Temperament
i
Inteligencja
PSYCHOLOGIA
OGÓLNA
pod redakcją
Tadeusza Tomaszewskiego
Warszawa 1995
Jan Strelau
SZKOŁA WYŻSZA PSYCHOLOGII
SPOŁECZNEJ
01-673 Warszawa, ul. Podleśna 61
tel. 669 22 63, tel./fax 34 09 07
Wydawnictwo Naukowe PWN
Okładkę i strony tytułowe projektował
Andrzej Kok
Redaktor
Irena Kaitenberg
Redaktor techniczny
Marianna Wachowicz
Korekta
Zespół
V :, i'
<F
Copyright ;r~ by
Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o.
?Warszawa 1 992
ISBN 83-01-10210-1
Od Redakcji
Pierwszy w Polsce uniwersytecki podręcznik Psychologii ogólnej, opra-
cowany przez zespół Uniwersytetu Warszawskiego, ukazał się w roku 1975.
Miał on sześć kolejnych wydań w nie zmienionej postaci. Jednakże
postęp nauki jest dziś bardzo szybki. Dziesiątki czasopism naukowych
na całym świecie przynoszą codziennie informacje o nowych danych
empirycznych, o nowych próbach teoretycznej syntezy, a nawet przesuwaniu
się zainteresowania psychologów z jednych obszarów problemowych na
inne. Podręczniki szybko się starzeją, jeśli nie ograniczają się do infor-
mowania o wiedzy ustabilizowanej, a także o aktualnym ruchu nauko-
wym. Psychologia ogólna stawia sobie takie właśnie zadanie i dlatego
nie jest ona bynajmniej kolejnym wydaniem dawniejszego podręcznika,
mimo że ukazuje się w tym samym wydawnictwie, pod taką samą re-
dakcją i została opracowana w znacznej części przez zespół o zbli-
żonym składzie. Jest to dzieło napisane na nowo; odpowiednio do
postępów wiedzy i nowego spojrzenia autorów. Ze względów wydaw-
niczych, a głównie ze względu na znacznie zwiększoną objętość, Psycho-
logia ogólna ukazuje się w nowej formie. Wzorem niektórych wydaw-
nictw zagranicznych tego typu podręcznik jest wydawany w serii oddziel-
nych tomów. Każdy tom poświęcony jest określonemu obszarowi pro-
blematyki psychologicznej i przez to wyodrębnia się jako samodzielna całość,
stanowiąc równocześnie integralną część podręcznika jako całości nadrzęd-
nej. Nie tracąc tego charakteru, każdy tom może być wydawany i wznawiany
niezależnie od pozostałych.
Zadaniem każdego podręcznika, zwłaszcza zaś podręcznika uniwersy-
teckiego, jest przedstawienie aktualnego stanu wiedzy w danej dziedzinie
w sposób fnożliwie pełny. Przy obecnym stanie psychologii trudno jest
wykonać to zadanie jednemu autorowi. Psychologia czyni szybkie postępy,
setki czasopism przynoszą niemal codziennie masę różnych danych szcze-
gółowych i mnożące się próby uogólnień teoretycznych o różnym zakresie.
Badania psychologiczne obejmują coraz to nowe obszary i w tym zakresie
rozwijają się często w sposób autonomiczny. Mnożą się specjalności
psychologiczne, tak że zaczyna się mówić raczej o "naukach psycholo-
gicznych" niż o jednej spoistej dyscyplinie. Przy tym stanie trudno jest
jednemu autorowi opanować całokształt wiedzy psychologicznej z równą
kompetencją w każdym z jej obszarów. Dlatego też zarówno podręcznik
poprzedni, jak i obecny opracowany został przez zespół autorów, wysoko
kompetentnych specjalistów w różnych dziedzinach wiedzy psychologicz-
nej.
Z odbiorem dzieła zbiorowego wiążą się pewne typowe trudności,
wynikające z faktu, że każde konkretne zjawisko może być rozpatrywane
w powiązaniu z różnymi innymi albo w różnych kontekstach teoretycznych
i wtedy ujawnia różne swoje aspekty. Powoduje to, że o tych samych
zjawiskach mówi się w podręczniku wielokrotnie, czasem nawet rozmaicie
je definiując, a nawet nazywając. Dla złagodzenia trudności terminolo-
gicznych wprowadzono w poszczególnych tomach podręcznika słowniczki,
tak aby każdy autor mógł wyjaśnić główne terminy i nadawane im przez
siebie znaczenie. Trudności związane z możliwością rozbieżności teoretycz-
nych łagodzi fakt, że autorów obecnego podręcznika łączy przekonanie, że
centralnym przedmiotem współczesnej psychologii jest szeroko rozumiana
aktywność człowieka i jej funkcja regulacyjna. Prezentowany tom podręcz-
nika jest poświęcony rozwinięciu tej podstawowej idei, która mniej lub
bardziej bezpośrednio przenika sposób ujęcia zagadnień szczegółowszych,
jakim poświęcone są inne jego tomy.
Niniejszy tom Psychologii ogólnej poświęcony jest problematyce tem-
peramentu i inteligencji. Jest to problematyka dotycząca sposobu, w jaki
ludzie robią to, co robią, oraz skuteczności ich działania. Od czasów sta-
rożytnych wiedziano, że "gdy dwóch robi to samo, to nie jest to samo".
Przedstawiona w tym tomie współczesna wiedza na ten temat jest już bardzo
zaawansowana i szczegółowa, jakkolwiek ciągle niepełna. W rozdziale
0 temperamencie omówione są dynamiczne aspekty aktywności człowieka,
różne poziomy nakładu energetycznego w jej podejmowaniu i przebiegu oraz
jej aspekty czasowe, wyrażające się w takich jej cechach, jak tempo
1 wytrwałość. Natomiast w rozdziale o inteligencji przedstawione są aspekty
poznawcze aktywności człowieka, od których zależy jej skuteczność i różne
jej "style", zwłaszcza w sytuacjach zmiennych i trudnych.
I
Dzieła starożytnych myślicieli i lekarzy informują nas o tym, że różnice
indywidualne w zachowaniu się ludzi i zarazem pewna stałość tych za-
chowań, przejawiające się np. w sposobie reagowania emocjonalnego
czy też w sposobie wykonywania ruchów, od dawna były przedmiotem
zainteresowań człowieka.
W celu wyjaśnienia tych różnic w zachowaniu jedni badacze odwo-
ływali się do czynników tkwiących w samym człowieku. W ten sposób
powstały tzw. endogenne (gr. endon - wewnątrz) teorie osobowości.
Charakterystyczne dla nich jest to, że koncentrują się one na strukturach
i funkcjach organizmu, w których dopatrują się głównej przyczyny zróżni-
cowanego zachowania się ludzi.
Z kolei inni badacze źródło różnic indywidualnych w zachowaniu się
ludzi upatrywali przede wszystkim w czynnikach zewnętrznych, w od-
działywaniu środowiska, i stąd teorie te nazywamy egzogennymi (gr.
egsona - zewnątrz). Z nurtu tego wywodzi się słynna koncepcja Chara-
kterów Teofrasta. Taki sposób myślenia reprezentował w polskiej psycho-
logii przednaukowej M. Wiszniewski (1876) w pracy pt. Charaktery ro-
zumów ludzkich.
Chociaż - jak zobaczymy dalej - cechy temperamentu również
podlegają wpływom środowiska, badacze temperamentu do dziś podzielają
w zasadzie pogląd o istotnej roli samego organizmu, tj. mechanizmów
anatomofizjologicznych, w kształtowaniu temperamentu i w tym sensie,
biorąc za podstawę wymieniony wyżej dychotomiczny podział teorii oso-
bowości, możemy powiedzieć, że większość koncepcji temperamentu na-
leży do teorii endogennych.
Od czasów istnienia psychologii naukowej powstało wiele koncepcji
temperamentu. Zatrzymamy się jedynie na tych teoriach, które, w naszym
przekonaniu, odegrały istotną rolę w tworzeniu systemu wiedzy o tem-
peramencie i które wpłynęły na myślenie o strukturze i funkcji psychicznej
człowieka oraz jego aktywności w świecie. Rozważania nad temperamentem
zostały zapoczątkowane ponad 2000 lat temu, toteż dla właściwego zro-
zumienia koncepcji stworzonych w obecnym stuleciu niezbędny jest krótki
rys historyczny, od którego zaczynamy ten rozdział.
Początki badań nad
temperamentem
Za twórcę koncepcji temperamentu uważa się lekarza i filozofa starożytnej
Grecji, Hipokratesa (V wiek p.n.e.), który, nawiązując do poglądu Empedo-
klesa o czterech żywiołach, sprowadził naturę człowieka do odpowiedniej
proporcji 4 zasadniczych "soków" (humorów) w organizmie. Organizm
człowieka ma w sobie krew, flegmę i dwojakiego rodzaju żółć - żółtą
i czarną. Soki te stanowią naturę jego ciała. Optymalny stosunek między
tymi sokami jest źródłem zdrowia, natomiast niekorzystne wymieszanie
soków, spowodowane brakiem odpowiednich proporcji między nimi, wy-
wołuje choroby. Hipokrates nie dostrzegał jednak związku między wydzie-
lonymi przez siebie "sokami" i ich proporcją w organizmie a określonymi
właściwościami psychicznymi człowieka.
Galen (II wiek n.e.), najwybitniejszy po Hipokratesie lekarz staro-
żytności, biorąc za punkt wyjścia Hipokratesowską koncepcję "soków",
zwanych często humorami (łac. humor - wilgoć, sok), opracował pierwszą
typologię temperamentów. Przedstawił ją w znanej rozprawie De tempe-
ramentis (łac. temperamentum - umiarkowanie, właściwa miara), w której
po raz pierwszy użyto pojęcia "temperament" w znaczeniu, jakie nadają mu
psychologowie. Galen wyróżnił i opisał szczegółowo dziewięć tempera-
mentów, w tym cztery podstawowe, bezpośrednio zależne od przewagi
jednego z soków w organizmie. W zależności od tego, który z soków jest
dominujący, dał im następujące nazwy: sangwinik (łac. sanguis -
krew), flegmatyk (gr. phlegma - flegma), c hol ery k (gr. chole-
żółć) i melancholik (gr. melas chole - czarna żółć). Nazwy te znane są
do dziś i cieszą się dużą popularnością.
Do połowy XVIII wieku niemal wszyscy badacze w różnych właści-
wościach krwi oraz w budowie i funkcjonowaniu układu krwionośnego
dopatrywali się anatomofizjologicznych podstaw temperamentu. Tak np.
A. Haller, twórca fizjologii eksperymentalnej, twierdził, że siła i pobudliwość
naczyń krwionośnych stanowią anatomofizjologiczną podstawę tempera-
mentu. Również niektórzy badacze z początku XX wieku podkreślali rolę
układu krwionośnego w determinowaniu różnic indywidualnych w tempe-
ramencie. Znany badacz niemiecki E. Kretschmer, którego teorię omawiamy
szerzej w dalszej części rozdziału, uważał, że wyodrębnione przez niego
8
zasadnicze właściwości temperamentu są uwarunkowane chemizmem krwi.
Z kolei japoński psycholog, T. Furukawa, na podstawie składu chemicznego
krwi dokonywał diagnozy temperamentu.
Ta fantastyczna poniekąd koncepcja temperamentów Hipokratesa-
-Galena, która w odpowiednich proporcjach "soków" w organizmie do-
patrywała się fizjologicznych podstaw określonych form zachowania, zna-
lazła częściowe potwierdzenie we współczesnych badaniach endokrynolo-
gicznych i psychofarmakologicznych. Wynika z nich, że pewne cechy,
zaliczane powszechnie do temperamentu (m.in. reaktywność, wrażliwość
czy zrównoważenie emocjonalne), zależą w dużej mierze od różnic w po-
ziomie funkcjonowania układu hormonalnego.
Jeszcze przed powstaniem psychologii naukowej pojawiają się prace,
w których podkreśla się rolę układu nerwowego w determinowaniu cech
temperamentu. Tak np. uczeń Hallera, H. A. Wrisberg, wiązał poszczególne
typy temperamentu z wielkością mózgu, z pewnymi właściwościami tkanki
nerwowej oraz z wrażliwością narządów zmysłowych. Według niego.je-
dnostkę z temperamentem flegmatyczno-melancholijnym charakteryzuje
mały mózg oraz delikatna tkanka nerwowa, a u podstaw temperamentu
choleryczno-sangwinicznego leży duży mózg oraz "silne i grube nerwy".
Jak zobaczymy dalej, koncepcją, w której poszczególne temperamen-
ty podporządkowano funkcjonalnym właściwościom układu nerwowego,
okazała się typologia I. P. Pawłowa, mająca podstawowe znaczenie dla
dalszego rozwoju badań nad temperamentem.
Typologia Hipokratesa-Galena, do której nawiązywało tak wielu ba-
daczy, ulegała wielu modyfikacjom i nie sposób je tutaj wymienić. Wspólne
dla większości autorów nawiązujących w takiej czy innej formie do po-
glądów starożytnych lekarzy jest odwoływanie się - jeżeli chodzi o pod-
stawę anatomofizjologiczną temperamentu - do funkcjonowania układu
hormonalnego lub nerwowego oraz dość magiczne przywiązanie do liczby
czterech temperamentów, na wzór - jak już nadmieniliśmy - czterech
żywiołów według Empedoklesa.
Sumaryczną charakterystykę modyfikowanej przez wielu badaczy ty-
pologii temperamentu Hipokratesa-Galena, z uwzględnieniem właściwości
opisujących sposoby funkcjonowania psychicznego i motorycznego oraz
rodzaju zabarwienia przeżyć emocjonalnych, typowych dla czterech kla-
sycznych temperamentów, przedstawia tabela 1.
Pod wpływem antropologów, którzy zwrócili uwagę na zróżnicowaną
budowę ciała, i psychiatrów akcentujących różnice indywidualne w skłon-
nościach do chorób psychicznych, ukształtował się na przełomie XIX i XX
wieku pogląd, w myśl którego istnieje związek między budową ciała
a cechami temperamentu. Koncepcja ta, rozpowszechniona przede wszyst-
kim wśród badaczy włoskich, francuskich i niemieckich, znalazła pełne
odzwierciedlenie w poglądach lekarza francuskiego, C. Sigauda. Stworzył
on w drugiej dekadzie naszego stulecia typologię opartą na założeniu,
TABELA 1. ZMODYFIKOWANA CHARAKTERYSTYKA TEMPERAMENTÓW
HIPOKRATESA-GALENA. (WEDŁUG: REMPLEIN, 1959).
TemperamentyCechy psycnomotorycznesangwinikmelancholikcholerykflegmatyk1Zabarwienie emocjonalnewesołysmutnyrozdrażnio-zrównowa-(życie uczuciowe)ny, wybu-żony, stałychowya) łatwość powstawaniadużamaładużamałacb) siłasłabesilnesilnesłabe2 ic) głębokośćpłytkiegłębokiegłębokieczęściowo2c
Ngłębokie>-
JZd) czas trwaniapłynne,trwałetrwałeczęściowou
onietrwałetrwałeOa ae) przebiegnieregular-regularnynieregular-regularnynynycoroa) szybkośćszybkopowoliszybkopowoli3CDb) siłasilnesłabesilnesłabe3 ?'cc) czas trwaniapłynne,trwałeaktywniebiernie?|_nietrwałetrwałetrwałe11d) zakresdużymałydużymałyo
n>" ue) przebiegnieregular-regularnynieregular-regularnyCO-S- 5nynyże organizm ludzki oraz jego zaburzenia są funkcją środowiska i wrodzonych
dyspozycji. Każdemu z układów w organizmie odpowiada określone śro-
dowisko, które z kolei oddziałuje na organizm. Tak więc powietrze jest
źródłem reakcji oddechowych, pokarm dostarczony do układu pokarmo-
wego stanowi źródło reakcji pokarmowych, reakcje motoryczne przebiegają
w środowisku fizycznym, środowisko społeczne zaś wywołuje różne reakcje
mózgu. Wychodząc od tych założeń Sigaud wyróżnił, w zależności od
przewagi jednego z układów w organizmie, cztery zasadnicze typy budowy
ciała: oddechowy, trawienny, mięśniowy i mózgowy. Fakt dominowania
danego układu nad pozostałymi sprawia, że jednostki reagują w sposób
specyficzny na określone zmiany w środowisku, dzięki czemu każdemu
z typów budowy ciała odpowiadają charakterystyczne właściwości tempe-
ramentu.
Pogląd ten, jak i kilka innych istniejących w tym okresie koncepcji
wiążących budowę ciała z właściwościami psychicznymi, wpłynęły w sposób
istotny na ukształtowanie się współczesnych teorii konstytucjonalnych,
należących w pierwszej połowie tego stulecia do najpopularniejszych
w psychologii temperamentu.
10
HB5T
Konstytucjonalne typologie
temperamentu
Badacze dostrzegający w zachowaniu się ludzi dużą różnorodność, współ-
występującą zarówno z różnicami w budowie ciała, jak i w funkcjach
fizjologicznych organizmu, próbowali w tym chaosie niepowtarzalnych
jednostek dopatrzeć się pewnego porządku. Wyraziło się to w tendencji do
klasyfikowania osób, które z punktu widzenia określonej cechy fizycznej lub
psychicznej bądź też całego układu (struktury) właściwości są do siebie
podobne. W ten sposób powstały typologie temperamentu, zwane niekiedy
typologiami osobowości, gdzie zasadą grupowania jednostek były z reguły
określone cechy biologiczne (struktury i funkcje fizjologiczne organizmu),
którym wtórnie podporządkowano właściwości zachowania uwarunkowa-
ne wspomnianymi cechami biologicznymi.
Wśród typologii temperamentu szczególną uwagę zwróciły te, według
których cechy temperamentu, traktowane jako dziedziczne bądź wrodzone,
wiązano bezpośrednio z różnicami indywidualnymi w budowie ciała -
w jego wzroście, wadze czy proporcjach. Stąd noszą nazwę typologii
konstytucjonalnych 1.
Wśród licznych konstytucjonalnych typologii temperamentu najwię-
kszą popularność zdobyły sobie: typologia E.' Kretschmera, która rozpo-
wszechniła się przede wszystkim w Europie, oraz typologia amerykańskiego
psychologa, W. H. Sheldona. Ta ostatnia była przez wiele lat dominu-
jącą koncepcją temperamentu w Stanach Zjednoczonych. Omówieniu tych
typologii poświęcimy poniższy podrozdział. Ponadto przedstawimy typologię
temperamentu jednego z uczniów Kretschmera, K. Conrada. Jego poglądy,
charakterystyczne dla typologii konstytucjonalnych, sformułowane zostały
w formie najbardziej radykalnej.
Typologia E. Kretschmera
Znany psychiatra niemiecki, E. Kretschmer, na podstawie wieloletnich
obserwacji prowadzonych w klinice psychiatrycznej, doszedł do wniosku,
że istnieje zbieżność między budową ciała a skłonnością do pewnych
chorób psychicznych. Ta hipoteza stała się punktem wyjścia wieloletnich
badań, które podsumował w 1921. r. w dziele pod znamiennym tytułem
Kórperbau und Charakter (1944)2. Podstawowa teza w pracy Kretschmera
1 W szerszym rozumieniu pojęcie "konstytucja" obejmuje wszystkie dziedziczne lub wro-
dzone cechy anatomiczne, fizjologiczne i psychiczne jednostki. Rezerwując pojęcie typologii
konstytucjonalnych dla tych, które wiążą cechy temperamentu z budową ciała, chcielibyśmy
przez to podkreślić odrębność tych typologii, w których cechy temperamentu łączą się
z funkcjami fizjologicznymi organizmu. Tym ostatnim przypisuje się z reguły nazwę "typologii
funkcjonalnych".
2 0 tym, jak dużą popularnością cieszyła się konstytucjonalna typologia temperamentu
według Kretschmera, świadczy fakt, że w 1977 r. ukazało się 26 wydanie tej pracy, zmienione
11
oparta jest na założeniu, że ludzie normalni o danym typie budowy ciała mają
określone właściwości psychiczne i odpowiednie skłonności do chorób
psychicznych. Tezę tę dokumentuje autor licznymi badaniami dotyczącymi
zarówno budowy ciała, jak i właściwości psychicznych, w tym głównie cech,
...
Person4444