kultura.docx

(66 KB) Pobierz

1. Dlaczego ludy euroazjatyckie podbiły i opanowały większość świata

 

Około roku 1500 pojawiają się nierówności, których punktem wyjścia jest gospodarka [zbieractwo płodów natury]. Warunkuje ona możliwości ludzkie. Era wielkich odkryć geograficznych

ODKRYCIA GEOGRAFICZNE PRZYCZYNĄ EKSPANJI EUROAZJATYCKIEJ

Kolumba, Pizzara, - podbicie obu Ameryk, Australii, Tasmanii. Prowadziło to [głownie w Ameryce] do eksterminacji ludności w celu zdobywania nowych ziem. Homo-sapiens zamieszkujący Eurazję rozwijał się znacznie szybciej. Ludzie podbijający ziemie przywieźli ze sobą choroby, na które tubylcy nie byli odporni. Wirus ospy i odry dziesiątkował mieszkańców zdobytych terenów. Eurazajci byli na nie odporni, ponieważ udomowili zwierzęta, a to właśnie one przenoszą wyżej wymienione choroby. Ludy eurazjatyckie potrafiły rozmnażać zwierzęta w niewoli, uczyli je posłuszeństwa. Odnosili sukcesy w rolnictwie i ogrodnictwie, dzięki czemu mogli zapewnić wyżywienie i lepszy rozwój społeczeństwa.

 

2. Kultura masowa wg Mac Donalda

 

Oddziela wyraźnie kulturę wyższą od kultury masowej, która jest powszechna i dostępna dla wszystkich. Kultura masowa nie wymaga od odbiorcy głębszych przemyśleń, jest prosta w przekazie, co umożliwia jej rozprzestrzenianie się pośród wszystkich klas społecznych.

Odznacza się ona jednolitą formą, prosta treścią i łatwym, lekkim przekazem. Kultura masowa może czerpać z kultury „wyższej” jednak często uszczupla ona jej walory tak, aby być bardziej podatna na odbiór.

 

„Masowość” przejawia się we wszystkich dziedzinach życia, czyli gospodarce, kulturze, zachowaniach ludzkich. Bardzo dobrze widoczne jest to w przemyśle wydawniczym i filmowym. Produkcje zalewają rynek, a masy ludu odbierają je w każdej ilości.

 

Kultura masowa prowadzi do uniwersalizacji społeczeństw, zaciera granice wyznaniowe, rasowe i kulturowe. Wszyscy nastawiają się na jeden typ myślenia i postrzegania. Kultura wyższa próbuje bronić się przed kulturą masową w dwojaki sposób:

Akademizm - współzawodnictwo przez imitację

Awangardyzm - wycofuje kulturę wyższą ze współzawodnictwa

 

 

3. Trzy przemiany ducha u Nietsche.

 

W; „Tako rzecze Zaratustra”. Przebiegały one w 3 stadiach:

I. wielbłąd ànajniższy poziom świadomości; boi się wolności, bo wraz z nią musi być odpowiedzialny za siebie; symbol zacofania; sługa, wykonuje czyjeś rozkazy; symbolizował człowieka jako wielbiące zwierzę; związany ściśle z chrześcijaństwem;

II. lew à ma godność, nie boi się wolności i samodzielności – wręcz jej pragnie; bunt, przeciwstawienie się starym wartościom; obalenie starego porządku i próba ustanowienia własnych praw;

III. dziecko à człowiek nie może być zniewolony przez czyjeś rozkazy, dlatego nie potrzebuje Boga; przemianę poprzedza śmierć boga i upadek obiektywnych wartości; narodzone dziecko jest nadczłowiekiem, posiada wolę mocy; człowiek bez dawnego zabarwienia historycznego; pragnienie poznania tego, co do tej pory nie jest osiągnięte;

 

4. J.J. Rousseau - skąd wzięły sie nierówności społeczne i (prawa wspólnoty???)

 

Rousseau odróżniał dwa rodzaje nierówności między ludźmi:

- nierówności warunkowane naturą à wynikają np. z różnego wieku, stanu zdrowia, sił fizycznych czy cech osobowościowych,

- nierówności polityczne, społeczne à tworzone są przez ludzi i przez nich utrwalane, bądź też znoszone. Zależne są od różnie przydzielanych przywilejów, którymi jedni cieszą się na niekorzyść drugich.

Ludzie rodzą się z natury wolni, a zatem żaden człowiek nie może mieć naturalnej władzy nad innymi. W stanie natury życie jest indywidualne. Wszelki ustrój społeczny

USTRÓJ SPOŁECZNY ZDECYDOWAŁ O NIERÓWNOŚCIACH – TO NIE ZGODNE Z NATURĄ!

jest nie dziełem natury, lecz wytworem sztucznym, a przeto złym. Jest on zły przede wszystkim dlatego, iż wytwarza nierówność między ludźmi. Należy znaleźć taką formę wspólnoty, by każdy człowiek miał w niej zagwarantowaną wolność, by korzystając z ochrony nie ponosił jakichś szczególnych ciężarów związanych z ograniczeniami wymuszonymi przez rządzących. Zawiązanie takiej społeczności dokonuje się w drodze umowy społecznej

PRAWA WSPÓLNOTY DZIĘKI UMOWIE SPOŁECZNEJ

. Przy ustalaniu wszystkich praw decyduje większość głosów, tylko dla zawiązania umowy społecznej konieczna jest jednomyślność. Jeśli ktoś nie chce zawiązać umowy, staje się cudzoziemcem w państwie. Aby zostać obywatelem, trzeba się podporządkować woli powszechnej

WIĘKSZOŚĆ MA RACJĘ

. Ludzie wyrzekają sie na rzecz wspólnoty wszystkich praw naturalnych, w zamian za co otrzymują prawa obywatelskie. Umowa ta nie ma historycznego charakteru, wyraża sie w niej jedynie fakt przynależności człowieka do politycznej wspólnoty, której jest członkiem. Problem wolności zostaje rozwiązany - każdy staje sie poddanym, ponieważ jednak każdy jest tez obywatelem, podlegając prawu każdy w gruncie rzeczy podlega samemu sobie.

 

 



 

1. Cassirer o kulturze

 

Mówiąc o kulturze, mówimy o działaniach symbolicznych. Kultura, jako twór człowieka, była pewną strukturą określoną przez pewne reguły logiczne

STRUKTURA OKREŚLONA PRZEZ LOGIKĘ

. Każda forma kultury jest pewnym obrazem świata i ma w sobie jakąś logikę. Człowiek zanurzony w świecie kultury odbiera rzeczywistość poprzez wytwory kultury (mit, religię, sztukę, język). Kultura jest wynikiem działalności człowieka i jest bytem idealnym o określonej strukturze. Świat kultury nie jest czymś obcym dla świadomości człowieka, bo to w niej się wytworzył.

Człowiek tworzy swoje światy poprzez wytwarzanie i używanie symboli. Granica związana z tym tworzeniem, świat zastany przetwarzany jest przez interakcje przestrzeni, która nie da się zredukować. Nie ma społeczeństw ludzkich bez kultury.

Cassirer podkreślał zróżnicowanie świata, jego multikulturowość. Nauki o kulturze badają opisy, sposoby myślenia kultur, kierując się symbolem. Filozofia kultury to refleksja nad działalnością symboliczną. Każda dyscyplina humanistyczna bada daną kulturę i charakteryzuje daną kulturę, poziom  abstrakcyjny, metajęzyk. Kultura jest czymś co jednocześnie ukazuje wszystkie rozważania filozoficzne, rysuje obraz człowieka.

 

 

 

 

 

 

 

2. Pozytywizm u Lyotarda

 

EKażdą formę życia wyrazić można  w języku, w mowie

EAnalizując formy życia analizujemy język.

EKiedy formułuje określone zdanie to do tego zdania następne można rozwinąć w bardzo różnym kierunku.

EJęzyk jest niesprawiedliwy przez swoją nieuchronność. Każdy wybór dyskursu zamyka drogę innej artykulacji.

ERefleksja nad zagadnieniem wpływu postępu technologicznego na ludzkie myślenie. ESpołeczeństwo utraciło wiarę w fundamentalne idee „wielkie opowiadania”. Jedne z idei („mega opowieści spekulatywne”)wzmacniały wiedzę poprzez wzbudzanie wiary w umiejętności ludzkiego rozumu do poznania prawdy o rzeczywistym świecie. Przyjmując ją, społeczeństwo wierzyło, że rzeczywistość jest uporządkowana według sztywnych reguł. Idea ta stymulowała ludzką wiarę w naukę, a „opowieść wolnościowa" wzbudzała ufność w postęp, zaufanie do wiedzy i nauki jako jedynych źródeł rozkwitu. Dążeniem postępu było uwolnienie ludzkości od ograniczeń materialnych. Zdaniem filozofa owe mega opowiadania zaprzepaściły swoje dotychczasowe znaczenie, dlatego też wobec większości ludzi nie spełniają już swoich zadań. Ludzkość odrzucając wielkie opowiadania, w sposób naturalny wprowadziła zmiany w sposobie pojmowania rzeczy

EWyzwolenie od idei jest przejawem uznania różnorodności we wszelakich sferach egzystencji;

EProklamowanie tendencji pluralistycznych.

EGłównym zadaniem filozofii jest przedstawienie złotego środka na sprawiedliwe rozwiązywanie konfliktów mających swoje źródło w różnorodności.

ENie definiować sztuki przez teorie, reguły, kanony, sprzyjał natomiast autentyczności wolnego tworzenia.

 

 

 

 

 

 

3. Skutki drugiego odczarowania

 

Drugie odczarowanie rozpoczyna się wraz z pojawieniem się i rozwojem nowożytności. Wiedza oddzielona jest od symboli

Wiedza III Symbol



E działania techniczno użytkowe pozbawione symbolicznego sensu            Praktyka gospodarcza i prawno – polityczna nie ma już zabarwień symbolicznych.

 

Osiąganie określonego celu jest  uzyskiwane przez dobieranie określonych działań. W miarę narastania procesu odczarowania pojawia się świadomość, że związki symboliczne mają charakter wyobrażeniowy.

EPowstają instytucje ekonomiczne – banki, wolny rynek, prywatna własność.

EŚwiatopogląd jednostki: posługiwanie się własnym rozumem.

EWytworzone są nowe wartości, czyli postęp lub prestiż społeczny.

Homo relogious à Homo economis

Etyka protestancka à dążenie do bogactwa przy kierowaniu się przykazaniami ß ulega zeświecczeniu i przekształca się w:

Duch kapitalizmu à dążenie do zysku jako celu konsumpcyjnego, przykazania nie są istotne.

 

 

4. Bunt mas (Gasset)

 

Europa przeżywa teraz największy kryzys – pragnienie władzy społecznej. Tłum staje się widoczny i zajmuje w społeczeństwie miejsce uprzywilejowane.



KMasy àludzie przeciętni, umysły banalne, świadome swojej przeciętności; Gasset nazywa ją „wspólną społeczną nijakością”, „powtórzeniem typu biologicznego. Człowiek masowy to niekoniecznie tylko ktoś przynależący do klasy robotniczej, proletariatu, plebsu. Może być on również naukowcem lub specjalistą.
 



"Masy" ośmielają się sięgać po władzę. Nie są posłuszne mniejszości, nie naśladują i nie szanują ich. Chcą się pozbyć mniejszości, zająć jej miejsce.

 

 



Masy – banalne, chcą narzucenia tej przeciętności wszystkim innym. "Człowiek masowy czując się pospolitym, żąda, by pospolitość była prawem i odmawia uznania jakichkolwiek nadrzędnych wobec siebie instancji."


„Zbuntowana masa” à człowiek uważający, że ma prawo do własnego zdania, ale nie myślący na temat tego własnego poglądu); jest absurdalny; zdemoralizowany, chce zdemoralizować świat;

 

Otóż właśnie dlatego "dzisiejszy świat wszedł w okres poważnej demoralizacji, której jednym z objawów jest nieokiełznany bunt mas, a która bierze swój początek z demoralizacji Europy."

 

 



 

 

 

1. Sposoby posługiwania się ciałem

 

Nawyki nabierane są w obrębach danej społeczności. Posługiwanie się ciałem.

- niezależne od jednostki (moda, prestiż)

- wychowanie, proces socjalizacji

- naśladowanie

Nasze posługiwanie się ciałem jest regulowane w obrębie naszej społeczności.

Klasyfikacja sposobów posługiwania sie ciałem:

            a)w zależności od płci

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin