Wykład 2- geneza jakości.docx

(25 KB) Pobierz

Geneza jakości
21.02.2013r

Zarys historyczny

·         Platon – jakość = poiotes, to stopień osiągniętej przez przedmiot doskonałości tzw. Idealizm obiektywny (świat rzeczywisty stanowi niedoskonałe odzwierciedlenie realne istniejących doskonałych idei

·         Arystoteles- jakość jest zespołem swoistych cech, które odróżniają jeden przedmiot od drugiego (jakość jest tym co sprawia, ze rzecz jest rzeczą , która jest )

·         Cyceron- jakość = qualitas, to doskonałość (znak jakości Q)

·         Fizycy XVI i XVII w – odrzucenie jakości jako kategorii filozoficznej – „jakość jako taka nie istnieje”

2 dokumenty

Kodeks Hammurabiego (1728 – 1686 p.n.e)
„jeśli lekarz zada ciężką ranę nożem z brązu i zabije pacjenta lub jeśli otworzy obrzmiałość i zniszczy jego oko, to należy lekarzowi odrąbać ręce. Jeśli pacjent był niewolnikiem, lekarz winien zwrócić za niego niewolnika”
„jeśli lekarz zada komuś ciężką ranę nożem operacyjnym z brązu i wylecz go lub otworzy komuś obrzmiałość i zachowa oko u męża – powinien otrzymać 10 szekli”

Starożytne Indie – Księga Wedy
Lekarz ponosi karę za nieudolne, nieprawidłowe leczenie, lecz wysokości i rodzaj kary zależy od kasty, do której chory należy ( z kasty wyższej – kara śmierci, z niższej – czasami tylko kara pieniężna)

Dowody złej jakości opieki zdrowotnej

-przełom XVI-XVII w – tzw. Gorączka szpitalna
-gorączka połogowa w 1773r – śmierć wszystkich młodych matek w Lombardii

„100lecie chirurgów – książka , zbiór opowiadań opartych na faktach, opisane historie pewnych nawyków i zabiegów w szpitalach, odkryć medycznych. Ona poleca xD

Działalność Florence Nightingale i Ignacego P. Semmelweisa ( pierwsze działania pro jakościowe)

 

wprowadziła segregacje rannych , każdy z nich miał mieć swoje łóżko , swoją WYPRANĄ pościel , wprowadziła mycie rąk przed każdym pacjentem

Węgier, młody lekarz, położnik. Zaczął obserwować, że na oddziale gdzie leżały kobiety po porodzie i opiekowały się nimi tylko położne , rzadziej umierały niż na oddziale gdzie opiekowały się nimi położne i lekarze. Robił sekcje zwłok tym kobietom ze swoim kolegą, który po zranieniu podczas sekcji zmarł. Dało to podejrzenia, że zakażenia przenoszone są przez personel. Wprowadził przymusowe mycie rąk.

Autorytety jakości

Klasycy koncepcji zarządzana jakością

- Edward W. Deming
- Philip B. Crosby
- Joseph M. Juran

Edward W. Deming
Zapewnienie jakości zależy głownie od decyzji i działań najwyższego kierownictwa. Kierownicy są odpowiedzialni za stworzenie i rozwój systemu jakości, a robotnicy mają go wdrażać, wykorzystując wiedzę, doświadczenie i inwencję.

Cykl jakości Deminga – PDCA

-PLAN- zaplanowanie dokonania zmiany (PLAN)
-PRÓBA- próba realizacji badania na małej próbie (DO)
-OCENA- ocena wyników wprowadzania zmian/ interwencji (CHECK)
-DZIAŁANIE – wprowadzenie wypróbowanej interwencji na dużą skalę (ACT)

~koło Shewharta (rysunek)

 

„Trylogia oczekiwań Jurana (droga do osiągnięcia wysokiej jakości usług)

1.Planowanie jakości
-zidentyfikowanie klientów, ich i wymagań dotyczących wykonywanej usługi
-stworzenie procesów, dzięki którym będzie można świadczyć usługi na wymaganym poziomie
-wprowadzenie procesów w  życie
2. Kontrola jakości
-produkt/usługa jest poddawany sprawdzeniu i ocenie, czy spełnia wymogi określone w standardach, procedurach, normach
-usterki i błędy powinny być naprawianie
-przyczyny ich powstawania należy przeanalizować i podjąć skuteczne działania, aby po raz kolejny nie wystąpiły
3. Poprawa jakości
-osiągnięcie jakości jest procesem ciągłym
-koniecznie jest wyznaczenie ludzi do prowadzenia projektów na rzecz poprawy jakości, szkoleń pracowników, odpowiednich struktur w organizacji
 

Philip B. Crosby
 

„Absoluty” zarządzania przez jakość P.B Crosby’ego:
1.Jakość to „dostosowanie do wymagań klienta”
2.Poprawę jakości można osiągnąć bardziej przez działania zapobiegawcze niż przez ocenę
3.Standardem działania firmy jest „zero usterek”à nie dawajmy sobie prawa do wykonywania wadliwego produktu/usługi
4.Miarą jakości są koszty jej braku à brak jakości to ocena (koszty) jakie płaci firma za wykonanie powtórnie danej pracy (koszty finansowe, ludzkie)

WSPÓLNE ELEMENTY „WIELKIEJ TRÓJKI”

- za jakość odpowiedzialne jest kierownictwo zakładu
- jakość jest dziełem wszystkich pracowników
- złej jakości można zapobiegać
- jakość osiąga się przez ciągłe doskonalenie

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin