I. Pojęcie Pedagogiki penitencjarnej
1.1. Pedagogika penitencjarna – zakres pojęcia
Pedagogika – nauka o wychowaniu, ale tez obszar innych dziedzin, inspiracje teoretyczne czerpie z psychologii.
Wychowanie – celowe świadome oddziaływanie na wychowanka w celu uzyskania zamierzonych efektów.
Wychowanie resocjalizujące – pełni funkcję: wychowawczą, opiekuńczą i terapeutyczną;
Zadania wychowanie resocjalizacyjnego:
- wyeliminowanie działania czynnika etiologicznego (patogennego)
→ zastopować czynnik wykolejający;
→ naprawić szkody;
→ prewencja – umocnić człowieka;
→ inspirowanie do samowychowania;
Dyscypliny Pedagogiki:
Pedagogika
Pedagogika specjalna(szczególna)
Pedagogika rewalidacyjna Pedagogika resocjalizacyjna
Przywrócenie do zdrowia fizycznego i psychicznego Osoby zmarginalizowane, wykolejone
niedostosowane, stygmatyzowane
gluchych …. Niewidomych
Pedagogika penitencjarna
Pedagogika penitencjarna – zajmuje się osobami, do których dopisać chcemy karę i pokute związaną z sankcjami. Więźniowie izolowani (kancerowani)
Pedagogika penitencjarna – jest to nauk a o wychowaniu związana z karą, może też się kojarzyć z pokuta. Nie jest to dyscyplina całkiem samodzielna. Wszystkie dyscypliny ,musza ze sobą współpracować.
Pedagogika penitencjarna – odnosi się do dorosłych sprawców przestępstw, zajmuje się wychowaniem dorosłych przestępców w zakładach penitencjarnych – więzieniach, zakładach karnych. Wyodrębniła się z Pedagogiki resocjalizacyjnej (dzieci i młodzież). Poszukuje skutecznych sposobów resocjalizacji przestępców.
1.2. Pedagogika penitencjarna wśród nauk o wychowaniu
1.2.1. Wpływ teorii wychowania na praktykę oddziaływań penitencjarnych
1.3. Związki Pedagogiki penitencjarnej z innym naukami
1.4. Uwarunkowania i tendencje rozwoju Pedagogiki penitencjarnej
mpwjs