PLAN WYCHOWAWCZY DLA GRUPY I DZIECI 3,4 LETNICH NA ROK SZKOLNY 2007/2008
Cele operacyjne
Zadania środki i formy realizacji
Terminy
realizacji
Załączniki
1.Poznajemy się
1.Zabawy integracyjne w celu lepszego poznania się i dobrego samopoczucia w grupie:
- zabawy w kole ze śpiewem
- zabawy w-g własnych zainteresowań
- zabawy ruchowe.
2. Przyzwyczajanie do aktywnego udziału w zajęciach zorganizowanych:
- nabywanie właściwego stosunku do dzieci nieśmiałych, chorych.
- uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi dziećmi.
3.Udział dzieci i ich rodzin w imprezach kulturalnych odbywających się w grupie : - urodziny dzieci , występy okolicznościowe, itp.
4. Ustalenie zasad zachowania, obowiązujących w grupie.
- plansze obrazkowo – wyrazowe oraz Tablica właściwego zachowania. .
- zapoznanie rodziców z systemem motywacji do uzyskiwania pożądanych postaw społecznych dzieci
- przestrzeganie ustalonych zasad poprzez systematyczną samoocenę pod koniec dnia
- nagradzanie i karanie zachowań dzieci w każdy ostatni dzień tygodnia.
Cały rok
IX
Wg.kalendarza urodzin dzieci
Wg.Planu współpracy ze środowiskiem
Plansze obrazkowo-wyrazowe, scenariusze, Tablice zachowań
2.Odnajdujemy swoje miejsce w grupie.
1.Rozwijanie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie:
- przyzwyczajanie dzieci do dzielenia się zabawkami, szanowania ich i odkładania na miejsce
- szanowanie wytworów pracy innych, mówienie prawdy o zaistniałej sytuacji konfliktowej, życzliwe odnoszenie się do innych podczas pracy i zabawy
- budowanie systemu wartości uniwersalnych tj. dobro, życzliwość, prawda
- wspólne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, nauka dochodzenia do kompromisu
- mówienie głosem umiarkowanym
- wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej
- ufne i bezpośrednie zwracanie się do n- la
- pełnienie dyżurów w sali.
2.Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i kontrolowania zachowań:
- próby odreagowania złości w obecności nauczyciela,
- pomoc w budowaniu własnego „ja”
-stwarzanie atmosfery ciepła i życzliwości( dostrzegamy potrzeby innych)
- stosowanie form grzecznościowych.
I.2008r
Tablice zachowań
Tablica dyżurów
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
3. Prowadzimy zdrowy i bezpieczny styl życia.
1. Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu:
- kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą,
- rozumienie zabiegów higienicznych dla zdrowia,
- zachęcanie do racjonalnego odżywiania się,
- wdrażanie do zabaw na świeżym powietrzu,
- zapoznanie ze sposobami unikania zarażenia się chorobami,
- unikanie zabaw wywołujących hałas,
- przestrzeganie przed nadwerężaniem głosu,
- rozumienie znaczenia odpoczynku,
- ocenianie zachowań bohaterów literackich;(słuchanie bajek, opowiadań, wierszy, piosenek, oglądanie filmów, historyjek obrazkowych.( akcja „Cała Polska czyta dzieciom”) ,
- wczuwanie się w stany emocjonalne innych osób,
- mówienie o swoich problemach, próby ich wspólnego rozwiązywania.,
- akceptowanie wad i zalet kolegów (tolerancja),
- wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z przejawami negatywnych emocji i agresji innych dzieci,
2.Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dzieci.
- uwrażliwienie dzieci na zagrożenia jakim mogą ulec w momencie nie przestrzegania ustalonych zasad zachowania w sali, w szatni, w łazience oraz na placu zabaw
- kształtowanie świadomości dzieci w zakresie:
§ przestrzegania podstawowych zasad ruchu drogowego,
§ nie oddalania się od przedszkola,
§ zachowania ostrożności wobec nieznanych dzieciom roślin i zwierząt,
§ samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci,
§ wykorzystywania do zabaw lekarstw lub innych środków chemicznych,
§ unikania zabaw w miejscach niedozwolonych
§ przestrzeganie przed kontaktem z nieznajomymi osobami,
§ umiejętności mówienia „nie”.
Plany miesięczne
Plansze pt. „Czystość to zdrowie”
Historyjki obrazkowe,
literatura dla dzieci, filmy edukacyjne
4. Jesteśmy otwarci na sukces
1. Kształtowanie postaw społecznie akceptowanych i patriotycznych:
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości,
- rozwijanie poczucia tożsamości narodowej,
- poznawanie symboli narodowych,
- rozwijanie zainteresowań własnym miastem,
- wycieczki do instytucji użyteczności publicznej,
- wycieczki krajoznawcze,
- spacery do parku i nad morze.
2. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem:
- udział w konkursach plastycznych,
- udział w uroczystościach przedszkolnych,
- aktywne włączenie się rodziców do współpracy z Przedszkolem:
§ udział w różnych akcjach , wyjściach, wycieczkach, konkursach, przeglądach,
- spotkania z interesującymi ludźmi z najbliższego otoczenia,
- rozwijanie zainteresowań pracą zawodową rodziców,
- godne reprezentowanie przedszkola w środowisku lokalnym,
- odkrywanie własnych możliwości w sytuacjach nieznanych.
3.Zapoznanie dzieci z ich podstawowymi prawami do: zabawy, odpoczynku, śmiałego wypowiadania się na określony temat.
4. Uwzględnienie w planowanej pracy możliwości rozwojowych dzieci, ich potrzeb i zainteresowań:
- wspólne pokonywanie trudności,
- rozwijanie uzdolnień dzieci.
5. Wykorzystanie ciekawych i nowatorskich metod i form w pracy z dziećmi:
- metody aktywne,
- elementy ped. M.Montessori.
IX,X
scenariusze
scenariusze, podziękowania, dyplomy
plan współpracy ze środowiskiem lokalnym
karty pracy
plany miesięczne
Opracowanie:
mgr Ewa Józefowicz
Przedszkole nr 3 im. Marii Montessori w Kołobrzegu
monika75107