pwsz kalisz socjologia Materia-y dla studentˇw I rok 09-10 IZ PWSZ.rtf

(2168 KB) Pobierz

                                                                         

 

Arkadiusz Staniszewski

 

                                             Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu

                                                    

                                                                SOCJOLOGIA OGÓLNA

 

Konspekty powstały na podstawie  fragmentów książek:

1.              Turowski Jan, Wielkie struktury społeczne, Lublin 1994

2.              Turowski Jan, Małe struktury społeczne, Lublin 2001

3.              Sztompka Piotr, Socjologia, Kraków 2002

4.              Szczepański Jan, Socjologia - rozwój problematyki i metod, Warszawa 1967

5.              Jan Szczepański, Elementarne pojęcia z socjologii, Warszawa 1967

6.              Peter Berżer, Zaproszenie do socjologii, Poznań 1990

7.              Giddens Anthony, Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań 1998.

8.              Giddens Anthony, Socjologia, PWN, W-wa 2004.

9.              Szacka Barbara, Wstęp do socjologii, W-wa 2003;

10.              Goodman Norman, Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań 1992

11.              Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej,  PWN Warszawa 2002.

12.              Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T I, PWN Warszawa 1958.

13.              Garrder Jostein, Świat Zofii, Zysk i S-ka, Poznań 1995.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały zapisane czcionką koloru niebieskiego są materiałami  dodatkowymi/uzupełniającymi/nieobowiązkowymi.

 

Studenci Instytutu Zarządzania PWSZ (ZWIS, ZBiznesem, ZSiR, ZBezpieczeństwem, Biznes Międzynarodowy, Zarządzanie Mediami - Stacjonarne i NStacjonarne) OBOWIĄZUJE CAŁY PONIŻSZY MATERIAŁ (materiały zapisane czcionką koloru niebieskiego są materiałami dodatkowymi - uzupełniającymi (nieobowiązkowymi).

 

 

Poszczególne działy socjologii ogólnej obowiązują studentów PWSZ w zależności od ustaleń i specyfiki kierunku/specjalności - informacja dotyczy studentów Instytutu Medycznego PWSZ i Instytutu Ochrony Środowiska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat

Co to jest socjologia? Zagadnienia społeczne poruszane przez starożytnych filozofów: sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles. Państwo Boże i państwo ludzkie św. Augustyna. Średniowieczny organicyzm  św. Tomasza z Akwinu. Początki socjologii naukowej. Twórca terminu „SOCJOLOGIA” August Comte. Kilka ważniejszych definicji i zagadnień społecznych w socjologii. Społeczeństwo, grupa społeczna oraz grupa odniesienia, interakcje społeczne, więzi społeczne, role społeczne.

 

              Socjologia jest jedną z gałęzi nauk społecznych badających naturę ludzkiego zachowania i związków międzyludzkich, a także ich rezultatów. W skład nauk społecznych wchodzą m.in.

Antropologia dzieląca się na dwie główne gałęzie tj. antropologię fizyczną zajmują się istotami ludzkimi jako organizmami biologicznymi, a także ich związkiem z innymi gatunkami oraz biologicznym zróżnicowaniem między nimi. Druga gałąź to antropologia kulturowa.

Ekonomia ajmuje się sposobami w jakie produkujemy, rozdzielamy, nabywamy i konsumujemy dobra.

Nauki polityczne analizują kwestie związane ze źami, rozdziałem i wykorzystywaniem władzy w społeczeństwie. Bada procesy polityczne zachodzące w różnych grupach i organizacjach.

Psychologia bada podstawy i konsekwencje zachowania jednostki, a szczególnie interesują przyczyny zachowania się człowieka w taki, a nie inny sposób. Psychologia dzieli się na bardzo wiele działów zajmujących się m.in. osobowością jednostki, rozwojem jej zdolności myślowych i biologicznymi podstawami ludzkiego zachowania.

Max Weber w 1909 roku wspólnie z Ferdinandem Toenniesem i Georgem Simmlem, zał pierwsze niemieckie stowarzyszenia socjologicznego. W Wiel­kiej Brytanii dopiero po II wojnie światowej socjologia uzyskuje uznany status na głównych uniwersytetach, w Oxfordzie i Cambridge uprawiana wcześniej jako antropologia społeczna lub filozofia społeczna i polityczna. W Polsce twórcą pierwszego uniwersyteckiego ośrodka socjologicznego był Florian Znaniecki, załyciel katedry na Uniwersytecie w Poznaniu w roku 1920 oraz redaktor pierwszego polskiego czasopisma socjologicznego.

W skali międzynarodowej socjologowie zaczęli organizować się w 1893 roku, kiedy francuski uczony Renę Worms zał elitarny Międzynarodowy Instytut Socjologiczny (Institut International de Sociologie, IIS). Dopiero jednak w 1949 roku powstała organizacja masowa o zasięgu światowym, reprezentująca socjologów z niemal stu krajów i licząca obecnie ponad trzy tysiące członków - Międzynarodowe Stowarzyszenie Socjologicz­ne (International Sociological Association, ISA).

Jest więc socjologia dziedziną stosunkowo młodą i ma krót historię. Równocześnie jednak refleksja na te­mat społeczeństwa jest zapewne odwieczna. Życie w otoczeniu innych ludzi, kontakty z innymi, współ­praca, konkurencja, walka to podstawowe fakty egzystencjalne gatunku ludz­kiego. Jesteśmy gatunkiem stadnym, żyjemy w zbiorowościach - od rodziny, przez ród, plemię, wspólnotę lokalną, sąsiadów, przyjaciół, współpracowni­w, po naród, czy społeczeństwo kontynentalne lub globalne, np. europejskie czy światowe. Zauważali to już starożytni filozofo­wie (np. Arystoteles), definiując człowieka jako „istotę społeczną" (homo socius albo homo politicus).

Nigdy nie jesteśmy sami, od urodzenia do śmierci otaczają nas inni i musi­my jakoś radzić sobie z innymi, układać nasze życie wśd innych. Zbieramy różne doświadczenia z takich kontaktów, porównujemy z doświadczeniami bliskich i znajomych, uogólniamy je, wyprowadzamy z nich różne życiowe strategie, które stosujemy w codziennej praktyce. Każdy człowiek jest więc w pewnym sensie socjologiem. Tyle że nie socjologiem akademickim, nauko­wym. Czym cechuje się ta przed-socjologiczna wiedza o społeczeństwie? Wystę­puje ona w trzech postaciach: wiedzy potocznej, wrażliwości artystycznej i refleksji filozoficznej. Wiedza potoczna jest, po pierwsze, zbiorem spostrzeż dość przypadkowych i osobistych. Każdy żyje w nieco odmiennych zbiorowościach, w różnych warunkach, ma nieco inne losy życiowe, inne sukcesy i po­rażki, a zarazem każdy ma skłonność do ich generalizowania, traktowania jako powszechnych i typowych. Nasza perspektywa, nasz własny punkt widzenia wydają się nam jedynie uprawnione. Dlatego, po drugie, mądrość potoczna jest fragmentaryczna i niespójna. Nawet wtedy, gdy ulega sformułowaniu w przysłowiach ludowych, codziennych porzekadłach lub bardziej rozbudo­wanych mitach i opowieściach, nie tworzy systemu. Po trzecie, mądrość potoczna jest często pochopna, nie troszczy się zbytnio o mocne uzas...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin