29.pdf

(130 KB) Pobierz
Microsoft Word - po i przed sezonem2004.doc
Przygotowanie maszyn do prac polowych
Istota problemu
W okresie zimowym, po zakończeniu prac polowych, można dokonać przeglądu stanu
technicznego maszyn i ciągników rolniczych. Wskazane jest, aby taki przegląd przeprowadzić
bezpośrednio po zakończeniu określonych prac daną maszyną, gdyż najlepiej pamiętamy,
jakie zespoły robocze ostatnio nie funkcjonowały prawidłowo. Lepiej byłoby, gdybyśmy
wszelkie usterki usuwali na bieżąco, ale bardzo często nie ma wystarczająco czasu na
wykonanie tych czynności. Na pewno nie powinniśmy tych prac przeglądowych pozostawiać
do następnego sezonu, gdyż może się okazać, że nie znajdziemy również wystarczająco
wolnej chwili na ich wykonanie. Ponieważ praktyka jest często odmienna od zaleceń, dlatego
też chciałbym podkreślić wagę problemu, który się wiąże z zaniechaniem wykonania obsługi
posezonowej maszyn rolniczych. Najczęściej maszyny rolnicze, stosowane w produkcji
roślinnej, użytkowane są w ciągu roku przez krótki okres, niekiedy tylko przez kilka lub
kilkanaście dni. Jeżeli chcemy, aby w tym krótkim okresie maszyna pracowała niezawodnie,
bez uszkodzeń, to musimy ją na okres przechowywania odpowiednio zabezpieczyć i
zakonserwować, a spostrzeżone usterki i uszkodzenia usunąć i naprawić jeszcze przed
wyjazdem w pole w nowym sezonie. Dobry stan techniczny maszyny zwiększa szansę
wykonania określonego zabiegu w ściśle wymaganym terminie agrotechnicznym i pozwala na
osiągnięcie lepszej jakości pracy.
Najważniejsze oczyścić
Podstawową czynnością rozpoczynającą prace przygotowawcze jest dokładne oczyszczenie i
umycie maszyn i narzędzi rolniczych. Umyć i oczyścić należy wszystkie podzespoły,
zwracając szczególną uwagę na te, które w czasie pracy ulegają silnemu zanieczyszczeniu,
np. zespoły robocze maszyn uprawowych, do nawożenia, chemicznej ochrony roślin,
przenośniki w maszynach do zbioru okopowych. Pozostawione maszyny i narzędzia z
oblepioną glebą szybciej korodują. Nawet kurz lub pył, pozostający na konstrukcji maszyny
przyczynia się do korozji, gdyż łatwiej wchłania wilgoć z powietrza. Maszyny stosowane do
zbioru materiałów słomiastych (prasy, przyczepy zbierające, itp.), kombajny do zbioru zbóż
lub zielonkowe powinny być gruntownie oczyszczone z pozostałości roślinnych (zielonka,
siano, słoma, plewy, pył itp.), gdyż materiał taki również bardzo łatwo wchłania wilgoć.
Ponadto istnieje niebezpieczeństwo żerowania różnych gryzoni, które mogą spowodować
uszkodzenia elementów lub części instalacji elektrycznej, hydraulicznej i pneumatycznej, a
także elementów uszczelniających (uszczelniaczy gumowych, fartuchów lub elastycznych
osłon). Aby uzyskać dobry efekt mycia, należy w pierwszej kolejności usunąć większe partie
zanieczyszczeń, a następnie użyć wody. Unikać mycia pod dużym ciśnieniem i kierowania
strumienia wody bezpośrednio na urządzenia elektryczne, węzły łożyskowe, uszczelki,
przekładnie, korki wlewu oleju i zbiornika paliwa, układ wydechowy silnika, filtry powietrza
silnika i kabiny. Przy użyciu myjni wysokociśnieniowej utrzymywać odległość co najmniej
30 cm między dyszą a mytą powierzchnią i kierować strumień wody (bez używania
chemikaliów) pod kątem co najmuje 25 o (nie kierować strumienia prostopadle), pod
ciśnieniem nie przekraczającym 6 MPa i o temperaturze nie większej niż 60 o C. Właściwą
praktyką jest oczyszczenie użytej wody przez zgromadzenie jej w odpowiednich zbiornikach i
pozostawienie na określony czas w celu rozdziału zanieczyszczeń, w szczególności
odzyskanie oleju oraz kontrolowane usunięcie pozostałości. Podczas mycia wygodnie jest
ustawić maszynę na pochyłości, otworzyć wszystkie pokrywy przeglądowe, a po
oczyszczeniu i umyciu pozostawić ją w miejscu przewiewnym w celu osuszenia.
Opryskiwacze - obsługa szczególna
Podane wskazówki są słuszne dla większości maszyn rolniczych. Pewną odmienność
stanowią opryskiwacze.
To co odróżnia opryskiwacze od innych maszyn, to jest fakt, że służą one głównie do
rozprowadzania chemicznych środków ochrony roślin, które są niebezpieczne zarówno dla
obsługi, jak i środowiska. Osoby obsługujące opryskiwacze są narażone podwójnie,
bezpośrednio podczas wykonywania zabiegów i pośrednio – pracując w zanieczyszczonym
przez siebie środowisku. Dlatego też użytkownicy opryskiwaczy powinni zachować wszelkie
2
środki ostrożności, aby zminimalizować ryzyko zatrucia i skażenia środowiska.
Jednym z ważniejszych problemów, jakie występują w trakcie wykonywania zabiegów
ochrony roślin (drzew i innych plantacji), to pozostałość cieczy roboczej w zbiorniku,
przewodach, pompie itp. Ranga tego problemu zwiększa się przy obsłudze posezonowej
opryskiwaczy, gdyż pozostawiona ciecz robocza ulega często rozwarstwieniu, co prowadzi do
zatrzymywania się osadów na powierzchniach wewnętrznych części roboczych maszyny i w
kolejnym roku pogarsza się jakość pracy opryskiwacza. Jeżeli opryskiwacz jest
przechowywany w temperaturze poniżej 0 o C następuje zamarznięcie cieczy i uszkodzenie
elementów lub zespołów opryskiwacza (przewody, pompa itp.).
Co zrobić z resztkami cieczy?
Resztek cieczy nie wolno wypuszczać do wód otwartych, biologicznych oczyszczalni
ścieków, rowów, bądź na podwórko, drogę polną itp. Na miejscu, gdzie spuszczono środki
chemiczne, nic nie wyrośnie przez parę lat, a składniki środka czynnego za pomocą wody
deszczowej rozprzestrzeniają się na dalsze obszary, do wody gruntowej, studni i innych
źródeł wody.
Małą ilość pozostawionej cieczy w zbiorniku należy wypryskać na polu poddawanemu
zabiegowi lub na innym z tą samą uprawą. W celu zmniejszenia ryzyka zniszczenia plantacji
należy do zbiornika wlać czystej wody, aby zmniejszyć stężenie roztworu.
Dużą ilość cieczy roboczej, pozostałą w zbiorniku, niewykorzystaną podczas oprysku, należy
zlać do szczelnego naczynia i przekazać do terenowego punktu utylizacji środków
chemicznych.
Wskazówki dotyczące obsługi posezonowej opryskiwacza
Po wstępnym usunięciu cieczy roboczej, opryskiwacz należy przepłukać. Zaleca się, aby do
tego celu stosować detergenty wskazane przez producentów środków ochrony roślin. Po
zastosowaniu detergentów opryskiwacz należy ponownie przepłukać czystą wodą.
Z pompy należy spuścić resztki cieczy. Aby nie było wątpliwości, czy w pompie nie
pozostanie płyn, najlepiej od niej odłączyć przewód ssawny i tłoczny, a następnie włączyć
napęd pompy na około 1 minutę.
Ponadto po zakończonym sezonie pracy opryskiwacza należy staranne oczyścić z zewnątrz ze
środków chemicznych i zanieczyszczeń. Zużyte lub uszkodzone elementy robocze należy
wymienić oraz dokręcić wszystkie poluzowane połączenia śrubowe.
Rozpylacze i manometr należy zdemontować i umieścić w pomieszczeniu o temperaturze
powyżej 0 o C. Dokonując oczyszczania rozpylaczy należy przemyć je w wodzie lub
przedmuchać sprężonym powietrzem. Nie wolno czyścić rozpylaczy twardymi narzędziami,
gdyż otwory rozpylaczy mogą ulec uszkodzeniu. Ze względu na własne bezpieczeństwo nie
wolno również przedmuchiwać rozpylaczy ustami, co niestety często jest robione. W
przypadku zapchania rozpylacza należy czyścić go miękką szczoteczką lub pędzlem.
Wszystkie czynności obsługowe należy przeprowadzić w odległości co najmniej 50 m od
studni lub źródeł wody pitnej. Do mycia nie stosować pojemników (np. wiader), które są
wykorzystywane przy obsłudze inwentarza. Najlepiej przeznaczyć pojemniki plastikowe,
które będą wykorzystywane tylko przy obsłudze opryskiwacza.
Ze środkami ochrony roślin mogą pracować wyłącznie dorośli mężczyźni. Nie wolno
zatrudniać kobiet i młodocianych (poniżej 18 lat). Osoby cierpiące na jakiekolwiek
schorzenia powinny zasięgnąć opinii lekarza, czy mogą pracować ze środkami chemicznymi.
Podczas przechowywania opryskiwacza należy go ustawić na płaskiej powierzchni. Zapewnić
jego stabilność, wykorzystując podpory opryskiwacza, a w przypadku wątpliwości dodatkowo
zabezpieczyć, aby maszyna się nie przewróciła. Przechowywanie opryskiwacza powinno
odbywać się w miejscach, gdzie nie ma możliwości przypadkowego skaleczenia się ludzi lub
zwierząt. W celu wydłużenia okresu eksploatacji opryskiwacza najlepiej przechowywać go
pod zadaszeniem, nie narażając również na działanie promieni słonecznych, gdyż trwałość
przewodów układu cieczowego będzie zależała między innymi od miejsca przechowywania
maszyny.
Stan techniczny opryskiwacza powinien być sprawdzany przez wyspecjalizowane stacje
kontroli opryskiwaczy. Właściciel opryskiwacza jest odpowiedzialny za przeprowadzenie
3
okresowych przeglądów, zgodnie z naklejką na zbiorniku. Przeglądy przeprowadza się co
trzy lata. Odpowiedzialność za starty w plantacji i wyrządzone w środowisku, spowodowane
niesprawnie działającym opryskiwaczem lub źle obsługiwanym ponosi właściciel.
Pamiętajmy o własnym zdrowiu
Dbając o środowisko naturalne pamiętajmy również o własnym zdrowiu. Podczas
wykonywania jakichkolwiek prac z chemicznymi środkami ochrony roślin i nawozami
sztucznymi konieczne jest używanie odzieży ochronnej, najlepiej wykonanej z gumy (buty,
rękawice, płaszcz, czapka). Wskazane jest również noszenie maski lub półmaski, co niestety
w polskich warunkach jest niezmierną rzadkością. Do pracy ze środkami ochrony roślin nie
należy przystępować na czczo, a w czasie wykonywania zabiegów lub obsługi opryskiwacza
nie wolno jeść, pić i palić. Pod żadnym pozorem nie wolno pić napojów zawierających
alkohol: przed, podczas i po zakończeniu pracy.
Ocenić stan techniczny maszyny
Po osuszeniu, maszynę należy poddać przeglądowi technicznemu, aby określić stopień
zużycia poszczególnych podzespołów, powstałe uszkodzenia i wynikający stąd zakres
koniecznych napraw i regulacji.
W czasie użytkowania maszyn i narzędzi, licznym uszkodzeniom ulegają powłoki malarskie.
W miejscach pęknięć, bądź zadrapań farby, gromadzą się zanieczyszczenia i pojawiają się
ogniska korozji. Zauważone ubytki farby należy uzupełnić, pamiętając o oczyszczeniu
miejsca z rdzy, brudu, pozostałości starej farby i starannym odtłuszczeniu. Niedokładne
wykonanie tych czynności zmniejsza skuteczność nowo nałożonej warstwy ochronnej.
Szczególnie wrażliwe na korozję są elementy z cienkich blach.
Dobrze zakonserwować
Po takim przygotowaniu maszynę należy zakonserwować. Zabieg ten polega na naniesieniu
na powierzchnie robocze środków o działaniu antykorozyjnym i odpowiednim przygotowaniu
poszczególnych podzespołów do czasowego unieruchomienia. Zabezpieczenie węzłów tarcia,
przekładni łańcuchowych, pasowych, osprzętu elektrycznego oraz silników wymaga
specyficznej obsługi konserwacyjnej. W czasie intensywnej eksploatacji współpracujące
elementy ulegają złożonym procesom zużywania, które wpływają na zmiany funkcjonalne
zespołu ruchowego, powodując pogorszenie jego działania, w skrajnych wypadkach jego
awarię. Podstawowym zabiegiem profilaktycznym, podobnie jak w procesie tarcia, jest
odpowiednie smarowanie. Dodatkowo za pomocą smarowania polepsza się odprowadzenie
ciepła tarcia, a także odprowadzenie zanieczyszczeń (głównie produktów zużycia) z obszaru
styku. Natomiast w okresie przechowywania i dłuższych postojów maszyny środki smarne
(oleje i smary plastyczne) stanowią ochronę antykorozyjną węzłów tarcia. Dlatego ważną
czynnością po myciu maszyny jest nasmarowanie maszyny według schematu zamieszczonego
w instrukcji obsługi. Ilość nowo wtłoczonego smaru do węzła tarcia powinna być
wystarczająco duża, aby usunąć z łożysk tocznych lub ślizgowych zużyty smar, zawierający
agresywne substancje lub wodę, która przypadkowo mogła się dostać do wnętrza podczas
mycia. Dbając o dostarczenie potrzebnej ilości środka smarnego do węzła tarcia, trzeba
jednocześnie pamiętać o ekonomice smarowania. Nie sztuką jest smarować dobrze za pomocą
dobrych środków smarnych, nie licząc się z wydatkami związanymi zarówno z ich kosztem
ze względu na jakość, jak i kosztami nadmiernego zużycia.
Przekładnie
W skrzyniach przekładniowych, które poddane były intensywnemu użytkowaniu należy
wymienić olej smarujący, zaś w skrzyniach o przeciętnej intensywności użytkowania
przekładni trzeba jedynie uzupełnić olej do wymaganego poziomu. Skrzynie przekładniowe
powinny być uszczelnione i zabezpieczone przed dostępem wody.
Zabezpieczenie układów hydraulicznych polega na wymianie oleju hydraulicznego, umyciu
wkładów filtrów i elementów z zewnątrz oraz przepłukaniu całego układu. Odsłonięte
powierzchnie elementów roboczych, np. tłoczyska siłowników wymagają pokrycia smarem
konserwacyjnym i jeżeli jest to możliwe ustawienia zespołów roboczych w takim położeniu,
aby tłoczyska były maksymalnie wsunięte do wnętrza cylindra. Maszynę na okres
4
przechowywania należy tak zabezpieczyć, aby elementy robocze i przewody hydrauliczne
(szczególnie elastyczne) nie pozostawały pod ciśnieniem.
Otwarte, wolnoobrotowe przekładnie zębate, prowadnice, mechanizmy zębate smaruje się
smarem grafityzowanym i jeśli elementy te są narażone na działanie czynników
atmosferycznych, owija się je folią lub smołowanym papierem.
Szybkoobrotowe przekładnie łańcuchowe wymagają zdjęcia łańcuchów, które należy
oczyścić z zanieczyszczeń i usunąć widoczne ślady korozji, po czym umyć, osuszyć i
zakonserwować w rozgrzanej do temperatury 60-80 o C mieszaninie składającej się ze smaru
grafityzowanego, oleju wrzecionowego lub smaru stałego ŁT-43 i łoju. Tak zakonserwowany
łańcuch można zwinąć w rolkę, owinąć papierem parafinowym i przechowywać z dala od
źródeł ciepła lub w przypadku przechowywania maszyny pod zadaszeniem, łańcuch można
założyć na oczyszczone i zakonserwowane koła łańcuchowe przekładni. Jednakże, w tym
wypadku nie wolno łańcucha napinać.
Łańcuch w przekładniach wolnoobrotowych można zabezpieczyć na przekładni, bez
konieczności ich zdejmowania. W tym przypadku, po oczyszczeniu łańcucha szczotką i naftą
przeprowadza się konserwację, wykorzystując do tego celu smar grafityzowany rozcieńczony
naftą lub benzyną ekstrakcyjną, który może być nakładany pędzlem na ogniwa łańcucha.
Zabezpieczenie przekładni pasowych polega na oczyszczeniu pasa z zanieczyszczeń i umyciu
w ciepłej wodzie z mydłem lub w 10% mieszaninie spirytusu glicerynowego, bądź w
płynnym amoniaku. Nie używać agresywnego płynu myjącego, oleju napędowego, benzyny,
terpentyny lub podobnych rozpuszczalników. Po umyciu, pas należy dokładnie obejrzeć w
celu sprawdzenia, czy nie ma uszkodzeń. Podczas zdejmowania i zakładania pasa należy
zachować ostrożność, aby go nie uszkodzić. Przy wykonywaniu tych czynności zwolnić
napinacz pasa, nigdy nie używać ostrej dźwigni do podważenia pasa przez krawędź koła,
gdyż może wówczas dojść do zerwania włókien pasa i jego zniszczenia. Delikatne
postrzępienie pasa nie świadczy o jego uszkodzeniu. Końce strzępów powinny być obcięte. W
czasie przechowywania pasa na maszynie należy zwolnić jego napięcie, a podczas normalnej
eksploatacji regularnie sprawdzać napięcie pasa (szczególnie nowego), gdyż więcej
uszkodzeń pasa jest spowodowanych zbyt luźnym pasem, niż zbyt napiętym. Wynika to z
faktu zwiększonego poślizgu pasa na kołach, który prowadzi do ich nagrzewania się. W
dalszej kolejności rozgrzewają się łożyska i smar, który z nich wypływa i dochodzi do
zniszczenia łożysk. Pasy najlepiej zdemontować i przechowywać w chłodnym, suchym
miejscu, nie narażonym na działanie promieni słonecznych oraz z dala od urządzeń
grzewczych. Należy unikać zgniatania lub rozciągania pasów, a miejsce ich przechowywania
osłonić tak, aby nie ulegały one uszkodzeniom prze inne części.
Silnik
Zabezpieczenie pojazdów lub maszyn samojezdnych wymaga dodatkowo zakonserwowania
silnika. Po dokładnym umyciu silnika z zewnątrz w bezpiecznym rozpuszczalniku (lecz nie w
oleju napędowym, co jest często praktykowane) uruchomić silnik, w celu podgrzania oleju
silnikowego, a następnie spuścić olej i wymienić wkład filtru oleju. Napełnić misę olejową
świeżym olejem, o zalecanej jakości i lepkości. Ponieważ zużyty olej zawiera szkodliwe
związki chemiczne, powstałe w wyniku procesu pracy silnika wskazana jest wymiana oleju
po sezonie i przechowywanie silnika ze świeżym olejem. W przeciwnym wypadku dochodzi
do szybkiego zużycia korozyjnego powierzchni cylindrów i czopów wału korbowego. Aby
zabezpieczenie silnika było pewniejsze należy dodać zalecanego przez producenta inhibitora
korozji. Przed i po dodaniu inhibitora korozji należy uruchomić silnik na kilka minut, aby
nowy środek smarny został rozprowadzony po całym układzie smarowania. Olej silnikowy,
zmieszany z inhibitorem korozji może być stosowany tylko przez 20-25 godzin na początku
następnego sezonu, a następnie powinien być wymieniony na świeży olej silnikowy o
zalecanej klasie.
Zbiorniki i akumulatory
W celu zminimalizowania procesów korozyjnych wnętrz zbiorników z płynami należy
uzupełnić je do zalecanego poziomu, a w przypadku chłodnicy i zbiornika paliwa nalać do
pełna. Oczywiście w okresie zimowym w chłodnicy musi znajdować się płyn o niskiej
5
temperaturze zamarzania. Wypełnione zbiorniki płynem nie utleniają się od
wewnątrz, a w szczególności w zbiorniku paliwa nie osadza się para wodna, która po
kondensacji w połączeniu z tlenem atmosferycznym sprzyja korozji i dodatkowo rozcieńcza
paliwo. Ponieważ paliwo po dłuższym okresie leżakowania ulega rozwarstwieniu, dlatego też
przed następnym sezonem paliwo należy spuścić ze zbiornika i usunąć osad. Niewykonanie
tej czynności spowoduje bardzo szybkie zanieczyszczenie filtrów paliwa i może przyczynić
się do nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy.
Obsługa akumulatorów sprowadza się do ich wymontowania, sprawdzenia poziomu
elektrolitu i ewentualnego uzupełnienia wodą destylowaną do właściwego poziomu. W razie
potrzeby akumulatory należy naładować. Zdemontowane akumulatory przechowywać w
chłodnym, suchym pomieszczeniu, gdzie nie ma ujemnej temperatury. Ładować akumulator
co najmniej co trzy miesiące, w celu uniknięcia uszkodzenia płyt. Nie ładować zmrożonego
akumulatora, gdyż grozi to wybuchem.
Konserwacja prądnic, alternatorów i rozruszników polega na oczyszczeniu tych elementów z
zewnątrz i przemyciu benzyną ekstrakcyjną oraz spryskaniu elektrosilem.
Pamiętajmy o bezpieczeństwie
Ważnym elementem przeprowadzenia czynności konserwacyjnych jest zachowanie
bezpieczeństwa i higieny pracy. Dotyczą one ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa
przy wykonywaniu czynności obsługowych i właściwego usuwania odpadów i środków
smarnych. Nieprawidłowe przechowywanie odpadów stanowi zagrożenie dla środowiska i
ekologii. Potencjalnie szkodliwymi odpadami sprzętu rolniczego są oleje, smary, paliwo, płyn
chłodzący i hamulcowy oraz filtry i akumulatory. Aby zmniejszyć ryzyko związane z obsługą
tych materiałów należy używać szczelnych pojemników do spuszczania płynów. Nie używać
pojemników po środkach żywności lub napojach, z których ktoś przez pomyłkę mógłby się
napić. W miarę możliwości należy przechowywać oleje i pojemniki z innymi środkami
smarnymi w miejscu zabezpieczonym przed pyłem, wilgocią i innymi zanieczyszczeniami.
Nie wylewać odpadów płynnych (w szczególności olejów) na ziemię, do ścieku lub źródeł
wody. Zużyty olej jest najczęściej przydatny do regeneracji, a wylany na ziemię zatruwa ją.
Utylizacja jednego litra oleju wymaga zużycia około jednego miliona litrów wody!
dr hab. inż. Aleksander Lisowski, prof. nadzw. SGGW
Katedra Maszyn Rolniczych i Leśnych
SGGW w Warszawie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin