polska-zbrojna-nr-2-maj-2012-cz-2.pdf

(10414 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
prezentuj
militaria
broń
PRZeGLąD
|
|
teNdeNcje
F-35
feRalNy StaRt
najdroższy w historii program zbrojeniowy Pentagonu opóźniony jest
już o pięć lat, przekroczył zakładany budżet o ponad pięćdziesiąt procent, a same
myśliwce F-35 co rusz borykają się z kolejnymi problemami technicznymi.
PAwEł hENski
70
NumeR 2 | maj 2012 | polSka zbRojNa
NumeR 2 | maj 2012 | polSka zbRojNa
859310656.019.png 859310656.020.png 859310656.021.png
 
w spólny myśliwiec uderzeniowy JsF
(Joint strike Fighter) jest najbar-
dziej ambitnym i złożonym progra-
mem w historii lotnictwa wojskowe-
go usA. F-35 budowany jest jednocześnie w trzech
wersjach. różnice między nimi są tak duże, że to
praktycznie trzy różne samoloty. F-35A ma zastą-
pić w us Air Force myśliwce F-16 oraz szturmowe
A-10. F-35B w wersji skróconego startu i pionowe-
go i lądowania ma wejść do służby w us Marine
Corps w miejsce uderzeniowych AV-8B oraz my-
śliwców F/A-18, podobnie jak wersja pokładowa
F-35C w us Navy. F-35 jest prawdziwym samolo-
tem przyszłości – ma służyć co najmniej do 2060
roku. Zastosowano w nim wiele najnowocześniej-
szych rozwiązań technologicznych, które mają za-
pewnić mu dominację w powietrzu w nadchodzą-
cych dekadach. Budowa takiego myśliwca od pod-
staw okazała się dużym wyzwaniem.
ryZyKoWnA WSPółBieŻność
Program budowy myśliwców F-35 opiera się na
tak zwanej zasadzie współbieżności. Polega ona na
tym, że rozpoczyna się wstępną seryjną produkcję
samolotów, które właściwie znajdują się jeszcze
w fazie rozwoju i jednocześnie przechodzą kolejne
testy. wszystkie wykryte wady i problemy usuwa-
ne są na bieżąco i nie trzeba czekać z rozpoczę-
ciem pełnej produkcji aż do zakończenia testów.
wiąże się to jednak z trudnym do oszacowania
wzrostem wydatków, przed którym już w 2006 ro-
ku ostrzegało amerykańskie rządowe biuro obra-
chunkowe (GAo).
Program zaczął się komplikować. kolejne testy
były coraz bardziej opóźniane, a wprowadzanie
różnych poprawek i usuwanie problemów niosło ze
sobą coraz większe koszty. w lutym 2010 roku ów-
czesny sekretarz obrony robert Gates zwolnił
z tego powodu głównego menedżera programu
i wstrzymał przekazanie transzy 614 milionów do-
larów dla irmy Lockheed Martin. Jednocześnie
Pentagon wszedł w spór z producentem w kwestii
tego, kto i w jakim stopniu ma inansować wprowa-
dzanie poprawek konstrukcyjnych w samolotach
już produkowanych. stanęło na tym, że koszty te
będą wspólnie ponosić Pentagon i Lockheed Mar-
tin. ostatecznie prace przedłużyły się o 13 miesię-
cy, a cały program został spowolniony i trzeba było
wesprzeć go kolejnymi 3 miliardami dolarów.
w styczniu 2011 roku robert Gates poinformo-
wał, że Pentagon jest zaniepokojony rosnącymi
kosztami i opóźnieniami programu. Z powodu po-
jawienia się problemów technologicznych z wersją
pionowego startu i lądowania F-35B ogłosił on roz-
poczęcie dwuletniego okresu „obserwacji” tego
modelu i ewentualną rezygnację z jego zakupu, je-
śli kłopoty techniczne nie zostaną rozwiązane.
w 2011 roku udało się usystematyzować i przy-
spieszyć testy wszystkich trzech modeli, wykonano
ich nawet więcej, niż zakładał program. ogółem
71
NumeR 2 | maj 2012 | polSka zbRojNa
NumeR 2 | maj 2012 | polSka zbRojNa
859310656.001.png
|
prezentuj broń PRZeGLąD
|
dopracowania wymaga
hełmowy system wyświetlania.
NIkt dzIś
NIe potRafI
odpowIedzIeć
Na pytaNIe, Ile
koSztuje f-35
koszty całego
pRogRaMu
SzacowaNe
w 20 0 1 Roku
Na 233 mIlIaRdy
d olaRów to dzIś
385 mIlIaRdów
klimatyzacja jest
zbyt mało wydajna
i niedostatecznie
schładza kokpit.
ukończono dopiero 20 procent testów wszystkich trzech wersji
F-35. 20 stycznia 2012 roku leon Panetta – następca Gatesa
– zakończył okres obserwacji modelu F-35B. Jego zdaniem,
w pracach nad tym samolotem poczyniono znaczne postępy.
Nie zmienia to faktu, że cały program opóźniony jest przy-
najmniej o pięć lat. w 2007 roku zakładano, że F-35A za-
cznie wchodzić do służby w 2012 roku. Piechota morska mia-
ła otrzymać swój F-35B rok wcześniej. Planowano, że pierw-
sza jednostka osiągnie gotowość bojową w 2012 roku, kiedy
to F-35C miały traić także do us Navy. obecnie przewiduje
się, że myśliwce o podstawowych możliwościach bojowych
zaczną wchodzić do służby w 2015 roku, a F-35 wyposażone
w pierwszy pełny pakiet awioniki (Block 3) – dopiero pod ko-
niec 2016.
koszty całego programu szacowane w 2001 roku na 233 mi-
liardy dolarów dziś osiągnęły astronomiczną wysokość 385 mi-
liardów. w szacunkach sprzed 11 lat wydatki na opracowanie
i rozwój konstrukcji miały wynieść 34,4 miliarda dolarów, dziś
natomiast jest to już 50,8 miliarda dolarów, która to kwota do
2016 roku zwiększy się do 56,4 miliarda.
w 2010 roku odkryto mikropęknięcia w jednej z kadłubo-
wych wręg grodziowych w F-35B. Dalsze inspekcje płatowca
wykazały, że podobne pęknięcia pojawiły się w jednym z alu-
miniowych dźwigarów skrzydła. to spowodowało, że żywot-
ność skrzydła w modelach F-35B i F-35A (model „C” ma inne
skrzydło) zmalała z 8 tysięcy do 1,2 tysiąca godzin, czyli że
okres jego eksploatacji skrócił się z 25 lat do zaledwie pięciu.
Lockheed bagatelizował tę sprawę, argumentując, że i tak ży-
wotność aluminiowych żeber skrzydłowych nie przekracza
2,8 tysiąca godzin. Pentagon jednak nakazał rozwiązanie pro-
blemu w ramach istniejącego budżetu. tymczasem testy w lo-
cie wykazały również o wiele większe niż zakładano trzepota-
nie skrzydeł podczas odrywania się strumieni powietrza.
Na początku marca 2011 roku w F-35A w trakcie lotu nastą-
piła awaria dwóch prądnic połączona z wyciekiem oleju. Z tego
powodu na kilka dni zawieszono loty i testy w powietrzu
wszystkich trzydziestekpiątek. Awaria prądnic była o tyle nie-
bezpieczna, że F-35 ma innowacyjny elektrohydrostatyczny
system sterowania oparty całkowicie na zasilaniu elektrycznym.
Nastąpiła ona w czwartym egzemplarzu testowym F-35A
(AF-4), w którym wprowadzono nową konigurację prądnic,
podobnie jak w piątym egzemplarzu F-35B (BF-5) oraz pierw-
szym F-35C (CF-1). Przy okazji okazało się, że dostęp serwiso-
wy do tak zwanego zintegrowanego systemu zasilania jest
znacznie utrudniony.
Dopracowania wymaga rewolucyjny hełmowy system wy-
świetlania, którego zastosowanie wyeliminowało potrzebę uży-
cia w F-35 tradycyjnego wyświetlacza przeziernego. kłopoty
z wyrobem irmy Vision systems international sprawiły, że
1 marca 2011 roku Lockheed przedłożył specyikację alterna-
SAMoloT Z KoMPuTerA
Jeszcze kilka lat temu projektanci i konstruktorzy F-35 za-
pewniali, że dzięki zaawansowanemu komputerowemu proce-
sowi modelowania i symulacji wiele niedociągnięć i proble-
mów zostanie wyeliminowanych jeszcze na etapie
projektowania. okazało się jednak, że dopiero po testach
izycznych gotowych samolotów udało się wykryć wiele nie-
prawidłowości, podobnie jak to było w trakcie wcześniejszych
programów budowy myśliwców.
72
NumeR 2 | maj 2012 | polSka zbRojNa
859310656.002.png 859310656.003.png 859310656.004.png 859310656.005.png 859310656.006.png 859310656.007.png 859310656.008.png 859310656.009.png 859310656.010.png 859310656.011.png
 
prezentuj
broń
niewliczony w ostateczną
cenę myśliwca silnik
pratt & whitney f135
może kosztować
10–11 milionów dolarów.
Możliwe, że dojdzie do
przeprojektowania kokpitu.
obsługa naziemna
f-35 będzie równie
kosztowna jak
w przypadku
f-22 czy b-2.
tywnego wyświetlacza. Propozycję nowego, opracowanego na
bazie gogli noktowizyjnych ANVis-9 przedstawiła irma BAE
systems. Jak na razie propozycja ta nie jest tak zaawansowana
jak Vsi, a jej zastosowanie wymagałoby przeprojektowania
kokpitu. Lockheed pozwolił za to irmie Vsi na usunięcie pro-
blemów z wibracjami, luktuacją obrazu oraz noktowizją. No-
wy wyświetlacz ma zostać dostarczony w trzecim kwartale
2013 roku.
wciąż niedopracowane jest oprogramowanie awioniki F-35.
w przeciwieństwie do starszych samolotów całe oprogramowa-
nie zostało napisane w języku C++. Pełna wersja bojowa awio-
niki – Block 3 – będzie składała się aż z 24 milionów linii kodo-
wych. to prawie trzy razy tyle, ile zapisano w oprogramowaniu
awioniki F-22. w 2011 roku ujawniono jednak, że zostało zapi-
sane jedynie 50 procent kodu. ukończenie programowania bę-
dzie wymagało zatrudnienia dodatkowych 110 informatyków
i kolejnych pięciu lat pracy. Prawdopodobnie to właśnie jest
główna przyczyna tak dużego opóźnienia całego programu JsF.
w listopadzie 2011 roku specjalny zespół Pentagonu po mie-
sięcznej analizie wymienił kolejne niedociągnięcia wymagają-
ce rozwiązania: system awaryjnego zrzutu paliwa musi zostać
dopracowany, gdyż może spowodować pożar; klimatyzacja jest
zbyt mało wydajna i niedostatecznie schładza awionikę oraz
kokpit; używanie dopalacza w F-35B może uszkadzać samolot;
system odgromowy nie uzyskał certyikatu, a zautomatyzowa-
ny system informacji logistycznych opracowano jedynie czę-
ściowo.
Gdy na początku 2012 roku rozpoczęły się wykonywane na
lądzie próbne lądowania F-35C z użyciem liny hamującej, tak-
że nie obyło się bez kłopotów. Lina hamująca zawieszona jest
kilkanaście centymetrów nad pokładem. Zwykle koła podwo-
zia głównego samolotu przejeżdżają po linie, przyciskając ją
do pokładu, po czym podnosi się ona, aby mogła zostać złapa-
na przez hak. okazało się, że w F-35C zamontowano go jed-
nak zbyt blisko podwozia głównego i lina nie nadążała z pod-
niesieniem się na wystarczającą wysokość. Projektanci mode-
lu F-35C mieli bardzo trudne zadanie, gdyż hak może być
umieszczony w tej konstrukcji tylko w jednym jedynym miej-
scu – na ostatniej wrędze nośnej silnika. Dodatkowo, aby za-
chować własności stealth myśliwca, hak musi całkowicie cho-
wać się w zamykanej wnęce kadłubowej. Jako że nie da się go
zamontować w innym miejscu, zostanie zmieniona jego kon-
strukcja. Będzie przyciskany do pokładu specjalnym amorty-
zatorem i otrzyma zupełnie nową końcówkę. oczywiście po-
prawka ta wymaga kolejnych roboczogodzin oraz dodatko-
wych środków.
Jakby tego było jeszcze mało, 26 stycznia 2012 roku na pięć
dni wstrzymano loty piętnastu F-35. odkryto, że w fotelach ka-
tapultowych odwrotnie zamontowano spadochrony. Błąd popeł-
niono w brytyjskiej irmie Martin-Baker, która opracowała dla
tych maszyn fotel us16E. w wypadku katapultowania spado-
chrony otworzyłyby się bez problemu, tyle że ich dźwignie ste-
rujące ustawione byłyby odwrotnie, co mogłoby utrudnić pilo-
towi sterowanie. Aby wznowić loty, trzeba było czekać na do-
starczenie z wielkiej Brytanii komponentów foteli zwierają-
cych poprawnie spakowane spadochrony.
WSZySTKo W jednyM
wiele kłopotów programu JsF wynika z próby stworzenia
samolotu, który łączy w sobie cechy kilku konstrukcji. Podej-
73
NumeR 2 | maj 2012 | polSka zbRojNa
859310656.012.png 859310656.013.png 859310656.014.png 859310656.015.png 859310656.016.png 859310656.017.png 859310656.018.png
 
|
prezentuj broń PRZeGLąD
|
ście typu „wszystko w jednym” miało zapewnić ograniczenie
kosztów związanych z ewentualną eksploatacją trzech różnych
maszyn, dostarczonych przez trzech różnych producentów.
w przypadku F-35 jedna konstrukcja ma pełnić rolę myśliwca
wielozadaniowego, samolotu szturmowego pionowego startu
i lądowania oraz myśliwca pokładowego, a w dodatku mieć
własności stealth. Pozostanie pytanie, czy takie podejście nie
ograniczyło możliwości każdej z wersji F-35.
Najwięcej kontrowersji budzi kwestia „niewidzialności ra-
darowej”. Jeszcze w 2006 roku status F-35 został oicjalnie
zmieniony z „bardzo nisko obserwowalny” na
„nisko obserwowalny”. w jego konstrukcji
użyto materiałów pochłaniających fale rada-
rowe, a kadłub wraz z wlotami powietrza i sta-
tecznikami pionowymi został zaprojektowany
tak, aby jak najefektywniej te fale odbijał. Jed-
nak, mimo że F-35 jest mniejszy niż F-22 czy
B-2, jego obraz na radarze jest większy. ogól-
nie, F-35 najlepiej odbija fale nadawane w pa-
śmie „X” oraz górnym paśmie „s”, czyli takie,
które wykorzystuje większość radarów monto-
wanych w myśliwcach oraz naprowadzających
rakiety ziemia-powietrze.
kształt samolotu to rozwiązanie kompro-
misowe – najmniejsze odbicie radarowe po-
woduje jego przednia część, tylna zaś, w której dominują obłe
kształty, już taka nie jest. specjalny zespół Pentagonu w swo-
im sprawozdaniu z listopada 2011 roku wymienia pewną kwe-
stię, która została jednak utajniona. uważa się, że dotyczy ona
właśnie „niewidzialności” myśliwca.
Mimo że F-35 nie jest typowym samolotem stealth, to jego
obsługa naziemna będzie równie kosztowna i skomplikowana
jak w przypadku F-22 czy B-2. swoją „niewidzialność” F-35
zachowa tylko wtedy, gdy nie będzie przenosił uzbrojenia czy
dodatkowych zbiorników paliwa na pylonach podskrzydło-
wych. A to kolejny problem. sześć tych pylonów ma udźwig
6,8 tysiąca kilogramów. samolot został wyposażony również
w dwie wewnętrzne komory uzbrojenia, w których znajdują
się cztery punkty zaczepowe o udźwigu 1,3 tysiąca kilogra-
mów, ale tylko na dwóch z nich można podwiesić ciężkie ła-
dunki, na przykład bomby. Model F-35B ma w dodatku ko-
mory kadłubowe mniejsze niż pozostałe dwa modele i nie bę-
dzie mógł przenosić w nich na przykład bomb GBu-31
JDAM (Joint Direct Attack Munition) czy rakiet AGM-154
Jsow (Joint standoff weapon). F-35A jako jedyny ma dział-
ko pokładowe GAu-22/A, kalibru 25 milimetrów. Modele
„B” i „C”, które teoretycznie przeznaczone są do zadań sztur-
mowych i powinny być wyposażone w taką broń, mogą jedy-
nie przenosić ją podwieszaną w zasobniku. F-35B ma wenty-
lator kadłubowy, niezbędny do wykonywania pionowego star-
tu i lądowania, i dlatego nie ma już w nim miejsca na uzbroje-
nie. w F-35C nie zamontowano go, bo każde wolne miejsce
w kadłubie przeznaczono na zbiorniki paliwa, tak aby wersja
pokładowa miała jak największy zasięg.
sytuacja wygląda więc tak, że albo F-35 będzie samolotem
stealth o mizernych możliwościach ofensywnych, albo konwen-
cjonalnym myśliwcem wielozadaniowym o przyzwoitym
udźwigu rzędu ośmiu ton.
specyiczna koniguracja F-35 sprawia też, że nie ma on
nadzwyczajnych osiągów. wielu analityków nazywa go lata-
jącą ciężarówką, gdyż rozwija prędkość jedynie 1,6+ macha,
czyli około 1930 kilometrów na godzinę (dla porównania
w F-16C Block 30 to 2+ machy, czyli 2410 kilometrów na go-
dzinę). Lockheed szacował, że promień bojowy F-35A wynie-
sie 1277 kilometrów. Zeszłoroczne testy w powietrzu wykaza-
ły jednak, że jest to jedynie 1081 kilometrów. to o 10 kilome-
trów mniej, niż zakładała specyikacja Pentagonu dotycząca
tego modelu. ten sam problem stwierdzono również w typach
„B” i „C”. w obydwu przypadkach promień ten jest jednak
nieco większy od wymaganego minimum.
nACZyniA PołąCZone
Nikt dziś nie potrai odpowiedzieć na py-
tanie, ile kosztuje F-35. szacunki wahają
od 70 do 130 milionów dolarów. Jakiś czas
temu Lockheed podawał, że jest to 65 milio-
nów za F-35A, ale jak się później okazało,
kwota ta nie obejmowała silnika Pratt
& whitney F135. Z kolei Pratt & whitney
odmawia podania jego ceny, zasłaniając się
tajemnicą handlową. Analitycy przewidują,
że silnik może kosztować 10–11 milionów
dolarów.
Dokładnej ceny F-35 nie można dziś po-
dać, ponieważ samolot wciąż jest w fazie roz-
woju i zbyt wiele czynników wpływa na jego wartość inalną.
Ponoć ustabilizuje się ona dopiero wtedy, gdy ruszy produk-
cja samolotu z pełnym pakietem awioniki Block 3 oraz będzie
wiadomo, jaka jest pula zamówienia. Cała koncepcja progra-
mu JsF zakładała wciągnięcie do niego jak największej liczby
zagranicznych partnerów, których wkład inansowy i zamó-
wienia obniżyłyby koszty opracowania i produkcji F-35. Pod
tym względem odniesiono sukces – w program zaangażowało
się już jedenaście państw, w tym Japonia, gdzie F-35 wygrał
przetarg na nowy myśliwiec wielozadaniowy. Pomysł okazał
się jednak niczym miecz obosieczny. w dobie kurczenia się
budżetów obronnych również zamówienia zaczynają się
zmniejszać, szczególnie w wypadku państw NAto. oznacza
to zmniejszenie produkcji, co z kolei wpłynie na cenę jednost-
kową myśliwca. Niewykluczone, że z tego powodu Pentagon,
który od kilku lat niezmiennie deklarował chęć zakupu
2443 egzemplarzy F-35, będzie musiał ograniczyć zamówie-
nie. Dotychczasowe kłopoty inansowe sprawiły, że w planie
budżetowym na 2013 rok zrezygnowano już z kupna kolej-
nych 13 maszyn, a dostawy w latach 2013–2017 mają być
zmniejszone o 179 egzemplarzy.
w produkcji F-35 współuczestniczy wiele irm podwyko-
nawczych i dostawców z usA. Do tego dochodzi dziewięć
państw biorących udział w programie JsF. Części i podzespo-
ły potrzebne do wyprodukowania F-35 poprzez skomplikowa-
ny system dostaw traiają bezpośrednio na linię produkcyjną
Lockheeda w Foth worth w teksasie. Będą też wysyłane
w odwrotnym kierunku – do brytyjskich zakładów BAE sys-
tems, gdzie rozpocznie się produkcja brytyjskich F-35, a tak-
że do włoskich zakładów Alenia Aeronautica, w których po-
wstaną F-35 dla pozostałych odbiorców europejskich. koszty
związane z transportem oraz, co ważniejsze, taryfami celnymi
i podatkiem VAt mogą przekroczyć nawet 3 miliardy dola-
rów. Nie pozostanie to bez wpływu na cenę końcową F-35,
a zatem i koszt całego programu JsF.
wIelu
aNalItyków
Nazywa f-35
latającą
ciężaRówką,
gdyż RozwIja
pRędkość
jedyNIe
1,6+ macha
n
774
NumeR 2 | maj 2012 | polSka zbRojNa
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin