Sekrety wody- konspekt zajec zintegrowanych kl. III.doc

(56 KB) Pobierz
Konspekt zajęć zintegrowanych dla klasy III
Konspekt zajęć zintegrowanych dla klasy III

Ośrodek tematyczny:               Sekrety wody.

Temat 3. dnia:                             Historia kropli wody.

Czas zajęć: 180 min

Umiejętności możliwe do zdobycia:

Uczeń:

-         wykonuje doświadczenia;

-                  wie w jakich stanach skupienia występuje woda;

-                  potrafi wyjaśnić zjawisko krążenia wody w przyrodzie;

-                  formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonych doświadczeń;

-                  czyta ze zrozumieniem;

-                  dokonuje pozawerbalnej analizy utworów literackich (inscenizuje wiersze);

-                  trafnie dobiera potrzebne do inscenizacji rekwizyty i przybory do doświadczeń;

-                  tworzy oryginalne prace plastyczne.

Środki dydaktyczne:

Wiersze:

1.   Ewa Szelburg-Zrembina, „Słota”

2.   Hanna Zdzitowiecka, „Kropelki i sopelki”

3.   Hanna Łochocka, „Bańka mydlana”

4.   Wanda Chotomska, „ Herbaciana wyliczanka”

Wybrane doświadczania z książki Stefanii Ellanowskiej „Jak zadziwić przedszkolaka tym co świeci, pływa, lata”.

Czajnik z gwizdkiem, szklanka, spodeczek, kroplomierze, miseczka, miska, słomki do napojów – rozcięte na końcach, płyn do mycia naczyń lub płyn do prania, gwizdek, filiżanki, herbata, monety, ciepła zimna woda, spryskiwacze do wody, parasolki, mydło, kartony lub tekturki.

Przebieg zajęć

N – nauczyciel                                           U – uczniowie

N proponuje na powitanie znaną uczniom zabawę muzyczno-ruchową.

U śpiewają, tańczą – odpowiednio do zasad zabawy.

N zaprasza dzieci do zajęcia miejsc w kręgu. Prosi by uczniowie spróbowali przedstawić poznane przysłowia i powiedzenia o wodzie za pomocą ruchów, gestów, mimiki twarzy – ćwiczenia dramowe.

U kolejno przedstawiają zapamiętane przez siebie  z poprzednich lekcji przysłowia  i powiedzenia. Pozostali odgadują je (zabawa trwa dopóty, dopóki są chętni uczniowie).

N dziękuje za aktywna pracę. Częstuje uczniów lizakami, jednocześnie prosi, żeby od razu ich nie rozwijali i nie jedli.

U oglądają lizaki, porównują je między sobą.

N stawia zadanie. Uczniowie mają utworzyć grupy biorąc pod uwagę wielkość, kształt  i kolor otrzymanych lizaków.

U tworzą grupy zachowując podane przez nauczyciela warunki. Później każda grupa prezentuje się np. grupa małych, czerwonych, okrągłych lizaków itp.

N wykorzystuje prezentacje uczniów do powtórzenia wiadomości o zbiorach, podzbiorach, elementach i liczebności zbiorów.

U utworzyli pięć grup pięcioosobowych.

N prosi o zajęcie przez grupy miejsc przy stolikach.

U wybierają stoliki pracy (rozpoznają je po ustawionych na stołach charakterystycznych emblematach nawiązujących do kształtu i koloru lizaka).

N pokazuje koperty z niespodzianką. Prosi o podejście jednej osoby z każdej grupy i wylosowanie koperty.

U typują osobę do losowania, która podchodzi do nauczyciela i wybiera kopertę.

N prosi o otwarcie kopert i zapoznanie się z wylosowanymi zadaniami.

U otwierają koperty, wyjmują karteczki, czytają.

N ustala (pyta o to) co jest na kartonikach.

U stwierdzają, że każda grupa ma wierszyk.

N proponuje zainscenizowanie wylosowanych wierszy. Wskazuje możliwość wyboru potrzebnych do inscenizacji rekwizytów zgromadzonych na stoliku pod tablicą.

U wybierają potrzebne rekwizyty. Przygotowują się do inscenizacji (przydzielają sobie zadania – role, wybierają osobę czytającą – narratora).

N zachęca grupy do prezentacji przygotowanych inscenizacji.

U kolejno grupami wychodzą na środek klasy, prezentują swoją inscenizację wiersza (wiersze: Ewa Szelburg-Zrembina, „Słota”, Hanna Zdzitowiecka, „Kropelki i sopelki”, Hanna Łochocka, „Bańka mydlana”, Wanda Chotomska, „ Herbaciana wyliczanka”).

N dziękuję za występ. Stawia przed uczniami następne zadanie polegające na odczytaniu pytań znajdujących się na kartach z wierszami i znalezieniu na nie odpowiedzi w drodze doświadczeń.

U czytają pytania, ustalają jakim problemem będą się zajmowali.

U pierwszej grupy mają wyjaśnić skąd się bierze deszcz w przyrodzie?

U drugiej grupy mają znaleźć odpowiedź na pytanie „Jaki kształt mają krople wody?” i zastanowić się dlaczego taki.

U trzeciej grupy mają wyjaśnić jak powstają bańki mydlane i co się później z nimi dzieje.

U czwartej grupy mają za zadanie zbadać w jakiej wodzie najlepiej jest się myć i jaką rolę w myciu spełnia mydło?

U piątej grupy będą szukać odpowiedzi na pytanie: „Jak to się dzieje, że czajnik gwiżdże?”

N pokazuje uczniom, jakie przybory przygotował na zajęcia (potrzebne do przeprowadzenia wymienionych wyżej doświadczeń). Proponuje ich wykorzystanie.

U podzieleni na grupy naradzają się, jakie przybory będą im potrzebne. Następnie wybierają je spośród zgromadzonych i ustawiają na swoich stolikach. Przygotowują się do przeprowadzenia doświadczeń.

N nadzoruje kolejne grupy, kieruje doświadczeniami, doradza. Uzupełnia wypowiedzi uczniów.

U wykonują wszystkie czynności w kolejności ustalonej przez grupę lub podanej przez nauczyciela. Mogą je również odczytać z instrukcji przygotowanej przez N (wszystko zależy to od tego, jak grupa sobie radzi). Następnie wypowiadają się na temat tego co zaobserwowali – wyciągają wnioski. Starają się znaleźć odpowiedź na pytanie korzystając z wiedzy zdobytej na wcześniejszych lekcjach i przeprowadzonych doświadczeń.

U z I grupy stwierdzają, że na spodeczku znajdują się kropelki wody. Dociekają, jak woda mogła powędrować do góry, wyjaśniają zjawisko parowania, skraplania, opadania kropelek. Uogólniają wyniki doświadczenia i porównują zaobserwowane podczas doświadczenia zjawiska ze zjawiskami zachodzącymi w środowisku. Wyciągają wnioski. Dają odpowiedź na pytanie skąd bierze się deszcz w przyrodzie?

U II grupy nabierają wody do kroplomierzy, naciskają kroplomierz, wypuszczają wodę na miseczkę, obserwują jaki kształt mają wypływające kropelki. Wyciągają wniosek, że woda z kroplomierza wypływa w postaci kropelek, które mają kształt kulisty. Formułują wniosek i odpowiedź na pytanie.

U III grupy wlewają wodę do kubka, dolewają do niej niewielką ilość płynu do mycia naczyń, mieszają. Zanurzają słomkę w wodzie z płynem i ostrożnie dmuchają. Robią banki mydlane. Obserwują je i stwierdzają, że banki najpierw unoszą się do góry, potem kurczą się lub pękają. Dowiadują się, dlaczego tak się dzieje. Wyciągają wnioski.

U IV grupy napełniają jedną miskę ciepłą wodą, drugą zimną wodą i myją ręce. Obserwują co się dzieje. Następnie do mycia rąk używają mydła. Obserwują co się dzieje w misce z ciepłą wodą a co w misce z zimną wodą. Opisują co czują. Kiedy ręce były umyte lepiej. Co na to wpłynęło, że brud został spłukany. Podsumowują, dają odpowiedź na pytanie.

U V grupy nabierają wody do czajnika z gwizdkiem, ustawiają go na kuchence elektrycznej w celu podgrzania wody. Biorą gwizdki – zabawki i dmuchają w nie. Opisują co się dzieje, którędy wpada powietrze, którędy wydostaje się. Wyjaśniają w jaki sposób powstał dźwięk gwizdka, dlaczego gwizdek zabawka gwiżdże? Następnie nasłuchują jak gwiżdże czajnik. Wyjaśniają co dostaje się do gwizdka czajnika i co potem się dzieje. Opisują na czym polega zjawisko wrzenia wody i w jakiej temperaturze ono zachodzi. Wymieniają zjawiska zmiany stanu skupienia wody. Podsumowują doświadczenie - formułują odpowiedź na postawione pytanie.

N proponuje na zakończenie doświadczeń wykorzystanie wody z gwiżdżącego czajnika do przyrządzenia herbatki i wspólnego śniadania.

Przerwa śniadaniowa.

N rozdaje uczniom duże kartony rysunkowe, farby, sznurki, kroplomierze, słomki, pędzle, pojemniki z wodą. Zadaje pytanie „Co można wyczarować z kropel wody?” Zachęca uczniów by odpowiedzią na to pytanie były prace plastyczne, które za chwile wykonają.

U przystępują do pracy. Wyczarowują (wykorzystując różne techniki: rozciąganie kolorowych kropel wody za pomocą nitek, słomek, dmuchania, okręcania kartki) oryginalne prace plastyczne. Następnie mocują je do tablicy magnetycznej, siadają w kręgu i wypowiadają się na temat wykonanych prac – dokonują samooceny.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin