PLAN MIESIĘCZNY NA styczeń - luty - przedszkole.doc

(133 KB) Pobierz
STYCZEŃ

STYCZEŃ

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

 

 

 

 

1.     Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku: opady śniegu lub śniegu z deszczem, zmiany pogody, temperatury.

2.     Deklamowanie wierszy z zastosowaniem modulacji głosu

3.     Słuchanie i uczenie się wierszy i piosenek związanych z obchodami święta Babci i Dziadka. Przygotowywanie krótkich występów artystycznych dla zapraszanych gości z okazji ich święta.

4.     Okazywanie szacunku dla członków rodziny, kulturalne zachowanie się w domu rodzinnym i w przedszkolu.

 

 

Sporządziła: Regina Szczepańska                                                                 

Treści programowe

Temat kompleksowy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne, literatura

  1. Spacer po osiedlu, w miarę możliwości ulepienie bałwana.
  2. Wyeksponowanie w kąciku książek wystawki na temat „Zima”- wykonanie albumu „Zabawy zimowe”, „Sporty zimowe”

 

 

 

Zabawy poranne w/g zestawu nr 9

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 13

 

ZABAWY NA ŚNIEGU

1)     „Zimowe zabawy” – omówienie ulubionych zabaw dzieci na śniegu i wynikających z nich zagrożeń na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń; dziecko potrafi rozwiązać prostą zagadkę, znaleźć rozwiązanie na obrazku;  wie co może mu grozić podczas zabaw na zbiornikach wodnych; rozwija mowę podczas dialogu na zajęciach.

Ilustracje, karta pracy - Moje 4 lata, cz. I s. 36

2)     Rysowanie na czarnym kartonie białą kredą na temat „Mróz na szybie”, zainspirowane oglądaniem zamarzniętych szyb; dziecko próbuje przedstawić własne wzory na „szybie”; operuje różnymi formami linii w zależności od uchwycenia kredy; wypowiada się na temat własnej pracy.

Czarne kartki papieru, biała kreda, zamarznięte szyby

3)     Zabawa ilustrowana ruchem do piosenki „Sanna” –dziecko zapoznaje się z treścią i melodią piosenki, rozumie znaczenie słowa sanna; ilustruje ją ruchem i gestami; potrafi określić jej charakter; wygrywa na trójkącie dzyń, dzyń, dzyń..., poznaje nowy instrument , wie jak należy nim się posługiwać.

Kaseta z nagraniem, trójkąt

4)     Teatrzyk lalek (bałwanki) wg utworu M. Głowackiego „Bałwankowa rodzina” – dziecko odczuwa nastrój utworu literackiego; potrafi swobodnie odtworzyć go własnymi słowami; rozumie znaczenie słowa rodzina; próbuje zaśpiewać wraz z nauczycielką poznany utwór; potrafi policzyć do 4; nadaje imiona.

Wiersz - bibliografia, ilustracja rodziny bałwankowej, rodziny ludzkiej, rodziny zwierząt, 3 bałwanki, teatrzyk

5)     „Bałwanek” – wykonanie z papieru  lub z plasteliny postaci bałwanka; dziecko łączy ze sobą trzy kule; rozumie znaczenie słów od największej do najmniejszej; nakleja guziki, oczy, nos, kapelusz we właściwym miejscu; potrafi powiedzieć wiersz „Bałwan”; ma możliwość wyboru rodzaju  pracy.

Wiersz – bibliografia, plastelina, po 3 kule różnej wielkości, wycięte guziki, nos, oczy, kapelusze itp.

 

 

 

 

  1. Dostarczanie bogatych, pozytywnych przeżyć treści do zabaw podejmowanych przez dzieci.
  2. Wykonanie koralików z makaronu dla babci.
  3. Zachowanie sprzyjające zachowaniu porządku.

 

Zabawy poranne wg zestawu nr 10

Zestaw zabaw ruchowych nr 14

 

 

KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

1)     Opowiadanie treści obrazków i osłuchanie z wierszem L. Mariańskiej „Wszystko dla babci”; dziecko opowiada treść obrazków oraz o sposobie spędzania wspólnego czasu z dziadkiem i babcią; potrafi złożyć obrazek z części; dziecka potrafi znaleźć drogę do babci i dziadka; wzmacnia więź uczuciową z rodziną.

Wiersze – bibliografia, obrazki na tablicę, pocięte obrazki przedstawiające dziadków z wnukami, ABC, cz.II s.15

2)     „Laurka dla babci i dziadka” –wyjaśnienie słowa „laurka”; dziecko nakleja wycięte gotowe elementy na laurkę wg wzoru nauczycielki; potrafi skupić uwagę na poleceniach nauczycielki oraz właściwie wykonać zadanie; wie, w jaki sposób może sprawić przyjemność swoim dziadkom; potrafi odnaleźć swoje imię spośród innych, w razie wątpliwości wie, w jaki sposób może sobie pomóc.

Wycięte kolorowe kwiaty, liście, podkładki na kartkę oraz wierszyki z życzeniami, imiona dzieci, pomadka do ust

3)     Osłuchanie z piosenką „Dla babci” – dziecko zapamiętuje słowa piosenki; potrafi uzasadnić, dlaczego kocha swoją babcię i dziadka; zabawa słuchowa „Kto usłyszy najwięcej”- dziecko uczy się aktywnego słuchania.

Nagranie magnetofonowe piosenki, płyta CD

4)     Zabawa dydaktyczna „Układanka” – klasyfikowanie przedmiotów według cech jakościowych przy pomocy klocków Dienese’a (koła, kwadraty, trójkąty); dziecko projektuje rytmicznie wzór na szalik dla babci i dziadka (koło, trójkąt, kwadrat).

Klocki Dienese’a, kartka papieru w kształcie szalika

 

5)     Zabawa rytmiczna przy akompaniamencie pianina – realizacja różnych tematów rytmicznych; dziecko próbuje realizować różne tematy rytmiczne słowem, klaskaniem, tupaniem; reaguje ruchem zgodnie z usłyszanym sygnałem. Śpiew zbiorowy piosenki „Dla babci”, „Kochamy was”

 

 

 

 

Praca indywidualna:

 

1.     Praca z dziećmi mającymi problemy z kolorami: Maciej W., Kuba Z.

2.     Pokonanie niechęci do zabaw stolikowych: Marcin Ś., Radek P., Daria P., Maciej W.

3.     Liczenie w zakresie 4 – Mateusz W.

 

Praca dla nauczyciela:

 

1.     Zmiana dekoracji w sali.

2.     Systematyczne przygotowywanie pomocy do zajęć.

3.     Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.

4.     Obserwacja rozwoju dziecka – wypełnienie kart obserwacji, dokonanie zestawienia mocnych i słabych stron grupy.

 

 

Współpraca z rodzicami:

 

1.     Kontakty indywidualne wg potrzeb obu stron.

  1. Pomoc rodziców w przygotowaniu poczęstunku dla babci i dziadków.

 

„Sanna”

 

Zima, zima, zima,

Pada, pada, śnieg.

Jadę, jadę w świat sankami,

Sanki dzwonią dzwoneczkami.

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.

 

Jaka pyszna sanna,

Parska raźno koń.

Śnieg rozbija kopytami, sanki dzwonią dzwoneczkami.

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.

 

Zasypane pola,

W śniegu cały świat.

Biała zima hen przed nami

Sanki dzwonią dzwoneczkami.

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.

„Bałwankowa rodzina”

 

Dzieci:

Czemu stoisz, nasz Bałwanku,

Ze spuszczoną głową?

Pewnie chciałbyś mieć przy sobie

Panią Bałwankową?

Bałwan:

Oj, tak, tak!

Oj, tak, tak!

Dobrej żony wciąż mi brak!

Oj, tak, tak!

Oj, tak, tak!

Dobrej żony brak!

Dzieci:

Ma korale z jarzębiny

Bałwankowa żona,

Ale łatwo poznać z miny,

Że jest czymś zmartwiona.

Bałwankowa:

Oj, tak, tak!

Oj, tak, tak!

Mego synka wciąż mi brak!

Oj, tak, tak!

Oj, tak, tak!

synka ciągle brak!

Dzieci:

 

Stoi bałwan z bałwankowa,

W środku zaś bałwanek.

Jeszcze chwila i rozpoczną

bałwankowy taniec.

Bałwan:

Oj, tak, tak!

Oj, tak, tak!

Przydałby się jeszcze brat!

Wszyscy:

Oj, tak, tak!

Oj, tak, tak!

Siostrzyczka i brat!

 

„Bałwan”

 

Pięknego bałwana

Ulepiły dzieci,

Ma czarne guziki

I biały żakiecik.

W ręku trzyma miotłę,

Garnek ma na głowie.

Może nam zimową

Bajeczkę opowie.

„Wszystko dla babci”

 

Po domu chodzi babcia

W fartuchu, w zielonych kapciach.

Sprząta, kwiatki podlewa

I nigdy się nie gniewa.

Nawet gdy stłucze się szklanka,

Mówi: „A to niespodzianka!”

Stłukło się, bo było szklane.

Przynieś szczotkę”

I już pozamiatane.

Za to, że jesteś taka,

Kupię ci, Babciu lizaka!

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin