konspekty_jan_kochanowski.pdf

(1302 KB) Pobierz
Microsoft Word - Konspekty Jana Kochanowskiego 1.doc
„BLIŻEJ KOCHANOWSKIEGO”
Scenariusze zajęć nauczycieli
Szkoły Podstawowej nr 2 w Lublinie
związane z życiem
i twórczością Jana z Czarnolasu
Materiały zebrały:
- Hanna Głos
- Lidia Kraśkiewicz
- Urszula Raszewska
45941831.004.png 45941831.005.png
„Bliżej Kochanowskiego”
„Każda rzeczpospolita swoją sprawą stoi
Do której jeszcze z młodu dzieci wieść przystoi,
Bo jeśli co nowego sobie ulubują
Wedle tego za czasem potym świat budują”
Powyższe słowa naszego patrona, Jana Kochanowskiego,
określające misję szkoły, obligują nas, nauczycieli
Szkoły Podstawowej nr 2 w Lublinie, do podejmowania działań
mających na celu wpojenie młodzieży uniwersalnych wartości,
tkwiących w dziełach Mistrza Jana.
Wierzymy, iż sprawią one, że nasi podopieczni wyrosną na ludzi
dążących do szczęścia innych i pomyślności ojczyzny.
Zebrane propozycje metodyczne mają służyć popularyzacji
twórczości poety, rozwijaniu postaw obywatelskich, budowaniu
własnej hierarchii wartości.
Zachęcamy do lektury
2
45941831.006.png 45941831.007.png
S zkoła Podstawowa nr 2 w Lublinie
to uczelnia o bardzo długiej tradycji. Początki jej powstania
sięgają roku 1924, kiedy to na granicach folwarku wydzielono miejsce,
w którym miał stanąć budynek przeznaczony na cele edukacyjne.
Od roku 1963 ówczesny dyrektor szkoły, Anatol Jamiński,
zabiegał o nadanie imienia placówce wiedząc,
że nic tak nie mobilizuje do nauki i pracy, jak dobre wzorce.
Ponieważ we wsi Dziesiąta, w gościnie u doktora Montana
bywał Jan Kochanowski, wybitny poeta renesansu, humanista,
miłośnik przygody, to dyrektor wraz z całą społecznością szkolną postanowili,
nadać placówce imię tego wielkiego człowieka
o nieskazitelnym charakterze.
Ten doniosły moment nastąpił dnia 5.VI.1965 r.
Od tej chwili mury szkoły opuściło trzydzieści trzy roczniki absolwentów.
Nauczycielom, uczniom i absolwentom przyświecają słowa poety
nawołujące do życia w harmonii z przyrodą, miłości ziemi ojczystej i bliźniego,
prawości, dbałości o czystość i piękno języka.
Obecnie placówką kieruje dyrektor mgr Halina Wierzchowska.
W szkole pracuje sześćdziesięciu czterech nauczycieli,
pod kierunkiem których wiedzę zdobywa
ośmiuset pięćdziesięciu uczniów.
Nauka w „Szkole Jana z Czarnolasu”
to łączenie zasad renesansu z techniką XXI wieku.
( opr. Urszula Raszewska )
3
45941831.001.png 45941831.002.png
Jan Kochanowski (1530-1584)
Powszechnie uważany za najwybitniejszego poetę Polski
i Słowiańszczyzny aż do czasów Mickiewicza i Słowackiego, cieszył się też wielką
sławą u swych współczesnych, którzy nazywali go „kochaniem wieku”.
Urodził się w Sycynie w Radomskiem, w rodzinie szlacheckiej. W wieku
14 lat rozpoczął naukę w Akademii Krakowskiej. Dokładny czas pobytu
Kochanowskiego w Krakowie nie jest znany. Wiadomo, że w latach 1551-1552
przebywał w Królewcu, korzystając z protekcji księcia Albrechta i studiując na
tamtejszym uniwersytecie. W roku 1552 wyjechał do Włoch, gdzie przebywał 5 lat,
studiując na sławnym uniwersytecie w Padwie. Zdobył tam gruntowe wykształcenie
filozoficzne, ukoronowane doskonałą znajomością łaciny, greki oraz literatury
starożytnej. W ten sposób wyrósł Kochanowski w Padwie na jednego
z najznakomitszych humanistów, znawcą autorów starożytnych, który z zapałem
ćwiczył się w pisaniu elegii miłosnych, na początku po łacinie. Młody poeta czytał
także Petrarkę i Dantego, coraz bardziej utwierdzając się w przekonaniu, że poezja
powinna być tworzona w języku ojczystym. Wracając z Włoch do ojczyzny,
zatrzymał się Kochanowski we Francji, gdzie również zaobserwował rozwój poezji
w języku narodowym, której propagatorem był znany poeta francuski Ronsad.
W roku 1557 Kochanowski na wieść o śmierci matki powrócił do kraju i otrzymał
w spadku wieś Czarnolas.
Jednak poeta nie od razu zamieszkał w Czarnolesie. Najpierw poświęcił
się służbie dworskiej, w której wytrwał około dziesięciu lat. Mecenasami jego byli:
podkanclerz koronny Filip Padniewski, marszałek wielki koronny Jan Firlej i biskup
Piotr Myszkowski. Kochanowski, uhonorowanym tytułem sekretarza królewskiego,
wzbogacony nadaniami, porzucił dwór w końcu 1569 lub na początku 1570 r. i osiadł
na stałe w Czrnolesie. W pięć lat później ożenił się z Dorotą Podlodowską.
W 1578 lub 1579 r poeta przeżył śmierć młodszej córki, Urszuli,
a miedzy 1580 a 1583 – starszej Hanny.
Zmarł nagle w czasie pobytu w Lublinie 22 sierpnia 1584 r.( pochowany
w Zwoleniu).
Najważniejsze utwory Jana Kochanowskiego to:
- „Odprawa posłów greckich” (wyd. 1578)
- „Psałterz Dawidów” – parafraza biblijnej „Księgi Psalmów” (wyd. 1579)
- „Pieśń świętojańska o Sobótce” (wyd. 1586)
- „Fraszki” (wyd. 1584)
- „Pieśni” (wyd. 1586)
- „Treny” (wyd. 1580)
(opracowała U. Raszewska)
4
45941831.003.png
LEKCJA PODSUMOWUJĄCA OMAWIANIE TWÓRCZOŚCI JANA
KOCHANOWSKIEGO W KL. VI
opracowała Lidia Kraśkiweicz
Temat lekcji: Jan Kochanowski twórcą ponadczasowym.
Cele operacyjne:
Uczeń:
-twórczo interpretuje wybrane utwory i fakty z życia Jana Kochanowskiego
-wskazuje najważniejsze dla Kochanowskiego wartości
-odkrywa konieczność dokonywania własnych wyborów
-redaguje opinie
-przekonuje do swoich racji, negocjuje
-używa słownictwa związanego z aksjologią
Środki dydaktyczne:
-teksty fraszek: Na dom w Czarnolesie, Na zdrowie, Na gospodarza, Na Konrata,
Na młodość, Na starość, O doktorze Hiszpanie, Na lipę
-reprodukcje obrazów: „Odwiedziny w Czarnolesie” - Karola Millera, „Poeta
opłakujący Urszulkę” – Jana Matejki, Kochanowski sekretarzem króla
Zygmunta Augusta” (gobelin) Anny Urbanowicz
-nagranie „Pieśni Jana Kochanowskiego” w wykonaniu Leszka Długosza
-duże arkusze papieru
-rozsypanka wyrazowa: Bóg, zdrowie, majątek, wygoda, władza, czyste sumienie,
cnota, ojczyzna, mądrość, młodość, uroda, sława, życzliwość, dobre obyczaje,
stanowiska, rodzina, klejnoty, nieprzykra starość, miłość, życie w kontakcie
z przyrodą, spokój, zabawa, towarzystwo, szacunek, zadowalanie się „małym”
Przebieg lekcji
1.Uczniowie znający na pamięć tę samą fraszkę tworzą cztery grupy (kilka lekcji
wcześniej mieli przygotować recytację jednej z omawianych wcześniej
fraszek, a o wyborze decydowało wylosowanie któregoś z następujących
tytułów: Na dom w Czarnolesie, Na lipę, O doktorze Hiszpanie, Na zdrowie ).
2. Oglądają wyeksponowane reprodukcje obrazów, referują co one przedstawiają.
Zauważają, że można je uznać za reprezentatywne dla trzech okresów w życiu
poety (okres nauki i podróży, dworski , czarnoleski)
3.Każda z czterech grup otrzymuje duży arkusz papieru, mazaki. Następnie praca
zostaje zróżnicowana. Dwie sporządzają własną hierarchię wartości,
a pozostałe hierarchię według Jana Kochanowskiego. Pracy mają nadać formę
piramidy.
4.Ponieważ lekcja ta jest ostatnią z cyklu poświęconego w VI klasie Janowi
Kochanowskiemu, uczniowie rozumieją co oznacza słowo „wartość”, gdyż
wyjaśniano je wcześniej (tu wartość: ważność, znaczenie czegoś ), jednak
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin