Scenariusz zajęć dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego1.Temat ośrodka okresowego: Owady w ogrodzie.2.Temat ośrodka dnia: Biedronka.3.Przedmiot: Technika4.Temat lekcji: Ćwiczenia w posługiwaniu się szablonem i nożyczkami: papierowa zabawka - biedronka na liściu.5.Nauczyciel prowadzący: mgr Barbara Rutkowska6.Zespół edukacyjno-terapeutyczny: 6 osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym: 2 osoby w stopniu umiarkowanym, 4 w stopniu znacznym. Dwie osoby niedowidzące. Dwie osoby nie komunikują się werbalnie. Jedna osoba chora psychicznie. 7.Czas trwania: 45 minut8.Data: 25-04-2008 r.9.Cel główny: utrwalenie wizerunku biedronki, rozwijanie poczucia sprawczości, rozwijanie motoryki małej.10.Cele operacyjne: utralanie obrazu biedronki,doskonalenie posługiwania się szablonem,dosonalenie umiejetności posługiwania się nożyczkami i szblonem,utrwalenie znajomości stosunków przestrzennych,utrwalenie umiejętności licenia w zakresie dostępnym ucniowi, kształtowanie nawyków higienicznych, takich jak sprztanie po sobie,dostosowuje się do reguł wyznaczonych przez nauczyciela.11.Metody: opis, pokaz, pogadanka uczestnicząca, demonstracja, praktycznego działania.12.Formy: indywidualna, zespołowa.13.Środki dydaktyczne: ilustracja biedronki, graficzne modele przedstawiania biedronki, gotowy model zabawki, szablony.14.Narzędzia: nożyczki. 15.Materiały: papier kolorowy czerwony, karton w kolorze zielonym, kordonek, pisak czarny, klej biurowy, ołówki, klamerki.TOK ZAJĘĆI.ZAJĘCIA WSTĘPNEPrzywitanie uczniów z Panią Dyrektor. Nauczycielzachęca uczniów do witania się. Informuje uczniów, że dzisiejszy gość będzie w czasie lekcji w klasie, ale wszystkie potrzeby i pytania należy kierować do nauczyciela.Odpowiada na ewentualne pytania uczniów.II.Obserwowanie i kojarzenie1.Obserwacja dowolna i kierowananauczyciel demonstuje gotowy model zabawki oraz sposób jej działania.Podchodzi do każdego z uczniów, pozwala każdemu z uczniów poznać polisensorycznie zabawkę.Prosi o wymienienie cech charakterystycznych biedronki.Prosi o dokonanie opisu zabawki. Demonstuje wykonanie biedronki, wyraźnie akcentując etapy wykonania, tj.:Odrysowanie szablonu liściaOdrysowanie szablonu biedronkiWycinanie konturu liścia i biedronkiDomalowywanie konturowi biedronki cech cha-rakterystycznychPrzewlekanie kordonka.Naklejanie biedronki na kordonek.Nauczyciel zachęca do manipulowania zabawką.Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Wskazują elementy zabawki nazywane przez nauczyciela.Obserwują działania nauczyciela, potwierdzają wykonanie kolejnych etapów.Utrwalają znajomość odpoznawania koloru czerwonego , czarnego i zielonego. 2.KojarzenieUtrwala nazwy materiałów papierniczychZachęca do przypomnienie kolejnych etapów wykonania zabawki.Prosi o wskazanie które z materiałów i narzędzi będą niezbędne do wykonania zadania.Monika wraz z Eweliną określają kolejne etapy wykonania, reszta zespołu pokazuje.Uczniowie wskazują / nazywają materiały.III.EKSPRESJA1.KierowanaUczeń dostosowuje się do reguł określonych przez na-uczyciela.Posługuje się szablonem.Posługuje się nożyczka-mi.Oszczędnie gospodarujemateriałami.Nauczyciel pyta się kto oczekuje pomocy. Określa kolejność korzystania z szablonów.Osobom niedowidzącym przekazuje większe rozmiary szablonów.Zachęca do jak największej samodzielności w wykonaniu zadania.Pomaga najmniej sprawnym manualnie.Zachęca do precyzyjnego wykonania zadań.Nadzoruje wydatkowanie materiałów.Uczniom o szybszym tempie pracy proponuje powtórne wykorzystanie szablonu biedronki i wykonanie ozdoby na klamerkę bieliźnianą.2.Dowolna uczeń posługuje się pisakami i klejem.Utrwali stosunki prze-strzenne: na górze, na doleDekorowanie liścia,Uzupełnia kontur biedronki cechami charakterystcznymi dla tego gatunku.Nauczyciel pokazuje jak można się bawić tą zabawką, niektórym uczniom pomaga z zastosoawniem metody dwuczłowieka Kowalika.Zachęca do spontanicznej zabawy wykonaną zabawką.IV.ZAJĘCIA KOŃCOWE1.Podsumowanie wiadomościNauczyciel prosi o przypomnienie tematu lekcji, etapów przygotowania zabawki.Prosi o policzenie ile biedronki każdego z uczniów maja kropek, ile łącznie jest biedronek. Pokazuje etykiety z cyframi. Prosi o wskazanie liczb na osi.Określają cechy charakterystyczne bie-dronki.Liczy. Odczytuje etykiety.Wskazuje na osi liczbowej odpowiednie cyfry.2.Czynności porządkoweNauczyciel zachęca do wykonania czynności porządkowych.Zwraca uwagę tym, którzy wymagają napomnienia.uczniowie zbieraja papierki, odkładają narzędzia na miejsce.3.Ocena pracy uczniówNauczyciel wyraża aprobatę dla każdej z prac (kryterium:porównanie efekt z możliwościami ucznia).Uczeń opisuje swoją pracę.Wiesza na tablicy lub zabiera do domu wykonaną zabawkę.4.PożegnanieNauczyciel żegna się z uczniami.Uczniowie żegnają się, zasuwają krzesła.
komp-22