I Pojęcie Pedagogiki penitencjarnej.doc

(30 KB) Pobierz
I

I.                   Pojęcie Pedagogiki penitencjarnej

 

1.1.      Pedagogika penitencjarna – zakres pojęcia

 

Pedagogika – nauka o wychowaniu, ale tez obszar innych dziedzin, inspiracje teoretyczne czerpie z psychologii.

Wychowanie – celowe świadome oddziaływanie na wychowanka w celu uzyskania zamierzonych efektów.

Wychowanie resocjalizujące – pełni funkcję: wychowawczą, opiekuńczą i terapeutyczną;

              Zadania wychowanie resocjalizacyjnego:

              - wyeliminowanie działania czynnika etiologicznego (patogennego)

→ zastopować czynnik wykolejający;

→ naprawić szkody;

→ prewencja – umocnić człowieka;

→ inspirowanie do samowychowania;

 

Dyscypliny Pedagogiki:

 

Pedagogika



                                                                      Pedagogika specjalna(szczególna)





Pedagogika rewalidacyjna                                               Pedagogika resocjalizacyjna







Przywrócenie do zdrowia fizycznego i psychicznego                 Osoby zmarginalizowane, wykolejone

                                                                                                                niedostosowane, stygmatyzowane



                             

  gluchych    ….       Niewidomych

                                                                                         Pedagogika penitencjarna

 

Pedagogika penitencjarna – zajmuje się osobami, do których dopisać chcemy karę i pokute związaną z sankcjami. Więźniowie izolowani (kancerowani)

Pedagogika penitencjarna – jest to nauk a o wychowaniu związana z karą, może też się kojarzyć z pokuta. Nie jest to dyscyplina całkiem samodzielna. Wszystkie dyscypliny ,musza ze sobą współpracować.

Pedagogika penitencjarna – odnosi się do dorosłych sprawców przestępstw, zajmuje się wychowaniem dorosłych przestępców w zakładach penitencjarnych – więzieniach, zakładach karnych. Wyodrębniła się z Pedagogiki resocjalizacyjnej (dzieci i młodzież). Poszukuje skutecznych sposobów resocjalizacji przestępców.

 

 

 

1.2.      Pedagogika penitencjarna wśród nauk o wychowaniu

              1.2.1. Wpływ teorii wychowania na praktykę oddziaływań penitencjarnych

1.3.      Związki Pedagogiki penitencjarnej z innym naukami

1.4.      Uwarunkowania i tendencje rozwoju Pedagogiki penitencjarnej

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin