ludnosc swiata.doc

(80 KB) Pobierz

 

 

Temat: Zróżnicowanie ludności świata.

 

Treści programowe:

- odmiany (rasy) ludzkie

- zróżnicowanie językowe ludności świata

- zróżnicowanie religijne świata

- liczba i rozmieszczenie ludności

- obszary słabo i gęsto zaludnione na Ziemi

- przyczyny nierównomiernego zaludnienia kuli ziemskiej

 

Cele lekcji:

Uczeń:

- wymienia i rozróżnia na podstawie opisu i ilustracji odmiany (rasy) ludzkie

- wskazuje na mapie obszary zamieszkiwane w większości przez przez poszczególne odmiany ludzkie

- potrafi wymienić największe religie świata i wskazać na mapie obszary, w których dominują

- wymienia najbardziej rozpowszechnione języki świata i podaje przykłady państw, w których są językami urzędowymi

- wskazuje na mapie świata obszary o największym i najmniejszym zaludnieniu

- podaje przybliżoną liczbę ludności świata oraz wylicza kraje o największej liczbie mieszkańców

- wyjaśnia przyczyny nierównomiernego zaludnienia Ziemi oraz zróżnicowanego przyrostu naturalnego na świecie

- rozumie pojęcie tolerancji

 

Metody:

- seminarium

- praca w grupach

- pogadanka

- gra dydaktyczna „krzesło prawdy”

 

Formy pracy:

- grupowa

- zbiorowa

- indywidualna

 

Środki dydaktyczne:

- podręcznik

- zeszyt ćwiczeń

- atlas do przyrody

- materiały z Internetu

- „Tablice geograficzne”

- „Encyklopedia dla dociekliwych”

- dane statystyczne

 

Przebieg lekcji:

1.     Nauczyciel wcześniej przed planowanym terminem lekcji dzieli klasę na 5 grup specjalistów ( ekspertów) od określonych zagadnień. Uczniowie otrzymują zadania wraz z materiałami do przygotowania.

 

Grupa I

Liczba ludności świata i jej zmiany.

 

·        Podaj liczbę ludności świata.

·        Oblicz, o ile wzrosła liczba ludności na świecie w latach:

1650- 1900 r.

1900- 1950 r.

1950- 2000 r.

2000- 2002 r.

2002- 2003 r.

·        Uszereguj kontynenty od najbardziej zaludnionego do najsłabiej zaludnionego

·        Podaj nazwy kontynentów, na których zaznaczył się największy i najmniejszy wzrost liczby ludności w drugiej połowie XX wieku

·        Jakie są prognozy dotyczące liczby ludności na świecie?

- podaj przewidywaną liczbę ludności w 2010 r.

- podaj przewidywana liczbę ludności w 2050 r.

- podaj przewidywaną liczbę ludności na poszczególnych kontynentach w 2050 r.

 

Grupa II

Rozmieszczenie ludności świata

·        Wymień i zanalizuj czynniki sprzyjające osiedlaniu się ludności na świecie

·        Wymień i zanalizuj czynniki niesprzyjające zamieszkiwaniu ludzi na świecie

·        Wskaż na mapie fizycznej świata obszary najbardziej i najsłabiej zaludnione

·        Wymień i pokaż na mapie politycznej świata 5 państw o największej liczbie ludności

 

Grupa III

Zróżnicowanie rasowe ludności

·        Jakie rasy wyróżniono wśród ludności na świecie

·        Podaj cechy charakteryzujące każdą z wyróżnionych odmian

·        Jaki % wśród ludności stanowi każda z ras?

·        Wyjaśnij pojęcia: Mulaci, Metysi, Zambosi

·        Jakie obszary na kuli ziemskiej są zamieszkiwane przez poszczególne rasy? Wskaż je na mapie fizycznej świata.

 

Grupa IV

Zróżnicowanie językowe ludności

·        Podaj iloma językami posługuje się ludność na świecie

·        Czym różnią się od siebie języki żywe od martwych?

·        Podaj przykłady języków lokalnych i ponadlokalnych

·        Podaj nazwy języków używanych oficjalnie w ONZ

·        Wymień 5  najczęściej używanych języków na świecie

·        Podaj przykłady kilku państw, w których posługuje się więcej niż jednym językiem urzędowym

·         

Grupa V

Zróżnicowanie religijne na świecie

·        Wymień nazwy religii, które mają najwięcej wyznawców na świecie, podaj

% liczby ludności wyznającej daną religię

·        Na jakich kontynentach zamieszkuje najwięcej wyznawców poszczególnych religii?

·        Podaj krótką charakterystykę największych religii świata.

 

2.     Na lekcji poszczególne grupy przedstawiają wyniki swoich opracowań. Omawiają przygotowane zagadnienia i prezentują przygotowane postery.

3.     Wyjaśnienie pojęcia tolerancja.

4.     Podsumowanie lekcji w formie gry dydaktycznej „krzesło prawdy”. Uczniowie losują pytania, których odpowiedzią może być „tak” lub „nie”. Siadają na odpowiednim krześle.

Pytania:

·        Czy liczba ludności świata wynosi około 6,3 mld ?

·        Czy najbardziej zaludnionym kontynentem na Ziemi jest Europa?

·        Czy najkorzystniejsze warunki do osiedlania ludności występują w klimacie okołobiegunowym?

·        Czy najludniejszym państwem na świecie są Chiny?

·        Czy Arabowie należą do rasy czarnej?

·        Czy w Europie przeważa ludność odmiany białej?

·        Czy Indianie i Eskimosi należą do rasy żółtej?

·        Czy Metys jest potomkiem rasy białej i czarnej?

·        Czy najwięcej wyznawców wśród religii na świecie ma chrześcijaństwo?

·        Czy meczet jest świątynią buddyjską?

·        Czy w hinduiźmie mamy „święte krowy”?

·        Czy na świecie funkcjonuje ok. 3000 języków?

·        Czy najwięcej ludzi na świecie posługuje się językiem angielskim?

5.      W zeszycie ćwiczeń w notatkach uczniowie określają w jaki sposób zróżnicowana jest ludność na świecie?

 

Literatura:

-podręcznik, zeszyt ćwiczeń, atlas do przyrody wydawnictwa Rożak

- „Encyklopedia dla dociekliwych”- wydawnictwo Elżbieta Jarmołkiewicz

- dane statystyczne

- „Tablice geograficzne”-J.Balon, J.Desperak

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin