Temat: Świat, w którym chcemy żyć.
Cele:
- dziecko zna i rozumie znaczenie pojęć: „ekologia”, „myślenie ekologiczne”, „działanie ekologiczne”,
- dziecko kształtuje emocjonalne więzi z przyrodą i rozwija wrażliwość na jej piękno,
- dziecko rozumie konieczność poszanowania przyrody
Środki dydaktyczne: sylwety (do układania obrazów na tablicy flanelowej), plansza krzyżówki, ruchomy alfabet, rebusy literowo‑obrazkowe, widokówki przedstawiające różne krajobrazy, różnorodny materiał plastyczny (plastelina, szyszki, kasztany, żołędzie, korki, folie aluminiowe, kapsle, kamyki, gałązki, skrawki materiału, itp.).
Przebieg zajęcia:
I. „Świat piękny”, „Świat zniszczony” – dzieci układają na tablicy tematycznej dwa przeciwstawne obrazy – praca w grupach.
II. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat powstałych „obrazów”, określenie ich nastroju przymiotnikami (np.: smutny, ponury, radosny, wesoły, pogodny).
III. Próba odpowiedzi na pytanie: „W którym z przedstawionych miejsc chciałyby dzieci mieszkać i dlaczego?” – dzieci wybierają z koszyczka po jednym znaczku ( np. liściu) i próbują odpowiedzieć na pytanie poprzez przyklejenie znaczka na wybranej ilustracji.
IV. Improwizacja muzyczno-ruchowa „Życie na łące, w lesie – życie w wielkim mieście”.
V. „Ekologia” - wspólne rozwiązanie krzyżówki, odczytanie hasła „EKOLOGIA” (hasła pomocnicze w postaci rebusów literowo-obrazkowych).
VI. Zabawa skojarzeniowa „Gwiazda” – dzieci podają słowa, które kojarzą się z hasłem ekologia, nauczyciel zapisuje skojarzenia na kartonie.
VII. „Ekologia – mądre słowo…” – nauczycielka recytuje dzieciom wiersz i proponuje, aby dzieci zastanowiły się nad odpowiedzią na pytanie:”Co to jest ekologia”. Następnie dzieci próbują wyjaśnić pojęcia: „myślenie ekologiczne”, „działanie ekologiczne”.
VIII. Na zakończenie dzieci porównują dwa obrazki i wyciągają wnioski, następnie kolorują ten, który przedstawia poszanowanie przyrody.
Propozycja pracy w grupie następnego dnia:
1. Wykonanie ze zgromadzonych przez dzieci widokówek albumów „Krajobrazy” (krajobraz: górski, nadmorski, miejski).
2. Wykonanie dużej makiety (na podłożu z plasteliny) „Świat, który nas otacza”; wykorzystanie różnorodnych materiałów plastycznych.
Opracowanie: Jadwiga Kulig
diabel123