zal por roku.pdf

(237 KB) Pobierz
Wprowadzenie
Pedagogika realizacji badania pór roku
Odszukiwanie informacji na serwerze
z danymi uczniowskimi Programu GLOBE
Mini badanie
W jaki sposób mo¿na stwierdziæ,
¿e dwa parametry s¹ ze sob¹ wzajemnie zwi¹zane?
404524570.001.png
Pedagogika realizacji badania pór roku
W badaniu pór roku realizacja każdej części ćwiczenia rozpoczyna się serią bardzo
uporządkowanych etapów. Jednakże w miarę kontynuacji ćwiczenia uczniowie mają coraz
większą swobodę w prowadzeniu badań własnych. Takie podejście przygotowuje uczniów do
prowadzenia własnych badań poprzez rozwijanie w nich potrzebnych umiejętności,
pogłębianie zrozumienia podstawowych zagadnień i pomoc w stawianiu interesujących pytań
wartych dalszych badań.
W jaki sposób ćwiczenie to pomaga w zrozumieniu, że nauka jest
procesem coraz pełniejszego rozumienia zjawisk?
Ogólne elementy coraz lepszego rozumienia zjawisk
1. Stawianie pytań i tworzenie hipotez
2. Planowanie badań
3. Zbieranie i analiza danych
4. Wyciąganie wniosków
Jeżeli ilość danych jest niewystarczająca do uzasądnienia wniosków należy powrócić do
punktu 3. Jeżeli ilość danych jest wystarczająca do uzasądnienia wniosków należy przejść do
punktu 5.
5. Sformułowanie ostatecznych wniosków
6. Stawianie kolejnych pytań pogłębiających zagadnienie i tworzenie nowych hipotez
Odszukiwanie informacji na serwerze z danymi
uczniowskimi Programu GLOBE
Odszukiwanie jakiegokolwiek adresu internetowego w Programie
GLOBE
1. Należy kliknąć na linijkę „Student Data Server” / „Serwer z danymi uczniowskimi” na
stronie internetowej Programu GLOBE
2. Korzystając ze spisu treści (menu) znaleźć poszukiwane miejsce(a)
Jeżeli na określonej szerokości geograficznej znajduje się tylko kilka miejsc rejestrujących
temperaturę, dodatkowe dane można uzyskać odszukując duże miasta leżące na tej sąmej
szerokości geograficznej. Maksymalne i minimalne temperatury dla dużych miast są zwykle
publikowane w prasowych prognozach pogody. Jednakże należy pamiętać, że wiele
głównych miast jest położonych na wybrzeżu, więc należy zwrócić uwagę, aby uczniowie
odszukujący informacje wybierali zróżnicowane położenie miast.
Wyszukiwanie najbliżej położonej szkoły uczestniczącej w Programie GLOBE
1. Kliknij na obrazek „people”/”ludzie” (piąty klawisz) na dolnym pasku narzędzi strony
internetowej Programu GLOBE.
2. Przewiń na sam dół strony zatytułowanej „GLOBE School Interaction”/”Wzajemne
oddziaływania szkół” i naciśnij na klawisz „List”/”Lista”.
PORY ROKU-Załączniki
40
3. Następnie spośród pojawiających się spisów treści (menus) wybierz odpowiednią nazwę
państwa i województwa/prowincji.
4. Kiedy znajdziesz się na etapie „Individual School”/”Określona szkoła” należy przewijać
listę do momentu, aż znajdzie się najbliżej położoną szkołę, przy której znajduje się obrazek
„Data”/”Dane” (rysunek wykresu w trzeciej kolumnie).
5. Należy nacisnąć na obrazek „Data”/”Dane” i sprawdzić ile punktów z danymi można
znaleźć dla interesujących nas informacji. Jeżeli ilość punktów z danymi jest
niewystarczająca lub dane odnoszą się do niewłaściwego okresu czasu, należy przeglądać
listę do momentu, aż znajdzie się zestaw danych odpowiadający potrzebom. Jeżeli dane z
żadnej ze szkół w okolicy nie spełniają wymagań, należy rozważyć wykorzystanie zestawów
danych z innych szkół leżących na tej sąmej szerokości geograficznej w terenie o zbliżonych
warunkach geograficznych. Ponieważ spowoduje to wprowadzenie do danych
niekontrolowanej zmiennej, więc może to być element stymulujący dyskusję na temat pogody
i klimatu panującego na świecie. Jest to także dodatkowy element podkreślający istotność
przesyłania do Programu GLOBE danych dostarczających informacji o regionie, w którym
znajduje się szkoła.
Jak znaleźć w Programie GLOBE dane z wynikami zebranymi w określonym
dniu?
1. Na stronie internetowej Programu GLOBE należy kliknąć na ramkę „Students Data
Archive”/ „Baza danych zebranych przez uczniów”.
2. W celu znalezienia odpowiedniego miejsca w bazie danych należy ze spisu treści
(menu) wybrać opcję „Get data for most recent day or for some other time period”/
“Uzyskiwanie danych za ostatni dzień lub inny okres czasu”
Inny sposób znajdowania w Programie GLOBE danych z wynikami zebranymi w
określonym dniu
1. Otwieramy opcję „GLOBE Visualization” / „Prezentacje graficzne Programu GLOBE”
w serwerze uczniowskim Programu GLOBE.
2. Klikamy na „What’s new”/”Co nowego”
3. Klikamy na „try out new system” / „wypróbuj nowy system”
4. Wybieramy opcję „Mapy Programu GLOBE”
5. Przeglądamy stronę i w opcji „other options”/ „Inne opcje” klikamy na „Show
Table”/”Pokaż tabelę”
6. Lista znajduje się na dole strony. Należy kliknąć na tytuły kolumn, aby posortować ją
według tej kategorii.
Odszukiwanie miejsc uczestniczących w Programie GLOBE posiadających wiele
przesłanych pomiarów
1.Wybrać opcję „GLOBE stars”/„Gwiazdy Programu GLOBE” na stronie internetowej
serwera z danymi uczniowskimi.
2. Wybieramy opcję „Schools providing many observations” / „Szkoły dostarczające wiele
informacji” .
3. Kliknąć na strzałkę, aby znaleźć nazwę szkół w każdej kategorii.
4. Kliknąć na jeden z obrazków, aby dotrzeć do danych dostarczanych przez szkołę lub
uzyskać więcej informacji o szkółe.
PORY ROKU-Załączniki
41
5. Jeżeli potrzebne są dane z określonego miejsca, łatwo jest rozpoznać adres „data-rich” /
„Uzyskiwnie danych”. Należy wydrukować szkoły w każdej kategorii i przechowywać je w
kartotece.
Uzyskiwanie danych przedstawiających średnie miesięczne
1. Na stronie internetowej Programu GLOBE trzeba kliknąć na „Students data archive” /
„Baza danych zbieranych przez uczniów”
2. Należy wprowadzić kilka pierwszych liter nazwy poszukiwanej szkoły.
3. Kliknij na „Search” / „Szukaj”.
4. Po zakończeniu przeszukiwania trzeba kliknąć na obrazek „Data” / „Dane” w szkole,
której szukamy.
5. Po kliknięciu na ramkę „Monthly summary” / „Posumowanie miesięczne” i wybranie
poszukiwanego pomiaru należy kliknąć na „Retrieve” / „Wybierz”.
6. Po uzyskaniu podsumowania danych miesięcznych można na ich podstawi narysować
odręcznie wykresy lub przenieść je do jakiejkolwiek bazy danych.
Uzyskiwanie danych zebranych w przeszłości za pośrednictwem Programu
GLOBE
W tym ćwiczeniu uczniowie zrozumieją jak ważne jest posiadanie wiarygodnych danych
obejmujących długie okresy czasu oraz docenią, jak wiele spostrzeżeń można dokonać
dysponując danymi klimatycznymi zebranymi w przeszłości zgromadzonymi w serwerze
danych uczniowskich Programu GLOBE. W celu dotarcia do tych danych należy:
1. Kliknąć na „GLOBE Resource Room” / „Pomieszczenie zasobów Programu GLOBE”
na stronie internetowej Programu GLOBE.
2. Kliknąć na „Weather Information” / „Informacje o pogodzie”.
3. Należy wybrać miejsce zawierające dane o pogodzie zebrane w przeszłości, takie jak:
Intelicast lub Purdue Weather Processor. Należy przeglądnąć stronę do samego końca
informacji pogodowych i znaleźć krótki opis każdego miejsca zawierającego dane o
pogodzie.
Innym źródłem danych o temperaturze i opadach zebranych w przeszłości dostępnych za
pośrednictwem Programu GLOBE pochodzi z Krajowego Centrum Danych Klimatycznych.
Znajdują się tam dane o temperaturze zebrane w przeszłości w ponad 6000 stacji na całym
świecie sięgające czasąmi do kilkuset lat wstecz. Dane te są dostępne w różnych formach:
jako dane średnioroczne, serie danych rocznych i średnie miesięczne. Można również uzyskać
średnie i odchylenie standardowe dla temperatur przedstawionych jako funkcja szerokości
geograficznej. Informacje te są źródłem oryginalnych danych mogących stanowić podstawę
dyskusji o zmienności temperatur i pór roku na całym świecie.
PORY ROKU-Załączniki
42
Mini badanie
W jaki sposób można stwierdzić, że dwa parametry
są ze sobą wzajemnie związane?
Wprowadzenie
Uczniowie wykonują klimatografy dla iich obszaru badawczego, a także dla dwóch
obszarów badawczych z ćwiczenia edukacyjnego pt.: „ Wybrane czynniki wpływające na
zjawiska związane z pórami roku”. Uczniowie analizują klimatograf, aby stwierdzić, czy
temperatura i opady są ze sobą wzajemnie powiązane. Następnie uczniowie określają na
podstawie zjawisk związanych z temperaturą i opadami podobieństwa i różnice pomiędzy
obszarami badawczymi. Na zakończenie uczniowie zastanawiają się z czego wynikają różnice
pomiędzy zjawiskami. Proces ten jest powtarzany dla innych parametrów.
Przebieg ćwiczenia
Etap 1: Uczniowie podzieleni na grupy powinni uzyskać dane miesięczne podsumowujące
przebieg temperatury atmosferycznej, ilość opadów deszczu, a jeżeli występują to także
opadów śniegu i gradu, z terenu swojego obszaru badawczego, a także dwóch obszarów
badanych podczas realizacji ćwiczenia edukacyjnego pt.” Wybrane czynniki wpływające na
zjawiska związane z pórami roku”. Nauczyciel może rozdać uczniom gotowe wydruki
komputerowe lub uczniowie mogą sąmodzielnie uzyskać je z archiwum danych uczniowskich
Programu GLOBE. Jeżeli ilość danych z lokalnego obszaru badawczego jest
niewystarczająca, należy korzystając ze spisu treści (menu) na stronie internetowej archiwum
danych uczniowskich odszukać najbliżej położony obszar badawczy Programu GLOBE i
skorzystać z jego danych. W celu wykonania tabeli średnich temperatur miesięcznych patrz
„Uzyskiwanie danych o średnich miesięcznych” w załączniku.
Etap 2: Jeżeli w którymś z analizowanych obszarów badawczych występowały opady
śniegu lub gradu, uczniowie powinni obliczyć całkowitą ilość opadów dla każdego miesiąca,
dodając wartości z kolumny zatytułowanej ekwiwalent wodny (pod kolumną opady śniegu i
gradu) do wartości w kolumnie zatytułowanej „Opady deszczu”.
Etap 3: Dla każdego obszaru badawczego uczniowie powinni spórządzić komputerowy
wykres średnich, bieżących temperatur i całkowitych opadów (tzn. całkowite opady deszczu
plus ekwiwalent wodny opadów śniegu i gradu). Wykres powinien przedstawiać temperatury
i opady w kolejnych miesiącach roku. Patrz rysunek SE-A-1.
Uwaga: Każda z trzech średnich temperatur miesięcznych – bieżąca, maksymalna i
minimalna – równie dobrze przedstawiają kierunki zmian rocznych i uczniowie mogą
spórządzić wykres którejkolwiek z nich.
Należy upewnić się, że każdy uczeń umieścił kopię (wykonaną odręcznie lub
wydrukowaną na komputerze) każdego wykresu w swoim notatniku uczniowskim Programu
GLOBE.
PORY ROKU-Załączniki
43
Zgłoś jeśli naruszono regulamin