Public Relations w teorii, praktyce i perspektywie - Barbara Rozwadowska.txt

(798 KB) Pobierz
Barbara   rozwadowska 
Public relations w teorii praktyce, perspektywie.

<& %^�^

w .sim e,

?ka^B ?                    ^^^^_    MMBHi   urn         m*     ???       ?
Biblioteka Uniwersyteckiw.yy*fiH2Trsytecka w Warszawie

Barbara   Rozwadowska


w.

.



I f

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie


IDDDMiflSTD
Studio
Emka
W. 51218 ^
Projekt ok�adki Marek Zad^y
Redakcja Ita Turowicz
Redakcja techniczna Marzenna Kiedrowska
Copyright � Barbara Rozwadowska
Copyright � Wydawnictwo Studio EMKA Warszawa 2002
Wszelkie prawa, w��cznie z prawem do reprodukcji tekst�w w ca�o�ci lub w cz�ci, w jakiejkolwiek formie - zastrze�one.

Informacji udziela:
Wydawnictwo Studio EMKA
Al. Jerozolimskie 101/43, 02-011 Warszawa
tel./faks 628 08 38, 621-39-07
E-mail: wydawnictwo@studioemka.com.pl
Internet: http://www.studioemka.com.pl

ISBN 83-88607-26-X
�amanie: Red-Kom


Markowi i Julkowi
BUW-Kk-
�j.




Spis tre�ci
Wst�p...........................................................11
TEORIA
1. Istota i funkcje public relations......................................15
2. Historia public relations ...........................................20
2.1. Powstanie public relations   ......................................20
2.2. Wsp�czesny rozw�j public relations...............................28
2.3. Rozw�j public relations w Europie  ................................34
3. Klasyfikacja definicji public relations  .................................37
l�. R�ne aspekty public relations   ......................................42
(/ 4.1- Public relations a �ycie spo�eczne  .................................43
[y 4.2. Public relations a komunikacja...................................44
(/ 4.3. Public relations a dzia�alno�� organizacji............................45
\J>. Public relations w uj�ciu modelowym.................................48
6. Wizerunek jako przedmiot oddzia�ywania public relations..................54
7. Dylematy public relations..........................................58
8. Public_relations a marketing........................................62
\/8.1. Fuiikcje i cele marketingu oraz public relations   . . ....................63
1/8.2. Adresaci dzia�a� marketingowych a publiczno�� public relations  .........65
^8.3. Komunikacja jako element wsp�lny marketingu i public relations ........69
i/8.4. Zale�no�ci na poziomie struktur organizacyjnych   .....................75
^8.5. Wnioski z przeprowadzonej analizy por�wnawczej.....................80
PRAKTYKA
1. Tworzenie strategii public relations...................................87
1.1. Okre�lenie sytuacji wyj�ciowej  ...................................90
1.2. Analiza otoczenia.............................................96
1.3. Planowanie.................................................102
V/2. Komunikowanie w public relations..................................106
2.1.  Proces komunikowania........................................107
2.2. Metody zwi�kszania skuteczno�ci komunikacji  ......................112
3. Public relations wewn�trzne  .......................................116
3.1. Public relations wewn�trzne a zarz�dzanie kadrami...................118
3.2. System komunikacji wewn�trznej................................120
3.3. Wybrane narz�dzia komunikacji wewn�trznej.......................123
3.4. Inne instrumenty public relations wewn�trznego   ....................130
3.5. Badanie nastroj�w pracowniczych................................133
3.6. Podsumowanie ..............................................138

4. Kszta�towanie kontakt�w z mass mediami.............................140
4.1. Charakterystyka medi�w......................................  141
4.2. Formy wsp�pracy z dziennikarzami...............................143
4.3. Materia�y prasowe............................................146
4-4- Organizacja konferencji prasowej  ................................155
4.5. Wywiad dla �rodk�w masowego przekazu   ..........................160
4.6. Sprostowania  ...............................................165
5. Zarz�dzanie sytuacj� kryzysow�.....................................167
5.1. Rodzaje kryzys�w  ............................................169
5.2. Przebieg sytuacji kryzysowej   ....................................174
5.3. Uczestnicy kryzysu  ...........................................177
5.4- Program interwencji kryzysowej   .................................179
5.5. Zasady post�powania w sytuacji kryzysowej.........................183
5.6. Studium przypadku...........................................191
6. Corporate identity   ..............................................193
6.1. Zarz�dzanie systemem identyfikacji .............................. 195
6.2. Nazwa firmy................................................199
6.3. Symbol firmowy.............................................202
6.4. Ksi�ga standard�w CI.........................................206
6.5. Inne elementy identyfikacji firmy................................208
6.6. Studium przypadku...........................................211
7. Wydawnictwa..................................................215
7.1. Og�lne zasady opracowywania tekst�w............................216
7.2.  Informatory firmowe..........................................222
7.3. Raporty i sprawozdania........................................224
7.4. Wydawnictwa o charakterze reklamowym..........................226
7.5. Prasa zak�adowa  .............................................228
7.6. Inne wydawnictwa ...........................................230
8. Organizacja imprez ..............................................230
8.1. Wydarzenia specjalne.........................................233
8.2.  Imprezy pracownicze..........................................236
8.3. Konferencje i seminaria  .......................................238
8.4. Targi i wystawy..............................................240
8.5. Spotkania towarzyskie.........................................242
9. Mecenat i sponsoring  ............................................244
9.1. Obszary sponsoringu..........................................247
9.2. Formy sponsoringu...........................................251
9.3. Strategia sponsoringu.........................................253
10. Lobbing......................................................256
10.1. Formy lobbingu............................................257
10.2.  Przygotowanie kampanii lobbingowej ...........................260
10.3. Zaw�d lobbysta............................................264
10.4. Studium przypadku.........................................266
11. Kreowanie wizerunku os�b   .......................................268
11.1. Czynniki wp�ywaj�ce na wizerunek.............................269
11.2. Komunikacja niewerbalna....................................270
11.3. Ubi�r  ...................................................278
11.4. Przemawianie publiczne   .....................................282
11.5. Wskaz�wki dotycz�ce tworzenia wizerunku w�asnego   ...............287
12. Ocena skuteczno�ci public relations  ................................291
12.1. Formy kontroli public relations................................293
12.2. Monitoring prasowy  ........................................299
12.3. Badania ankietowe .........................................301
12.4. Zogniskowane wywiady grupowe...............................304
12.5. Inne formy bada� ..........................................306
13. Organizacja public relations   ......................................308
13.1. Public relations jako zaw�d...................................308
13.2. PR w strukturze organizacyjnej przedsi�biorstw....................311
13.3. Agencje PR...............................................315
13.4. Finansowanie public relations.................................319
PERSPEKTYWY
1. Tendencje �wiatowe .............................................325
1.1. Czynniki wp�ywaj�ce na rozw�j public relations.....................326
1.2. Zmiany w �wiadomo�ci spo�ecznej................................330
1.3. Nowe technologie   ...........................................334
1.4. Zmiany na rynku pracy........................................340
1.5. Rozw�j wybranych obszar�w public relations   .......................344
1.6. Komunikacja zintegrowana.....................................351
1.7. Rozw�j rynku us�ug public relations ..............................358
1.8. Przysz�e znaczenie i pozycja public relations   ........................361
2. Przysz�o�� public relations w Polsce..................................365
2.1. Public relations w Polsce w latach 90.............................366
2.2. Rozw�j praktycznego public relations.............................379
2.3. Rozw�j nauki public relations...................................383
Zako�czenie  .....................................................385
Spis tabel  .......................................................387
Spis schemat�w...................................................388
Spis wykres�w....................................................388
Bibliografia......................................................389





















































































 

Wst�p
Public relations to poj�cie, kt�re w ostatnich latach bardzo cz�sto pojawia si� w podr�cznikach z zakresu zarz�dzania i komunikacji. Mimo �e cieszy si� coraz wi�ksz� popularno�ci�, wci�� jeszcze wzbudza pewne kontrowersje. Dyskusje dotycz� zar�wno samej istoty tego zjawiska (czym jest public relations) oraz tego, jak termin ten nale�a�oby przet�umaczy� na j�zyk polski. Znalezienie adekwatnego odpowiednika, kt�ry mia�by szans� akceptacji w szerszych ni� tylko sala wyk�adowa kr�gach, jest o tyle trudne, �e public relat...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin