ruth-benedict_wzory-kultury.pdf

(64 KB) Pobierz
420576758 UNPDF
Ruth Benedict
Wzory kultury
I. Nauka o zwyczajach
antropologia – nauka o ludziach yj cych w spo ecze stwie
żą ł ń
ł ń ż
zachowania ludzkie, ale ukszta towane nie przez nasz tradycj , lecz przez
ł ą ę
wszelk ą tradycj ę
pierwszorz dne znaczenie roli, jak odgrywa w do wiadczeniu i przekonaniach
ę ą ś
ę ś ł
dominuj ca cecha bia ego cz owieka: sk onno do wspó zawodnictwa
ą ł ł ł ść ł
ekonomicznego, praktyki wojenne
przyjmuje bez wi kszych trudno ci równoznaczno natury ludzkiej i swych
ę ś ść
standardów kulturowych
(a przecie jego dominacja to efekt historycznego przypadku)
ż
rozró nienie mi dzy „moj w asn ” a obc grup
ż ę ął ą ą ą
wielka liczba potocznie u ywanych nazw, plemion, jak Dene, Kiowa itp. to
ż
nazwy, którymi okre laj si same te ludy, s to po prostu rodzinne okre lenia
śąę ą ś
<<istot ludzkich>>. Poza zamkni t grup nie ma adnych istot ludzkich.
ęą ą ż
podstawowe rozró nienie – na bazie religii
ż
poganie i prawdziwi wyznawcy
biologiczna struktura cz owieka w najmniejszym stopniu nie utrudnia przej cia
ł ę
kultury ludu innej krwi
kultura nie jest przekazywana biologicznie
wa na cecha – plastyczno
ę
ludy semickie
chamickie
ródziemnomorskie
ś
nordyckie
ale kulturalna ci g o jest utrzymywana, bez wzgl du na jej nosiciela
ąłść ę
mo na uzna za pierwotne (ale nie: uwarunkowane biologicznie)
łżń
II. Ró norodno kultur
żą ą ł ść
przedmiot – spo ecze stwa inne ni nasze
koncentracja uwagi na tych cechach fizycznych i technikach wytwórczych, które
odró niaj dan spo eczno od wszystkich innych
zwyczaj
wa ne: nie traktowa adnego elementu w sposób uprzywilejowany
ż ćż
cywilizacja zachodnia – zaabsorbowana poj ciem jedyno ci (w asnej)
ż ść
nast pstwo dominacji (przewodnictwa) w kulturze zachodniej:
ż ć
animizm
egzogamiczne ograniczenia ma e skie
ż ść
420576758.001.png
ść ŁĘ
[historyjka – Bóg na pocz tku da ka demu plemieniu kubek by czerpa wod
ą łż ł ę
ycia, ale ich si rozbi , „to, co nadawa o znaczenie yciu jego ludu, rytua y
ż ę ł ł ż ł
domowe zwi zane z jedzeniem, zobowi zania wynikaj ce z systemu
ą ą ą
ekonomicznego, kolejno obrz dów celebrowanych w wioskach, op tanie
ść ę ę
podczas ta ca Nied wiedzia, kryteria dobra i z a - wszystko przemin o, a wraz z
ń ź ł ęł
tym przemin kszta t i sens ich ycia” - przemin o z nadej ciem kultury bia ych]
ął ł ż ęł ś ł
ś ęść ł ść ł
autotortury
Australia – dopuszczanie do rytua ów wy cznie m skich
ł ł
Kolumbia Brytyjska – ch opcy – bieganie za zrzuconymi z gór kamieniami i
ł
rzucanie kijami do gier hazardowych. Dziewcz ta – noszenie wody z dalekic ę
róde , wrzucanie sobie kamieni za suknie ( eby dzieci rodzi y si równie
ź ł ż ł ę
atwo, jak te kamienie wypadaj )
ł ą
plemi Nandi (znad jezior w Afryce wschodniej)
ę
wymy lne tortury z obrzezaniem – dla obu p ci
ś ł
przywdzianie stroju ukochanej/ukochanego
rytua przed lubny
ł ś
nagroda przyznawana przez kochanków
Afryka rodkowa
ś
„dom tuczenia” dla dziewcz t ą
szczególne znaczenie pierwszej menstruacji
Indianie Carrier w Kolumbii Brytyjskiej
3-4 lata „pogrzebu za ycia”
ł
okrycie z garbowanej skóry, przykrywaj ce twarz i piersi, a z ty u do ziemi,
ą ł
przeguby r k i nóg okr cone przepaskami
ą ę
z y duch siedz cy w kobiecie, zagra aj cy i jej, i innym
ł ą żą
Apacze
pierwsze menstruacje – b ogos awie stwem
ł ł ń
nawet kap ani przechodzili przed dziewcz tami na kolanach i prosili o
ł ę
b ogos awie stwo (przez dotkni cie r k )
ł ł ń ę ęą
starcy i dzieci przychodzili, prosz c o uzdrowienie
ą
ł ą ą ąąźż
niebezpiecznie nieczyst ą
ą
pierwsze lata po wyj ciu z dzieci stwa – w ma ych grupach, wy cznie
ś ń ł łą
dziewcz cych – ch opcy odwieczni wrogowie
ę ł
obowi zek – zajmowanie si niemowl ciem
ą ę ę
na kilka lat przed dojrzewaniem wk ada strój doros ej kobiety i musi bra udzia
ł ł ć ł
w pracy domowej
po doj ciu do pe noletno ci – kilka lat przypadkowych, nie wi cych przygód
ś ł ś ążą
mi osnych – a do czasu, w którym ma e stwo staje si stosowne
ł ż łżń ę
okres dojrzewania pozbawiony zdarze wybitnie stresuj cych, rytua ów itp.
ń ą ł
wódz Indian Kopaczy – opowie o glinianym kubku: NASZ KUBEK ROZBI SI
rozmaite znaczenie okresu dojrzewania:
rodkowa cz Ameryki Pó nocnej – gotowo do udzia u w wojnie
ł łą ę
drastyczne rytua y seksualne, odwo anie do nadprzyrodzonych mocy
ż
ca kowite odosobnienie
wierzenia czyni y dojrzewanie rzecz pogodnie religijn i przyjemn b d te
Samoa – dojrzewanie dziewcz t podzielone na okresy
drugi leitmotiv wojna
Aztekowie
walczy , by pozyska je ców na ofiary religijne
ęą ź
dla innych niezrozumia y jest stan wojny:
ł
np. Eskimosi, u których za zabicie cz owieka nie ma sankcji, ale wioski nigdy
ł
ęą
Indianie Misyjni z Kalifornii nie potrafili nawet poj s owa „wojna” - jedyne, z
ąćł
czym im si kojarzy o, to bójki uliczne
ę ł
ę ę
najbardziej restrykcyjne – Australia wschodnia
bra mi i siostrami – wszyscy ze swojego pokolenia, których uwa aj za
ć żą
krewnych
Kurnajowie – ci le lokalne regu y wyboru partnerki
śś ł
niekiedy wymieniaj kobiety mi dzy grupami
ą ę
miewaj problemy ze znalezieniem ony (bo ka da kobieta podlega pod
ą ż ż
jakie tabu – np. jest przeznaczona dla starca)
ś
najcz ciej eni si , porywaj c „zabronion kobiet ”. Je li prze yj i dotr
ęś żąę ą ą ę ś żą ą
na „bezpieczn wysp ”, to po urodzeniu dziecka mog powróci . Zostaj
ą ę ą ć ą
najpierw pobici, ale potem s uznani za ma e stwo
ą łżń
ostateczna forma ka dej instytucji tradycyjnej wykracza daleko poza pocz tkowy
ż ą
impuls ludzki
sztuka i religia mog pozosta rozdzielone
ą ć
np. Indianie Pueblo z fantastyczn ceramik i tkaninami, oraz tandetnymi
ą ą
ę
duch opieku czy i wizyjno w Ameryce Pó nocnej
totemizm
Kalifornia – wizje zarezerwowane dla szamana
Szastowie – szamanki – kobiety
kataleptyczny trans
III. Integracja kultury
ą śę ż ą
cechy kulturowe maj ywy kontekst w kulturze, której s sk adnikami i do której
ąż ął
funkcjonowania si przyczyniaj – Malinowski
ę ą
O. Spengler – dwie koncepcje losu: apolli ska i faustowska
ń
ń ś
dusza jako kosmos uporz dkowany w zespó doskona ych cz ci
ą ł ł ęś
brak woli
konflikt – z em
ł
idea wewn trznego rozwoju osobowo ci – obca
ę ś
ycie w cieniu katastrofy ci gle zagra aj cej z zewn trz
ż ą żą ą
faustowska – wiat nowoczesny
ś
cz owiek si nieustannie zwalczaj c przeszkody
ł łą ąą
wewn trzny rozwój
ę
ć ńń
dla niektórych nie do poj cia jest stan pokoju, oznacza oby akceptacj istnienia
ę ł ę
innych plemion, b d cych w ich rozumieniu podlud mi
nie wyst puj przeciw sobie
tabu kazirodztwa – pojawia si wsz dzie
naczyniami obrz dowymi
ń ść ł
kultury s czym wi cej ni sum ich cech charakterystycznych
apolli ska – wiat klasyczny
ż ł
walka istot bytu
ą
t sknota do niesko czono ci
postawa egipska
cz owiek zst puje po w skiej i okre lonej w nieub agany sposób cie ce ycia,
śł ł
nasz typ kulturowy
„cz owiek ca kowicie ekstrawersyjny, zaanga owany w nie ko cz cej si
ł śś ł ł ą ę ą
równie – typ faustowski t skni cy za niesko czono ci
IV. Indianie Pueblo z Nowego Meksyku
ł ł ł
kultura praktycznie niezmieniona
zawsze znajdowa o si miejsce dla izby obrz dowej
ł ę ę
drugi rodzaj osady – budowane planowo miasto
ą ł ą ęźść
naczelne miejsce w wiadomo ci – rytua
ś ś ł
(podobnie Pueblo, Zuni te Indianie)
ż
zaanga owana w roztrz sanie rytua ów jest ca a wioska
ż ą ł ł
je li wykonawca jakiej roli przystroi sw mask nowym piórem, fakt ten
ś ś ą ę
przy miewa wszystkie rozmowy o owocach, ogrodach, ma enstwach czy
ć łż
rozwodzie
absolutna dok adno w przestrzeganiu rytua u gwarancj jego
ł ść ł ą
skuteczno ci – trzeba tylko wiedzie jak dzia a
ś ć łć
ś
np. uderzanie kamieniami, by wywo a grom, pryskanie wod dla deszczu...
łć ą
absolutny nakaz dla spe niaj cych obrz dy – nie da si opanowa uczuciu gniewu
ł ą ę ćę ć
cz owiekowi w takim stanie bóstwo nie mo e odmówi
ł ż ć
modlitwy nie s arliwe, ale uroczyste i agodne
ąż ł
zawsze – o deszcz (symbol urodzaju)
jeszcze – o p odno kobiet
ł ść
ł
bractwo zamaskowanego boga
bractwo uzdrowicieli
(mo na by uczestnikiem wszystkich trzech)
ż ć
ę łń
„trzymaj oni krótko swe dzieci” - ludzie wi ci
ą śę
atrybut – zawini tka lecznicze, przechowywane w izbach, do których wst p maj
ą ę ą
katastrofy yciowe – nieuchronny fina poprzednich wyborów
ę ń ś
ł ę ą ś ł śżż
aby w ko cu stan przed s dziami umar ych
ń ąć ę ł
postawa magów
cis y dualizm cia a i duszy
ł ł ż ńą ę
dzia alno ci wiata, pomys owy, w adczy, stale spiesz cy si na poci g”
ż ęą ń śą
kamienne domy, uk i strza y, uprawa roli – ich wk ad
Zuni – lud wielbi cy rytua y, ceni cy wstrzemi liwo i brak agresji
magia na ladowcza
3 g ówne kulty
ł
kap ani
4 wi ksze i 8 mniejszych kategorii kap a stwa
ł ł
zawini tka)
ł ą ł ą
wtajemniczaj neofitów
ą
od czerwca – okres odosobnienia
zespó kierowniczy – g ówny kap an kultu s o ca i dwóch g ównych z kultu
ł ł ł łń ł
wojny – rada Zuni
teokracja ze wszystkimi jej konsekwencjami
kult zamaskowanych bogów ze wi tego Jeziora – najpopularniejszy
Śę
łś
kap ani katcina
ł
ta cz ce zgromadzenie wszystkich m czyzn + ew. kobiety
ńą ęż
ta cz cy bogowie lubi by w ród Zuni, wi c odgrywanie ich roli to sprawianie
ńą ąćś ę
im przyjemno ci
ś
ponad 100 ró nych
ż
mog tworzy grupy taneczne, podzielone na zespo y (30 lub 40 osobników
ą ć ł
okre lonego rodzaju)
ś
inni dziel si na zespo y 6-osobowe
ąę ł
ł ąą ę ł ń
nigdy jako rodek wychowawczy
ś
podczas powtórnej – zdradzana jest im tajemnica, e katcina to zamaskowani
ż
ł ń
maski b d posiada dopiero, gdy o eni si i zgromadz jaki maj tek
ęą ć żąę ą ś ą
inicjacja maski – znów ch osta
ł
maski mo na po ycza , przemalowywa ...
ż ż ć ć
ł
wi to ci ust puj tylko zawini tkom
śęśąęą ą
w asno i przedmiot troski
ł ść
ka da ma w asny kr g kultu
ż ł ą
kap ani nie ta cz , tylko spe niaj funkcje obrz dowe
ł ńą ł ą ę
czarownicy-uzdrowiciele udaj nied wiedzia
ą ź
lekarze:
„ci, których drogi si wype ni y”
ę łł
ż ą
wyleczeni – wcielani do bractwa
ka dy posiada osobisty fetysz (z kukurydzy)
ś ąęł
opiekuj si domem skalpów, broni ludu
ąę ą
indywidualne podej cie do ma e stwa i rozwodów
ś łżń
brak gwa townych uczu
ł ć
mimo wszystko, ma e stwo wi zi najtrwalsz
łżń ęą ą
rodzina matrylinearna
sprawy ekonomiczne – ma o wa ne
ł ż
s bogaci
- - - - -
tylko kap ani oraz stara kobieta, lub najm odsza dziewczyna (do nakarmienia
ą
kap ani nie prowadz rytua ów, ale s przy nich obecni
w a ciwi bogowie katcina
kiva – sala obrz dowa
ę
podczas inicjacji ch opców bij jut dla odp dzenia z ych zdarze
wspó plemie cy
co innego z maskami kap anów katcina
najwy szy kr g
ż
ci, którzy kogo zabili, staj si cz onkami
ą
Zgłoś jeśli naruszono regulamin