test3.doc

(79 KB) Pobierz
"Trzecioteścik" został opracowany na podstawie dołączonego do wyprawki "Wesołej Szkoły" - sprawdzianu kompetencji ucznia klasy trzeciej

"Trzecioteścik" został opracowany na podstawie dołączonego do wyprawki "Wesołej Szkoły" - sprawdzianu kompetencji ucznia klasy trzeciej. Korzystałam również z trzecioteścików opublikowanych w internecie "Klasowa wycieczka do leśniczówki" i "Dzień Matki". Wybrałam jako temat przewodni do zadań - wycieczkę do lasu, żeby łatwiej było mi ułożyć kolejne części testu i aby przekrojowo sprawdzić umiejętności i wiadomości uczniów po klasie trzeciej. Ilustracje pochodzą z książki "Moje pierwsze ćwiczenia" Staniasłwy Łukasik, Heleny Petkowicz dla klasy pierwszej

 

Instrukcja

1. Czytaj uważnie wszystkie polecenia.
2. Prawidłowe odpowiedzi wyraźnie zapisuj i zaznaczaj.
3. Nie używaj ołówka.
4. Pisz długopisem.
5. Gdy popełnisz błąd, przekreśl odpowiedź i napisz poprawną.
6. Nie używaj korektora.
7. Po rozwiązaniu zadania sprawdź, czy nie popełniłeś błędu.
8. Nie denerwuj się, spokojnie odpowiadaj na pytania.
Powodzenia!

Tekst do samodzielnego czytania "Wycieczka do lasu"

Uczniowie klasy trzeciej postanowili zorganizować wycieczkę rowerową. Szybko podjęli decyzję, dokąd będzie ta wspaniała wycieczka. Ustalili, że pojadą do drewnianej leśniczówki, ukrytej głęboko w pobliskim lesie. Szybko i chętnie zrobili listę osób i potrzebnego sprzętu. Wychowawczyni poprosiła, by podczas wyjazdu towarzyszyli im rodzice. Każdy z uczestników miał przydzielone do wykonania zadania. Siedmioro dzieci wzięło grube koce, dwoje worki na śmieci, a sześcioro sprzęt sportowy. Marek wziął ze sobą stoper i taśmę mierniczą. Każdy uczeń zabrał również mały notatnik i przybory do pisania. Za przygotowanie pysznego poczęstunku odpowiedzialni byli rodzice. Każdy niecierpliwie czekał na wyjazd, który zapowiadał się bardzo interesująco i ciekawie.

 

Ćwiczenie 1
Odpowiedz całym zdaniem na pytania związane z treścią tekstu.

1. Dokąd dzieci zorganizowały wycieczkę?
.............................................................................................
2. Kto towarzyszył dzieciom na wycieczce?
.............................................................................................
3. Co wziął ze sobą Marek?
.............................................................................................
4. Ile osób wzięło koce, a ile sprzęt sportowy?
.........................................................................................................
5. Co mieli przygotować rodzice?
.............................................................................................

Ćwiczenie 2
Jaka będzie wycieczka? Uzupełnij brakujące określenia przymiotnikami w odpowiednim stopniu.

1. wspaniała ....................................... ..................................
2. .................................... ciekawsza .......................................
3. ................................. ............................ najweselsza

Ćwiczenie 3
1. Jurek postanowił napisać ogłoszenie. Który z tekstów jest prawidłową formą ogłoszenia?

2. Zaznacz krzyżykiem (X) prawidłową formę ogłoszenia.

3. Uzupełnij zdania czasownikiem "pisać" w odpowiednim czasie.
Jurek ........................................................... ogłoszenie. (czas przyszły)
Jurek .......................................................... ogłoszenie. (czas teraźniejszy)
Jurek .......................................................... ogłoszenie. (czas przeszły)

Ćwiczenie 4
Jedno z ogłoszeń Jurek włożył do koperty i wysłał do chorego kolegi.
1. Zaznacz krzyżykiem (X) poprawnie zaadresowaną kopertę.

2. Przyjrzyj się obrazkom. Ułóż według kolejności i ponumeruj drogę listu od nadawcy do adresata.

3. Podpisy pod obrazkami zamień na zdania i napisz je według ustalonej kolejności.
1. ....................................................................................
2. ....................................................................................
3. ....................................................................................
4. ....................................................................................
5. ....................................................................................
6. ....................................................................................

Ćwiczenie 5
Do Jurka przyszli koledzy: Marek, Jacek i Tomek. Chłopcy postanowili przed wycieczką powtórzyć swoje wiadomości. Wymyślali sobie różne zadania. Pomóż chłopcom je rozwiązać.

1. Marek musi wypisać z tekstu o wycieczce (dołączonego do Trzecioteściku) po trzy wymienione części mowy. Pomóż mu.
rzeczowniki: ..................................,...................................,................................
czasowniki: ....................................,....................................,................................
przymiotniki: ..................................,....................................,................................
przysłówki: .....................................,....................................,.................................

2. Jurek musi ułożyć zdania i zastanowić się, jakie to rodzaje zdań.
Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej, nie zmieniając ich końcówek, i postaw odpowiedni znak na końcu każdego zdania. Nazwij rodzaj tego zdania.
Dokąd, Kasia, Jacek, Marku, idzie, drzwi, narysowała, kwiaty, zamknij
1. ...........................................................................zdanie.........................................
2. ...........................................................................zdanie..........................................
3. ...........................................................................zdanie..........................................

3. Jacek ma podzielić podane wyrazy na głoski, sylaby, litery.

4. Tomek nie potrafi uzupełnić luk w wyrazach. Uzupełnij poprawnie wyrazy z luką.





.....cielibyśmy mieć piękną pogodę.

Ma.....ymy o spotkaniu z leśnymi zwierzętami.

Wiemy, że odpoczniemy od ....ałasu.

Przewidujemy smaczny poczęst....nek.

Weźmiemy udział w różnych k......kursach.

 

5. Pomóż chłopcom dobrać odpowiednie przymiotniki do rzeczowników. Pomogą ciwyrazy w ramce. Określ ich rodzaj (żeński, męski, nijaki).

drzewo - ............................. ,................................... rodzaj.....................................
wiewiórka - ............................., ................................. rodzaj ....................................
grzyb - .................................., .................................... rodzaj ....................................
leśniczówka - .............................., .............................. rodzaj ...................................
las - ...................................., ....................................... rodzaj....................................

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwagi
Zadania w teście sprawdzały następujące umiejętności: czytanie ze zrozumieniem, podstawy gramatyki i poprawność ortograficzną, stosowanie wiedzy w praktyce.
Za każde zadanie uczeń otrzymywał 1 punkt. Skala ocen do testu była zgodna z systemem oceniania w naszej szkole:
100% - celujący
99-90% - bardzo dobry
89-75% - dobry
74-50% - dostateczny
49-31% - mierny
30%-0 - niedostateczny
Według tej skali można również oceniać poszczególne umiejętności

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin