PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2007 / 2008
Wrzesień
Termin
Temat tygodnia
Efekt oddziaływań wychowawczych
Forma realizacji
3 IX – 7 IX
Żegnajcie wakacje – witaj szkoło
UCZEŃ:
· zna prawa i obowiązki ucznia;
· zna lokalizacje świetlicy;
· potrafi bezpiecznie zachowywać się w otoczeniu, w którym się znajduje;
· potrafi wypowiadać się w sposób swobodny na temat wakacji;
· potrafi zaprezentować się na forum grupy;
· umie współdziałać w grupie;
· życzliwie odnosi się do drugiej osoby;
· integruje się z grupą.
· Przeprowadzenie pogadanki na temat bezpiecznego zachowania na terenie szkoły, podczas zabaw, podczas wsiadania i wysiadania z autobusu. Poznanie praw i obowiązków uczniów uczęszczających do świetlicy szkolnej;
· Swobodne wypowiedzi o minionych wakacjach;
· Zabawy ruchowe na boisku;
· Gry stolikowe;
· Zajęcia integracyjne: gry i zabawy, integracja zespołu.
10 IX – 14 IX
Bezpieczna droga
· potrafi bezpiecznie przechodzić przez ulicę, właściwie poruszać się po okolicy;
· zna podstawowe znaki drogowe;
· dba o bezpieczeństwo swoje i innych;
· umie właściwie zachować się na przystanku, w autobusie;
· jest opiekuńczy w stosunku do innych kolegów szczególnie młodszych ;
· zna swoje mocne i słabe strony i potrafi je właściwie wykorzystać.
· Zapoznanie ze sposobem poruszania się po drogach;
· Nauka podstawowych znaków drogowych;
· Bezpiecznie poruszamy się po okolicy. Bezpiecznie i kulturalnie zachowujemy się w autobusie - scenki rodzajowe;
· Gry planszowe;
· Krzyżówki i łamigłówki;
· Zabawy ruchowe na boisku szkolnym.
17 IX – 21 IX
Chcemy żyć w czystym środowisku
· ma wyrobione nawyki dbania o porządek
· wie, że należy opiekować się zwierzętami ;
· wie jak dbać o środowisko;
· wie, że nie należy niszczyć zieleni;
· zna tereny chronione i zasady zachowania się na nich;
· ma ukształtowaną wrażliwość na otaczające środowisko;
· dostrzega zależność pomiędzy działalnością człowieka a stanem środowiska;
· zna skutki zniszczeń ekologicznych.
· Rozmowa na temat ochrony środowiska, co możemy zrobić, aby je ochronić?
· Praca plastyczna „Nasza ziemia” – plakat;
· Działalność człowieka a stan środowiska - wykazanie zależności. Formy ochrony przyrody. Zasady zachowania się na terenach chronionych;
· Zabawy ruchowe na boisku szkolnym z piłką, skakanką;
· Pomoc słabszym w odrabianiu prac domowych.
24 IX – 28 IX
Witamy jesień
· dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią;
· potrafi wypowiadać się na temat jesiennego krajobrazu;
· potrafi wyszukać informacje z książek popularnonaukowych;
· umie współpracować w grupie;
· potrafi właściwie wykorzystać czas wolny.
· Praca z tekstem - szukanie informacji dotyczących zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i ich omówienie;
· Wykonanie pracy plastycznej przestawiającej kolory jesieni dowolną techniką;
· Zabawy ruchowe;
· Ciekawe i wartościowe czasopisma.
Październik
1 X – 5 X
Sport to zdrowie
· dba o zdrowie własne oraz innych;
· wie, jak właściwie spędzać czas wolny;
· potrafi współdziałać w grupie;
· szanuje siebie i innych.
· Rozmowa na temat różnych dyscyplin sportowych i ich wpływu na zdrowie i samopoczucie;
· Zabawy ruchowe na boisku – wdrażanie do współzawodnictwa;
· Wykonanie pracy plastycznej metodą collag’u przedstawiającej ulubionego sportowca.
8 X – 12 X
Dzień Nauczyciela
· ma poczucie przynależności do szkoły, do klasy;
· zna i pielęgnuje tradycje szkolne;
· ma potrzebę pozytywnego prezentowania się,
· radzi sobie w trudnych sytuacjach.
· Rozmowa z dziećmi o pracy nauczyciela oraz pracowników szkoły;
· Wykonywanie kolorowych bukietów okolicznościowych;
· Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu;
· Gry stolikowe,
· Radzę sobie w trudnych sytuacjach;
· Pomoc dzieciom w odrabianiu prac domowych.
15 X – 23 X
Dary jesieni z sadu i ogrodu
· wie jak dbać o środowisko naturalne;
· zna nazwy warzyw i owoców rosnących w ogrodach i sadach;
· zna zasady przechowywania owoców i warzyw i wykonania przetworów na zimę;
· potrafi interpretować ruchem słyszany tekst;
· dba o estetykę wykonania pracy plastycznej;
· zna zależności stanu środowiska od działalności człowieka;
· potrafi współpracować w grupie.
· Wypowiadanie się dzieci na temat ich ogrodów - dzielenie się przeżyciami z domu rodzinnego.
· Rozmowa o sposobach przechowywania owoców, wykonywania przetworów na zimę.
· Rozwiązywanie i układanie zagadek dotyczących warzyw i owoców.
· Gry stolikowe.
· Wpływ codziennych czynności i zachowań człowieka na stan środowiska.
24 X – 31 X
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli
· zna i pielęgnuje tradycje;
· jest tolerancyjny, szanuje siebie i innych;
· jest wrażliwy, pamięta o zmarłych.
· Rozmowa o Święcie Zmarłych i o tym jak należy zachowywać się na cmentarzu;
· Rysowanie kredkami cmentarza;
· Gry i zabawy stolikowe.
· Zabawy rytmiczne przy muzyce;
· Pomoc dzieciom w nauce oraz odrabianiu prac domowych;
Listopad
5 XI – 9 XI
Kultura człowieka
· zna podstawowe zwroty grzecznościowe;
· umie poprawnie zachowywać się w każdej sytuacji;
· jest uprzejmy wobec innych;
· potrafi poprawnie zareagować w trudnych sytuacjach.
· Rozmowa na temat kulturalnego zachowania się w każdym miejscu;
· Wykonanie plakatu techniką collage na temat: „Jakie znasz zwroty grzecznościowe?”
· Mówię stop przemocy i agresji. Radzę sobie w trudnych sytuacjach;
· Spotkanie z policjantem - Jestem bezpieczny;
12 XI – 16 XI
grudzien33