4-latki kwiecień.doc

(126 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC KWIECIEŃ

DLA GRUPY DZIECI CZTEROLETNICH

 

Tematyka:

 

1. Tradycje i zwyczaje wielkanocne

2. Dbamy o zdrowie – Dzień Służby Zdrowia

3. Kolorowa wiosna

4. Dbamy o czystość w naszym otoczeniu – Międzynarodowy Dzień Ziemi

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

 

1. Zainteresowanie zwyczajami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi oraz aktywne uczestniczenie w przygotowaniach do nich.

2. Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, wspólne kultywowanie tradycji świątecznych.

3. Obcowanie z literaturą i muzyką nawiązującą do Świąt Wielkanocnych.

4. Kształtowanie czynnej postawy w zakresie estetyki i kultury dnia codziennego.

5. Stosowanie na co dzień zasady „W zdrowym ciele zdrowy duch”:

·         częste przebywanie na świeżym powietrzu niezależnie od aury pogodowej

·         uczestnictwo w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu

·         rozumienie konieczności spożywania potraw niezbędnych dla zachowania dobrego zdrowia

6. Podziwianie piękna otaczającej przyrody – angażowanie zmysłów wzroku i słuchu

·         obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i w otoczeniu przedszkola

·         obserwowanie i słuchanie deszczu

·         porównywanie odczuć towarzyszących przebywaniu w miejscu pełnym zgiełku (przy jezdni) oraz zacisznym (park, ogród przedszkolny)

7. Kształcenie nawyku dbania o środowisko, które nas otacza:

·         przestrzeganie zasady nie niszczenia przyrody

·         systematyczny udział w sprzątaniu sali i ogrodu przedszkolnego

 

Aktywność intelektualna:

 

1. „Wielkanocne opowiastki – malowanie pisanek” – opowiadanie nauczycielki ilustrowane sylwetami.

·         zapoznanie dzieci ze zwyczajem malowania pisanek

·         wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy: pisanka, kraszanka

·         rozwijanie mowy komunikatywnej – nabywanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

·         zachęcanie do dłuższego skupiania uwagi

·         odwoływanie się do doświadczeń dzieci związanych ze zwyczajem zdobienia jajek

2. „Wielkanoc w naszej sali” – rozmowa połączona z działaniem.

·         kształcenie postawy współgospodarza sali przedszkolnej – wspólna organizacja kącika świątecznego

·         dekorowanie sali własnymi wytworami plastycznymi

·         odczuwanie zadowolenia z własnej pracy i pomysłów

·         posługiwanie się pojęciami dużo – mało, duże – małe, wysoko – nisko

3. „Wielkanocne kolory” – słuchanie wiersza D. Gellner.

·         poznawanie symboli związanych z Wielkanocą (pisanki, palmy)

·         nabywanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem

·         zachęcanie do swobodnego wypowiadania się na temat wiersza

·         wyrażanie własnych myśli i spostrzeżeń związanych z omawianą tematyką

4. „Psota zajączka” – praca z historyjką obrazkową złożoną z 4 obrazków.

·         wypowiadanie się na temat zdarzeń występujących na obrazkach

·         próby określania związków między postaciami, rzeczami, zdarzeniami i zjawiskami na obrazkach

·         doskonalenia poprawności gramatycznej wypowiedzi

·         bogacenie zasobu słownictwa poprzez obcowanie z obrazkami

5. „Wilk u dentysty” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza T. Śliwiaka.

·         rozumienie konieczności wykonywania zabiegów higienicznych jamy ustnej i zębów

·         poznanie przyczyn występowania próchnicy i możliwości chronienia się przed nią

·         kształcenie umiejętności właściwego odbioru utworów literackich

·         nabywanie umiejętności formułowania wypowiedzi odnoszących się do treści występujących w literaturze (wierszu)

6. „Pani doktor z wizytą w przedszkolu” – spotkanie z lekarzem.

·         poznanie narzędzi pracy lekarza

·         opanowywanie uczucia strachu przed wizytą u lekarza

·         nabywanie świadomości użyteczności pracy lekarza

·         próby samodzielnych wypowiedzi na temat „Co sprzyja zdrowiu, a co mu szkodzi?”

7. „Brudasek” – opowiadanie nauczycielki przy ilustracji do tekstu I. Salach.

·         ukazanie niewłaściwego – niedbałego wyglądu (brudna twarz i ręce, potargane włosy)

·         próby samodzielnego dokonywania oceny własnego wyglądu

·         ukazanie roli utrzymywania higieny dla zdrowia i dobrego samopoczucia

·         zachęcanie do dbania o własne zdrowie i wygląd

8. „W przychodni” – zabawa tematyczna.

·         próby odzwierciedlania w zabawie zaobserwowanych sytuacji związanych z najbliższym otoczeniem

·         oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabawy

·         nazywanie znanych czynności w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym

9. „W naszym ogrodzie” – rozmowa połączona z obserwacją.

·         zachęcanie do obserwacji przyrody

·         dostrzeganie zmian w przyrodzie związanych z przyjściem wiosny

·         rozwijanie mowy komunikatywnej

·         wprowadzenie umów dotyczących postaw wobec przyrody

10. „Jak wygląda świat wiosną?” – zabawa gramatyczna.

·         próby wypowiadania się na temat wyglądu drzew, trawy, kwiatów, itp.

·         poprawne stosowanie form fleksyjnych rzeczowników w mowie potocznej

·         oczekiwanie na swoją kolej podczas wypowiedzi

·         nabywanie śmiałości w wypowiadaniu się na forum grupy

11. „Ładne ziółka” – oglądanie ilustracji w albumie poświęconym roślinom rosnącym na łące (W. Ścisłowski).

·         wzbogacanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego, jakim jest łąka

·         rozpoznawanie roślin rosnących na łące (stokrotka, jaskier, niezapominajka)

·         wzbogacanie słownika o nazwy poznanych roślin

·         odwoływanie się do doświadczeń i spostrzeżeń ze spacerów

12. „Żaby i bocian” – słuchanie wiersza ilustrowanego sylwetami.

·         poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w naturalnym środowisku

·         wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych oraz zmian w świecie zwierząt z aktualną porą roku

·         kształcenie kultury literackiej – umiejętności właściwego zachowania podczas oglądania inscenizacji

·         swobodne wypowiadanie się na temat utworu bez obaw, że będzie się skrytykowanym

13. „Planeta w cieniu planety” – rozmowa na podstawie filmu dydaktycznego.

·         poznanie fascynującego obrazu mikroświata, którym jest łąka

·         zwrócenie uwagi na mnogość owadów zamieszkujących łąkę

·         nabywanie wiedzy na temat owadów chronionych zamieszkujących łąkę

·         kształtowanie świadomej postawy proekologicznej poprzez rozumienie konieczności poszanowania przyrody

14. „Kosze na śmieci” – tworzenie opowiadań na podstawie ilustracji.

·         próby opisywania wyglądu koszy (wielkość, kolor) i opowiadania o ich przeznaczeniu (np. jeden do gromadzenia papierów, drugi do opakowań szklanych, itp.)

·         wskazanie na konieczność wyrzucania śmieci do koszy poprzez ukazanie konsekwencji zaśmiecania środowiska

·         odwoływanie się do doświadczeń dzieci i spostrzeżeń poczynionych w sytuacjach dnia codziennego

·         kształcenie postawy świadomego przyjaciela i opiekuna przyrody

15. „Wszędzie czysto” – słuchanie wiersza I. Salach.

·         uświadomienie, że nie należy zanieczyszczać otoczenia, w którym żyjemy

·         kształcenie poczucia estetyki i potrzeby utrzymywania ładu w otoczeniu

·         wdrażanie do uważnego słuchania wiersza

·         zachęcanie do śmiałego wypowiadania się na temat treści wiersza

16. „Co ludzie robią ze śmieciami?” – praca z historyjką obrazkową.

·         próby opowiadania treści obrazków

·         doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi

·         próby wyciągania wniosków – poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Czy chcemy żyć w zaśmieconym środowisku?”

·         próby samodzielnego układania zakończenia historyjki – w formie plastycznej (rysowanie ostatniego obrazka – wersja optymistyczna i pesymistyczna)

17. „Piaskownica śmieciownica” – rozmowa połączona z działaniem.

·         zwrócenie uwagi na niemożność prawidłowego funkcjonowania w zanieczyszczonym środowisku

·         zachęcanie do utrzymywania ładu w swoim otoczeniu

·         wykonywanie prostych prac porządkowych

·         wykorzystanie wiedzy dotyczącej segregacji śmieci w praktyce

·         ukazanie problemu pozbywania się baterii z uwagi na zawarte w nich substancje toksyczne (obserwacja eksperymentu – przenikanie substancji toksycznych do wody i gleby)

 

Aktywność twórcza:

 

1. „Pisanka” – wykonywanie ozdoby na świąteczny stół przy użyciu farb plakatowych lub flamastrów.

·         doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami według podanego wzoru

·         kształcenie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami linii (prosta, falista, łamana)

·         rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej

·         zwracanie uwagi na dokładne i estetyczne wykonywanie ozdób

·         doprowadzenie pracy do końca

2. „Psota zajączka” – wykonywanie ilustracji do poznanej historyjki obrazkowej.

·         ilustrowanie treści historyjki przy wykorzystaniu dowolnej techniki i materiałów plastycznych dostępnych w sali

·         kształcenie umiejętności przekazywania swoich spostrzeżeń w formie pracy plastycznej

·         doskonalenie umiejętności kompozycyjnych – zwracanie uwagi na właściwe rozmieszczenie elementów na ilustracji

3. „Pisanki” – słuchanie piosenki (K. Różycka).

·         określanie nastroju piosenki

·         próby omówienia treści piosenki

·         śpiewanie fragmentów piosenki i próby tworzenia akompaniamentu przy użyciu przedmiotów znajdujących się w sali (klocków, gazet, pudełek)

·         zwracanie uwagi na umiarkowane używanie głosu podczas śpiewania

4. „Wieziemy tu kogucika” – zabawa inscenizowana z wykorzystaniem piosenki.

·         poznanie tradycji ludowej „chodzenie z kogutkiem”

·         rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej

·         odczuwanie radości podczas wesołej zabawy

·         integrowanie grupy i umacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi

5. „Kolorowe pisanki” układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej.

·         rozwijanie inwencji twórczej

·         samodzielne podejmowanie decyzji odnośnie wyboru miejsca pracy (stolik, dywan)

·         kształcenie sprawności manualnych

·         doskonalenie umiejętności kompozycyjnych – rozmieszczanie elementów mozaiki na określonej przestrzeni wyznaczonej szarfą

·         odtwarzanie lub kontynuowanie układania szeregów złożonych z dwóch lub trzech kolejno ułożonych figur

6. „Czyścioszki” – słuchanie piosenki.

·         zapoznanie z melodią i słowami piosenki

·         próby określania nastroju piosenki (wesoła)

·         zabawa ruchowa przy piosence – poruszanie się „wężykiem” za osobą prowadzącą

·         zachęcanie dzieci nieśmiałych do udziału w zabawie

7. „Czyścioszki” – zabawa inscenizowana do piosenki.

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin