SZKOLENIA Z ZAKRESU BHP
w pytaniach i odpowiedziach cz.1. 31.12.2008
Spis treści
1. ORGANIZACJA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP. 3
Jak analizować potrzeby szkoleniowe w firmie? 3
Kwalifikacje osoby prowadzącej szkolenia bhp 4
Przygotowanie pedagogiczne a prowadzenie szkoleń bhp 4
Na czym polega zasada łączenia teorii z praktyką w szkoleniach bhp? 5
Na czym polega zasada przystępności nauczania w szkoleniach bhp? 6
Szkolenia bhp po godzinach, czy w czasie pracy? 7
Jak zrekompensować pracownikom czas poświęcony na szkolenie bhp poza godzinami pracy? 8
Szkolenia bhp a przebywanie na zwolnieniu lekarskim 9
Prowadzenie szkolenia wstępnego bhp przez pracownika 9
Jakie obowiązki w zakresie szkoleń bhp ma służba bhp? 10
Czy pracownik służby bhp może prowadzić w firmie szkolenia okresowe bhp? 11
Obowiązek służby bhp organizowania i zapewniania odpowiedniego poziomu szkoleń bhp 13
Ciekawe szkolenia bhp dla doświadczonych pracowników 13
Emocje a szkolenia bhp 14
Jak styl uczenia się pracowników wpływa na przygotowanie szkoleń bhp? 16
Prezentacja multimedialna - sposób na atrakcyjne szkolenie bhp 17
Grupowe szkolenie bhp - jak je zorganizować? 18
Jak dobrać środki dydaktyczne do przeprowadzenia szkolenia bhp? 19
Jak stworzyć pożądaną kulturę bezpieczeństwa w firmie? 21
SZKOLENIA BHP DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP ZAWODOWYCH 21
Szkolenia bhp pracowników wykonujących zadania służby bhp 22
Kogo zaliczyć do grupy pracowników administracyjno-biurowych? 22
Kto może przeszkolić pracodawcę? 23
Przedsiębiorca a pracodawca - obowiązki z zakresu szkolenia bhp 24
Internet zastąpi instruktorów bhp? 25
Szkolenia bhp telepracowników 26
Nie oszczędzaj na szkoleniach bhp telepracowników! 27
Jakie szkolenia bhp powinni odbywać praktykanci? 28
Co powinno obejmować szkolenie w zakresie postępowania z odpadami niebezpiecznymi? 29
Organizacja szkolenia pracowników narażonych na hałas i drgania 30
SZKOLENIA Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO i WYSTĄPIENIA NAGŁYCH ZAGROŻEŃ 31
Czy sam możesz omawiać zagadnienia z zakresu ppoż. podczas szkolenia bhp pracowników? 31
Jakie obowiązki w zakresie ochrony przeciwpożarowej w magazynie ma pracodawca? 31
Co powinna zawierać instrukcja bezpieczeństwa pożarowego w magazynie 32
Kiedy nie musisz opracowywać instrukcji bezpieczeństwa pożarowego? 33
Nie zapomnij o przeprowadzeniu próbnej ewakuacji na wypadek pożaru! 34
Sprawdź, czy pracownicy w Twojej firmie potrafią wezwać pomoc w sytuacji wypadku 35
Jak przygotować firmę na ewentualne wypadki i awarie? 36
Kierownik zakładu pracy może być odpowiedzialny za ewakuację! 37
PROGRAM SZKOLENIA BHP. POTWIERDZANIE ODBYCIA SZKOLENIA. 38
Opracowanie szczegółowych programów szkoleń bhp 38
Ramowe programy szkolenia w zarządzeniu o przeprowadzeniu szkolenia bhp 39
Kogo obowiązują ramowe programy szkoleń z zakresu bhp? 40
Potwierdzenie odbycia szkoleń wstępnych bhp 40
Kiedy należy wystawiać nowe zaświadczenia o odbyciu szkolenia w dziedzinie bhp? 41
INSTRUKTAŻ STANOWISKOWY 42
Instruktażu stanowiskowy prowadzony przez osobę zatrudnioną na innej podstawie niż umowa o pracę 42
Palacz kotłów CO - instruktaż stanowiskowy bhp 43
Czego dotyczą szczególne zagrożenia zawodowe przy obsłudze obrabiarek do drewna? 45
Instruktaż stanowiskowy dla nauczycieli 46
Ile czasu powinien trwać instruktaż stanowiskowy bhp nauczyciela w gimnazjum? 47
SZKOLENIA OKRESOWE 48
Jak opracować program szkolenia okresowego bhp pracowników administracyjno-biurowych? 48
Razem z Wami, specjalistami z zakresu bhp, opracowaniem potrzeb szkoleniowych powinni zająć się specjaliści do spraw rozwoju i szkoleń w firmie. Analiza planowania i przeprowadzania szkoleń bhp powinna być opracowana na 3 poziomach organizacyjnych tzn.:
· pracownika (stanowiska pracy),
· zespołów zadaniowych (oddziałów, wydziałów, sekcji, brygad),
· oraz firmy (organizacji).
W tym celu powinniście przeprowadzić:
· ocenę ilości i jakości wykonanej pracy;
· diagnozę aktualnych potrzeb pracowników;
· obserwację zachowań i efektów pracy personelu;
· analizę zrealizowanych planów i programów szkoleń;
· opis stanowisk pracy;
· testy z wiedzy i umiejętności wśród pracowników firmy;
· wywiady i rozmowy z pracownikami i osobami kierującymi firmą.
Analizując potrzeb szkoleniowe pracowników, osób nimi kierujących i pracodawców w firmie powinniście brać pod uwagę także aspekt:
· analizy celów,
· obszaru analizy,
· metody analizy,
co przedstawia rysunek 1.
Rys. 1. Analiza potrzeb szkoleniowychLuka szkoleniowaMiejcie na uwadze, że nie należy sprowadzać roli szkoleń tylko do „modelu niedoboru” opierającego się na założeniu, że celem szkolenia jest tylko i wyłącznie korygowanie nieprawidłowości. Niezmiernie ważne jest również – ze względu na dynamiczny charakter zmian zachodzących w firmie i jej otoczeniu – prowadzenie szkoleń, które umożliwiają nabywanie nowych umiejętności i kompetencji oraz skutecznie zwiększają elastyczność operacyjną pracowników.PrzykładPracodawca zatrudnia na podobnych stanowiskach – portiera i ochroniarza – dwóch pracowników. Jeden z nich, portier, ma rozszerzony zakres obowiązków na właściwe dla ochroniarza, co wymaga od niego opanowania nowych bądź dodatkowych umiejętności, aby zmniejszyć tzw. lukę szkoleniową.Zmniejszenie luki szkoleniowej może nastąpić w sposób przedstawiony na rysunku 2.
Rys. 2. Luka szkoleniowa w obszarze bhp
dr Włodzimierz Chojnackispecjalista z zakresu edukacjiw organizacji i doradztwazawodowego
Jakie kwalifikacje powinna mieć osoba prowadząca szkolenia bhp pracowników firmy, a jakie osoba nauczająca problematyki bhp w szkołach? Od której z tych osób należy wymagać przygotowania pedagogicznego, a od której dydaktycznego?
Osoby prowadzące szkolenia z zakresu bhp w firmach nie muszą posiadać wykształcenia pedagogicznego, ale przygotowanie metodyczno-dydaktyczne. Natomiast osoby, które nauczają w szkołach, uczelniach, innych placówkach oświatowych przedmiotów obejmujących zakres problematyki bhp powinny mieć przygotowanie pedagogiczne.
Organizator szkolenia w dziedzinie bhp bez względu na to, czy jest nim pracodawca, czy działająca na jego zlecenie jednostka organizacyjna prowadząca działalność szkoleniową w dziedzinie bhp, powinien zapewnić, by wykładowca czy instruktor posiadał:
· zasób wiedzy merytorycznej z zakresu prowadzonych zajęć i
· doświadczenie zawodowe wystarczające dla pełnej realizacji programu szkolenia określonej grupy osób (inny zakres doświadczeń zawodowych powinien mieć wykładowca na szkoleniu konstruktorów, a inny instruktor na szkoleniu pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych),
· przygotowanie dydaktyczne zapewniające, w szczególności:
· prawidłowy proces kształcenia,
· właściwy dobór środków dydaktycznych,
· zastosowanie odpowiednich metod szkolenia dostosowanych do określonych grup uczestników szkolenia
(§ 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; Dz.U. nr 180, poz. 1860 ze zm.; dalej rozporządzenie szkoleniowe).
W rozumieniu przepisów rozporządzenia szkoleniowego wykładowcy i instruktorzy prowadzący szkolenia bhp nie mają obowiązku ukończenia odrębnego szkolenia dydaktycznego - będącego elementem szkolenia pedagogicznego - przygotowującego do prowadzenia szkoleń w dziedzinie bhp. Zgodnie z powszechnie akceptowanym poglądem za wystarczające uznaje się legitymowanie się - co najmniej - ukończonym szkoleniem okresowym w dziedzinie bhp, w którego programie uwzględnione zostały elementy organizacji oraz metodyki przeprowadzania takich szkoleń, potwierdzone świadectwem ukończenia szkolenia.
Jan Piórospecjalista z zakresu prawa pracy
Czy w świetle obowiązujących przepisów osoba posiadająca uprawnienia inspektora ds. bhp, po ukończeniu szkolenia podstawowego dla służb bhp może prowadzić szkolenia okresowe z zakresu bhp. Czy konieczne jest ukończenie specjalnego szkolenia pedagogicznego, jeśli tak, to jaka jest wymagana ilość godzin i nazwa kursu?
Jeżeli pełniący obowiązki inspektora ds. bhp w dokumencie potwierdzającym jego przygotowanie merytoryczne, w wykazie przedmiotów obejmujących szkolenie, ma wpisane zajęcia dydaktyczne, to jest to wystarczające potwierdzenie jego przygotowania metodycznego do prowadzenia szkoleń bhp. A zatem może on prowadzić okresowe szkolenia bhp.Jeżeli jednak takiego tematu w wykazie nie umieszczono, inspektor ds. bhp, który szanuje wymogi prawne może odbyć szkolenie pedagogiczne. Pozwoli mu ono zdobyć dodatkowe uprawnienia wykładowcy i instruktora prowadzącego zajęcia w systemie oświaty osób dorosłych. Program takiego kursu, zawierającego elementy:
· pedagogiki,
· dydaktyki,
· psychologii,
przewiduje minimum 72 godziny zajęć lekcyjnych.
W trakcie tego szkolenia pedagogicznego przekazywana jest wiedza o nauczaniu i umiejętnym przygotowaniu się wykładowcy do prowadzenia zajęć dydaktycznych. Program szkolenia zawiera również tematy omawiające stosowanie nowoczesnych technik przekazu wiedzy osobom podejmującym pracę. Uczestnicy kursu pedagogicznego mają również zajęcia na których uczą się:
· przygotowywania programów szkoleń dla określonych grup stanowisk,
· właściwego doboru środków dydaktycznych,
· właściwego dokumentowania prowadzonych zajęć szkoleniowych na terenie zakładu pracy.
Adam Krawczyńskispecjalista ds. szkoleń w zakresiebezpieczeństwa i higieny pracyw firmie SEKA S.A.
Kierownictwo zakładu pracy zazwyczaj zmierza do tego, aby wszelkie przeprowadzane w firmie zabiegi dydaktyczne w zakresie bhp były organizowane z myślą, że uczestnicy szkoleń wykorzystają nabytą wiedzę na swoim stanowisku pracy i podniosą poziom praktycznych umiejętności, które pozwolą utrzymywać wymagany przepisami prawa poziom bezpieczeństwa. Właśnie zasada łączenia teorii z praktyką odzwierciedla takie dążenia kierownictwa.
Znaczenie zasady łączenia teorii z praktykąZasada łączenia teorii z praktyką w działalności szkoleniowej skierowanej do pracowników ma znaczenie szczególne. Wiadomości teoretyczne nawiązujące do praktyki mają dla osób dorosłych dużą wartość. Dlatego Wy jako osoby szkolące powinniście wprowadzać pracowników w sytuacje dydaktyczne wymagające posługiwania się przepisami, procedurami bezpieczeństwa w rozwiązywaniu zadań praktycznych.
Poziomy umiejętnościStosowanie zasady łączenia teorii z praktyką, która jest szczególnie ważna i ma szerokie zastosowanie w szkoleniach bhp, wiąże się z koniecznością ustalenia poziomu umiejętności szkolonych i dostosowania do nich poziomu programu szkolenia. Możemy wyróżnić następujące poziomu umiejętności:
· Pierwszy poziom umiejętności to komunikacja. Pracownicy wiedzą, jakie urządzenia służą bezpośrednio do utrzymania określonego poziomu bezpieczeństwa pracy i potrafią je nazwać.
· Na drugim poziomie pracownicy potrafią postępować zgodnie z prostymi procedurami, przy dopuszczalnym korzystaniu z instrukcji, np. użycia gaśnicy ppoż., odłączenia dopływu energii elektrycznej lub gazu, czy wykonanie (przerwanie) innych czynności zagrażających w danym momencie bezpieczeństwu.
· Trzeci poziom umiejętności to działanie nie wymagające odpowiednich kwalifikacji. Dzięki praktycznemu szkoleniu pracownicy potrafią działać mechanicznie w razie pojawienia się sytuacji niebezpiecznej dla zdrowia i życia.
·...
zanka97