1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku: opady śniegu lub śniegu z deszczem, zmiany pogody, temperatury.
2. Deklamowanie wierszy z zastosowaniem modulacji głosu
3. Słuchanie i uczenie się wierszy i piosenek związanych z obchodami święta Babci i Dziadka. Przygotowywanie krótkich występów artystycznych dla zapraszanych gości z okazji ich święta.
4. Okazywanie szacunku dla członków rodziny, kulturalne zachowanie się w domu rodzinnym i w przedszkolu.
Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
Zabawy poranne w/g zestawu nr 9
Zestaw zabaw ruchowych nr 13
1) „Zimowe zabawy” – omówienie ulubionych zabaw dzieci na śniegu i wynikających z nich zagrożeń na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń; dziecko potrafi rozwiązać prostą zagadkę, znaleźć rozwiązanie na obrazku; wie co może mu grozić podczas zabaw na zbiornikach wodnych; rozwija mowę podczas dialogu na zajęciach.
Ilustracje, karta pracy - Moje 4 lata, cz. I s. 36
2) Rysowanie na czarnym kartonie białą kredą na temat „Mróz na szybie”, zainspirowane oglądaniem zamarzniętych szyb; dziecko próbuje przedstawić własne wzory na „szybie”; operuje różnymi formami linii w zależności od uchwycenia kredy; wypowiada się na temat własnej pracy.
Czarne kartki papieru, biała kreda, zamarznięte szyby
3) Zabawa ilustrowana ruchem do piosenki „Sanna” –dziecko zapoznaje się z treścią i melodią piosenki, rozumie znaczenie słowa sanna; ilustruje ją ruchem i gestami; potrafi określić jej charakter; wygrywa na trójkącie dzyń, dzyń, dzyń..., poznaje nowy instrument , wie jak należy nim się posługiwać.
Kaseta z nagraniem, trójkąt
4) Teatrzyk lalek (bałwanki) wg utworu M. Głowackiego „Bałwankowa rodzina” – dziecko odczuwa nastrój utworu literackiego; potrafi swobodnie odtworzyć go własnymi słowami; rozumie znaczenie słowa rodzina; próbuje zaśpiewać wraz z nauczycielką poznany utwór; potrafi policzyć do 4; nadaje imiona.
Wiersz - bibliografia, ilustracja rodziny bałwankowej, rodziny ludzkiej, rodziny zwierząt, 3 bałwanki, teatrzyk
5) „Bałwanek” – wykonanie z papieru lub z plasteliny postaci bałwanka; dziecko łączy ze sobą trzy kule; rozumie znaczenie słów od największej do najmniejszej; nakleja guziki, oczy, nos, kapelusz we właściwym miejscu; potrafi powiedzieć wiersz „Bałwan”; ma możliwość wyboru rodzaju pracy.
Wiersz – bibliografia, plastelina, po 3 kule różnej wielkości, wycięte guziki, nos, oczy, kapelusze itp.
Zabawy poranne wg zestawu nr 10
Zestaw zabaw ruchowych nr 14
1) Opowiadanie treści obrazków i osłuchanie z wierszem L. Mariańskiej „Wszystko dla babci”; dziecko opowiada treść obrazków oraz o sposobie spędzania wspólnego czasu z dziadkiem i babcią; potrafi złożyć obrazek z części; dziecka potrafi znaleźć drogę do babci i dziadka; wzmacnia więź uczuciową z rodziną.
Wiersze – bibliografia, obrazki na tablicę, pocięte obrazki przedstawiające dziadków z wnukami, ABC, cz.II s.15
2) „Laurka dla babci i dziadka” –wyjaśnienie słowa „laurka”; dziecko nakleja wycięte gotowe elementy na laurkę wg wzoru nauczycielki; potrafi skupić uwagę na poleceniach nauczycielki oraz właściwie wykonać zadanie; wie, w jaki sposób może sprawić przyjemność swoim dziadkom; potrafi odnaleźć swoje imię spośród innych, w razie wątpliwości wie, w jaki sposób może sobie pomóc.
Wycięte kolorowe kwiaty, liście, podkładki na kartkę oraz wierszyki z życzeniami, imiona dzieci, pomadka do ust
3) Osłuchanie z piosenką „Dla babci” – dziecko zapamiętuje słowa piosenki; potrafi uzasadnić, dlaczego kocha swoją babcię i dziadka; zabawa słuchowa „Kto usłyszy najwięcej”- dziecko uczy się aktywnego słuchania.
Nagranie magnetofonowe piosenki, płyta CD
4) Zabawa dydaktyczna „Układanka” – klasyfikowanie przedmiotów według cech jakościowych przy pomocy klocków Dienese’a (koła, kwadraty, trójkąty); dziecko projektuje rytmicznie wzór na szalik dla babci i dziadka (koło, trójkąt, kwadrat).
Klocki Dienese’a, kartka papieru w kształcie szalika
5) Zabawa rytmiczna przy akompaniamencie pianina – realizacja różnych tematów rytmicznych; dziecko próbuje realizować różne tematy rytmiczne słowem, klaskaniem, tupaniem; reaguje ruchem zgodnie z usłyszanym sygnałem. Śpiew zbiorowy piosenki „Dla babci”, „Kochamy was”
Praca indywidualna:
1. Praca z dziećmi mającymi problemy z kolorami: Maciej W., Kuba Z.
2. Pokonanie niechęci do zabaw stolikowych: Marcin Ś., Radek P., Daria P., Maciej W.
3. Liczenie w zakresie 4 – Mateusz W.
Praca dla nauczyciela:
1. Zmiana dekoracji w sali.
2. Systematyczne przygotowywanie pomocy do zajęć.
3. Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.
4. Obserwacja rozwoju dziecka – wypełnienie kart obserwacji, dokonanie zestawienia mocnych i słabych stron grupy.
Współpraca z rodzicami:
1. Kontakty indywidualne wg potrzeb obu stron.
„Sanna”
Zima, zima, zima,
Pada, pada, śnieg.
Jadę, jadę w świat sankami,
Sanki dzwonią dzwoneczkami.
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.
Jaka pyszna sanna,
Parska raźno koń.
Śnieg rozbija kopytami, sanki dzwonią dzwoneczkami.
Zasypane pola,
W śniegu cały świat.
Biała zima hen przed nami
Dzieci:
Ze spuszczoną głową?
Pewnie chciałbyś mieć przy sobie
Panią Bałwankową?
Bałwan:
Oj, tak, tak!
Dobrej żony wciąż mi brak!
Ma korale z jarzębiny
Bałwankowa żona,
Ale łatwo poznać z miny,
Bałwankowa:
Mego synka wciąż mi brak!
synka ciągle brak!
Stoi bałwan z bałwankowa,
W środku zaś bałwanek.
Jeszcze chwila i rozpoczną
bałwankowy taniec.
Przydałby się jeszcze brat!
Wszyscy:
„Bałwan”
Pięknego bałwana
Ulepiły dzieci,
Ma czarne guziki
I biały żakiecik.
W ręku trzyma miotłę,
Garnek ma na głowie.
Może nam zimową
Bajeczkę opowie.
W fartuchu, w zielonych kapciach.
Sprząta, kwiatki podlewa
I nigdy się nie gniewa.
Nawet gdy stłucze się szklanka,
Mówi: „A to niespodzianka!”
Stłukło się, bo było szklane.
Przynieś szczotkę”
I już pozamiatane.
Za to, że jesteś taka,
Kupię ci, Babciu lizaka!
Dodek15