1. Prezentacja przedsiębiorstwa
Prima S.A. jest producentem kawy mielonej i rozpuszczalnej. Firma działa na rynku od 1988 roku. Jeszcze kilka lat temu zajmowała czwartą, piątą pozycję na rynku. Obecnie jest drugim pod względem sprzedaży kawy producentem w Polsce.
Kawę parzy się i podaje na wiele różnych sposobów. O jej smaku i aromacie decyduje jednak przede wszystkim dobór ziaren do mieszanki oraz technologia procesu palenia. Przedsiębiorstwo „Prima S.A.” samodzielnie kupuje ziarna kawy z Ameryki Południowej, Ameryki Środkowej, Afryki, Azji, Australii i Oceanii. Ich mieszanki sporządzane są według sprawdzonych receptur.
Palarnia kawy „Prima” w Sułaszewie wyposażona jest w urządzenia najnowszej generacji, pozwalające uprażyć 5 ton kawy na godzinę. Proces sporządzania mieszanek przygotowany został z najwyższą starannością, jego przebieg poddaje się wielokrotnym kontrolom. Zaawansowany poziom technologiczny pozwolił na otrzymanie certyfikatu jakości ISO 9002.
2. Domena i pole działania
Prima jest dzisiaj drugim pod względem sprzedaży producentem kawy w Polsce. Obecnie jej udział w rynku wynosi 18 % (lider firma Tchibo posiada 23 % udział). Stało się to za sprawą wyboru strategii, którą firma stara się konsekwentnie realizować. Najsilniejszy produkt Prima „Niebieska” idealnie wpisał się w zapotrzebowanie dużej grupy konsumentów na kawę o solidnej, stałej jakości za rozsądną cenę. W ostatnim roku sprzedano 11200 ton tego produktu, co daje 6,5 mln opakowań w miesiącu. Firma przewiduje, że w tym roku sprzedaż Primy „Niebieskiej” wzrośnie do 16000 ton, a udział w rynku powiększy się do 20,5 %.
3. Podstawowe cele i misja przedsiębiorstwa
Misją firmy, jako przedsiębiorstwa dobrze analizującego otoczenie i umiejącego działać w ramach gospodarki rynkowej, jest dostarczanie produktów o solidnej, stałej jakości za rozsądną cenę w celu zdobycia zaufania i lojalności klientów.
CEL STRATEGICZNY
· Wzrost udziału w rynku z 18% do 23% w okresie dwóch lat.
· Intensywna kampania promocyjna
· Wzbogacenie asortymentu produktów
· Przejęcie nowych nabywców od konkurencji
PROMOCJI:
- wzmożenie reklamy radiowej prasowej i telewizyjnej
- zastosowanie reklamy pocztowej
- organizacja konkursów, degustacji połączonej z rozdawaniem gadżetów
- sponsoring
DYSTRYBUCJI:
- stworzenie samodzielnego oddziału, zajmującego się dostawami dla placówek gastronomicznych
- podtrzymywanie dotychczasowych kanałów dystrybucji
CENY:
- dalsze obniżanie cen poprzez zmniejszanie kosztów dystrybucji
- kupno ziaren w okresach zniżkowych
- stosowanie wydajnych technologii uzyskania ekstraktu
PRODUKTU:
- wprowadzenie kaw cappuccino oraz nisko drażniących
- wprowadzenie kaw wzbogaconych
- opakowania o nietypowej gramaturze
- wprowadzenie kakao, czekolady na gorąco i śmietanki do kawy
4. Przedsiębiorstwo jako zwierzę
„Prima” jako PAJĄK
· Pająk uchodzi za symbol szczęścia
· Pająk tka swoja sieć bardzo starannie i systematycznie, podobnie jak „Prima” która jest niesłychanie wytrwała i konsekwentna w tworzeniu kanałów dystrybucji
· W pajęczą sieć złapie się zarówno pospolita mucha, jak i piękny motyl. „Prima” stara się dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów
· Pająk może nasuwać skojarzenia związane z egzotyką (np. Tarantula). Ziarna kawy również pochodzą z odległych i egzotycznych zakątków świata
· Pająk regularnie sprawdza czy jego pajęczyna jest cala i w razie potrzeby potrafi ją błyskawicznie naprawić
· Pająk tkając swoją sieć kieruje się „kryterium efektywności”: jego pajęczyna nie jest zbyt gęsta, aby nie zmarnować cennej energii, ani też zbyt rzadka, aby nie stracić wartościowej zdobyczy
· Pająka spotkać można wszędzie: na starym, zapomnianym strychu i w często odwiedzanym parku w centrum miasta
5. Zasoby materialne i niematerialne firmy (ocena w skali 1 – 5)
Wyszczególnienie
Oceny
1
2
3
4
5
· Jakość produktów
· Asortyment
· Wizerunek produktów
· Cykl życia produktów
· Poziom cen
· Warunki cenowe
· Wahania cen
· Marże
· Kanały dystrybucyjne
· Zasięg geograficzny
· Transport
· Koszty dystrybucji
· Zewnętrzny przepływ informacji
· Znajomość rynku
· Promocja
*
· Lokalizacja
· Możliwość rozbudowy
· Połączenia transportowe
· Jakość sprzętu
· Jakość przygotowania produkcji
· Technologia
· Zdolności produkcyjne
· Koszty produkcji
Bitpiit