06 - 10. 11. 2010.doc

(20 KB) Pobierz

Filozofia kultury                                                                                                                              10. 11. 2010r

 

Opis myślenia magicznego – teoria magii:

 

·         James Fraser [1854 – 1941r.] - filolog klasyczny, filozof; UK

·         Lewis Levy – Bruhl [1857 – 1939r.] filolog francuski; FR

·         Cassirer [1874 – 1948r.] filozof niemiecki; N

·         Christian Levi – Straus [1908 – 2000r.] - antropolog kulturowy; FR

 

Przez długi czas tylko filozofowie zajmowali się tą tematyką.

 

J. Fraser próbował zmienić pogląd społeczeństwa na stan kultury pierwotnej;

m.in. J.J. Rossaeu oraz Heidegger mówili, że był okres gdy ludzie żyli wolni – rajskie życie.

Fraser mówił, że nie było w kulturach pierwotnych ni grama wolności – brak w tych kulturach rozróżnienia na żywych i umarłych zatem istniał kontakt z przodkami – kult umarłych, obecność umarłych; postępowali wg pewnego wzorca – bano się nowości;

Człowiek magiczny chce zmieniać świat, wpływać na niego, również słowami – zaklęcia;

Nauka wywodzi się z magii – zwłaszcza eksperymentalna – wywoływanie oczekiwanych skutków oddziałowujących na świat;

Odróżniał magię jako sztukę, od magii jako nauki – pojęcie sztuki utożsamiano rzemiesło, działanie → magia w sferze działania, nie przekonań. Magia jako nauka -

Nić sympatii – powiązanie, niedostrzegalne, wszystko w świecie magicznym jest nią powiązane.
 

-         Magia sympatyczna /zasady myślowe/:

·         Prawo podobieństwa: magia naśladowcza – homeopatia

·         Prawo styczności: magia kontagialna – przenośna

 

Forma i treść działań magicznych:

Treść podlega zmianie [zależy od środowiska plemienia], prawa są niezależne [wszędzie takie same];

Magia naśladowcza:

W pewnym plemieniu istnieje zakaz spożywania przez wojowników mięsa z kolana wołu → podobne rodzi podobne – przekonanie, że spożyte mięso spowolni wojownika.

jest to zasada indukcji /ukryta/ [analogia], pierwotny człowiek nie potrafił generalizować historycznie, pozostaje na poziomie jednostkowego skojarzenia.

 

Magia kontagialna, prawo styczności:

-         np. voodoo

 

2.       Levy – Bruhl

Prawo mistyczne i prawo partycypacji;

 

Wyobrażenie zbiorowe

Obraz mentalny dla plemiona jest jak rzeczywistość → sny, stany upojenia, itp. jest to rzeczywistość, stąd chęć do realizacji tych obrazów;

Kult starszyzny plemiennej → sprawdzają te sny.

Tworzą nową magię, zmieniają stare przekonania.

Mit to opowiadanie o wyobrażeniu zbiorowym → wyróżniamy aspekty: emocjonalny, kognitywny, działaniowy [synkretyzm];

np. cień – brak światła dla nas → w kulturach pierwotnych jest integralną częścią przedmiotu rzucającego cień [stając na czyjś cień zaczyna się nim władać].

 

3.       Cassirer

Twierdził, że cechą charakterystyczną myślenia magicznego są metamorfozy – myślenie w kategoriach metamorficznych, procesualne. Dla człowieka pierwotnego świat jest dynamiczny, nie funkcjonuje żadna zasada tożsamości, świat jest metafizyczny, może się radykalnie zmieniać, również swój kształt.

Utożsamienie metamorficzne z udawanym przedmiotem.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin