8. Podmiotowość.doc

(21 KB) Pobierz

8. PODMIOTOWOŚĆ

 

Charakter wychowania- wdrażanie do posłuszeństwa czy wspomaganie indywidualnej linii rozwoju? Nie może być presji na dziecko, nie może ono czuć się zniewolone.

Podmiotowe traktowanie. Dziecko ma prawo do:

-        stanowienia o sobie

-        rozwoju we własnym tempie

-        do wyboru własnej aktywności

-        zadawania pytań

-        liczenia się z jego zdaniem, potrzebami i zainteresowaniami

-        współtworzenia własnej osobowości

-        współdecydowanie o sobie w procesie wychowania

-        dialogu

-        działania w poprawnie zorganizowanych kontekstach społecznych wolności, które musi być skorelowane z obowiązkiem moralnym wobec kogoś

-        niezakłócanego doświadczania radości

-        odkrywanie siebie i świata do wątpliwości, niepokoju

Korelaty poczucia podmiotowości:

moc sprawcza- wyraża się w poczuciu, że jest on przyczyną lub współprzyczyną zdarzeń

własne preferencje- uwikłana w proces wartościowania- wybór wartościowych, subiektywnych stanów, zdarzeń i zjawisk. Jest wyrazem realizacji preferencji

ponoszenie konsekwencji- dwa pierwsze korelaty dają możliwość postępowania według własnych projektów

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin