Atmosfera.docx

(28 KB) Pobierz

Atmosfera

 

 

 

 

 

 

 

Grupa I

............................................................................................

imię i nazwisko ucznia

 

klasa

1.      Stan atmosfery w danej chwili i w określonym miejscu to ....................................

2.      Podkreśl właściwe składniki pogody:

a.       temperatura powietrza

b.      wilgotność powietrza

c.       sieć rzeczna

d.      zachmurzenie

e.       gleby

f.        wysokość nad poziomem morza

g.      opady

h.      wiatry

i.        wysokość względna

j.        nasłonecznienie

k.      ciśnienie powietrza

3.      Podkreśl poprawną odpowiedź. Wiatr to ruch powietrza:

a.       z wyżu do wyżu

b.      z niżu do wyżu

c.       z wyżu do niżu

4.      Wybierz poprawną odpowiedź:

a.       Na oceanach występują prądy ciepłe, a na morzach prądy zimne - tak / nie

b.      Prądy zimne powodują obniżenie temperatury powietrza i brak opadów - tak /nie

5.      Spośród wymienionych par stref klimatycznych wybierz i podkreśl tę, która sąsiaduje bezpośrednio ze strefą klimatyczną, w której mieszkasz:

a.       równikowa i podzwrotnikowa

b.      zwrotnikowa i okołobiegunowa

c.       podzwrotnikowa i okołobiegunowa

d.      umiarkowana i podzwrotnikowa

6.      Uzupełnij puste miejsca wpisując znane Ci formy występowania wody w przyrodzie:

a.       woda w atmosferze b) rzeki i jeziora

b.      wody podziemne

c.       ............................

d.      ............................

e.       .............................

7.      Niżej podano cztery pary typów gleb. Podkreśl parę nazw gleb typowych dla Polski:

a.       szaroziemy i buroziemy

b.      płowe i brunatne

c.       czarnoziemy i kasztanowe

d.      czerwonoziemy i laterytowe

8.      Podaj przyczynę, dlaczego na sawannie w Sudanie jest cieplej niż w Polsce
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................

9.      Spośród wymienionych określeń podkreśl czynniki wpływające na klimat:

a.       temperatura powietrza

b.      wysokość n. p. m.

c.       odległość od mórz i oceanów

d.      ciśnienie atmosferyczne

e.       działalność człowieka

10.  Wymień typy klimatów w strefie klimatycznej:

a.       zwrotnikowej -
....................................................................................................................

b.      okołobiegunowej -
..............................................................................................................
..............................................................................................................

11.  Na podstawie opisu podaj nazwę strefy krajobrazowej:

a.       Lata gorące i suche, zimy ciepłe i deszczowe. Rośnie tu np. makia
.........................................................................................................................................

b.      Pora sucha i deszczowa. Rosną tu głównie trawy i pojedyncze drzewa
.........................................................................................................................................

12.  Uzupełnij zamieszczoną niżej tabelkę korzystając z podanych określeń:
tundrowe / okołobiegunowa / umiarkowana chłodna / las równikowy / wybitnie wilgotny / laterytowe / step / tundra / wybitnie suchy / czarnoziemy

http://www.edukator.org.pl/2004b/atmosfera/1.gif

13.  Uzupełnij tabelę:

http://www.edukator.org.pl/2004b/atmosfera/2.gif

Zadania dodatkowe:

1.      Niżej wymieniono niektóre cechy klimatu morskiego i kontynentalnego. Wybierz te, które typowe dla klimatu morskiego:

a.       małe dobowe i roczne amplitudy temperatury powietrza

b.      gorące i suche lata

c.       chłodne i wilgotne lata

d.      mroźne i suche zimy

e.       duże dobowe i roczne amplitudy temperatury powietrza

f.        łagodne i wilgotne zimy

2.      Do podanych niżej formacji roślinnych dobierz charakterystyczne gatunki roślin:
baobab / dąb / buk / oleander / trawa / akacja / grab / dębik ośmiopłatkowy

a.       Sawanna -
......................................................................................................................

b.      Las liściasty strefy umiarkowanej -
..............................................................................

 

Grupa II

............................................................................................

imię i nazwisko ucznia

 

klasa

1.      Normalny przebieg pogody obliczony na podstawie wieloletnich obserwacji to .............................................

2.      Podkreśl właściwe składniki pogody:

a.       temperatura powietrza

b.      wilgotność powietrza

c.       sieć rzeczna

d.      zachmurzenie

e.       gleby

f.        wysokość nad poziomem morza

g.      opady

h.      wiatry

i.        wysokość względna

j.        ciśnienie powietrza

3.      Podkreśl poprawną odpowiedź. Podstawą do wyróżniania stref klimatycznych jest:

a.       roczny przebieg opadów

b.      roczny przebieg temperatury powietrza

c.       roczny przebieg ciśnienia powietrza

4.      Wybierz poprawną odpowiedź:

a.       Prądy morskie to ruchy wody morskiej (oceanicznej) - tak / nie

b.      Prądy ciepłe powodują wzrost temperatury powietrza i wzrost opadów - tak / nie

5.      Spośród wymienionych par stref klimatycznych wybierz i podkreśl tę, która sąsiaduje bezpośrednio ze strefą klimatyczną, w której mieszkasz:

a.       okołobiegunowa i umiarkowana

b.      równikowa i podzwrotnikowa

c.       równikowa i okołobiegunowa

d.      okołobiegunowa i podzwrotnikowa

6.      Uzupełnij puste miejsca wpisując znane Ci formy występowania wody w przyrodzie:

a.       Wszechocean

b....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin