Technik_informatyk_312[01]_Z3_01_u Bazy danych.pdf

(511 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_informatyk_312[01]_Z3_01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Andrzej Krawczyk
Ewa Sromala
Analizowanie potrzeb klienta i projektowanie struktury
baz danych 312[01].Z3.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
80416895.001.png 80416895.002.png 80416895.003.png
Recenzenci:
mgr Bogdan Kostrzewa
mgr inż. Andrzej Uzar
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].Z3.01
Analizowanie potrzeb klienta i projektowanie struktury baz danych zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
 
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Analiza potrzeb użytkowników systemu
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
18
4.2. Funkcje systemu
19
4.2.1. Materiał nauczania
19
4.2.2. Pytania sprawdzające
20
4.2.3. Ćwiczenia
20
4.2.4. Sprawdzian postępów
22
4.3. Fizyczna organizacja danych w bazie
22
4.3.1. Materiał nauczania
22
4.3.2. Pytania sprawdzające
24
4.3.3. Ćwiczenia
24
4.3.4. Sprawdzian postępów
26
4.4. Schematy tabel
26
4.4.1. Materiał nauczania
26
4.4.2. Pytania sprawdzające
28
4.4.3. Ćwiczenia
28
4.4.4. Sprawdzian postępów
30
4.5. Normalizacja danych
31
4.5.1. Materiał nauczania
31
4.5.2. Pytania sprawdzające
33
4.5.3. Ćwiczenia
33
4.5.4. Sprawdzian postępów
34
5. Sprawdzian osiągnięć
35
6. Literatura
39
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
2. Wymagania wstępne
4
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w kształtowaniu umiejętności:
analizowania założeń określonego systemu informatycznego,
projektowania struktury bazy danych,
budowania bazy danych,
definiowania relacji,
zapewniania integralności danych,
pracy w grupie.
W poradniku zamieszczono:
wykaz umiejętności, jakie powinieneś posiadać, by bez problemów korzystać z poradnika,
cele kształcenia, które pozwolą Ci uświadomić sobie cel informacji i ćwiczeń zawartych
w poradniku,
materiał nauczania, czyli skondensowane wiadomości teoretyczne oraz wskazówki, które
pomogą Ci zrozumień i poprawnie wykonać zestaw ćwiczeń,
zestaw pytań, który pozwoli Ci sprawdzić, czy zapoznałeś się i zrozumiałeś wszystkie
wiadomości i możesz przystąpić do wykonania ćwiczeń,
ćwiczenia, które pozwolą ukształtować praktyczne umiejętności analizowania potrzeb
klienta i projektowania struktury bazy danych,
sprawdzian osiągnięć, dzięki któremu ocenisz swoje wiadomości iumiejętności
ukształtowane w trakcie pracy z poradnikiem,
literaturę uzupełniającą.
Pracując z poradnikiem i wykonując ćwiczenia możesz napotkać trudności. Uwagi
zapisane pod ćwiczeniami pozwolą Ci:
prawidłowo rozwiązać zadania, chociaż nie są jedyną drogą prowadzącą do osiągnięcia
rezultatu końcowego – Twoja inwencja będzie bardzo cenna,
zwrócić uwagę na umiejętności, które mogą przydać się w przyszłości i które są kluczowe
w obszarze kształcenia.
Poradnik zakłada, że wykonasz wszystkie zamieszczone w nim ćwiczenia. Proponuje Ci
przeanalizowanie funkcjonowania systemu bazodanowego na kilku przykładach. Każda grupa
umiejętności jest kształtowana w oparciu o te same przykłady. W ten sposób prześledzisz
drogę projektowania w kilku różnych aspektach. Nakład pracy wymagany do wykonania
kolejnego ćwiczenia będzie coraz mniejszy w miarę analizowania kolejnych przykładów.
Będziesz wykorzystywał podobne umiejętności i zgłębiał tajniki projektowania systemów
bazodanowych.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
sprawnie posługiwać się aparatem matematycznym,
zarządzać zasobami na nośnikach stałych,
korzystać z zasobów sieci lokalnej,
modyfikować dokument tekstowy,
wyszukiwać informacje w różnych źródłach,
budować bazy danych za pomocą kreatora,
określać relacje między tabelami,
eksportować i importować dane między aplikacjami biurowymi.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin