SRd 2 part 2.doc

(42 KB) Pobierz
Ręczna metoda koordynacji

Ręczna metoda koordynacji

(na zaliczeniu trzeba było wymienić co po kolei robimy…ja mam to tak mniej więcej opisane)

 

1.     Dobieramy dane wstępne:

·         Liczba skrzyżowań

·         V koordynacji

·         Odległości między skrzyżowaniami

·         Wybieramy skrzyżowanie leżące w środku układu współrzędnych najczęściej jest to pierwsze skrzyżowanie ciągu koordynowanego

·         Zakładamy długości cyklu

·         Określamy liczbę faz

·         Określamy udział sygnałów zielonych i rozpisujemy w postaci wektora

 

2.     Rozwiązanie

·         Liczymy czasy podróży zapisujemy w postaci wektora wartości offsetów wstępnych (odpowiadają czasom podróży)

·         Wyznaczamy chwile rozpoczęcia sygnałów zielonych dla kier B (na podstawie sum z offsetów – nie mogą być większe od długości cyklu)

 

3.     Rozwiązanie wstępne

·         Dla kierunku A wyrysowujemy cykl z odpowiednimi długościami sygnałów zielonych i czerwonych. Dla kierunku początki syg zielonych są w zerowej sekundzie osi czasu

·         Dla kierunku B wrysowujemy początki sygnałów zielonych, które są przesunięte o wartości odpowiednich długości sygnałów zezw. I czerwonych.

·         Wrysowujemy wstępne przebiegi wiązek koordynacyjnych \

·         Szukamy lepszego rozwiązania przesuwając cykl – Obniżając jeden kierunek musimy obniżyć drugi zmieniając wartości offsetów na sąsiednim skrzyżowaniu.

·         Wyrysowujemy właściwy wykres wiązek

 

Na bazie tego rozwiązania możemy np. zrobić rozwiązanie symetryczne.

 

 

Inne metody koordynacji – m.in. metody akomodacyjne :>

 

1.     Metoda stałych punktów przełączeń

 

              Wymyślili ją Niemcy. Stosowana w przypadku znacznych odległości między kolejnymi skrzyżowaniami oraz gdy występują duże wahania natężeń między kierunkiem źródło – cel.

              (Spóźniłam się z deczka więc mam tylko dwa przypadki z 4)

                            - przypadek III – na wlotach podporządkowanych wystąpiło zapotrzebowanie na obsługię. Wysterowany był min. syg zielony. Wloty główne dostały odpowiednio wczesnej sygnał zielony, dla tych wlotów utrzymujemy sygnał do chwili w której zostanie zagwarantowany min. syg ziel.

Osiągniemy min i ponownie odmierzamy min. syg ziel zapewniając koordynacje z sąsiednimi skrzyżowaniami.

                            - przypadek IV – obsługiwane są pojazdy na wlocie głównym, przychodzi zapotrzebowanie z wlotu podporządkowanego. Dajemy im zielone aż do chwili zapewnienia min. t ziel. Gdy t min ziel. zostanie zrealizowane to impuls jest przekazywany i startujemy z T ziel min dla kier głównego.

 

2.     Metoda stałego przesunięcia między przedziałami sygnałów zezwalających

 

              Wysyłany jest jeden impuls koordynacyjny.

              Impuls związany jest z końcem sygnału zielonego na wlotach podporządkowanych skrzyżowania.

              Przypadek I – kończy się sygnał zielony na skrzyżowaniu 1 na wlocie podporządkowanym, wysyłany jest impuls do drugiego skrzyżowania, tam trafia w moment zakończenia sygnału zielonego na wlotach podporządkowanych. Oddziaływanie impulsu jest natychmiastowe

              Przypadek II – kończy się sygnał zielony na wlocie podporządkowanym, generowany jest impuls do skrzyżowania drugiego o potrzebie przełączenia zielonego na kierunek główny. Impuls trafia w momencie gdy zielony jest podawany na kierunku podporządkowanym ale nie ma osiągniętego minimum. Gdy zostanie zrealizowane min zostanie przełączony sygnał na wlot główny.

              Przypadek III - kończy się sygnał zielony na wlocie podporządkowanym, generowany jest impuls do skrzyżowania drugiego o potrzebie przełączenia zielonego na kierunek główny. Na skrzyżowaniu 2 realizowany jest sygnał zezwalający dla kierunku głównego.

              Przypadek IV - kończy się sygnał zielony na wlocie podporządkowanym, generowany jest impuls do skrzyżowania drugiego o potrzebie przełączenia zielonego na kierunek główny. Na drugim skrzyżowaniu realizowany jest sygnał zielony dla kierunku podporządkowanego sygnał trafia w moment gdy przekroczone jest min. Kończymy sygnał, możemy wygenerować opóźnienie.

 

3.     Metoda urządzeń oczekujących

Stosowana na skrzyżowaniach położonych blisko siebie oraz w wielofazowych strukturach programu.

 

Ważne pojęcia

- Punkt K – „koordynacja” – chwila gdy obydwa sterowniki wzajemnie się koordynują

- Punkt PK – „punkt koordynacji” – dotyczy chwili która jest w umowny sposób początkiem cyklu sygnalizacji

- PSP –„punkty strukturalne programu” – koniec minimalnych czasów zielonych

 

Sterownik który pierwszy osiągnie PK będzie oczekiwał na drugi sterownik do momentu kiedy ten drugi sterownik nie osiągnie PK.

 

              Przypadek I – Gdy na obydwu skrzyżowaniach realizowane są min długości faz. Koordynacja może funkcjonować w sposób liniowy, uwzględniając wejścia wiązek z kierunków podporządkowanych.

Obydwa sterowniki szybko osiągają PK i następuje ich wzajemna współpraca.

 

              Przypadek II – Na wszystkich skrzyżowaniach wykorzystywane są maksymalne sygnały zielone we wszystkich fazach. Sygnał zielony przekracza PSP. Koordynacja realizowana jest podobnie jak w przypadki 1.

Obydwa sterowniki szybko osiągają PK i następuje ich wzajemna współpraca.

              Przypadek III – Na drugim skrzyżowaniu na podporządkowanym wlocie zrealizowany był na poziomie min sygnał zielony, a na skrzyżowaniu 1 na kierunku podporządkowanym był wydłużony (wydłużone PSP). Więc sterownik na 2 osiągnął PK wcześniej i czeka na przyjście z sąsiedniego skrzyżowania informacji K.

              Przypadek IV – odwrotny do III. Na skrzyz 1 zrealizowane min na kierunku podporządkowanym. Chcemy wejść z zielonym na głównym ale musimy poczekać na sterownik ze skrzyżowania 2. Stan K osiągamy później.

 

4.     Metoda zgłoszeń wstępnych

 

Najpierw zakładamy, że na każdym skrzyżowaniu w ciągu realizowane jest niezależne sterowanie adaptacyjne.

 

Stosowane detektory:

L- detektory lokalne wykorzystywane są w algorytmach dla pojedynczego skrzyżowania

DV – detektory wstępne – ich zadaniem jest generowanie impulsów do sterowników zlokalizowanych na kolejnych skrzyżowaniach, ich impulsy są traktowane jako koordynacyjne – umieszczone w dużej odległości od skrzyżowania

 

W tej metodzie mogą być wykorzystywane zgłoszenia szybkie powodujące natychmiastowe przekazanie sygnału na kierunek konfliktowy do rozpatrywanego ( po realizacji t min ziel) – kierunku szybkiego na wlocie koordynowanym

 

Zastosowanie:

W znacznych wahaniach ruchu na kierunkach koordynowanych i słabych obciążeniach kierunków podporządkowanych. Wykorzystywane prze PICTRAFFIC np. metoda SPOTJ

 

5.     Metoda okien czasowych

 

Zapewnia koordynacje przy sterowaniu adaptacyjnymJ

Okna czasowe wyznaczają ramy dla koordynacji strumieni.

- okno czasowe wąskie GW – obszar, który służy do obsługi strumienia głównego

- okno czasowe szerokie GS – składa się z dwóch elementów

                                          *GSW- cześć syg zezw. Która poprzedza okno wąskie

                                          * GWS – cześć syg. zezw. Która występuje po oknie wąskim

Okno wąskie zawiera się w oknie szerokim

Okno wąskie będzie realizowane zawsze (czy będą zgłoszenia czy nie)

 

Gdy będzie potrzebna dłuższa obsługa związana z innymi dopływami bocznymi lub też np. priorytetami dla komunikacji zbiorowe to sygnał zielony może się rozpocząć wcześniej i zakończyć później ale zawsze w ramach okna szerokiego.

 

Metoda ta może być wykorzystywana również w sieciach. W tej metodzie zapewniamy aby Rozłączne były okna wąskie nie mogą na siebie nachodzić. Poza oknami wąskimi sygnał zezwalający może być przydzielany w zależności od decyzji/ założeń w sterowaniu.

 

 

6.     Metoda przełączeń niezależnego sterowania na skoordynowane sterowanie cykliczne.

 

W dzień skrzyżowania są skoordynowane i  działają sobie cykliczne.

 

W tej metodzie wyróżniamy dwa stany pracy:

- skrzyżowania traktowane jako izolowane

- skrzyżowania traktowane jako skoordynowane cykliczne

 

Zmiana sterowania występuje w dwojaki sposób

- selekcja zależna od czasu (w oparciu o zegar)

- selekcja zależna od ruchu (plus algorytmy)

 

Wszystko zależy od zgłoszeń – stosowane w warszawieJ

Wykorzystuje metodę zgłoszeń wstępnych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin