1. Nycz.doc

(37 KB) Pobierz
R

1.c

 

R. Nycz: Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literatury i statusie dyskursu literaturoznawczego

 

Przedmioty:

- te, o których mowa w dziełach literackich,

- obiekty literaturoznawczego poznania.

 

Status przedmiotu jako obiektu liter.:

-          poetyckie definicje omijają cechy istotne w naukowym opisie, wybierają te z bezinteresownej estetycznej kontemplacji;

-          język przechowuje kulturową naturę rzeczy i ludzi;

-          to, co jednostkowe, trzeba uchwycić w siatkę prototypowych kategoryzacji;

-          najbliższe kulturowej indywidualności przedmiotu są te cechy, które wynajduje poetycka sztuka.

 

2 orientacje nowoczesnej literatury:

-          poszukująca esencji, istoty przedmiotu, kończy na kulcie sztuki;

-          chcąca uchwycić całą rzeczywistość w jej niepowtarzalnej jednostkowości – kończy na utrwalaniu wszystkich przejawów „wielowarstwowych konkretów”.

 

Natura dzieła literackiego:

-          zawiera ono zespół cech istotnych, obiektywnych, niezależnych od podmiotu, nieuwarunkowanych przez kontekst. Odbiór takiego dzieła – 1) odsunięcie poznawczych emocjonalnych nastawień, 2) identyfikacja cech konstytutywnych, 3) rozpoznanie kategorialnej przynależności;

-          dzieło sztuki – bo jego język ma własności, które rozpoznajemy jako poetyckie;

-          nie stajemy nigdy oko w oko z dziełem samym w sobie, bo dzieło ukazuje się z kontekstami i znaczeniami – postrzeganie nasze jest uwarunkowane wiedzą;

-          według Gombrowicza – sztuka nas zachwyca, bo w szkole byliśmy zmuszani do zachwytu nad nią;

-          to wszystko jest świadomością kulturowego uwarunkowania poznania – odkrycie nowoczesnych.

 

Metafora turysty, włóczęgi – ponowoczesny wzór osobowy – podstawą jest porównanie pozycji człowieka w uniwersum do sytuacji obcego „cudzoziemca” na obcym terytorium, rozpoznającego na nim tylko to, na co pozwala uprzednio zgromadzona wiedza.

 

Poznanie artystyczne (Bergson):

-          ma czerpać narzędzia badawcze z filozofii i nauk szczegółowych;

-          dawniej – niedoskonała, skażona dowolnością i słabościami forma poznania prawdziwego;

-          model ludzkiego poznania, zwłaszcza poznania kulturowej rzeczywistości.

 

Atak na esencjonalistyczny – pogląd na naturę dzieła sztuki (eksperyment Stanley’a Fisha – studentom historii literatury kazał analizować „wiersz” złożony z przypadkowo zapisanych nazwisk na zajęciach z teorii literatury): 1) literatura mówi o przedmiocie, którego nie można utożsamiać z przedmiotem fizycznym ani idealnym, bo jest to literacko-kulturowy konstrukt przedmiotu jako wielowarstwowego konkretu, 2) artystyczna forma to nie tylko narzędzie / medium poznania literackiego, ale i składnik przedmiotowości, 3) w przypadku dzieła sztuki nie da się oddzielić cech i wartości dzieła sztuki od wiedzy podmiotu i sensów, 4) przez kulturowe uwarunkowanie nie można oddzielić treści doświadczenia od warunków przejawiania się jej w doświadczeniu, 5) nie da się oddzielić języka opisu od cech przedmiotu.

 

Kulturowa natura – przedmiot, o którym mówi dzieło i który ono stanowi, odznacza się intencjonalnością (powstaje przez doświadczenie społeczności).

Wiedza o rzeczywistości – warunkowana przez społeczeństwo i kulturę. Nauki humanistyczne mają wypracować takie metody poznania, by uwolnić się od ograniczeń kulturowych i zdobyć wiedzę obiektywną.

 

Założenia nowoczesnego dyskursu teoretycznoliterackiego:

-          ludzka wiedza może mieć tylko subiektywny charakter;

-          język literatury jest uprzywilejowany w procesie poznawczym, bo 1) ze względu na wyższy stopień języka literatury niż języka potocznego, 2) ma dostęp do znaczeń szerszych niż znaczenia praktyczno-instrumentalne czy pojęciowe.

 

Profesjonalizacja dyskursu teoretycznoliterackiego pozwala na:

1)      uwiarygodnienie przekazu;

2)      profesjonalność & instytucjonalizacja działalności literaturoznawczej;

3)      standard naukowości;

4)      uprzywilejowany status dyskursu teoretycznego, działanie na literaturoznawczą praktykę (słowniki, kryteria oceny poprawności procedur badawczych).

 

-          polski strukturalizm – rola w konstrukcji nauki o literaturze, zawdzięczamy mu profesjonalizację teorii literatury i podtrzymanie jej autonomicznego statusu;

-          wyrzeczenie się strukturalizmu – kryzys autonomiczności i kryzys formuły profesjonalnej wiedzy literaturoznawczej;

-          konstruktywizm, neopragmatyzm i kulturalizm – groźne dla statusu dyskursu teoretycznego, bo wykluczają możliwość obrony odrębności przedmiotowej.

 

2 tendencje:

1)      dyseminacja teorii – tendencja do rozprzestrzenienia zakresu (konsekwencja uznania „kulturowej natury” przedmiotu) i rozproszenia form stosowalności:

o        przedmiotem badań literaturoznawczych jest całe uniwersum dyskursu - teoria nie ma sensu,

o        utopia interdyscyplinarności,

o        proces estetyzacji rzeczywistości kulturowej;

2)      kulturowa inkluzywność dyskursu teoretycznego – zakres dyskursu jest za szeroki (rozciąga się na wszelkie dyskursywne praktyki, osłabia skuteczność), i zbyt wąski (kulturowe wymiary przedmiotu literackiego wskazują na ograniczone możliwości poznania):

o        rekulturyzacja literatury, literatura daje się określić jako zinstytucjonalizowana sztuka wypowiadania ludzkiego doświadczenia rzeczywistości,

o        dyskurs – nastawiony na odsłanianie i rozpoznawanie istotnych cech doświadczenia, a nie tego, co pozadoświadczalne.

 

Teoria powinna stać się kulturową teorią literatury i badać kulturowe wymiary literackich tekstów i praktyki dyskursywne współtworzące czasoprzestrzeń realności dyskursywnej (s. 369)

 

3 zagrożenia współczesnego dyskursu:

-          mit powszechnej dostępności wiedzy humanistycznej,

-          iluzja esencjalizmu,

-          utopia interdyscyplinarności.

 

Współczesny dyskurs literaturoznawczy jest pozbawiony stabilnego statusu (kiedyś – 1) metajęzykowość procedur analitycznych, 2) dostęp do nieuwarunkowanych wyników poznania o znaczeniu uniwersalnym). Współczesny dyskurs uznaje kulturową naturę (kulturowe uwarunkowanie przedmiotu), jest stronniczy, nieobiektywny, nieuniwersalny.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin