Marketing – proces społeczny i menedżerski, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i co pragną osiągnąć przez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów.
Orientacja produkcyjna – utrzymuje, że konsumenci preferują produkty łatwo dostępne i tanie.
Orientacja sprzedażowa – utrzymuje, że konsumenci firm pozostawieni sami sobie nie będą kupować wystarczającej liczby produktów, dlatego firmy muszą podejmować agresywne wysiłki na rzecz promocji i sprzedaży.
Orientacja odpowiedzialności społecznej – utrzymuje, że zadaniem firmy jest określenie potrzeb, pragnień i interesów rynków docelowych, zaspokajanie ich w sposób bardziej skuteczny i wydajny, niż robi to konkurencja, przy jednoczesnym zachowaniu lub zwiększaniu dobrobytu klientów i społeczeństwa.
Orientacja marketingowa – utrzymuje, że kluczem do osiągnięcia przez firmę celu jest większa skuteczność od konkurencji w kreowaniu, dostarczaniu i przekazywaniu nadrzędnych wartości na rynki docelowe.
Badania marketingowe – systematyczne projektowanie, zbieranie, analizowanie i prezentowanie wyników badań związanych istotnie ze specyficzną sytuacją marketingową przedsiębiorstwa.
Badania wtórne – działania związane z gromadzeniem i analizą danych wtórnych, tzn. wyników badań przeprowadzonych już wcześniej.
Badania pierwotne – działania związane z gromadzeniem i analizą danych pierwotnych, tzn. informacji, które możemy uzyskać przeprowadzając odpowiednie badanie marketingowe po raz pierwszy za pomocą odpowiednich metod.
Badania ilościowe – dostarczają danych, które mogą być przedmiotem analizy statystycznej.
Badania jakościowe – dostarczają danych jakościowych, wyjaśniających motywy postępowania klientów pozwalających na zrozumienie pewnych zjawisk, jednak nie dostarczają informacji pozwalających na obliczenie wielkości statystycznych.
Badania ciągłe – badania przeprowadzane na tej samej lub podobnej próbce przez pewien dłuższy okres, tak, by można obserwować zmiany we wzorcach zachowań.
Badanie okresowe – badania przeprowadzane na tej samej lub podobnej próbce w stałych odstępach czasu.
Badania ad hoc – jednorazowe badania, nie związane z wcześniej opisanymi badaniami, prowadzone w razie zaistniałej potrzeby.
Wywiad – jedna z podstawowych metod badawczych, polega na zadawaniu przez ankietera mniej lub bardziej sformalizowanych pytań.
Ankieta – najpowszechniej stosowane narzędzie do przeprowadzenia wywiadu.
Metryczka – część ankiety zawierająca dane dotyczące respondenta.
Skala Liktera – stwierdzenie wobec którego respondent określa poziom zgodności/niezgodności.
Skala Osgooda(zróżnicowania semantycznego) – skala zawierająca dwa skrajne słowa. Respondent wybiera punkt na skali, który przedstawia jego opinię.
Dyskusje grupowe – badania marketingowe, których celem jest uzyskanie informacji ilościowych i w których bierze udział od kilku do kilkunastu osób. Dzielą się na wywiady niezogniskowane, tzn. takie, gdzie temat dyskusji jest ściśle określony i wywiady zogniskowane, tzn. takie, gdzie osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie i nadzorowanie dyfuzji jest moderator.
Obserwacja – przykład badania ciągłego, w którym obserwator obserwuje zachowania klientów. Może ona być przeprowadzana osobiście lub z wykorzystaniem urządzeń mechanicznych i elektronicznych, może być jawna lub ukryta.
Eksperyment – najkosztowniejsza metoda badań marketingowych, która pozwala na ustalenie zależności przyczynowo-skutkowych dla różnych czynników. Wyróżniamy: eksperyment laboratoryjny, polegający na badaniu zachowań konsumentów w sztucznie stworzonych warunkach laboratoryjnych i eksperyment naturalny, tzw. próbny marketing.
Próbny marketing – eksperyment naturalny, który polega na próbnej sprzedaży produktu w danym okresie, na ograniczonym obszarze i przy określonych czynnikach marketingowych. Może dotyczyć nowo wprowadzanego produktu, jak i produkty już istniejącego na rynku.
Dobór losowy – dobór elementów z populacji do próby statystycznej, w którym wszystkie elementy populacji mają równe szanse dostania się do próby. Dzieli się na: prostą próbę losową, warstwową próbę losową, zgrupowaną próbę losową.
Dobór nielosowy – dobór elementów z populacji do próby statystycznej na podstawie pewnych, określonych kryteriów. Dzieli się na dobór przypadkowy, próbę uznaniową oraz dobór celowy.
Etapy badań marketingowych:
· Faza przygotowania badań:
- analiza u określenie problemu badawczego oraz celu badań
- określenie źródła informacji – dobór próby
- wybór metody (metod) i konstrukcja instrumentu pomiaru
· Faza realizacji badań:
- zbieranie informacji: pomiar próbny, poprawa instrumentu badawczego i przeprowadzenie badań zasadniczych
- opracowanie danych
- analiza i interpretacja danych
- prezentacja wyników.
Rynek konsumencki – jest tworzony przez klientów indywidualnych, gospodarstwa domowe, nabywające produkty na własny użytek w celu ich konsumpcji.
· rozpoznanie potrzeby
· poszukiwanie informacji
· ocena alternatyw
· decyzja zakupu i zakup
· zachowanie po dokonaniu zakupu
Czynniki wpływające na zachowania nabywców:
· kulturowe:
o kultura
o subkultura
· społeczne:
o rodzina:
- cykl życia rodziny
- pełnione role
o grupy odniesienia i liderzy opinii
o innowatorzy
o klasy społeczne
· psychologiczne:
o potrzeby i motywacje
o percepcja
o postawy
o osobowość
o uczenie się:
- warunkowe,
- instrumentalne
o style życia
Dysonans poznawczy - to stan nieprzyjemnego napięcia psychicznego, pojawiający się wtedy, gdy dana osoba posiada jednocześnie dwa elementy poznawcze (np. myśli lub sądy), które są niezgodne ze sobą.
Dysonans pozakupowy – jest to stan napięcia emocjonalnego, który następuje po dokonaniu zakupu, gdy nabywca nie jest do końca przekonany, że podjął słuszną decyzję.
Segmentacja rynku – podział rynku na oddzielne grupy nabywców, którzy mogą wymagać pewnych produktów i/lub marketingu-mix.
Segment rynku – grupa nabywców o podobnych wymaganiach, sile nabywczej, preferencjach zakupu, itd.
Rynek docelowy - jeden lub więcej segmentów rynku obsługiwane przez daną firmę.
Nisza rynkowa – wąsko zdefiniowana grupa klientów, szukająca ściśle określonych korzyści z zakupu.
· określenie podstawy segmentacji,
· określenie profili (cech charakterystycznych),
· określenie wielkości potencjalnego rynku w każdym segmencie:
o oszacowanie przewidywalnego udziału w rynku w każdym segmencie
o określenie marketingu-mix dla każdego segmentu
· wybrać segment lub segmenty docelowe.
Kryteria segmentacji:
· geograficzne:
o region,
o wielkość miasta,
o gęstość zaludnienia,
o klimat,
· demograficzne:
o wiek
o płeć
o stan cywilny
o zawód
o dochód
o wykształcenie
o wielkość rodziny
o cykl życia rodziny
o religia
o rasa
o narodowość
· psychograficzne:
o styl życia
o klasa społeczna
· wzory zachowań:
o cel zakupuzespół
o częstotliwość użycia
o postrzegane korzyści
o lojalność wobec marki
o wiedza o produkcie
o nastawienie do produktu.
Strategie wynikające z segmentacji:
· działania niezróżnicowane,
· działania zróżnicowane,
· działania skoncentrowane,
· działania zindywidualizowane.
Niezróżnicowane działania – występują, gdy proponuje się jeden produkt, klienci nie są świadomi różnic między produktami.
Zróżnicowane działania – stosuje się różne podejścia marketingowe oraz projektuje różne produkty dla każdego segmentu.
Działania skoncentrowane – wszystkie wysiłki koncentrują się na kilku wybranych segmentach rynku.
Działania zindywidualizowane – nie ma podziału na segmenty, marketing-mix jest tworzony indywidualnie dla poszczególnych klientów.
Użyteczne segmenty rynkowe muszą być:
· mierzalne – można zmierzyć wielkość, siłę nabywczą i określić cechy segmentów
· znacznych rozmiarów – segmenty są na tyle duże i zyskowne, że warto je obsługiwać
· dostępne – można do nich dotrzeć i je obsłużyć
· zróżnicowane – wyraźnie się różnią i odmiennie reagują na elementy marketingu mix
· realne – można formułować skuteczne programy ich przyciągania i obsługiwania.
Produkt – przedmiot wymiany, który jest w stanie zaspokoić jakąś potrzebę lub wymagania nabywcy.
Cykl życia produktu:
· rozwój (kształtowanie)
· wprowadzenie
· wzrost
· dojrzałość
· spadek.
Scereening – pierwszy etap wprowadzania nowego produktu na rynek. W fazie tej eliminowane są pomysły, które są zbyt drogie w realizacji lub nie odpowiadają potrzebom rynku lub misji firmy.
Pozycjonowanie produktu – działania zmierzające do umiejscowienia produktu w świadomości odbiorców i zajęcia przez niego określonej pozycji wobec produktów konkurencji.
Repozycjonowanie produktu – działania dążące do zmiany pozycji produktu w świadomości odbiorców w celu zapewnienia jego lepszej pozycji wobec konkurencji.
Dystrybucja – decyzje i działania służące udostępnieniu wytworzonego produktu, w miejscu, czasie oraz w sposób jak najbardziej dogodny dla nabywców.
Kanał konwencjonalny – jego ogniwami są niezależne podmioty, każdy z nich działa samodzielnie, dążąc do realizacji swoich celów i prowadząc przy tym liczne negocjacje.
Kanały zintegrowany pionowo – stanowi jednolity, profesjonalnie zarządzany system, zorganizowany w celu wykorzystania efektu synergii, który polega na uzyskaniu większej sprzedaży lub oszczędności niż w pojedynczym działaniu.
Kanał administrowany – powstają w wyniku uznania nadrzędności ekonomicznej lub administracyjnej jednego uczestnika kanału nad pozostałymi.
Kanał korporacyjny – powstają w wyniku łączenia w ramach jednej organizacji kolejnych szczebli kanału: produkcji, hurtu, detalu.
Integracja wsteczna - sprzedawcy detaliczni kontrolują kanał dystrybucji, mogą oni stopniowo przejmować rolę hurtownika, a nawet producenta.
Integracja postępowa - producent podejmuje decyz...
strawberka