Temat: Zróżnicowanie ludności świata.
Treści programowe:
- odmiany (rasy) ludzkie
- zróżnicowanie językowe ludności świata
- zróżnicowanie religijne świata
- liczba i rozmieszczenie ludności
- obszary słabo i gęsto zaludnione na Ziemi
- przyczyny nierównomiernego zaludnienia kuli ziemskiej
Cele lekcji:
Uczeń:
- wymienia i rozróżnia na podstawie opisu i ilustracji odmiany (rasy) ludzkie
- wskazuje na mapie obszary zamieszkiwane w większości przez przez poszczególne odmiany ludzkie
- potrafi wymienić największe religie świata i wskazać na mapie obszary, w których dominują
- wymienia najbardziej rozpowszechnione języki świata i podaje przykłady państw, w których są językami urzędowymi
- wskazuje na mapie świata obszary o największym i najmniejszym zaludnieniu
- podaje przybliżoną liczbę ludności świata oraz wylicza kraje o największej liczbie mieszkańców
- wyjaśnia przyczyny nierównomiernego zaludnienia Ziemi oraz zróżnicowanego przyrostu naturalnego na świecie
- rozumie pojęcie tolerancji
Metody:
- seminarium
- praca w grupach
- pogadanka
- gra dydaktyczna „krzesło prawdy”
Formy pracy:
- grupowa
- zbiorowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- podręcznik
- zeszyt ćwiczeń
- atlas do przyrody
- materiały z Internetu
- „Tablice geograficzne”
- „Encyklopedia dla dociekliwych”
- dane statystyczne
Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel wcześniej przed planowanym terminem lekcji dzieli klasę na 5 grup specjalistów ( ekspertów) od określonych zagadnień. Uczniowie otrzymują zadania wraz z materiałami do przygotowania.
Grupa I
Liczba ludności świata i jej zmiany.
· Podaj liczbę ludności świata.
· Oblicz, o ile wzrosła liczba ludności na świecie w latach:
1650- 1900 r.
1900- 1950 r.
1950- 2000 r.
2000- 2002 r.
2002- 2003 r.
· Uszereguj kontynenty od najbardziej zaludnionego do najsłabiej zaludnionego
· Podaj nazwy kontynentów, na których zaznaczył się największy i najmniejszy wzrost liczby ludności w drugiej połowie XX wieku
· Jakie są prognozy dotyczące liczby ludności na świecie?
- podaj przewidywaną liczbę ludności w 2010 r.
- podaj przewidywana liczbę ludności w 2050 r.
- podaj przewidywaną liczbę ludności na poszczególnych kontynentach w 2050 r.
Grupa II
Rozmieszczenie ludności świata
· Wymień i zanalizuj czynniki sprzyjające osiedlaniu się ludności na świecie
· Wymień i zanalizuj czynniki niesprzyjające zamieszkiwaniu ludzi na świecie
· Wskaż na mapie fizycznej świata obszary najbardziej i najsłabiej zaludnione
· Wymień i pokaż na mapie politycznej świata 5 państw o największej liczbie ludności
Grupa III
Zróżnicowanie rasowe ludności
· Jakie rasy wyróżniono wśród ludności na świecie
· Podaj cechy charakteryzujące każdą z wyróżnionych odmian
· Jaki % wśród ludności stanowi każda z ras?
· Wyjaśnij pojęcia: Mulaci, Metysi, Zambosi
· Jakie obszary na kuli ziemskiej są zamieszkiwane przez poszczególne rasy? Wskaż je na mapie fizycznej świata.
Grupa IV
Zróżnicowanie językowe ludności
· Podaj iloma językami posługuje się ludność na świecie
· Czym różnią się od siebie języki żywe od martwych?
· Podaj przykłady języków lokalnych i ponadlokalnych
· Podaj nazwy języków używanych oficjalnie w ONZ
· Wymień 5 najczęściej używanych języków na świecie
· Podaj przykłady kilku państw, w których posługuje się więcej niż jednym językiem urzędowym
·
Grupa V
Zróżnicowanie religijne na świecie
· Wymień nazwy religii, które mają najwięcej wyznawców na świecie, podaj
% liczby ludności wyznającej daną religię
· Na jakich kontynentach zamieszkuje najwięcej wyznawców poszczególnych religii?
· Podaj krótką charakterystykę największych religii świata.
2. Na lekcji poszczególne grupy przedstawiają wyniki swoich opracowań. Omawiają przygotowane zagadnienia i prezentują przygotowane postery.
3. Wyjaśnienie pojęcia tolerancja.
4. Podsumowanie lekcji w formie gry dydaktycznej „krzesło prawdy”. Uczniowie losują pytania, których odpowiedzią może być „tak” lub „nie”. Siadają na odpowiednim krześle.
Pytania:
· Czy liczba ludności świata wynosi około 6,3 mld ?
· Czy najbardziej zaludnionym kontynentem na Ziemi jest Europa?
· Czy najkorzystniejsze warunki do osiedlania ludności występują w klimacie okołobiegunowym?
· Czy najludniejszym państwem na świecie są Chiny?
· Czy Arabowie należą do rasy czarnej?
· Czy w Europie przeważa ludność odmiany białej?
· Czy Indianie i Eskimosi należą do rasy żółtej?
· Czy Metys jest potomkiem rasy białej i czarnej?
· Czy najwięcej wyznawców wśród religii na świecie ma chrześcijaństwo?
· Czy meczet jest świątynią buddyjską?
· Czy w hinduiźmie mamy „święte krowy”?
· Czy na świecie funkcjonuje ok. 3000 języków?
· Czy najwięcej ludzi na świecie posługuje się językiem angielskim?
5. W zeszycie ćwiczeń w notatkach uczniowie określają w jaki sposób zróżnicowana jest ludność na świecie?
Literatura:
-podręcznik, zeszyt ćwiczeń, atlas do przyrody wydawnictwa Rożak
- „Encyklopedia dla dociekliwych”- wydawnictwo Elżbieta Jarmołkiewicz
- „Tablice geograficzne”-J.Balon, J.Desperak
madziula05