Dżihadyzm jako globalny zbrojny ruch społeczny.pdf

(168 KB) Pobierz
Zbrojny ruch społeczny
Ryszard M. Machnikowski
Dżihadyzm jako globalny zbrojny ruch społeczny
Jak zauważa Marc Sageman, “globalny dżihad (…) [j]est dynamicznym ruchem
społecznym , który tworzy i rozbija więzi miedzy różnymi salafistycznymi grupami
terrorystycznymi;” 1 . Globalny dżihad , czyli zbrojny ruch radykalnych muzułmanów na rzecz
odbudowy Kalifatu, przykuł uwagę opinii publicznej, mediów oraz władz państwowych 11
września 2001 r. wraz z atakiem terrorystycznym jednej z jego organizacji na WTC i
Pentagon. Mimo, iż zachodnie władze i społeczeństwa były szczerze zaskoczone zarówno
skalą, jak i śmiertelną skutecznością tego ataku, trzeba zauważyć, że nie wziął się on tak
całkiem z powietrza. Lider Al Kaidy otwarcie wypowiedział wojnę Ameryce 23 sierpnia 1996
r. 2 , powtarzając to, w większym towarzystwie, dokładnie półtora roku później 3 , a cele
amerykańskie i zachodnie były obiektem ataków, początkowo propagandowych, a później
także zbrojnych, już o wiele wcześniej.
W tym artykule przedstawiam zbrojny dżihad jako przykład niezwykle interesującego
współczesnego globalnego ruchu społecznego, który da się opisać i zrozumieć przy
wykorzystaniu koncepcji dość dobrze rozpoznanej w piśmiennictwie socjologicznym . Termin
dżihadyzm rezerwuję zatem dla opisu ruchu społecznego , którego wiodącą ideologią jest
islamizm ; terroryzm jest natomiast jedną z metod walki , którą ten ruch wykorzystuje (obok
walki partyzanckiej i propagandowej ). Ponieważ dżihadyści nie dysponują środkami
prowadzenia „klasycznej” wojny (armia, lotnictwo, marynarka wojenna), stosują taktyki
partyzanckie i terrorystyczne – których efekt jest zwielokrotniany propagandowo dzięki
światowym globalnym mediom.
Masowe ruchy społeczne stosujące przemoc, takie jak dżihadyzm trzeba poddawać
bacznej obserwacji i uważnej analizie, gdyż były one, jak wskazuje na to najnowsza historia,
sprawcami najpoważniejszych zbrodni przeciwko ludzkości – przykładem może być ruch
bolszewicki, faszystowski czy nazistowski. W każdym z tych przypadków zarówno sam ruch,
jak i jego liderzy byli u swych początków lekceważeni, a często nawet wyśmiewani. W
każdym z tych przypadków ideologiczne podstawy tych ruchów otwarcie zakładały
konieczność odwoływania się do niczym nie skrępowanej przemocy i zakładały fizyczne
1 Marc Sageman, Understanding Terror Networks. University of Pennsylvania Press, Philadelphia 2004 , s. 151.
2 Dodatek 1A w: Yonah Alexander, Michael S. Swetnam Siewcy śmierci: Osama bin Laden i inni szefowie al-
Qaidy , Bellona, Warszawa 2001, str. 85
3
1
, Dodatek 1B , w: Yonah Alexander, Michael S. Swetnam Siewcy śmierci: Osama bin Laden i inni szefowie al-
Qaidy , Bellona, Warszawa 2001, str. 107
likwidowanie zarówno realnych, jak i domniemanych wrogów – stosowanie przemocy było
niezmiernie istotnym elementem, wręcz koniecznym dla osiągnięcia postulowanej przez nie
zmiany społecznej . W każdym z tych przypadków na ich czele stali charyzmatyczni liderzy,
którzy początkowo ograniczali się do tworzenia niewielkich organizacji kadrowych , by
później pociągnąć za sobą masy. W przypadku bolszewizmu, faszyzmu i nazizmu przemoc
stosowana była zarówno przed, jak i po zdobyciu władzy - jednak po jej przejęciu była ona
znacząco zwielokrotniona, dzięki przejęciu państwowego aparatu represji. W tym sensie
dżihadyzm wciąż czeka na swoją wielką szansę, choć trudno nie zauważyć, że tam, gdzie
znalazł swoje instytucjonalne oparcie w państwie – przykładem może być Sudan po przejęciu
władzy przez islamistów czy Afganistan po opanowaniu przez talibów – przemoc nie tylko
nie została ograniczona, lecz zwielokrotniona dzięki zasobom organizacyjnym dostarczanym
przez aparat państwowy. Zrozumienie natury i dynamiki tego ruchu jest dziś w moim
przekonaniu niezbędne, jako że stanowi on stale rosnące zagrożenie dla spoistości i
bezpieczeństwa państw europejskich – wraz z zanikiem granic wewnętrznych w Unii
Europejskiej problem ten może także stać się kiedyś naszym udziałem.
Socjologia ruchów społecznych.
Jak zauważa Piotr Sztompka: „(…) ruchy społeczne (…) wyróżniają (…) dwie
właściwości. Po pierwsze , są one ukierunkowane na poszczególny cel , jakim jest
zrealizowanie jakiegoś rodzaju zmiany społecznej . Po drugie , przebiegają w ramach nie
zinstytucjonalizowanych i niesformalizowanych (a w każdym razie nie w pełni
zinstytucjonalizowanych i sformalizowanych). W tym sensie są czymś pośrednim między
zachowaniami zbiorowymi (np. w tłumie), a działalnością zawodową (np. w urzędzie).” 4
Współczesny dżihadyzm doskonale wpisuje się w te dwa wyróżniki – jego ostatecznym celem
jest fundamentalna i głęboka zmiana społeczna – odtworzenie idealnego społeczeństwa
muzułmańskiego (jakie miało istnieć w czasach narodzin ich wiary) i jego „polityczna”
instytucjonalizacja pod postacią odrodzonego Kalifatu – początkowo na terenach
muzułmańskich, a później na całym świecie. Celem taktycznym zaś jest osłabienie państw
zachodnich i zasadnicze ograniczenie ich wpływów w świecie muzułmańskim. Dżihadyści
więc rewolucyjnym ruchem reakcyjno-wyzwoleńczym – chcą cofnąć ludzkość do czasów
Proroka i wyzwolić ją spod opresji niesprawiedliwych systemów społeczno-politycznych
stworzonych przez ludzi, by poddała się sprawiedliwemu i doskonałemu panowaniu jedynego
Piotr Sztompka, Od działań masowych do ruchów społecznych, w: Piotr Sztompka „Socjologia. Analiza
społeczeństwa”, Znak, Kraków 2002, str. 157 - 158
2
4
prawdziwego Boga, który jasno wyraził swoją wolę w Koranie . U podstaw społeczeństwa
musi zatem stać prawo koraniczne, czyli szaria , które reguluje stosunki międzyludzkie w
każdym ich wymiarze – w tym sensie dżihadyz m ma, podobnie jak komunizm , charakter
totalitarny . Idee leżące u podstaw dżihadyzmu uniwersalne i globalne – woli Allaha może
poddać się każdy, niezależnie od wieku, płci, koloru skóry, przynależności do warstwy
społecznej, narodowości czy wcześniej wyznawanej religii (możliwość konwersji jest jak
najbardziej dopuszczalna). Jest on także głęboko antymodernistyczny , czyli sprzeciwiający się
modernizacji społeczeństw mimo, iż chętnie i często korzysta z narzędzi dostarczonych przez
zachodnie nowoczesne społeczeństwa.
Ponadto, ruch dżihadystyczny ma, tak jak sugeruje Sztompka, charakter nie w pełni
zinstytucjonalizowany i sformalizowany – obok zarejestrowanych organizacji społecznych
takich jak fundacje czy stowarzyszenia, działają luźne związki i sieci, włączając w to
(nielegalne) siatki terrorystyczne. Najistotniejsze elementy socjologicznego opisu tego ruchu
zostaną przedstawione poniżej.
1. Klasyfikacja ruchów społecznych.
Traktowanie dżihadyzmu jako współczesnego globalnego zbrojnego ruchu
społecznego wymaga jego zakwalifikowania, ze względu na „(…) wielką różnorodność
ruchów społecznych występujących obecnie” 5 . Biorąc pod uwagę kryteria socjologiczne,
można stwierdzić, że dżihadyzm jest ruchem nowym , radykalnym , zorientowanym na
wartości , reakcyjnym , rewolucyjnym i otwarcie odwołującym się do przemocy. Jest ruchem
nowym , gdyż, mimo iż jego podstawy ideologiczno – organizacyjne sięgają końca lat 20. XX
wieku, to nie ma on charakteru partykularystycznego, klasowego, lecz uniwersalistyczny –
odwołuje się do ludzi o różnej pozycji społecznej, materialnej i zawodowej, których ma
połączyć wspólna interpretacja muzułmańskich idei religijnych. W odróżnieniu od „starych”
ruchów społecznych, które miały korporacyjny lub klasowy charakter, nowe są otwarte na
szeroką rekrutację, zdecentralizowane, mają luźna strukturę organizacyjna i przeważają w
nich ochotnicze formy aktywności.
Ruch ten jest radykalny i zorientowany na wartości , gdyż zmierza do „(…) zmian
najbardziej fundamentalnych, dotyczących podstawowych zasad porządku społecznego.” 6 Jest
też ruchem rewolucyjnym i otwarcie odwołującym się do przemocy, gdyż jego celem jest
dokonanie zmiany na drodze zbrojnej rewolucji – obalenie władzy i zastanego porządku
Ibidem , str. 161
6 Ibidem ,
3
5
społecznego w państwach muzułmańskich i zastąpienie ich „nowym-starym” może zostać
osiągnięte, jak zakładają dżihadyści , tylko z użyciem przemocy. Przemoc jest mocno
uwypuklona w jego ideologii – stąd bierze się jego „terrorystyczny” charakter - zabijanie i
zastraszanie oponentów tego ruchu, w tym ludzi określanych jako „cywile”, jest nie tylko
dopuszczalne, ale często wręcz konieczne.
2. Ogólne warunki formowania się ruchów społecznych .
W swoim eseju poświęconym opisowi współczesnych ruchów społecznych Sztompka
prezentuje szereg elementów charakteryzujących warunki formowania się ruchów
społecznych oraz ich dynamikę. Wyróżnia on osiem właściwości nowoczesnego
społeczeństwa, umożliwiającego powstanie i działalność różnorakich ruchów społecznych.
Pierwszym jest urbanizacja , gromadząca masy ludzkie na ograniczonym terenie
miejskim, co intensyfikuje kontakty międzyludzkie i zmienia ich charakter. Ludność
zamieszkująca miasta traci oparcie w stabilnych i powoli zmieniających się strukturach
społecznych charakterystycznych dla wsi, które zastępuje dynamika wielkich skupisk
ludzkich z ich anonimowością oraz spłyceniem więzi społecznych. Przyczynia się to do stale
rosnących frustracji, szczególnie u tych, którzy nie potrafią się odnaleźć w tym środowisku,
co sprawia, że zaczynają oni poszukiwania nowych form tożsamości społecznej . Alienacja i
kryzys tożsamości, zjawiska związane z przekształceniami społecznymi spowodowanymi
urbanizacją, sprzyjają szerzeniu się radykalnych idei, które dają jednostce poczucie
przynależności grupowej i nową, silną tożsamość. Urbanizacja nasiliła się w tradycyjnych
społeczeństwach muzułmańskich, w przeszłości w przeważającej mierze typowo rolniczo-
koczowniczych, wraz z opanowaniem terenów północnej Afryki i Bliskiego Wschodu przez
europejskie potęgi kolonialne, i znalazła swe dopełnienie w czasach post-kolonialnych po
boomie naftowym, który spowodował nagły napływ nieprzebranego bogactwa do tych
społeczności, czego efektem był zwiększony napływ ludności ze wsi do miasta. Bractwo
muzułmańskie, czyli organizacja odpowiedzialna za odrodzenie współczesnej myśli
fundamentalistycznej w islamie, rozwinęła się i znalazła oparcie głównie w arabskich
ośrodkach miejskich , zyskując dużą popularność szczególnie w kręgach studenckich, wśród
miejskiej inteligencji a także wśród miejskiej biedoty. Powstanie wielkich miast z ich sieciami
komunikacyjnymi i węzłami skupiającymi tłumy ludzi ułatwiło także zadanie terrorystom –
chyba nigdy dotąd tak mała liczba osób nie mogła tak szybko zabić tak wielu ludzi i
zastraszyć miliony następnych – trudno nie zauważyć, że ataki terrorystyczne dokonywane
przez dżihadystów zawsze miały miejsce w wielkich miastach lub ośrodkach turystycznych.
4
Drugim warunkiem sprzyjającym tworzeniu się i działaniu ruchów społecznych jest
industrializacja. Bez nowoczesnego przemysłu nie byłoby samolotów, broni, telefonów
komórkowych, komputerów, anten satelitarnych i telewizorów, wody utlenionej, wybielaczy,
nawozów sztucznych i wszystkich innych materiałów i urządzeń wyprodukowanych w
fabrykach i wykorzystywanych przez dżihadystów w ich walce z „niewiernymi”. Cała
infrastruktura, materiały i urządzenia używane przez muzułmańskich terrorystów powstały w
przeciągu ostatniego stulecia i są dowodem wpływu, jaki świat Zachodu ciągle wywiera na
cały glob – choć dżihadyści zdecydowanie odrzucają westernizację i modernizację, którą ze
sobą niesie, muszą wykorzystywać narzędzia wyprodukowane lub zaprojektowane przez
Zachód.
Jest to związane z rozwojem nowoczesnych technologii, czyli trzecim elementem
wymienianym przez Sztompkę, charakterystyczny dla nowoczesnych i ponowoczesnych
społeczeństw industrialnych. Terroryści nie byliby w stanie przeprowadzić zamachu
podobnego do tego z 11 września sto lat wcześniej – nie istniały wówczas samoloty, które z
takim skutkiem można byłoby rozbić o wysokie budynki właśnie rozbudowywanego Nowego
Jorku; nikt nie mógłby też obejrzeć na żywo momentu upadku dwu wież na ekranach
telewizorów. Tylko dzięki rozwojowi nauki i techniki, które umożliwiły zasadniczą
transformację społeczną i utworzenie światowej „globalnej wioski”, współcześni terroryści
mogą propagować swoją działalność na cały świat. Dzięki globalnej sieci transportu mogą
szybko się przemieszczać, dzięki telefonii komórkowej oraz łączom internetowym mogą
komunikować się ze sobą, dzięki globalnym instytucjom finansowym są w stanie
transferować środki pieniężne z kontynentu na kontynent, dzięki telewizji satelitarnej,
Internetowi i globalnym mediom mogą czynić swe komunikaty dostępnymi dla milionów
ludzi w czasie rzeczywistym.
Urbanizacja, industrializacja i stworzenie społeczeństwa masowego spowodowało
umasowienie edukacji czwarty ważny i konieczny dla rozwoju nowoczesnych ruchów
społecznych element wymieniany przez Sztompkę. Współczesny dżihadyzm i jego
dominująca dziś postać strukturalna, czyli Al Kaida , została utworzona nie przez
niepiśmiennych wieśniaków, lecz przez ludzi wykształconych, których cały czas przyciąga i
wykorzystuje (co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę wyrafinowanie zarówno używanej przez
tę organizację broni, jak i stopień skomplikowania jej operacji). Usama Bin Ladin ukończył
wydział inżynierii lądowej (tak jak czołowy strateg tej organizacji, Mustafa Setmariam Nasar)
i studia w zakresie zarządzania, nr. 2 w Al Kaidzie czyli Ajman Zawahiri jest chirurgiem,
Mohammed Atef był egipskim policjantem, a jego następca Saif Adel (a także Ali
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin