„Miłość i sposoby jej interpretowania”
„Rozwijanie Wyobraźni i twórczego myślenia”
Cele:
-poznawczy-poznawanie przez wychowanków różnych rodzajów miłości, mechanizmów jej funkcjonowania, poznawanie wyobraźni i jej znaczenia dla rozwoju człowieka
-resocjalizacyjny-wskazanie negatywnych aspektów pozorowania uczucia do innej osoby, zwiększenie świadomości o konsekwencjach nieodpowiedniego eksponowania uczuć, wskazanie pozytywnych skutków twórczego myślenia
Metody:
-dydaktyczna-pogadanka
-wychowawcza-praca w małych grupach
Środki dydaktyczne:
-arkusz ćwiczeń 1 „Zdania do uzupełnienia”
-arkusz ćwiczeń 3 „Wspólne cechy”
-arkusz ćwiczeń 4 „Porównania”
Przebieg zajęć:
1 Część wstępna:
-przywitanie wychowanków
-omówienie tematu zajęć
-wspólne kreowanie definicji „uczucie” i „miłość”, „wyobraźnia” i „twórcze myślenie”
2 Część zasadnicza:
-uzupełnienie zdań w arkuszu ćwiczeń 1
-rozmowa na temat odpowiedzi na pytanie: „Jakie miejsce w Twoim życiu zajmuje miłość?”
„Czy miłość jest dla nas ważna?” „Czy można żyć bez miłości?”
-uzupełnianie arkusza ćwiczeń 2 i rozmowa na temat odpowiedzi
-uzupełnianie arkusza ćwiczeń 3 i rozmowa na temat odpowiedzi
-dyskusja nad ważnością wyobraźni i twórczego myślenia w życiu każdego człowieka
3 Rekapitulacja:
-wspólne zastanawianie się co dała nasza rozmowa, jakie uczucia towarzyszyły nam podczas rozmowy, czy możemy swobodnie mówić o naszych uczuciach
4 Zakończenie:
-podziękowanie za udział
-udzielenie pochwał
-przejście do luźniejszych form zajęć
Poniżej znajduje się 6 niedokończonych stwierdzeń dotyczących miłości. Dokończ je zgodnie z pierwszą myślą, jaka przyjdzie ci do głowy.
1.Miłość to....................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2.Gdy kocham...............................................................................................................................
3.Najlepsze w miłości jest to, że...................................................................................................
4.Najgorsze w miłości jest to, że...................................................................................................
5.Czy miłość to seks?...................................................................................................................
6.Kocham......................................................................................................................................
7.Czy miłość musi się wiązać ze współżyciem seksualnym?.......................................................
Arkusz ćwiczeń 2
Znajdź jak najwięcej cech podobnych w wymienionych parach:
DRZEWO OWOCOWE np. można je spalić
LEŚNICZÓWKA
HOTEL
POPIELNICZKA
TATARAK
CHIŃSKIE PIÓRO
DZIURAWY BUT
SŁOŃ
PRZESTĘPCA
TESTAMENT
Arkusz ćwiczeń 3
Do każdego wyrazu podanego poniżej, dopisz wybrane z listy umieszczonej na dole strony odpowiednie wg ciebie porównanie i napisz dlaczego dokonałeś takiego wyboru:
TELEWIZJA np. jest jak atrakcyjna kobieta, bo chcemy ją oglądać
DZIECKO ....................................................................................................................................
UCZONY .....................................................................................................................................
FIRMA .........................................................................................................................................
SZKOŁA ......................................................................................................................................
DYREKTOR ................................................................................................................................
TEATR .........................................................................................................................................
MIESZKANIE .............................................................................................................................
MIASTO ......................................................................................................................................
PARLAMENT .............................................................................................................................
Lista:
ZATŁOCZONY AUTOBUS
WIEJSKA GOSPODA
OBRAZ MATEJKI
POWIEŚĆ OBYCZAJOWA
ODDZIAŁ WOJSKA
ATRAKCYJNA KOBIETA
MUMIA EGIPSKA
PASTUCH
FABRYKA CZEKOLADY
STARA GAZETA
KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH PRZEPROWADZONYCH W POLICYJNEJ IZBIE DZIECKA W KATOWICACH DNIA
Temat: „Rodzicielstwo-istota, problemy”
-wychowawcze-ukazanie rodzicielstwa jako trudny problem wychowawczy i rodziny
-resocjalizacyjne-ukazanie roli rodzicielstwa, które kształtuje nasze zachowanie i wpływa na nasze postawy i poglądy w życiu dorosłym
-dydaktyczne-dyskusja
-wychowawcze-praca w grupach
-arkusz ćwiczeń 1 „Postawy rodzicielskie prawidłowe i nieprawidłowe”
-arkusz ćwiczeń 2 „Rodzicielstwo-trudne czy piękne’
1.Część wstępna:
-powitanie wychowanków
-zainteresowani tematem poprzez luźne pytania dotyczące ich stosunku do rodzicielstwa
2.Część zasadnicza:
-rozmowa wstępna-co jest istotą rodzicielstwa, kiedy się je nabywa, czy warunkuje to bycie dobrym rodzicem
-wypełnianie arkusza ćwiczeń 1
-zorientowanie się w stosunku wychowanków do rodzicielstwa, rodziców i wychowywania
-porównywanie odpowiedzi i omawianie ich
-wypełnianie arkusza ćwiczeń 2
-zorientowanie się jakie są cele na przyszłość wychowanków jeżeli chodzi o rodzinę, posiadanie dzieci i ich wychowywanie
-dyskusja na temat „Czy rodzice stanowią dobry czy zły przykład i jakie to znaczenie dla rozwoju dziecka”(dorośli palą papierosy, piją alkohol, zażywają leki-złe nawyki rodziców wpływają na zachowanie dzieci)
3.Rekapitulacja:
-wspólne zastanawianie się czy te zajęcia zmieniły poglądy na rodzicielstwo i wychowanie
-rozdanie podsumowania zajęć na kartkach wychowankom na własność
4.Zakończenie:
-podziękowanie
Arkusz ćwiczeń 1 „ Postawy rodzicielskie prawidłowe i nieprawidłowe”
Z niżej podanych postaw rodzicielskich wybierz prawidłowe i nieprawidłowe.
1.Uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, bez przeceniania i niedoceniania jego roli.
2.Unikanie kontaktu z dzieckiem lub stwarzanie pozorów kontaktu-brak uczuć, chłód, rekompensata przez rzeczy materialne
3.Akceptacja dziecka, czyli przyjęcie go takim, jakie ono jest, z jego cechami fizycznymi, usposobieniem, jego umysłowymi możliwościami i łatwością osiągnięć w jednych dziedzinach a ograniczeniami i trudnościami w drugich.
4.Współdziałanie z dzieckiem oraz wciąganie i angażowanie dziecka w zajęcia i sprawy rodziców i domu-w ramach jego możliwości rozwojowych.
5.Odrzucenie, odtrącenie dziecka-dziecko czuje się niepotrzebne i pozostawione z boku.
6.Nadmierne ochranianie dziecka.
7.Nadmierne wymagania.
8.Dawanie dziecku właściwej dla jego wieku rozumnej swobody.
..........................................
kapitan_nemo