansowej; Pojęcia i terminy; Chronologia; Wyda-rzenia współczesne;
Kwestie sporne
DRUGI OKRES FILOZOFII NOWOśYTNEJ
Galileusz
Kartezjusz
Metafizyka; Teoria poznania i psychologia; Szkoła kartezjańska; Współ-zawodnik: Gassendi
Pascal
Malebranche (okazjonaliści)
Hobbes
Spinoza
Leibniz
Metafizyka; Zasady logiczne
Newton
Filozofia w Polsce w wieku XVII
Scholastyka wileńska; Innowiercy; Nauki przyrodnicze
Zestawienia
Zagadnienia filozofii XVII wieku; Pojęcia i terminy; Chronologia; Wydarzenia
Współczesne; Kwestie sporne
TRZECI OKRES FILOZOFII NOWOśYTNEJ
Początek stulecia: Filozofia Oświecenia w Anglii
Locke i podstawy empiryzmu
Berkeley
Hume
Shaftesbury
Etycy i estetycy angielscy w XVIII w.; Początki utylitaryzmu
Środek stulecia: Filozofia Oświecenia we Francji
Wolter i filozofia Oświecenia
Fontenelle; Bayle; Encyklopedyści
La Mettrie i materializm
Condillac i sensualizm
D'Alembert i pozytywizm
Helvetius i etyka Oświecenia
Rousseau
Reid i szkoła szkocka
Koniec stulecia: Filozofia krytyczna w Niemczech
Wolff i filozofia XVIII wieku w Niemczech
Kant
Poprzednicy; Zagadnienie i metoda filozofii; Teoria poznania; Krytyka meta-fizyki; Etyka i
estetyka ; Zwolennicy; Przeciwnicy; Sceptycy (Schulze); Irracjonaliści (Jacobi)
Oświecenie i kantyzm w Polsce
Oświecenie; Jan Śniadecki; Staszic i Kołłątaj; Kantyzm; Szaniawski; Filozofia zdrowego
rozsądku; Jędrzej Śniadecki
Zestawienia
Zagadnienia filozofii XVIII wieku; Pojęcia i terminy; Chronologia; Wyda-rzenia współczesne;
Kwestie sporne
CZWARTY OKRES FILOZOFII NOWOśYTNEJ
Radykalizm filozoficzny
Fichte
Schelling
Hegel
Szkota Hegla; Przeciwnicy idealizmu
Schopenhauer
Maine de Biran i spirytualizm francuski
Cousin; Ravaisson
Filozofia mesjanistyczna w Polsce
Hoene-Wroński; Gołuchowski; Trentowski; Libelt; Kremer; Cieszkowski; Towiański;
Mickiewicz
Zestawienia
Zagadnienia filozofii w początku XIX wieku; Pojęcia i terminy; Chronolo-gia; Wydarzenia
współczesne
PERSPEKTYWA NA DALSZY ROZWÓJ FILOZOFII
FILOZOFIA NOWOśYTNA
1. Wkraczając w erę nowoŜytną filozofia europejska miała juŜ za sobą długie dzieje setki teorii i
doktryn, dziesiątki systemów i dwa przynajmniej poglądy na świat, staroŜytny i średniowieczny.
Spośród myślicieli nowoŜytnych jedni patrzyli na świat w sposób podobny do średnio-
wiecznego, inni powrócili do sposobu staroŜytnego. Jeszcze inni zajęli nową postawę wobec
świata. Tylko Ŝe ta postawa nie prowadziła do wytworzenia nowego poglądu na świat; nie wiodła
do nowych rozwiązań starych zagadnień, lecz raczej powstrzymywała się od ich rozwiązywania.
Gdzie staroŜytność mówiła „tak", a średniowiecze „nie" (lub odwrotnie), tam nowa filozofia
częstokroć nie odpowiadała wcale. Ta postawa wstrze-mięźliwa, rzadka w poprzednich epokach,
rozpowszechniła się w filozofii nowoŜytnej; metafizyka nie wygasła, ale wytworzył się silny
prąd, który wyrzekał się metafizyki, mnie-mając, iŜ zadania jej nie mogą być rozwiązane
naukowo.
Z tego samego źródła wypłynęło drugie jeszcze zjawisko charakterystyczne dla nowo-Ŝytnej
myśli: dąŜność do rozgraniczenia zagadnień. NowoŜytni myśliciele usiłowali wyodrębnić w
pracy filozoficznej dziedzinę doświadczenia i dziedzinę spekulacji, oddzielić pytania, na które
moŜna odpowiedzieć ściśle, i te, na które takiej odpowiedzi dać niepo-dobna. Przedmiotem
sporów było, gdzie przebiega owa granica, a takŜe - czy filozofowi wolno ją przekraczać;
natomiast faktem powszechnie uznanym przez nowoŜytnych myśli-cieli było, iŜ istnieje granica
rozdzielająca naukę i metafizykę. Ściślejsze pojęcie nauki, odróŜnionej od metafizyki, było
dziełem myśli nowoŜytnej.
I inne jeszcze przekonanie o najogólniejszym znaczeniu wywalczyła filozofia nowo-Ŝytna:
przekonanie o czynnej naturze umysłu ludzkiego. Umiała wykazać, Ŝe poznanie nie jest
procesem biernym, Ŝe umysł rozwiązuje zagadnienia nie tylko zgodnie z naturą rzeczy, ale teŜ i
ze swą własną naturą. Taki sam połoŜyła nacisk na oddzielenie teorii myśli od teorii bytu, jak na
oddzielenie nauki od metafizyki.
Filozofia nowoŜytna w najwaŜniejszych sprawach przeciwstawiała się średniowiecznej. Gdy
tamta była na wskroś transcendentna i twierdziła, Ŝe poza światem doczesnym istnieje świat inny,
wieczny, boski, którego ten jest tylko odblaskiem, to ta chciała mieć postawę doczesną! mówiła,
Ŝe jest tylko ten jeden świat, Ŝe nim jednym ma się zajmować filozofia. Gdy filozofia
średniowieczna była konstrukcyjna, systematyczna, to ta objawiała upodo-banie do czystych
faktów bez konstrukcji i systemów. WszakŜe powszechna ta postawa nie była. I właśnie ten,
który uchodzi za „ojca nowoŜytnej filozofii", mianowicie Kartezjusz, miał transcendentny pogląd
na świat i budował racjonalny system filozofii.
2. Kiedy rozpoczęła się filozofia nowoŜytna? W XV wieku, gdy na wszystkich polach zaczął
tworzyć się nowy stosunek do świata,' nowa kultura artystyczna i moralna, społecz-na i religijna,
wówczas i filozofowie przejęci byli pragnieniem stworzenia nowej filozofii i Ŝyli w przekonaniu,
Ŝe ją rzeczywiście tworzą. Temu subiektywnemu poczuciu niezupeł-nie odpowiadał rzeczywisty
stan rzeczy. Dla filozofii wiek XV nie był przełomowy: jeśli chodzi o zaczątki nowych idei
filozoficznych, to pojawiły się były juŜ wcześniej; jeśli zaś o dojrzałą ich postać, to wystąpiła
dopiero później. Mianowicie zaczątki powstały wśród okhamistów w XIV wieku, a dojrzała
postać nowej filozofii dopiero w XVII wieku. Fi-lozofia XV w. posiadała tylko część tych cech,
które są charakterystyczne dla nowych czasów, a cechy tak waŜnej, jak owa postawa
wstrzemięźliwa, brakło jej jeszcze zupełnie.
Zresztą filozofia XV i XVI w., nawet w przekonaniu swych twórców, była tylko względnie
nowa: nowa wobec średniowiecza, ale nie wobec staroŜytności. Mieli oni siebie nie tyle za
twórców, ile za odnowicieli filozofii. Podpowiadało im tę koncepcję zarówno uwiel-bienie dla
antyku, jak i potrzeba poparcia własnych poglądów autorytetem staroŜyt-nych. Przez to pojęli
filozofię nową jako odnowienie staroŜytnej i całe dzieje filozofii przed-stawili jako ciągły rozwój
od czasów staroŜytnych aŜ po nowoŜytne, z jedną tylko wielką przerwą: całe wieki średnie były
dla tej koncepcji tysiącletnim epizodem, przerywającym ciągłość rozwoju.
Koncepcja ta jest fałszywa: zbyt silnie przeciwstawia nowoŜytność i średniowiecze i zbyt silnie
zbliŜa staroŜytność i nowoŜytność. Filozofia nowoŜytna usiłowała powrócić do tradycji
staroŜytnej, ale takŜe kontynuowała tradycję chrześcijańsko-średniowieczną. Pierwsi filozofowie
nowej ery byli istotnie oŜywieni nastrojem opozycyjnym wobec scho-lastyki i demonstracyjnie
podkreślali łączność swą z antykiem. Ale gdy pierwszy zapał minął, metafizyka nowoŜytna stała
się bardziej podobna do średniowiecznej niŜ do antycz-nej. W końcu zaś wzięła górę owa
postawa wstrzemięźliwa w myśli, która nie była ani staroŜytna, ani średniowieczna, lecz swoiście
nowoŜytna.
3. Filozofia nowoŜytna przeszła przez okresy analogiczne do okresów filozofii staro-Ŝytnej i
średniowiecznej: miała swój okres przygotowawczy, swój okres oświecenia i kry-tyki i aŜ dwa
okresy budowania systemów.
A) Pierwszym okresem było Odrodzenie, obejmujące wieki: XV i XVI, a stano-wiące dla
filozofii czas przejściowy i przygotowawczy.
B) Okres systemów nowoŜytnych, obejmujący w przybliŜeniu wiek XVII.
C) Okres Oświecenia i krytyki w XVIII wieku.
D) Ponowny okres systemów w pierwszej połowie XIX wieku. - Potem od połowy XIX wieku
(ściślej mówiąc: od 1830 roku) nastąpił okres najnowszej filozofii, nacecho-wany znów
dąŜeniami krytycznymi.
PIERWSZY OKRES FILOZOFII NOWOśYTNEJ
(ODRODZENIE, WIEK XV-XVI)
1. WŁASNOŚCI OKRESU ODRODZENIA. Pierwszy okres dziejów nowoŜytnych znany jest
pod nazwą Renesansu, czyli Odrodzenia. Dzięki temu, Ŝe leŜał na pograniczu dwóch wielkich
epok, Ŝe stanowił świecką reakcję po kilkunastu wiekach pochłonięcia umysłów przez cele
zaświatowe, wytworzył kulturę o szczególnych własnościach. Filozofia Odrodze-nia była
typowym wyrazem tej kultury.
A) Przede wszystkim chciała zerwać z przeszłością bezpośrednio minioną. Stąd jej ton
polemiczny. Wielu było filozofów Odrodzenia, których Ŝycie przeszło w walce ze scholastyką i
których dorobek naukowy pozostał negatywny. Renesans w polemicznym zapale potępiał w
czambuł scholastykę nie bacząc, Ŝe w ostatnim okresie głosiła juŜ idee podobne do nowoŜytnych.
Wiele poglądów, które w XIV wieku wytworzyła scholastyka, wiek XV podawał jako
przezwycięŜenie scholastyki; wiek XIV usiłował ukrywać swe odstępstwa od tradycji, a XV
umyślnie je wyolbrzymiał. Bolączką tej akcji renesansowej było, Ŝe bojownicy zwalczali
tradycję, ale sami nie umieli jej się wyzbyć. Olbrzymią, roz-rośniętą wiedzę scholastyczną mieli
za niepotrzebny balast, ale zrzucić balastu nie umieli; nie przestawali myśleć scholastycznymi
kategoriami. Niejeden filozof renesansowy więcej głosił poglądów średniowiecznych niŜ
staroŜytnych, choć uwaŜał myślicieli staroŜytnych za swych sprzymierzeńców.
B) W Odrodzeniu, będącym reakcją przeciw surowym formom średniowiecznego Ŝycia, hasłem
musiała stać się wolność. Odrodzenie głosiło ją we wszystkich dziedzi-nach: w religii
wytworzyło Reformację, w polityce hasło wolności jednostek i narodów, godzące w powszechną
monarchię średniowieczną - a podobnie było w nauce i filozofii. Teraz dopiero, a nie w wiekach
średnich, częste stały się konflikty między przekonaniami filozofa a poglądami przyjętymi przez
Kościół, państwo i opinię; teraz dopiero nastąpiła epoka „ofiar nauki": Bruno został spalony,
Galileusz zmuszony do odwołania swych poglądów, Campanella spędził 27 lat w więzieniu.
Miejsce dawnego przekonania o ponadindywidualnym charakterze prawdy zajęło poczucie, Ŝe
jednostka ma sama moŜność i prawo rozstrzygać o prawdzie. Autorytety straciły swe dawne
znaczenie; powoływano się wprawdzie na staroŜytnych filozofów, ale widziano w nich nie
wyŜszą instancję, lecz sprzymierzeńców. Tradycję przestano cenić - a wszystkie dobre i złe
skutki wyzbycia się związków z przeszłością nie omieszkały objawić się w filozofii. Uczeni
przestali występować jako przedstawiciele szkół i przemawiali jako indywidualni badacze.
Wytworzyły się w związku z tym nowe formy zewnętrzne filozofii, indywidualny styl pisarski.
C) Upragniona była w Odrodzeniu większa prostota myśli: reakcja przeciw subtel-nościom
scholastycznym. Upragniona była teŜ większa naturalność myśli: reakcja przeciw schematom i
zawiłym rozumowaniom scholastyki. Typowymi myślicielami Odro-dzenia byli Ramus i ramiści,
chcący zbudować „naturalną" logikę, opartą na zdrowym rozsądku. Upragniona była takŜe,
przynajmniej przez niektórych, większa realność myśli: reakcja przeciw formalnym
zagadnieniom i apriorycznym spekulacjom scholastyki. Upragniona była wiedza, która z Ŝycia
wyrasta i Ŝyciu słuŜy: reakcja przeciw ksiąŜkowej wiedzy scholastycznej, obcej sprawom
aktualnym. Upragniona była wiedza o przyrodzie: reakcja przeciw ześrodkowaniu myśli w
pozaświatach. Upragniona wreszcie była wiedza mająca znacznie praktyczne i mogąca ulepszyć
Ŝycie: reakcja przeciw czysto teoretycz-nej postawie scholastyki. Nie wiedza dla wiedzy, lecz
wiedza jako potęga, jako środek wyzyskania i opanowania przyrody, stanowiła program
Odrodzenia. Wynikiem zaś Ŝądzy szybkiego opanowania przyrody było krzewienie się wiedzy
tajemnej: magii, al-chemii, astrologii, które zakwitły teraz bujniej niŜ w wiekach średnich.
2. FILOZOFIA i RELIGIA. Filozofia średniowieczna była związana z religią, z chrześci-
jaństwem, ale i filozofia Odrodzenia nie była od religii całkowicie niezaleŜna. Utworzyły się w
niej wprawdzie prądy antychrześcijańskie, ale właśnie one w chrześcijańskich wytwo-rzyły
postawę obronną. Reformacja nie ograniczyła, lecz spotęgowała zainteresowania, dyskusje i
spory religijno-filozoficzne. Podzieliły się pierwiastki myśli chrześcijańskiej: protestanci
utrzymali w swej doktrynie nieufność do rozumu, fideizm, wywyŜszanie woli, przekonanie o
nieograniczonej wolności woli BoŜej, katolicy zaś właśnie wiarę w rozum, przekonanie o
racjonalności świata. Reformacja wiodła do pochłonięcia filozofii przez teologię, katolicyzm do
utrzymania filozofii. A zarówno stanowisko katolickie, jak i pro-testanckie miały swe źródła w
średniowiecznej myśli: stanowisko katolików przede wszyst-kim w Tomaszu z Akwinu,
stanowisko protestantów w Ockhamie i innych nominalistach: od nich wywodziła się ideologia
Wiklefa, Husa, Lutra.
3. ZWIASTUNI FILOZOFII ODRODZENIA. Zasadniczy dla Odrodzenia zwrot ku przyrodzie
został juŜ na progu epoki zapowiedziany przez dwóch myślicieli: Mikołaja Kuzańczyka i
Leonarda da Vinci.
A) Kardynał Mikołaj Kuzańczyk (1401-1464) pochodził z Północy (z Kues nad Mozelą, w
łacińskiej transkrypcji: Cusa), gdzie za jego czasów panowała jeszcze scho-lastyka, ale większą
część Ŝycia spędził jako dostojnik Kościoła w renesansowej Italii; stał teŜ na pograniczu
średniowiecza i Renesansu. NaleŜał do prądu neoplatońskiego, który krzewił się w
średniowieczu, ale na jego tle dał wyraz nowemu sposobowi myślenia.
Głosił mianowicie doskonałość przyrody (tłumaczył ją religijnie i emanacyjnie tym, Ŝe przyroda
jest wypływem Boga, cxplicatio Dei), a zarazem indywidualność (wbrew uniwersalizmowi
dawnej filozofii), względność (wbrew dawnemu absolutyz-mowi) i irracjonalność bytu. (W
Zgłoś jeśli naruszono regulamin