37. SKRYPT Jerzy Gadomski, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski.pdf.pdf
(
513 KB
)
Pobierz
198515523 UNPDF
Jerzy Gadomski,
Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski
TOM I :
1420-1470
1. ZLECENIODAWCA
Fundator: okre
ś
lał temat, czasem zastrzegał prawo kontroli pracy malarza (osobi
ś
cie lub przez
pełnomocnika); notarialnie sporz
ą
dzana umowa z malarzem.
Funkcje obrazów:
memoratywna (epitafia)
-
wyraz pro
ś
by o uzyskanie łaski, oznaka wdzi
ę
czno
ś
ci za otrzyman
ą
łask
ę
(obrazy wotywne)
-
ozdoba
ś
wi
ą
ty
ń
, przedmiot kultu (nastawy ołtarzowe)
-
kultowa, przedmiot religijnej kontemplacji (obrazy i ołtarzyki słu
żą
ce do prywatnej dewocji)
Istotnymi dla fundatora były osi
ą
gniecie religijnej cnoty i presti
ż
u.
1)
PATRONAT ARTYSTYCZNY
– w przybli
ż
eniu odpowiada mecenatowi.
Popieranie twórczo
ś
ci artystycznej rzadko ł
ą
czyło si
ę
ze sprawowaniem opieki nad artyst
ą
, zainteresowanie
dziełem wynikało nie z pobudek estetycznych, lecz praktycznych, oboj
ę
tno
ść
w stosunku do artysty, a raczej
rzemie
ś
lnika.
Dzieła malarstwa tablicowego zamawiane były z my
ś
l
ą
o ich funkcjonowaniu we wn
ę
trzach ko
ś
cielnych.
→
Instytucja patronatu (st
ą
d „patronat artystyczny”) – okre
ś
lała prawa i obowi
ą
zki patrona (kolatora), który
dokonywał fundacji na rzecz Ko
ś
cioła. Do jego obowi
ą
zków nale
ż
ała troska o to by ko
ś
ciół pozostaj
ą
cy pod
jego opiek
ą
był wyposa
ż
ony w przedmioty pozwalaj
ą
ce na uprawianie kultu.
Prawo patronatu posiadali królowie, duchowni, rycerze i mieszczanie. Fundacje mogły mie
ć
charakter
indywidualny lub zbiorowy (fundacje rodzin szlacheckich i mieszcza
ń
skich, rady miejskiej, bractw itd.)
DWÓR KRÓLEWSKI
Rola panuj
ą
cych jako posiadaczy obrazów zaznaczyła si
ę
ju
ż
w XIII wieku. Mał
ż
e
ń
stwa ksi
ążą
t
piastowskich z córkami obcych władców sprzyjały importowi przeno
ś
nych przedmiotów ozdobnych itp.
(XIII w. - malowidła ofiarowywane przez Salome
ę
, King
ę
)
W XIV wieku, pod patronatem Kazimierza Wielkiego, rozwijało si
ę
przede wszystkim malarstwo
ś
cienne.
Wiadomo
ś
ci o malarstwie tablicowym nale
żą
do rzadko
ś
ci.
Kilka obrazów dostało si
ę
do Polski za po
ś
rednictwem dworu królewskiego w ostatnim trzydziestoleciu
XIV wieku. Przeno
ś
ne obrazy posiadała i ofiarowywała ró
ż
nym ko
ś
ciołom El
ż
bieta Łokietkówna
(rezyduj
ą
ca w Krakowie w latach 1370-1375); zapewne była posiadaczk
ą
MB z Dzieci
ą
tkiem
(Cz
ę
stochowskiej), przywiezionej i ofiarowanej klasztorowi Paulinów przez Jadwig
ę
.
Ze
ź
ródeł znane s
ą
tak
ż
e malowidła okre
ś
lane jako „picturae Graecae” przechowywane dawniej w katedrze
oraz skarbcu na Wawelu, niezachowane, nieznanego pochodzenia i czasu.
Przed 1400 malarstwo tablicowe to w wi
ę
kszo
ś
ci dzieła importowane.
1
-
-
Władysław Jagiełło popierał sztuk
ę
cerkiewn
ą
, sprowadzał artystów wschodnich, zajmuj
ą
cych si
ę
malarstwem
ś
ciennym (malarz Andrzej – dekoracja kaplicy
ś
w. Trójcy w Lublinie). Przedstawicielem
miejscowego
ś
rodowiska w tym czasie był Mikołaj „De Cracovia”, twórca sklepie
ń
ko
ś
cioła Mariackiego,
nazwany „pictor regius” w latach 1402 i 1403.
Wiadomo
ś
ci o patronacie królewskim mno
żą
si
ę
po 1450 roku: Kazimierz Jagiello
ń
czyk – opiekun
Stanisława Durinka, Jana z Nysy.
Od pocz
ą
tku XV w. dwór królewski coraz cz
ęś
ciej kierował uwag
ę
na działalno
ść
rozwijaj
ą
cego si
ę
ś
rodowiska cechowego.
Malarze małopolscy okre
ś
lani jako malarze królewscy nie pobierali z tego tytułu stałej pensji.
DUCHOWIE
Ń
STWO
Wybitn
ą
rol
ę
odegrali:
·
Zbigniew Ole
ś
nicki
– bp krakowski (od 1423), od 1449 kardynał. Jego wizerunek znajduje si
ę
na
karcie
Liber privilegiorum capituli Cracoviensis
nr 2 – jest to wizerunek zgodny z opisem Długosza. Jan
Długosz nie wspomina o fundacjach malarskich Ole
ś
nickiego, ale wiadomo,
ż
e bp fundował ksi
ę
gi z
miniaturami. Przypisuje mu si
ę
zlecenie namalowania „Chrystusa w tłoczni mistycznej” w
kru
ż
gankach franciszka
ń
skich; mogły si
ę
z nim ł
ą
czy
ć
tak
ż
e portrety biskupów krakowskich tam
ż
e.
Ole
ś
nicki odegrał du
żą
rol
ę
w walce z husytyzmem, zabiegał o przybycie Jana Kapistrana, który był
propagatorem kultu
ś
w. Bernardyna ze Sieny, st
ą
d mo
ż
na przypuszcza,
ż
e fundował niektóre
małopolskie wizerunki tego
ś
wi
ę
tego (np. tryptyk z Łopusznej).
·
franciszkanin Jerzy
(najpierw gwardian w klasztorze krakowskim, potem bp sufragan krakowski w
latach 1445-1461) Jego wizerunek widnieje na obrazie dla konwentu klarysek w Starym S
ą
czu.
·
abp Jan Gruszczy
ń
ski -
był biskupem krakowskim w latach 1463-64. Jego posta
ć
znajduje si
ę
na
obrazie
Misericordia Domini
z Iwanowic, ale by
ć
mo
ż
e fundatorem był kto
ś
z jego otoczenia,
poniewa
ż
na obrazie przedstawiono
ś
w. Barbar
ę
, patronk
ę
nagłej
ś
mierci (bp zmarł nagle). Fundacj
ą
biskupi
ą
mógł by
ć
tak
ż
e tryptyk w Nowym S
ą
czu (ko
ś
ciół
ś
w. Wojciecha w Nowym S
ą
czu
pozostawał pod patronatem bpów krakowskich).
·
Jan Długosz Senior
– kanonik krakowski
·
Maciej z Grod
ź
ca
– ufundował dla katedry dyptyk relikwiarzowi, zamawiał obrazy u Jana z
Krakowa
Funduj
ą
cymi byli tez przedstawiciele ni
ż
szego duchowie
ń
stwa diecezji krakowskiej pozostaj
ą
cy cz
ęś
ciowo
anonimowi (np. tryptyk z Tuchowa, dzieło zapewne Jana z Nysy – na
ś
rodkowym obrazie wizerunki dwóch
zakonników benedykty
ń
skich). Mniejszy udział w fundowaniu nastaw miało duchowie
ń
stwo zakonne.
Dwa o
ś
rodki malarstwa (klasztorne):
krakowski klasztor kanoników regularnych – od ok 1420 funkcjonowała w nim pracownia
miniatorska
zało
ż
ony w 1453 r. klasztor bernardynów
Po połowie XV wieku imiona malarzy zakonnych pojawiaj
ą
si
ę
coraz cz
ęś
ciej, m. in. Jan z Nysy, (czynny w
latach 1455-1469)
RYCERSTWO
Seri
ę
rycerskich epitafiów malowanych w Małopolsce otwiera malowidło
ś
cienne w Olkuszu
(przedstawienie dwóch T
ę
czy
ń
skich herbu Topór).
-
epitafium Wierzbi
ę
ty z Branic herbu Gryf z ko
ś
cioła w Ruszczy (wzniesiony kosztem Wierzbi
ę
ty) –
pierwszy przeno
ś
ny obraz tego rodzaju
-
epitafium Jana z Ujazdu herbu
Ś
reniawa, przeznaczone do ko
ś
cioła parafialnego w Czchowie
2
-
Misericordia Domini
z Domosławic (zaginiony) - Jan Melszty
ń
ski kl
ę
czy przed Chrystusem w
sarkofagu
·
skrzydła ołtarzowe w Jurkowie – Jakub z Ro
ż
nowa (hipotetyczna identyfikacja przedstawionego na
jednym ze skrzydeł rycerza)
Przedstawienia rycerzy w malarstwie ołtarzowym przed 1470 s
ą
rzadko
ś
ci
ą
.
MIESZCZA
Ń
STWO
Ołtarzy fundacji mieszcza
ń
skich z lat 1420 – 1460 zachowało si
ę
niewiele.
·
tryptyk z Matk
ą
Bosk
ą
Tronuj
ą
c
ą
– jeden z najwcze
ś
niejszych zabytków malarstwa tablicowego;
brak herbu, który zawsze towarzyszy rycerzom
·
obraz wotywny aptekarza Tomasza, przypuszczalnie namalowany przez Jana z Nysy.
Aktywno
ś
ci
ą
odznaczało si
ę
tak
ż
e mieszcza
ń
stwo Nowego S
ą
cza, Biecza, Czchowa.
Fundacyjna aktywno
ść
mieszcza
ń
stwa wzrosła w 2 połowie XV wieku.
Obrazy, na których nie ma postaci adorantów – fundacja zbiorowa.
Czasem domalowywano adorantów – inicjatorów odnowienia (przed 1470 w malarstwie małopolskich nie
znamy takich przykładów).
2)
MIEJSCE PRZEZNACZENIA DZIEŁ MALARSTWA
W
ę
drówki obrazów (z miejsca powstania do miejsca przeznaczenia, dewastowanie i burzenie ko
ś
ciołów,
obdarowywanie ubo
ż
szych parafii, kasata klasztorów, w XVII i XVIII wieku akcja przenoszenia ołtarzy
gotyckich na prowincj
ę
w zwi
ą
zku ze zmian
ą
upodoba
ń
estetycznych).
OBIEKTY PRZEZNACZONE DLA KO
Ś
CIOŁÓW KRAKOWA:
Jedynie jeden zabytek mo
ż
na zwi
ą
za
ć
z Krakowem w sposób pewny – jest to dyptyk relikwiarzowy w
skarbcu katedralnym, ufundowany przez wikariusza katedry krakowskiej, Macieja z Grod
ź
ca ( z relikwiami
min.
śś
. Wacława i Stanisława).
Zwi
ą
zane hipotetycznie:
·
skrzydła ołtarzowe z Trzebuni
·
Tryptyk z MB Tronuj
ą
c
ą
·
Opłakiwanie
z Chomranic k. Nowego S
ą
cza (Adoracja zmarłego Chrystusa) – by
ć
mo
ż
e został
przeniesiony do Chomranic dopiero w XVII w., ko
ś
ciół w Chomranicach dostał si
ę
w 1555 r. w r
ę
ce
protestantów i był u
ż
ytkowany przez zbór przez ok. 50 lat, zniszczyli oni ołtarz; w 1601 r. odebrano
„kalwinom” ko
ś
ciół
·
Koronacja MB
w Łopusznej – wizytacja z 1608 r. notuje ołtarz mieszcz
ą
cy w
ś
rodkowej cz
ęś
ci
rze
ź
bion
ą
figur
ę
ś
w. Antoniego
OBIEKTY PRZEZNACZONE DLA KLASZTORÓW, KO
Ś
CIOŁÓW I KAPLIC PROWINCJI:
·
obrazy epitafijne: Wierzbi
ę
ty z Branic (przeznaczony dla ko
ś
cioła w Ruszczy) i Jana z Ujazdu (dla
ko
ś
cioła w Czchowie)
·
Misericordia Domini
w Iwanowicach (dla ko
ś
cioła w tej miejscowo
ś
ci)
·
MB z Dzieci
ą
tkiem (Maria Immaculata z Dzieci
ą
tkiem) w klasztorze klarysek w Starym S
ą
czu
·
obrazy przeniesione do krakowskiego MN z ko
ś
cioła
ś
w. Heleny w Chełmcu k. Nowego S
ą
cza –
prawdopodobnie wcze
ś
niej w ko
ś
ciele klasztornym w Starym S
ą
czu
·
tryptyk z Kamionki Małej w tarnowskim Muzeum Diecezjalnym (mógł by pierwotnie przeznaczony
3
dla ko
ś
cioła klarysek w Stary S
ą
czu, Kamionka Mała nale
ż
ała do klasztoru staros
ą
deckiego)
·
Misericordia Domini
z Domosławic (zaginiony); kilkakrotnie zmieniał miejsce przechowania -
pierwotnie ko
ś
ciół podwy
ż
szenia Krzy
ż
a
Ś
w. w Melsztynie lub kaplica
Ś
w. Jana Ewangelisty na
zamku melszty
ń
skim
Argumentem
ś
wiadcz
ą
cym o pierwotnym przeznaczeniu jest zgodno
ść
tematów niektórych obrazów z
wezwaniem ko
ś
ciołów.
OBIEKTY O NIEZNANYM MIEJSCU PRZEZNACZENIA:
·
MB z Dzieci
ą
tkiem w Cerekwi (ob. Muzeum Diecezjalne w Tarnowie)
·
skrzydła tryptyku w kaplicy p.w. Przemienienia Pa
ń
skiego w Jurkowie
3)
TEMATY OBRAZÓW
Inspiratorem tematu był fundator, powszechne było wskazywanie wzoru przez zleceniodawc
ę
.
·
na obrazie epitafijnym głównym tematem był przewa
ż
nie przedmiot szczególnego kultu
przedstawianego adoranta, cz
ę
sto umieszczano te
ż
posta
ć
ś
wi
ę
tego patrona
·
sceny z
ż
ycia
ś
wi
ę
tych – przewa
ż
nie podporz
ą
dkowane wezwaniu ko
ś
cioła lub dostosowane do
wezwania ołtarza
·
wyraz kultu lokalnego
·
niektóre tematy i sposób ich interpretacji nawi
ą
zywały do aktualnych wydarze
ń
z
ż
ycia religijnego,
np. problematyka teologiczna o nastawieniu antyhusyckim (1 połowa XV wieku) – sztuka jako
narz
ę
dzie agitacji, np. malowidło
Chrystus w tłoczni mistycznej
w kru
ż
gankach franciszka
ń
skich
TEMATY CHRYSTOLOGICZNE:
Tematyka chrystologiczna najpełniej uwidoczniła si
ę
w wielokwaterowych
cyklach pasyjnych
, np.
awersy skrzydeł w Ptaszkowej - cało
ść
zamykało by
ć
mo
ż
e rze
ź
bione lub malowane Ukrzy
ż
owanie
lub Opłakiwanie (w
ś
rodku tryptyku).
·
cykl pasyjny na skrzydłach z Pu
ń
cowa (tak
ż
e zdekompletowany)
·
cykl pasyjny na awersach 2 skrzydeł z Muzeum Narodowego w Warszawie pochodz
ą
cych z
Małopolski
·
Fragmentem skróconego cyklu pasyjnego była zapewne scena
Biczowania
(
ś
lady rytu) na awersie
skrzydła z Korzennej
·
cykl dominika
ń
ski w Krakowie (zło
ż
ony z 11, a pierwotnie z 12 lub 13 scen pasyjnych)
We wszystkich małopolskich cyklach ołtarzowych przed 1470 sceny pasyjne umieszczano na awersach
skrzydeł. W XV wieku cykle pasyjne pojawiały si
ę
równie
ż
na
ś
cianach, przypuszczalnie wtedy na
nastawach nie powtarzano tych tematów.
Charakter historyczny miały tez pojedyncze sceny pasyjne:
Ukrzy
ż
owanie
z Korzennej (centralna
cz
ęść
obrazu albo samodzielny obraz ołtarzowy) – z postaciami centuriona i pora
ż
onego
ś
lepot
ą
Longinusa.
Temat Opłakiwania
– przewa
ż
nie temat samodzielnych obrazów ołtarzowych:
·
Opłakiwanie
z
Ż
ywca (w tle arma passionis; arma passionis pojawiaj
ą
si
ę
równie
ż
na obrazie
Misericordia Domini
- zaginiony obraz z Biecza)
·
Opłakiwanie
z Czarnego Potoku (wyodr
ę
bniono grup
ę
Pieta)
·
Opłakiwanie
z Chomranic – pojawiaj
ą
si
ę
ukrzy
ż
owani łotrzy, tło stanowi
ą
sploty winnej latoro
ś
li,
ofiara na krzy
ż
u – eucharystyczna ofiara Mszy, moment adoracji przez Mari
ę
ciała Chrystusa.
W 2 i 3
ć
w. XV wieku wysun
ę
ły si
ę
na czoło tematów po
ś
wi
ę
conych Chrystusowi przedstawienia
typu dewocyjnego, zwi
ą
zane z symbolik
ą
Eucharystyczn
ą
- s
ą
to wizerunki
Chrystusa Um
ę
czonego
(Chrystus Bolesny, Chrystus w sarkofagu).
4
·
1 typ:
Chrystus Bolesny
(Vir Dolorum)
w całej postaci -
pojawił si
ę
w Małopolsce w latach 1440 –
1460 w ró
ż
nych odmianach, zawsze na rewersach, w poł
ą
czeniu z postaci
ą
MB Bolesnej po prawej
stronie Chrystusa. Nieco wcze
ś
niej przedstawienia Chrystusa Bolesnego rozeszły si
ę
na
Ś
l
ą
sku,
gdzie ł
ą
czyły si
ę
z programem agitacji antyhusyckiej. U stóp Chrystusa pojawiał si
ę
czasem kielich z
hosti
ą
– np. na obrazie z Brzegu (ukazanie ofiary Mszy, roli Chrystusa jako najwy
ż
szego Kapłana,
obecno
ść
Zbawiciela w udzielanej wiernym Komunii). Chocia
ż
problem z husytyzmem i
utrakwizmem (odłam husytyzmu, przeciwstawiał si
ę
Komunii) był w Krakowie równie aktualny jak
na
Ś
l
ą
sku antyutrakistyczna wymowa przedstawie
ń
Chrystusa Bolesnego na ołtarzach małopolskich
i spiskich uległa złagodzeniu, np. tryptyk w Maciejowicach (kielich wypełniony jest tylko krwi
ą
z
rany w boku Chrystusa). Cz
ęś
ciej zamiast kielicha pojawiał si
ę
na obrazach sarkofag (np. skrzydła z
Pu
ń
cowa i
Ż
ywca, skrzydła w Jurkowie) lub atrybutami Chrystusa Bolesnego s
ą
narz
ę
dzia m
ę
ki:
rózga i bicz (skrzydła tryptyków z Zarzecza, Nowego S
ą
cza, Kamionki Małej). Przedstawienia typu
Vir Dolorum uzmysławiały wiernym na co dzie
ń
(przy ołtarzu zamkni
ę
tym) obecno
ść
Chrystusa w
sakramencie. W ge
ś
cie ostentatio vulnurum ujawniała si
ę
idea intercesji (np. skrzydła w Jurkowie, z
Pu
ń
cowa,
Ż
ywca)
·
2 typ:
Chrystus w sarkofagu
(Misericordia Domini). Obok Chrystusa wyst
ę
puje najcz
ęś
ciej Maria.
Takie przedstawienia pojawiały si
ę
na nastawach ołtarzowych, dyptykach relikwiarzowych,
prywatna dewocja, tablice o charakterze wotywnym lub epitafijnym.
Przedstawienia głowy Chrystusa – grupa acheiropitów (acheiropietonów)
→
Veraikon:
dyptyk w
skarbcu katedry na Wawelu (zale
ż
no
ść
od Veraikonów czeskich i
ś
l
ą
skich) i na predelli tryptyku z
Łopusznej. Wzorami dla takich przedstawie
ń
w malarstwie i rze
ź
bie Europy były
ś
wi
ę
te wizerunki
przechowywane w Rzymie (w kaplicy
ś
w. Weroniki w bazylice
Ś
w. Piotra i w kaplicy Sancta
Sanctorum przy bazylice latera
ń
skiej); niektóre powstawały z inicjatywy pielgrzymów.
TEMATY MARYJNE:
przede wszystkim przedstawienia reprezentacyjne
jedyny historyczny cykl – skrzydła z Ptaszkowej (Zwiastowanie, Narodzenie Chrystusa – Adoracja,
Pokłon Trzech Króli, Za
ś
ni
ę
cie;
Narodzenie
zgodne z formuł
ą
wykształcon
ą
pod wpływem pism
ś
w.
Brygidy – Maria adoruje Dzieci
ą
tko,
Za
ś
ni
ę
cie
– Maria kl
ę
czy, ale pozostało jej ło
ż
e (pozostało
ść
dawnej tradycji ikonograficznej))
Zwiastowanie:
·
na rewersach (ogl
ą
dane po zamkni
ę
ciu tryptyku) zło
ż
one z 2 postaci, np. skrzydła z Trzebuni.
·
Kompozycja zapocz
ą
tkowana na skrzydłach z Trzebuni cz
ę
sta w 3
ć
w. XV wieku - tryptyki z
Łopusznej i Przydonicy, Paczółtowicach itd.
wyj
ą
tkowe przedstawienie – obraz z D
ę
bna Podhala
ń
skiego - wprowadzona zostaje architektura i
pulpit, Maria we wn
ę
trzu
ś
wi
ą
tyni, Gabriel na dziedzi
ń
cu
tryptyk z Łopusznej:
Koronacja Marii przez Trójc
ę
Ś
wi
ę
t
ą
– dała pocz
ą
tek powtórzeniom tego
tematu na ołtarzach małopolskich w 2 poł. XV wieku i 1
ć
w. XVI w.
Najliczniejsze były wizerunki
MB Bolesnej
– zawsze na rewersach skrzydeł ołtarzowych, obok
Chrystusa Bolesnego.
1423 r.
– ustanowienie na synodzie
ś
wi
ę
ta MB Bolesnej, kult bole
ś
ci i współcierpienia Marii, Comapssio
Mariae (idea ta najpełniej wyra
ż
ona została na obrazie z Brzegu i na skrzydłach w Maciejowicach, gdzie MB
towarzysz
ą
arma Christi)
·
Na ołtarzach małopolskich (w odró
ż
nieniu do
ś
l
ą
skich i spiskich) MB bez atrybutów (najcz
ęś
ciej) –
skrzydła z Korzennej, Zarzecza, Pu
ń
cowa, Jurkowa,
Ż
ywca.
·
Miecz skierowany w pier
ś
(tryptyki z Nowego S
ą
cza, w Maciejowicach, z Kamionki Małej)
·
Rozwini
ę
cie symboliki Miecza Bole
ś
ci w 2 połowie XV wieku w wawelskim tryptyku z MB Bolesn
ą
.
·
MB Bolesna jako Maria Intercedens
towarzyszy Chrystusowi tak
ż
e w przedstawieniach
Misericordia Domini (Biecz, Sandomierz, Iwanowice).
Pietà
→
typ południowy -
na pół le
żą
ca, na pół siedz
ą
ca, krzy
ż
, anioły - przej
ę
ty za po
ś
rednictwem
Austrii (np. Pietà z MN w Warszawie)
połowa XV wieku – rozpowszechniony typ
MB Apokaliptycznej
→
MB z Dzieci
ą
tkiem, otoczona
5
·
Plik z chomika:
Red_Ray
Inne pliki z tego folderu:
A. Woziński- Rzeźba elbląska 1500-1525. Teskt.pdf
(3987 KB)
A. Woziński- Rzeźba elbląska 1500-1525. Fotografie.pdf
(7551 KB)
55. T. Mroczko - Polska sztuka przedromańska i romańska.pdf
(172264 KB)
13. Wojciech Marcinkowski- Przedstawienia dewocyjne jako kategoria sztuki gotyckiej.pdf
(31877 KB)
9. NOTATKI J. Kębłowski - Dwie ‘antytezy’ w sprawie tzw. ‘Pięknych Madonn’.doc
(23 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
1. X. Barral i Altet - Wczesne średniowiecze. Od późnego okresu antycznego do roku tysięcznego
1.Wykłady R hist
Architektura ebook
architektura szkoły balcer-zgraja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin