ZNACZENIE PERCEPCJI2.doc

(80 KB) Pobierz
ZNACZENIE PERCEPCJI

ZNACZENIE  PERCEPCJI

 

TYPY  LUDZKIE  PERCEPCJI:

 

1.       WIELOZMYSŁOWY - POLISENSORYCZNY – oglądając obiekt doznaje wielu wrażeń zmysłowych

2.       WYOBRAŻENIOWY – mniejszą rolę przywiązuje do wrażeń zmysłowych, ważne wyobrażenia odtwórcze i wytwórcze – wyobraża sobie jak mogło by być gdyby coś zmienić

3.       INTERPRETUJĄCY – zwraca uwagę na wymowę symboliczną albo poprzez skojarzenia
z innymi budynkami, symbole wyrażają treść obiektu, odnoszą się do kultury

4.       ANALITYCZNO - FORMALNY – koncentruje się na wyróżnianiu pewnych cech formalnych (skala, kolor, cień)

5.       OBOJĘTNY – niska wrażliwość na kulturę

 

ASPEKT  DENOTACYJNY – odpowiedź do czego dana rzecz służy, rozpoznanie funkcji, przeznaczenia.

 

ASPEKT  KONOTACYJNY – nasz osobisty (emocjonalny) stosunek do tego, co poznajemy, związany z pewnymi skojarzeniami. Subiektywny stosunek poznającego do rzeczy poznawanej – dotyczy indywidualnego podejścia.  Konotacja tego samego przedmiotu może być różna dla różnych ludzi.

 

DENOTACJE

- Posługiwanie się efektywnie środowiskiem. Budynki jako narzędzie. Różne społeczeństwa tworzą charakterystyczne typy budynków: świątynie, domy itp. w każdej kulturze wyglądają inaczej

-          Proces socjalizacji – stawania się członkiem społeczeństwa. W tym procesie wykształcają się w człowieku stereotypy poznawcze (schematy poznawcze) i te stereotypy dotyczą także budynków

 

DENOTACJE

Z pojęciem denotacji wiąże się SYMBOLIZM. Wiele rzeczy (form architektonicznych) przekazuje znaczenie symboliczne.

 

KONOTACJE

-          Potoczne doświadczenie codzienne każdego z nas

-          Podświadomie mamy tendencje do oceny, wszystko co nas otacza jest przedmiotem oceny,

-          Ludzie przywiązują się do przestrzeni w której żyją i to przejawia się w różnych relacjach
  np.: osobisty stosunek do przestrzeni

-          Terytorializm – ludzie w sposób odziedziczony po przodkach bronią swej przestrzeni. Zjawisko to zachodzi także gdy ludzie są stłoczeni (szpitale, więzienia, zatłoczony autobus).

 

Rezultaty:

-          Prywatność

-          Ochronny charakter przestrzeni

-          Miejsce do którego człowiek może się schronić z niebezpiecznego świata

-          Domy, miejsca pracy wyposażone w przedmioty osobiste

-          Dom, mieszkanie powinny wyrażać osobowość mieszkańców

 

OCENA  MATERIAŁÓW – METODA  DYFERENCJAŁÓW  SEMANTYCZNYCH

Za pomocą przeciwstawnych pojęć:

Brzydki (-)…….0…….(+) Ładny                            Zły (-)……………0…….(+) Dobry

TEORIE  ZNAKÓW

SEMIOLOGIA

tradycja intelektualno-badawcza na pograniczu filozofii, językoznawstwa, logiki, teorii informacji i humanistyki, w której głównym przedmiotem zainteresowań jest znak,

jego własności i funkcje.

 

SEMANTYKA

Każdy znak składa się z dwóch części, z tego co jest OZNACZAJĄCE i to co OZNACZANE. Związek pomiędzy jednym a drugim jest dość luźny.

 

ODNIESIENIE DO ARCHITEKTURY:

Nadawca – Architekt

Komunikat – budynek

Kod – stylistyka nadana formie, układ przestrzenny, kształt

Odniesienie – przeznaczenie budynku, funkcja

Odbiorca – użytkownicy budynku

Medium – zespół tworzyw, użytych materiałów

FUNKCJE  KOMUNIKOWANIA

  1. EMOTYWNA – nadawca, wszelkie obiekty architektoniczne,

              które swą swobodą pokazują swobodę twórczą artysty.

  1. APELU – dzieła, nakłaniające użytkowników do określonych zachowań
  2. REFERENCYJNA – wszystkie obiekty funkcjonalistyczne

4,  METAJĘZYKOWA – zagadnienia różnych stylów w architekturze

5.   MEDIUM – podtrzymanie kontaktu społecznego (zauważ mnie i zapamiętaj)

6.  POETYCKA – forma budynku w sensie podstawowej estetyki formalnej (kolor, światło)

 

PRZEKAZYWANIE  INFORMACJI

ZNAK  GRAFICZNY  – piktogramy, znaki graficzne, informacje słowne

STRUKTURA PRZESTRZENNA – ukształtowana tak, by poruszać się bez znaków

PRYWATNOŚĆ, TERYTORIALNOŚĆ, PRZESTRZEŃ OSOBISTA

 

TERYTORIALIZM:

zdolność do wycofania się na teren niedostępny dla innych ludzi. Zachowania przestrzenne

człowieka, związane z jego terytorium, a także relacje między otoczeniem materialnym

a zachowaniami.

 

Człowiek należy do zwierząt, które ustalają swoje terytorium i bronią go przed zajęciem

przez inne osobniki własnego gatunku. Przyjęcie orientacji własnościowej wobec przestrzeni

polega na prostym zajęciu tej przestrzeni na stałe lub sporadycznie.

 

CECHY TERYTORIUM:

-          Własność lub prawo do miejsca,

-          Personalizacja bądź zaznaczenie,

-          Prawo do obrony przez wtargnięciem,

-          Służy wielu funkcjom.

-           

PRYWATNOŚĆ:

Powiązana z terytorialnością i przestrzenią osobistą w jeden kompleks.

-          Zdolność jednostek i grup do kontrolowania ich relacji z innymi jednostkami lub grupami.

-          Mogą mieć różny charakter – wizualny, słuchowy, dotykowy, werbalny.

Prywatność jest mechanizmem regulującym przepływ informacji pomiędzy społeczeństwem.

Odbywa się na zasadzie:

 

OTWARTOŚĆ                               OPTYMALNA GRANICA                       ZAMKNIĘTOŚĆ

 

Chcemy przekazać innym informacje o nas, ale nie wszystkie.

 

WTARGNIĘCIE WIZUALNE – ktoś jest oglądany przez innych gdy sobie tego nie życzy.

 

PRYWATNOŚĆ SŁUCHOWA – jej brak może być jeszcze bardziej dotkliwy i przeszkadzający niż brak prywatności wizualnej. Ludziom bardziej przeszkadza, że są słyszane ich rozmowy niż to, że są widziani w sytuacji gdy tego nie chcą

 

PRYWATNOŚĆ:

Nie powinna być rozumiana jako wycofanie się jednostki. Istnieje kilka rodzajów prywatności, każdy służy innemu celowi.

 

4 RODZAJE PRYWATNOŚĆI (wg. Westin)

-          IZOLACJA, SAMOTNOŚĆ, ODOSOBNIENIE – stan bycia wolnym od obserwacji przez innych;

-          INTYMNOŚĆ – jesteśmy z inną osobą, ale chcemy przebywać w tym miejscu tylko z nią;

-          ANONIMOWOŚĆ – stan bycia nieznanym w tłumie (dotyczy osób znanych);

-          REZERWA – stan, w którym dana osoba stosuje psychologiczne bariery chcąc kontrolować niepożądane wtargnięcie (unikanie kontaktu wzrokowego, nie nawiązywanie rozmowy);

 

CELE PRYWATNOŚCI:

-          dostarczenie osobistej autonomii, niezależności;

-          uwolnienie emocji;

-          pomoc w samoocenie (jesteśmy w stanie „wejść w siebie” i ocenić się);

-          regulacja naszej komunikacji z innymi.

. RODZAJ  I  STOPIEŃ  PRYWATNOŚCI – CZYNNIKI:

-          Ustalone w danej sytuacji wzorce zachowania;

-          Kontekst kulturowy – coś czego uczymy się od dziecka;

-          Osobowość danej jednostki;

 

PRYWATNOŚĆ  ZALEŻY  OD:

-          Dystansu pomiędzy jednostkami;

-          Granic między nimi.

-           

ZATŁOCZENIE:

Ma związek z liczbą osobników na danej przestrzeni. Zbyt wiele prywatności prowadzi do

społecznej izolacji, kiedy jest jej mniej – subiektywne zatłoczenie.

Zatłoczenie nie powinno być mylone z zagęszczeniem (ilością jednostek na danej

powierzchni), ponieważ może dotyczyć nie tylko ludzi ale samej przestrzeni i wypełnienia jej

przedmiotami.

 

ARCHITEKTONICZNE  ŚRODKI  WYRAZU:

-          Osobnikom męskim wyższe pomieszczenia kojarzą się z mniejszym zatłoczeniem;

-          Pomieszczenia mające dobrze zdefiniowane narożniki sprawiają wrażenie mniej zatłoczonych niż te z narożnikami zaokrąglonymi;

-          Pomieszczenia prostokątne na ogół odbieramy jako mniej zatłoczone niż pomieszczenia kwadratowe;

-          Pomieszczenia, które zapewniają wizualną ucieczkę dają odczucie mniej zatłoczonych;

-          Wysoki budynek powoduje większe wrażenie zatłoczenia.

 

Zatłoczenie jest łączone z poczuciem braku kontroli nad środowiskiem.

Może być rozciągnięte na takie składniki jak np. hałas.

 

PROKSEMIKA

to nauka zajmująca się badaniem wzajemnego wpływu relacji przestrzennych między

osobami oraz między osobami a otoczeniem materialnym na relacje psychologiczne,

sposób komunikacji, itp. Zajmuje się też wpływem odwrotnym, a także badaniem różnic

pomiędzy tymi relacjami w różnych kulturach (wpływ sposobu budowania miast, mieszkań,

osiedli, parków, oświetlenia ulic itp. na zachowania).

Uznawana jest za naukę leżącą na pograniczu psychologii i antropologii.

 

PRZESTRZEŃ  OSOBISTA

W jej przypadku stosuje się bariery psychologiczne.

-          Przestrzeń o cechach ustalonych – jej użytkownicy nie mogą zmienić niczego;

-          Przestrzeń o cechach zmiennych – pewne parametry mogą być zmieniane w zależności od sytuacji.

PESRONALIZACJA

Nadawanie cech osobistych przestrzeni, którą zajmujemy, jest to w dużym stopniu świadomy

mechanizm do uzyskania prywatności. Może być także dążnością do dostosowania tego

terenu do obowiązującego wzorca zachowań.

Stopień w jaki dana przestrzeń jest personalizowana zależy od:

-          Możliwości konstrukcji materiałów,

-          Nasilenia potrzeby u mieszkańców i użytkowników,

-          Możliwości zaangażowania finansowego jednostki,

-          Norm społecznych dopuszczających zmiany,

-          Przepisów administracyjnych.

 

CEL  PERSONALIZACJI

-          Estetyka symboliczna – wyrażenie statusu społecznego,

-          Poczucie psychologicznego bezpieczeństwa,

-          Symboliczne wzorce aktywności w przestrzeni.

-           

PODZIAŁ PRZESTRZENI ZE WZGLĘDU NA TERYTORIALNOŚĆ (wg. Douglas Porteous):

-          PRZESTRZEŃ OSOBISTA – zasięg ok. 60cm,

-          PODSTAWA DOMU (home base) – przestrzeń, którą uważamy za najbardziej własną (okolice sąsiedzkie),

-          ZASIĘG DOMU (home range) – nie jest tak intensywnie personalizowany.

 

 

PODZIAŁ PRZESTRZENI ZE WZGLĘDU NA TERYTORIALNOŚĆ (wg. H. el Sharkany):

-          PRZESTRZEŃ OSOBISTA – terytorium związane, przypisane,

-          TERYTORIA CENTRALNE – dom, pokój, miejsce pracy, duże prawdopodobieństwo, że będą personalizowane, by z czasem stać się przestrzenią osobistą,

-          TERYTORIA WSPIERAJĄCE – półprywatne (stołówki w zakładach pracy, pływalnie, hole), półpubliczne (znane sklepy, w których robimy zakupy). Nie ma tendencji do zgłaszania pretensji do posiadania tych terytoriów,

-          TERYTORIA PERYFERYJNE – obszary użytkowane przez jednostki, grupy nie zgłaszające żadnych pretensji do tych obszarów.

 

DYSTANSE PROKSEMICZNE:

-          PUBLICZNY (ponad 360cm)

-          SPOŁECZNY (120-360cm)

-          INDYWIDUALNY (45/60-120cm)

-          INTYMNY (0 – 45/60cm)

PRZESTRZEŃ OBRONNA (DEFENSIBLE SPACE) (wg. O. Neumana):

Termin zastępczy dla mechanizmów redukujących i dających nam poczucie bezpieczeństwa

w przestrzeni.

-          BARIERY – ściany, mury, płoty, linie na podłodze, słupki, kamienie itp.

-          SILNIE OKREŚLONE STREFY WPŁYWÓW – wiadomo do kogo należą i kto ma prawo do nich wchodzić i w nich przebywać,

-          MOŻLIWOŚĆ NADZORU,

-          MOŻLIWOŚĆ UCIECZKI,

-          MOŻLIWOŚĆ UZYSKANIA POMOCY W RAZIE ATAKU

 

ISTNIEJE ZWIĄZEK POMIĘDZY SPOSOBEM ZAPROJEKTOWANIA PRZESTRZENI

A ZACHOWANIEM KRYMINALNYM – PEWNE TYPY UKŁADÓW SPRZYJAJĄ PRZESTĘPCZOŚCI.

 

CECHY SPRZYJAJĄCE BEZPIECZEŃSTWU:

-          Hierarchiczne określenie terytoriów

-          Wgląd w przestrzenie półprywatne i półpubliczne – odpowiednie rozmieszczenie okien,

-          Zastosowanie pewnych form architektonicznych i materiałów o dobrej konotacji,

-          Lokalizacja domu, osiedla w przestrzeni, która jest społecznie sprzyjająca (dobre i złe dzielnice),

-          Bariery rzeczywiste i symboliczne – w obszarach złych skuteczność barier jest mniejsza.

 

BARIERY SYMBOLICZNE

Przestrzega się reguł i nie przekracza granic. Im lepiej tego typu detale architektoniczne są

utrzymane tym lepiej pełnią swoją funkcję demarkacji.

 

RÓŻNICE INDYWIDUALNE POMIĘDZY ZAPOTRZEBOWANIEM NA PRYWATNOŚĆ:

-          Duże zapotrzebowanie – niepełnosprawni,

-          Osobowość – ekstrawertycy (szukają kontaktu z otoczeniem) / introwertycy (izolują się),

-          Stan psychiczny – zapotrzebowanie na prywatność wzrasta,

-          Rola społeczna i status – przestrzeń jest wskaźnikiem statusu, im wyższa pozycja tym więcej przypisywanej przestrzeni,

-          Wiek – potrzeba zmienia się w cyklu życia,

-          Wpływ kultury, w której dana jednostka jest wychowana, różne podejście do gradientów prywatności w domu.

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin