zaburzenia koordynacji.pdf

(30 KB) Pobierz
Microsoft Word - ulotka - 2.doc
s k i O d d z i a ł P o ls k i e g o T o w a r z y s t w a D y s l e k s ji
O d d z i a T e r e n o w y n r 2 3
7 0 - 4 1 5 S z c z e c i n , a l . J e d n o
ń
c i N a r o d o w e j 4 2 ,
t e l . ( 0 p r e f . 9 1 ) 4 8 9 - 1 7 - 4 7 , 4 3 4 - 7 1 - 3 2 , E - m a il : p t d . s z c z e c i n @ f r e e . n g o . p l ;
s t r o n a i n t e r n e t o w a : h t t p :/ / f r e e . n g o . p l / p t d . s z c z e c i n
N r k o n t a : B S R z 6 6 9 3 9 6 0 0 0 7 0 0 0 1 2 7 4 2 2 0 0 0 0 0 0 1
R e g o n 8 1 2 5 3 9 8 6 8
ś
N I P 8 5 1 - 2 8 - 0 1 - 8 4 2 ,
SYMPTOMY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
mog
ą
ce wyst
ą
pi
ć
u dziecka w wieku przedszkolnym
1.Mała sprawno
ść
ruchowa w zakresie całego ciała: dziecko słabo biega, ma trudno
ś
ci z
utrzymaniem równowagi, jest niezdarne w ruchach,
ź
le funkcjonuje w zabawach ruchowych,
z trudem uczy si
ę
je
ź
dzi
ć
na rowerku trzykołowym.
2.Mała sprawno
do samoobsługi, np. zapinania guzików,
sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali;
ść
ruchowa r
ą
k: trudno
ś
ci i niech
ęć
ź
le trzyma
ołówek, za mocno lub słabo go naciska przy rysowaniu.
3.Słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa objawia si
ę
tym,
Ŝ
e dziecku sprawia trudno
ść
budowanie z
klocków, rysuje niech
ę
tnie i prymitywnie. Nie umie narysowa
ć
: „koła” jako 3-latek,
„kwadratu” i „krzy
Ŝ
a” - jako 4-latek, „trójk
ą
ta” - jako 5-latek.
4.Opó
ź
niony rozwój lateralizacji, czyli czynno
ś
ciowej asymetrii ciała, wyra
Ŝ
onej przez wi
ę
ksz
ą
sprawno
ść
narz
ą
dów (r
ę
ka, noga, oko) poło
Ŝ
onych po jednej stronie ciała, najcz
ęś
ciej po
stronie prawej. Nietypowa b
ę
dzie wi
ę
c lewor
ę
czno
ść
, a tak
Ŝ
e obur
ę
czno
ść
(brak wyra
ź
nej
dominacji jednej z r
ą
k), lateralizacja skrzy
Ŝ
owana, tzn. przewaga oka prawego a r
ę
ki lewej
ki prawej a oka lewego.
5.Zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pami
lub odwrotnie r
ę
ę
ci wzrokowej daj
ą
zna
ć
o sobie w formie:
nieporadno
ś
ci w rysowaniu (rysunki bogate tre
ś
ciowo, lecz prymitywne w formie), trudno
ci
w składaniu obrazków poci
ę
tych na cz
ęś
ci, puzzli, wykonywaniu układanek.
6.Opó
ź
niony rozwój mowy, nieprawidłowa artykulacja wielu głosek, trudno
ś
ci z wypowiadaniem
zło
Ŝ
onych wyrazów, budowaniem wypowiedzi, zapami
ę
tywaniem nazw, wydłu
Ŝ
ony okres
posługiwania si
ę
neologizmami, zniekształcanie nazw przez u
Ŝ
ywanie niewła
ś
ciwych
przedrostków.
7.Innym typowym rodzajem zaburze
ń
mowy s
ą
agramatyzmy, na przykład zwroty „wszyscy oprócz
ja”. Trudno
ś
ci w wysławianiu manifestuj
ą
si
ę
ź
niej brakiem płynno
ś
ci mówienia
(wstawianiem zast
ę
pczych słów typu „ten”, „tam”, „no wi
ę
c”, daj
ą
cych czas na znalezienie
wła
ciwego wyrazu), kłopotami z odmian
ą
, myleniem słów odnosz
ą
cych si
ę
do bliskich
zjawisk (mówienie np. o
ś
niadaniu, gdy spo
Ŝ
ywa si
ę
kolacj
ę
), wadliwym szykiem zdania, a
tak
Ŝ
e ubezd
ź
wi
ę
czaniem głosek, j
ą
kaniem,
ś
ladowym seplenieniem. Zwykle wymienione
nieprawidłowo
ś
ci utrzymuj
ą
si
ę
w bardzo dyskretnej, dostrzegalnej jedynie dla uwa
Ŝ
nego
słuchacza, formie i dzi
ę
ki temu nie zniekształcaj
ą
komunikacji j
ę
zykowej dyslektyka.
Literatura:
M. Bogdanowicz, Dysleksja rozwojowa - symptomy, patomechanizmy, terapia pedagogiczna,
"Terapia" 1997, numer specjalny.
H. P
ę
tlewska, Czyta
ć
wbrew genom , "Wiedza i
ś
ycie", 1996, nr 6.
Opracowanie: Alina Tomaszewska
S z c z e c i
ł
ś
ś
24330471.001.png 24330471.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin