L2003-1s23.pdf

(413 KB) Pobierz
1-40 Koncepcje i strategie
Koncepcje i strategie logistyczne
Piotr Cyplik
Instytut Logistyki i Magazynowania
Przeglàd metod sterowania zapasami
Podejmowanie decyzji dotyczàcych
kszta∏towania poziomów zapasów
w sferze zaopatrzenia polega na roz-
wiàzaniu trzech, wzajemnie powiàza-
nych ze sobà problemów:
– które dobra fizyczne winny byç
przedmiotem magazynowania
– w jakiej iloÊci nale˝y je zamawiaç,
aby odtworzyç poziom magazyno-
wych zasobów
– kiedy nale˝y sk∏adaç zamówienie han-
dlowe dostawy w celu uzupe∏nienia
poziomów zapasów magazynowych.
tów mo˝e nie odpowiadaç potrzebom
wynikajàcym z produkcji ca∏ych zespo-
∏ów, a ∏àczny poziom dyspozycyjnoÊci
mo˝e byç znacznie ni˝szy od poziomu
dyspozycyjnoÊci poszczególnych ele-
mentów. Przyczynà tego jest sumowa-
nie si´ b∏´dów prognoz dotyczàcych
grup elementów niezb´dnych w jed-
nym czasie do wykonania zespo∏u.
sowy sà wyprowadzane z operatywne-
go planu produkcji przez system pla-
nowania potrzeb materia∏owych. Sys-
tem planowania potrzeb materia∏o-
wych jest szczególnie przydatny do
sterowania zapasami, które sà przed-
miotem potrzeb zale˝nych, a wi´c ta-
kich pozycji, których zapotrzebowanie
jest bezpoÊrednio zwiàzane bàdê wy-
nika z zapotrzebowania na innà pozy-
cj´ wyst´pujàcà w zapasach lub na wy-
rób gotowy. Jest to bardzo skuteczny
system sterowania zapasami w warun-
kach produkcyjnych, gdzie ogromna
cz´Êç zapasów jest przedmiotem tego
rodzaju potrzeb. Warto jednak zauwa-
˝yç, ˝e ∏atwo mo˝na powy˝szy system
przystosowaç do sterowania pozycja-
mi zapasu, zwiàzanymi z potrzebami
niezale˝nymi, jak równie˝ pozycjami
zapasu, które sà przedmiotem zarów-
no potrzeb zale˝nych, jak i niezale˝-
nych, np. cz´Êciami zamiennymi prze-
znaczonymi na potrzeby serwisu i sto-
sowanych równoczeÊnie w bie˝àcej
produkcji.
Planowanie potrzeb materia∏owych
(Material Requirements Planning)
Rozwiàzanie powy˝szych problemów
prowadzi do okreÊlenia poziomu zapa-
sów magazynowych. W przypadku
pierwszego z nich nale˝y podjàç decy-
zj´ czy zapasy b´dà utrzymywane dla
wszystkich rodzajów asortymentów,
czy te˝ magazynowanie b´dzie mia∏o
charakter selektywny, a wi´c b´dzie do-
tyczy∏o tylko dóbr wybranych. Sformu-
∏owanie odpowiedzi na pozosta∏e dwa
pytania pozwala w rezultacie okreÊliç
poziom zapasów magazynowych.
Alternatywà statystycznego sterowa-
nia zapasami w obszarze zapotrzebo-
wania zale˝nego jest metoda planowa-
nia potrzeb materia∏owych, znana pod
akronimem MRP ( Material Requirements
Planning ), która umo˝liwia dok∏adne
okreÊlenie zapotrzebowania na dany
surowiec lub cz´Êç. W systemach opar-
tych o t´ metod´ prognozowaniu pod-
lega wy∏àcznie popyt na wyroby goto-
we, a wi´c te, które kierowane sà na ry-
nek (wyjÊcie z przedsi´biorstwa). Nato-
miast potrzeby materia∏owe, wynikajà-
ce z koniecznoÊci wyprodukowania ele-
mentów sk∏adowych wyrobu gotowego
sà obliczane bezpoÊrednio na podsta-
wie struktury wyrobu, s∏u˝àcej do
szczegó∏owego opisu wyrobu dla okre-
Êlenia zwiàzków mi´dzy poszczególny-
mi elementami i zapotrzebowania na
ka˝dym z poziomów rozwini´cia wyro-
bu finalnego. Powy˝sze stwierdzenie
mo˝na uznaç za pierwszà zasad´, na
której opiera si´ planowanie potrzeb
materia∏owych. Drugà, równie wa˝nà,
jest zasada podzia∏u czasowego tj. roz-
k∏adu danych o stanie zapasu w czasie.
Zapotrzebowanie na elementy o zakoƒ-
czonej obróbce (wyroby gotowe) jest
okreÊlone w operatywnym planie pro-
dukcji, a wynika ono z zamówieƒ sk∏a-
danych przez odbiorców, z zamówieƒ
kooperacyjnych, a tak˝e – jak to by∏o
wspomniane powy˝ej – z prognoz.
Zapotrzebowanie na wszystkie ele-
menty sk∏adowe oraz jego podzia∏ cza-
Omówione w artykule pt. „Krótka
powtórka z klasycznej teorii zapasów”
autorstwa Stanis∏awa Krzy˝aniaka
(patrz str. 7), klasyczne modele stero-
wania zapasami odpowiadajà na sta-
wiane powy˝ej pytania i przez d∏ugi
okres stosowane by∏y zarówno na wej-
Êciu do przedsi´biorstwa, a wi´c w fa-
zie zaopatrzenia, jak równie˝ na wyj-
Êciu, a wi´c w fazie dystrybucji. W la-
tach 60. zesz∏ego stulecia zauwa˝ono
w pewnych obszarach planowania, ˝e
w prognozowaniu statystycznym, na
którym oparte sà klasyczne modele
sterowania zapasami, uwzgl´dnia si´
jedynie problem ustalenia wielkoÊci za-
potrzebowania na poszczególne pozy-
cje, abstrahujàc od faktu, ˝e ka˝dy ele-
ment zapasu stanowi cz´Êç okreÊlone-
go zestawu. W przypadku, gdy ka˝dy
element podlega przewidywaniu i za-
mawianiu w oderwaniu od pozosta-
∏ych, wielkoÊç zapasów tych elemen-
Uwzgl´dniajàc cykle dostawy, wiel-
koÊci bie˝àcych zapasów oraz harmo-
nogram produkcji, mo˝na opracowaç
szczegó∏owe harmonogramy zapotrze-
bowania dla ka˝dego detalu, podze-
spo∏u lub surowca w poszczególnych
jednostkach terminowania. Metoda
MRP polega na podziale horyzontu pla-
nistycznego na ogó∏ na odcinki tygo-
dniowe i okreÊleniu do nich potrzeb
materia∏owych, z uwzgl´dnieniem ko-
rekcji potrzeb brutto i netto na po-
szczególnych poziomach rozwini´cia
wyrobu. Znajàc potrzeby w okreÊlo-
nych przedzia∏ach czasowych nast´p-
nym problemem do rozwiàzania pozo-
staje ustalenie partii dostawy. Najbar-
dziej znanymi metodami ustalania par-
tii dostawy sà 1 :
1) sta∏a wielkoÊç zamówienia
2) ekonomiczna wielkoÊç zamówienia
3) partia na parti´
4) sta∏a liczba przedzia∏ów potrzeb
1 Joseph Orlicky „Planowanie potrzeb materia∏owych – nowy styl zarzàdzania produkcjà i zapasami”, PWE, Warszawa 1981.
VBH Polska Sp. z o.o. - firma handlowa w bran˝y okuç budowlanych, farb, lakierów i impregnatów poszukuje osoby na stanowisko:
SPECJALISTY DS. LOGISTYKI (praca w Warszawie)
Kontakt: Oferty zawierajàce CV i list motywacyjny prosimy kierowaç na adres e-mail: vbh@vbh.pl lub
VBH Polska Sp. z o.o., 04-464 Warszawa, ul. Che∏m˝yƒska
Logistyka 1/2003
23
148216888.017.png
Koncepcje i strategie logistyczne
5) obliczeniowy sta∏y cykl zamawiania
6) najni˝szy koszt ∏àczny
7) bilansowanie okresowe
8) algorytm Wagnera-Whitina.
produkcji przy za∏o˝eniu, i˝ odzwier-
ciedla on popyt wyst´pujàcy na rynku.
W sytuacji, gdy g∏ówny harmonogram
produkcji nie odpowiada faktycznemu
popytowi, firma b´dzie mia∏a nadmier-
ne zapasy jednych towarów i niedobór
innych. W zwiàzku z powy˝szym rodzi
si´ potrzeba bardziej dok∏adnego anali-
zowania i prognozowania popytu. Jest
to uzasadnieniem dla wdro˝enia DRP
( Distribution Requirement Planning ) 2 ge-
nerujàcego informacje, które powinny
zostaç przes∏ane tam, gdzie uk∏adany
jest g∏ówny harmonogram produkcji.
W ten sposób firma ma mo˝liwoÊç ob-
ni˝enia swoich zapasów zaopatrzenio-
wych korzystajàc z sytemu MRP oraz
zapasów dystrybucyjnych poprzez DRP.
spokojenia potrzeb klienta. Wspólne
dà˝enie do maksymalizowania global-
nej wydajnoÊci ca∏ego ∏aƒcucha dostaw
zamiast tradycyjnego koncentrowania
si´ na wydajnoÊci jego poszczególnych
ogniw prowadzi do zmniejszenia kosz-
tów ca∏kowitych systemu, poziomu za-
pasów i zaanga˝owania kapita∏u przy
jednoczesnym podniesieniu wartoÊci
dla ostatecznego klienta. Do czterech
podstawowych procesów tworzàcych
wartoÊç dodanà w ∏aƒcuchu dostaw
w ramach efektywnej obs∏ugi klienta
zalicza si´:
– proces efektywnego uzupe∏niania (Ef-
ficient Replenishment )
– proces efektywnego zarzàdzania
asortymentem sklepowym ( Efficient
Store Assortments)
– proces efektywnej promocji ( Efficient
Promotion )
– proces efektywnego wprowadzania
nowego produktu ( Efficient New Pro-
duct Introduction ).
Sk∏adane zamówienie obejmuje zwy-
kle zapotrzebowanie na kilka jednostek
terminowania (wszystkie z wy˝ej wy-
mienionych metod oprócz 3). Zapotrze-
bowanie brutto konfrontowane jest
z istniejàcymi zapasami bàdê z jeszcze
nie zrealizowanymi przez dostawców
zamówieniami (nast´puje nettowanie
zapotrzebowania). Nast´pnie zamówie-
nie sk∏adane jest z wyprzedzeniem
równym czasowi cyklu dostawy, a jego
wielkoÊç zale˝y od zapotrzebowania na
nast´pny okres i od stanów zapasów.
Zapas zabezpieczajàcy w tych meto-
dach ogranicza si´ wy∏àcznie do iloÊci
niezb´dnej do pokrycia zapotrzebowa-
nia w przypadku odchyleƒ czasu cyklu
dostawy. Dok∏adne wyliczenie zapo-
trzebowania nie wymaga stosowania
˝adnego dodatkowego zapasu zabez-
pieczajàcego.
Model DRP rozwija projekcje dla ka˝-
dej SKU (jednostki utrzymywania zapa-
sów) i wymaga:
– prognozowania popytu dla ka˝dej
jednostki utrzymania zapasów
– aktualnego poziomu zapasów dla
ka˝dej jednostki
– zak∏adanego poziomu zapasu bezpie-
czeƒstwa
– ustalonej wielkoÊci partii dostawy, in-
formacji dotyczàcej czasu dostawy.
Informacje te wykorzystywane sà do
ustalania zapotrzebowania na uzupe∏-
nienie zapasów.
Wszystkie wy˝ej wymienione procesy
sà równie wa˝ne. Jednak z punktu wi-
dzenia sterowania zapasami na pierw-
szy plan wysuwa si´ proces efektywne-
go uzupe∏niania, którego celem jest za-
pewnienie w∏aÊciwego produktu we
w∏aÊciwym czasie, we w∏aÊciwej iloÊci
i w jak najefektywniejszy sposób. ¸aƒ-
cuch dostaw musi gwarantowaç ela-
stycznoÊç i samoczynnie reagowaç na
wszelkie wahania popytu. Natychmia-
stowe i efektywne uzupe∏nianie zapa-
sów przyczynia si´ do zmniejszenia ich
poziomu w ca∏ym ∏aƒcuchu dostaw, co
prowadzi do oszcz´dnoÊci zaanga˝owa-
nego kapita∏u w t´ sfer´ dzia∏alnoÊci.
Staje si´ równie˝ przyczynkiem do za-
pewnienia lepszego wyboru Êwie˝ych
produktów o najwy˝szej jakoÊci oraz
zapewnienia wy˝szego poziomu obs∏u-
gi klienta. Mechanizmem uruchamiajà-
cym ca∏y proces uzupe∏nienia zapasów
sà dane z punktów sprzeda˝y, uzyskiwa-
ne za pomocà skanerów odczytujàcych
kody kreskowe zakupionych towarów.
W systemie szybkiego reagowania
( Quick Response ) czynnikami umo˝liwia-
jàcymi jego stosowanie, oprócz wymie-
nionego wy˝ej znakowania towarów ko-
dami kreskowymi, jest rozwój technolo-
gii informatycznej, a zw∏aszcza elektro-
nicznej wymiany danych (EDI – electronic
Warto zauwa˝yç, ˝e w systemie MRP
do obliczenia ustalenia wielkoÊci partii
wykorzystywane sà niektóre formu∏y,
jak w klasycznych modelach sterowania
zapasami. Gdzie zatem nale˝y upatry-
waç obni˝enia poziomów zapasów
przy zastosowaniu modelu MRP, za-
miast klasycznych metod? Klucz do
sukcesu le˝y w tym, i˝ w systemie MRP
zapotrzebowanie zale˝ne na poszcze-
gólne cz´Êci, podzespo∏y, surowce jest
obliczane, przez co unika si´ b∏´dów
prognozy. WielkoÊç zapasu zabezpie-
czajàcego ulega obni˝eniu, poniewa˝
uwzgl´dnia tylko mo˝liwoÊç odchyleƒ
zwiàzanych z czasem dostaw, a nie za-
wiera odchyleƒ zwiàzanych ze zmien-
nym popytem.
Po∏àczenie systemów MRP i DRP daje
bardzo korzystne rezultaty. Prowadzà
one do podniesienia poziomu obs∏ugi
klienta, obni˝enia globalnych kosztów
logistycznych i kosztów produkcji.
Efficient Consumer Response
iQuick Response
W obecnie funkcjonujàcych ∏aƒcu-
chach dostaw do jednych z najbardziej
istotnych wyzwaƒ zaliczyç nale˝y kon-
trol´ zapasów. Jednà ze wspó∏czesnych
inicjatyw koncentrujàcych si´ w g∏ów-
nej mierze na obni˝eniu poziomu zapa-
sów jest ECR ( Efficient Consumer Respon-
se ). Zgodnie z jej za∏o˝eniami przedsi´-
biorstwa produkcyjne i handlowe, jak
równie˝ inni uczestniczy ∏aƒcucha (np.
oferenci us∏ug logistycznych) ÊciÊle ze
sobà wspó∏pracujà w celu lepszego,
szybszego i bardziej efektywnego za-
Sterowanie zapasami
w nowoczesnych systemach
logistycznych
( Distribution Requirement Planning )
Omówiony w poprzednim punkcie
system MRP zapewnia obni˝enie pozio-
mu zapasów do takiej wielkoÊci, jaka
wynika z g∏ównego harmonogramu
2 Metoda DRP definiowana jest jako system okreÊlajàcy popyt na zapasy w poszczególnych centrach dystrybucji przedsi´biorstwa. Gromadzi on informa-
cje na temat tego˝ popytu i przekazuje je do produkcji i systemu materia∏owego [D.M. Lambert, J.R. Stock: Strategic logistics management, 1993]
24
Logistyka 1/2003
W chwili obecnej firma poszukuje osoby na stanowisko:
Kierownika Dzia∏u Logistyki i Kontroli Produkcji (nr ref. ZAT/11)
Kontakt: HRK SA, ul. Krucza 16/22, 00-526 Warszawa,
e-mail: zat@hrk.pl
148216888.018.png
Koncepcje i strategie logistyczne
data interchange ). Istotà tego systemu
jest fakt, i˝ odpowiedê systemu logi-
stycznego jest bezpoÊrednim rezulta-
tem przes∏ania informacji o faktycznym
popycie. Zapasy sà wi´c niejako zast´-
powane przez w∏aÊciwà informacj´. Na
rys.1 przedstawiono przyk∏adowy ∏aƒ-
cuch dostaw oparty na tym systemie.
Zamówienia przekazywane sà pomi´-
dzy poszczególnymi ogniwami, ale pro-
ducent steruje produkcjà w oparciu
o bie˝àcà informacj´ o poziomie i struk-
turze rynkowego popytu.
Jak wskazujà zachodnie doÊwiadcze-
nia, stosowanie tego systemu jest op∏a-
calne przy wysokim poziomie obs∏ugi
klienta. Dalszà pozytywnà cechà syste-
mów szybkiego reagowania jest to, ˝e
dzi´ki przyspieszeniu procesów logi-
stycznych zachodzi redukcja czasu
opóênieƒ, co przyczynia si´ do dalszej
redukcji zapasów.
Rys.1. Przyk∏adowy ∏aƒcuch dostaw oparty na systemie Quick Response
èród∏o: S. Krzy˝aniak, K. Szymaƒski „Przyk∏ady zintegrowanego przep∏ywu informacji i produktów w ∏aƒ-
cuchach dostaw funkcjonujàcych wed∏ug strategii ECR – modele rozwiàzaƒ i efekty” ILiM 2001.
System szybkiego reagowania jest
podstawà koncepcji ciàg∏ego uzupe∏nia-
nia towarów. Koncepcja ta znajduje
swoje zastosowanie w ka˝dym punkcie
przep∏ywu produktów w ∏aƒcuchu do-
staw i jest szczególnie przydatna
w przypadku towarów szybko rotujà-
cych, Êwie˝ych oraz ∏atwo psujàcych si´.
woÊç zamówieƒ determinujàcych efek-
tywnoÊç funkcjonowania ca∏ego ∏aƒcu-
cha dostaw. Takie rozwiàzanie prowadzi
do tego, ˝e detalista otrzymuje towary
Êwie˝sze, cz´Êciej i w mniejszych ilo-
Êciach, dopasowanych do bie˝àcego po-
pytu konsumentów.
warów w centrum dystrybucyjnym deta-
listy. Idealnym rozwiàzaniem sta∏o si´
przekszta∏cenie sk∏adów detalistów
w „sk∏ady wirtualne”, które praktycznie
nie wype∏niajà funkcji przechowywania
zapasów. Przychodzàca od producenta
jednostka zbiorcza nie jest odk∏adana
na rega∏ w sk∏adzie, lecz rozformowy-
wana z palet lub kontenerów fabrycz-
nych, sortowana i kompletowana w od-
powiednie przesy∏ki do sklepów deta-
licznych w czasie nie d∏u˝szym ni˝ 24
godziny. Dzi´ki takiemu rozwiàzaniu li-
kwiduje si´ nadmierne zapasy w cen-
trach dystrybucyjnych detalisty oraz
eliminuje straty czasu i Êrodków po-
trzebnych na za∏adunek i roz∏adunek
towarów w sk∏adzie. W ramach prze∏a-
dunku kompletacyjnego mo˝na wyró˝-
niç trzy podstawowe stopnie jego za-
awansowania:
1) prze∏adunek kompletacyjny pe∏nych
palet – palety z produktami sà prze-
noszone bezpoÊrednio z samochodu
dostawczego do samochodu dystry-
butora bez ˝adnego przygotowania
lub sortowania
2) prze∏adunek kompletacyjny z sorto-
waniem paczek – towary przecho-
dzàce przez centrum dystrybucyjne
sà rozdzielane na mniejsze opakowa-
nia zbiorcze, wysy∏ane nast´pnie do
punktów sprzeda˝y detalicznej
3) prze∏adunek kompletacyjny z uprzed-
nim sortowaniem wed∏ug zamówieƒ
Vendor Managed Inventory
iCo-Managed Inventory
Zmodyfikowanà, a jednoczeÊnie prost-
szà formà techniki VMI jest wspólne za-
rzàdzanie zapasami (CMI). W tej meto-
dzie odpowiedzialnoÊç za proces zama-
wiania le˝y po stronie detalisty. Nowo-
Êcià w stosunku do tradycyjnego syste-
mu zarzàdzania zamówieniami i zapasa-
mi jest silniejsze w∏àczenie w ten proces
dostawców. Podobnie jak to by∏o
w omówionej powy˝ej metodzie VMI,
równie˝ i w tej, detalista przekazuje in-
formacje na temat rzeczywistego popy-
tu bezpoÊrednio do producenta. Na pod-
stawie tych danych producent generuje
propozycj´ zamówienia, która jest prze-
kazywana detaliÊcie (z regu∏y poprzez
EDI lub poczt´ elektronicznà) i jest
przez niego potwierdzana. Jest to meto-
da, która jest stosowana w przypadku
braku pe∏nego zaufania do drugiego
partnera.
Najcz´Êciej stosowanymi technikami
wspomagajàcymi ciàg∏e uzupe∏nianie
towarów sà zarzàdzanie zapasami przez
dostawc´ ( Vendor Managed Inventory
VMI) i wspólne zarzàdzanie zapasami
( Co-Managed Inventory – CMI). W pierw-
szym przypadku istnieje bezpoÊredni
przep∏yw informacji pochodzàcej
z komputerowego terminalu kasowego
w punktach sprzeda˝y detalistów do
producenta, uruchamiajàcy ciàg∏y prze-
p∏yw towarów w ca∏ym ∏aƒcuchu. Dane
te trafiajà do odpowiedniego programu
komputerowego producenta, gdzie na
ich podstawie nast´puje wyliczenie pro-
pozycji zamówieƒ ( Computer Assisted Or-
dering – CAO). Jak widaç, w systemie
tym za proces uzupe∏nienia odpowie-
dzialny jest producent, który zarzàdza
zapasami i zaopatrzeniem detalisty. Wy-
maga to od niego du˝ej wiedzy i odpo-
wiednich narz´dzi pozwalajàcych precy-
zyjnie szacowaç wielkoÊç i cz´stotli-
Jednà z fundamentalnych technik, sto-
sowanych w ramach efektywnego uzu-
pe∏niania, jest prze∏adunek kompleta-
cyjny (cross docking ), pozwalajàcy wyeli-
minowaç koniecznoÊç sk∏adowania to-
Poszukiwany SPECJALISTA DS. FLOTY SAMOCHODOWEJ
Kontakt: e-mail:hrpl@memo.ikea.com
Logistyka 1/2003
25
148216888.019.png 148216888.020.png 148216888.001.png 148216888.002.png 148216888.003.png 148216888.004.png 148216888.005.png 148216888.006.png
Koncepcje i strategie logistyczne
omijajà niektóre ogniwa ∏aƒcu-
cha i kierowane sà bezpoÊred-
nio z poziomu sklepów deta-
licznych do producenta. Po-
zwala to na dedykowanà kom-
pletacj´ i cross docking w ogni-
wach poÊrednich.
Rys. 2. Przyk∏adowy ∏aƒcuch dostaw wykorzystujàcy cross docking
èród∏o: S.Krzy˝aniak, K.Szymaƒski „Przyk∏ady zintegrowanego przep∏ywu informacji i produktów w ∏aƒcu-
chach dostaw funkcjonujàcych wed∏ug strategii ECR - modele rozwiàzaƒ i efekty” ILiM 2001.
W efekcie stosowania metod
ciàg∏ego uzupe∏niania towaru
nale˝y oczekiwaç obni˝enia
poziomu zapasów i podniesie-
nia elastycznoÊci reagowania
na zmiany popytu. Oznacza to
równie˝ podniesienie poziomu
obs∏ugi punktów detalicznych
przez centra dystrybucyjne, jak
równie˝ wzrostu zyskownoÊci
kategorii produktów. Produ-
cent natomiast uniknie sztucz-
nych fluktuacji oraz efektu ak-
celeracji popytu (zwanego
efektem byczego bicza, Bullwhip Ef-
fect 3 ), powodowanych tradycyjnymi
sposobami zamawiania. KorzyÊci wyni-
kajàce z zastosowania koncepcji cià-
g∏ego uzupe∏niania przedstawiajà rys.
3 i 4 4 .
– zamówienia poszczególnych skle-
pów sà konfekcjonowane w konkret-
ne przesy∏ki ju˝ przez producenta
i prze∏adowywane bezpoÊrednio
w centrum dystrybucyjnym.
j´cia towarów na rampach odbior-
czych, ich przep∏yw do miejsc sortowa-
nia, a nast´pnie dostarczenie do ramp
wysy∏kowych. Ze strony producentów
wymagane jest zaakceptowanie do-
staw do centrów dystrybucyjnych
w okreÊlonych „okienkach czasowych”
oraz wykazanie si´ elastycznoÊcià co
do liczby dostarczanych paletowych
jednostek ∏adunkowych. Rys. 2 przed-
stawia jedno z mo˝liwych rozwiàzaƒ
systemu dystrybucji, wykorzystujàcego
cross docking . Informacje o zamówieniu
Cross docking jest niezwykle efektyw-
nà formà obs∏ugi przep∏ywów produk-
tów szybkorotujàcych, które sà odbie-
rane i wysy∏ane prawie codziennie. Za-
stosowanie tego systemu wymaga
przeprojektowania centrum dystrybu-
cyjnego tak, aby u∏atwiç operacje przy-
Podsumowanie
G∏ównym motorem nap´dowym do-
skonalenia sterowania procesami logi-
stycznymi, jak równie˝ tworzenia zupe∏-
Rys. 3. Porównanie poziomu obs∏ugi klienta w kolejnych ogniwach ∏aƒcucha dostaw
w przypadku tradycyjnego ∏aƒcucha dostaw (1) oraz ∏aƒcucha dostaw zorganizowa-
nego jak na rysunku 1 (2)
Rys. 4. Porównanie poziomu koniecznego zapasu dla zapewnienia 100% po-
ziomu obs∏ugi klienta w kolejnych ogniwach ∏aƒcucha dostaw w przypadku tra-
dycyjnego ∏aƒcucha dostaw (1), ∏aƒcucha dostaw zorganizowanego jak na rys.
1 (2) oraz ∏aƒcucha dostaw z wykorzystaniem cross dockingu – jak na rys. 3(3)
3 Efekt byczego bicza to efekt wzmocnionego przenoszenia zmian popytu w ∏aƒcuchu dystrybucji. Zniekszta∏cona informacja o popycie prowadzi do nad-
miernych inwestycji w zapasy, obni˝a poziom obs∏ugi klienta, zmniejsza dochody, powoduje nieefektywne wykorzystanie Êrodków transportu, utrudnia
proces planowania produkcji. Z powodu niedok∏adnych i przewartoÊciowanych informacji o popycie na ka˝dym szczeblu kana∏u dystrybucji gromadzone
sà zapasy w celu zaspokojenia niepewnego i zró˝nicowanego popytu. [wi´cej informacji na temat efektu byczego bicza czytelnik znajdzie w artykule Ju-
styny Bobowskiej „Powstawanie efektu byczego bicza na przyk∏adzie prostego ∏aƒcucha dostaw”, Logistyka 6/2002, s. 28-33 ]
4 Na podstawie symulacji. S.Krzy˝aniak, K.Szymaƒski „Przyk∏ady zintegrowanego przep∏ywu informacji i produktów w ∏aƒcuchach dostaw funkcjonujà-
cych wed∏ug strategii ECR - modele rozwiàzaƒ i efekty” ILiM 2001.
26
Logistyka 1/2003
Poszukiwany Specjalista do dzia∏u logistyki
Kontakt:
e-mail: electrolux@praca.pracuj.pl
Strona WWW: http://www.electrolux.com.pl
148216888.007.png 148216888.008.png 148216888.009.png 148216888.010.png 148216888.011.png 148216888.012.png 148216888.013.png 148216888.014.png
Koncepcje i strategie logistyczne
nie nowych rozwiàzaƒ w tej dziedzinie,
jest dynamiczny rozwój informatyki i te-
lekomunikacji. Upowszechnienie si´ lo-
kalnych i rozleg∏ych sieci komputero-
wych, a przede wszystkim Internetu,
zmienia dotychczasowà definicj´ rynku
mówiàcà, ˝e rynkiem jest miejsce fi-
zycznego kontaktu sprzedajàcego z ku-
pujàcym. Obecnie „...sprzedajàcy nieko-
niecznie musi posiadaç sprzedawane
dobra, nie musi byç nawet klasycznym
poÊrednikiem, a ca∏a transakcja z punk-
tu widzenia w∏aÊciciela produktu mo˝e
ograniczyç si´ jedynie do zmian w sta-
nach magazynowych i saldach jego
konta. Reasumujàc, cz´sto przedsi´-
biorstwo, w którym kupujàcy zawiera
transakcj´, ogranicza si´ jedynie do
posiadania informacji na temat pro-
duktu oraz miejsca i czasu jego wyst´-
powania” 5 . Nowoczesne metody stero-
wania zapasami przedstawione w tym
artykule nie mia∏yby racji bytu bez
wsparcia ze strony technologii infor-
matycznej. Zastosowanie na szerokà
skal´ tej technologii w systemach MRP
spowodowa∏o przyspieszenie rotacji
do 6 razy, skrócenie cykli dostaw o po-
∏ow´, redukcj´ zapasu robót w toku
o 25%, zmniejszenie poziomu zapasów
surowców o 50%, podniesienie produk-
tywnoÊci o 10%. 6 . Szybki przep∏yw in-
formacji, poprzez zastosowanie m.in.
EDI pomi´dzy detalistà a producen-
tem, powoduje znaczne zmniejszenie
b∏´dów prognoz co do przysz∏ego po-
pytu, przez co poziom zapasów w ca-
∏ym ∏aƒcuchu ulega znacznej obni˝ce
(jak dowodzi przeprowadzona symula-
cja poziomu zapasów, mo˝liwy jest
spadek nawet o 50%). W praktyce po
zastosowaniu VMI w jednym z du˝ych
koncernów chemicznych osiàgni´to
wzrost dost´pnoÊci produktów do
99,8%, zwi´kszenie sprzeda˝y poprzez
wyeliminowanie b∏´dów o 4%, a tak˝e
redukcj´ poziomów zapasów o 60%.
Wprowadzenie wy˝ej wspomnianych
zmian spowodowa∏o jednak zwi´ksze-
nie kosztów transportu o 10%. Podczas
wdra˝ania nowoczesnych metod stero-
wania zapasami nale˝y dobrze skalku-
lowaç korzyÊci z nich wynikajàce
w stosunku do poniesionych nak∏adów
i wybraç najbardziej optymalne roz-
wiàzanie.
5 M. Kasperek, „Zakupy, reklama i badania rynku w Internecie” Gospodarka Materia∏owa i Logistyka nr 1, 1999
6 na podstawie Olivier W. Wight, „Production and inventory management in the computer age”, 1984.
148216888.015.png 148216888.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin