08 - Kressel - Mediacje(1).doc

(39 KB) Pobierz

Mediacje mają największe szanse na zakończenie się sukcesem w konfliktach o średnim poziomie trudności.

Czynniki zakłócające:

§         wysoki poziom konfliktu: ostrość poprzedniego konfliktu pomiędzy stronami, postrzeganie drugiej strony jako niegodnej zaufania, nierozsądnej, rozwścieczonej lub niezdolnej do komunikowania się oraz istnienie silnych różnic ideologicznych i kulturowych

§         brak motywacji do uzyskania porozumienia

§         niskie zaangażowanie w mediacje: jeśli tylko jedna strona zwraca się z prośbą o pomoc, negatywne nastawienie wobec mediacji i brak zaufania do mediatora

§         skromne zasoby

§         spory obejmujące wartości fundamentalne, np. dotyczące ideologii

§         nierówna siła zaangażowania stron

 

Zasadność negocjacji dotyczy następujących elementów konfliktu, w którym strony: dają się zidentyfikować, są współzależne, posiadają podstawowe zdolności poznawcze, interpersonalne i emocjonalne, mają interesy, które nie są całkowicie sprzeczne, wiedzą, że brak porozumienia może mieć negatywne konsekwencje.

Mediacje są użyteczne, gdy pojawią się dodatkowe przeszkody: bariery interpersonalne (silne uczucia negatywne, destruktywny wzór komunikowania się), spory dotyczące kwestii podstawowych, bariery proceduralne (impas, brak miejsca do negocjowania).

 

Czynniki decydujące o rozpoczęciu negocjacji:

- właściwości środowiska społecznego: presja społeczna, czynniki sprzyjające i zakłócające

- postrzeganie stron sporu: osoby zgadzające się na mediacje zazwyczaj mają pozytywniejszy obraz drugiej strony, są większymi optymistami w kwestii współdziałania, wyrażają większą gotowość do wzięcia na siebie odpowiedzialności za porażkę

- właściwości potencjalnego mediatora: podział na mediacje zakontraktowane i spontaniczne; Moore twierdzi, że zakontraktowane są popularniejsze w kulturach z niezależnym systemem sądownictwa i modelami uczciwych procedur działania; mediatorzy spontaniczni często mają osobisty interes w rozstrzyganiu sporu

 

Zachowanie mediatora:

Podstawowe:

ü      interwencje diagnostyczne: celem jest zdobycie orientacji co do natury sporu oraz stworzenie podstaw do dalszych aktywności, akcent położony na budowanie relacji, zadania mediatora:

- ocena przy pomocy stron, czy mediacje są czymś odpowiednim w danej sytuacji i w jakim stopniu są obustronnie akceptowane

- oddzielenie problemów jawnych od ukrytych

- rozpoznanie rzeczywistych liderów kierujących sporem i osób, które mogą wpływać na przebieg konfliktu

- zrozumienie układu sił pomiędzy stronami

Stosowane techniki: dociekliwe zadawanie pytań i staranna obserwacja zachowań.

ü      interwencje kontekstowe: próby stworzenia klimatu sprzyjającego konstruktywnemu dialogowi i rozwiązywaniu problemów, np. doskonalenie komunikowania się, tworzenie norm nakazujących szacunek, konstruktywne panowanie nad złością

Zaawansowane:

ü      interwencje właściwe: bezpośrednie zmaganie się ze sporną kwestią, istotna jest umiejętność wskazania strategicznego kierunku negocjacji

! Asertywność: najczęściej przy interwencjach właściwych

 

Styl mediatora – zbiór spójnych strategii, który ujawnia się w zachowaniu.

à zorientowany na zadanie: na porozumienie (koncentracja na doprowadzeniu do porozumienia w terminie akceptowanym przez strony, przypisywanie dużej wagi do swojej neutralności, pokazywanie, że odpowiedzialność spoczywa na skonfliktowanych) i na rozwiązywanie problemu (zdiagnozowanie źródeł konfliktu, sugerowanie, że kierowanie procesem mediacji spoczywa na nim)

à społeczno-emocjonalny: mediacje transformacyjne (Bush i Folger) – narastająca wiara w siebie i wzrost wrażliwości na innych: pozostawienie stronom odpowiedzialności za wynik, powstrzymywanie się od oceny ich poglądów i decyzji, pozytywna ocena ich kompetencji i motywów oraz tolerowanie i analizowanie niepewności.

 

Fazy działania mediatora

1)     tworzenie więzi ze stronami sporu

2)     wybór strategii kierowania mediacją

3)     zbieranie i analizowanie ważnych informacji

4)     tworzenie szczegółowego planu mediacji

5)     budowanie zaufania i współpracy

6)     rozpoczęcie sesji mediacyjnej

7)     definiowanie problemów i ustalenie planu działania

8)     odkrywanie ukrytych interesów zwaśnionych stron

9)     zbieranie opinii dotyczących porozumienia

10) ocena możliwych rozwiązań

11) końcowe negocjacje

12) osiąganie końcowego porozumienia

 

Istotne: podtrzymywanie realistycznych oczekiwań dotyczących sukcesu, świadomość swojego stylu i preferencji i wykorzystywanie własnych refleksji (systematyczność, pomoc innych, formułowanie i weryfikowanie hipotez).

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin