Podstawy Marketingu
Wykład 2 2003-10-13
W orientacji marketingowej firma buduje swoja pozycje wykorzystując następujace instrumenty:
Promocje (trzeba posiadac konkurencyjny produkt), produkt (oferta), dystrybucje i cenę.
Rynek docelowy
1. podkompozycja produktu
a> jakosc
b> asortyment
c> marka
d> usługi
2. Podkompozycja promocji
a> PR
b> Sprzedaż osobista
c> Promocja sprzedaży
d> Reklama
3. Podkompozycja ceny
a> cena
b> kredyty
c> rabaty
d> skonto
4. Podkompozycja dystrybucji
a> kanały dystrybucyjne
b> logistyka marketingowa
Etapy rozwoju marketingu
Aplikacja instrumentu marketingu przeszła okreslone rewolucje, w poczatkowej fazie rozwoju orientacji marketingowej instrumenty marketingowe stosowano na rynku dóbr konsumpcyjnych – żywność, produkty przemysłowe masowej konsumpcji jak np. odzież. W kolejnym etapie instrumenty marketingowe wykorzystano na rynkach dóbr przemysłowych (maszyny rolnicze, sprzet budowlany, materiały budowlane). Potem w działach instytucji niedochodowych i stowarzyszeń np. muzea, szkoły, szpitale. Kolejny etap to aplikacja instrumentów marketingowych w sektorze usług (banki, ubezpieczenia, hotele, gastronomia, niura podróży itp.)
Znaczenie marketingu dla indywidualnego klienta
Orientacja marketingowa przynosi konsumentowi wiele korzyści, oferta przedstawia lepiej jego potrzeby, jest większe zróżnicowanie produktów i udoskonalane są systemy sprzedaży i systemy informacyjne. Konsument ma przewage nad oferentem.
Zagrożenia dla konsumenta:
1. wysokie ceny
2. nadfunkcjonalność opakowań
3. oszukańcze praktyki
4. nadmierne nakłady na reklame
5. agresywna sprzedaż
6. zaplanowane starzenie się produktu
7. niedostatek dóbr publicznych
Rozwój orientacji marketingowej w przedsiebiorstwach w Polsce:
Utrudniaja go różne bariery np. fakt, że 98% firm polskich to przedsiebiorstwa małe, tymczasem marketing pełny rozkwit osiaga w wielkich organizacjach, gdzie są lepsze warunki kreownia nowych produktów, kierowania większych środków na badania i rozwój, na reklame i tworzenie nowoczesnych systemów dystrybucji. Najwyższe zaawansowanie rozwoju organizacyjnego marketingu w Polsce wystepuje w firmach z udziałem kapitału zagranicznego, na rynku dóbr konsumpcyjnych oraz duzych firmach.
Otoczenie marketingowe
Czynniki otoczenia:
1. klienci 2. Konkurencja 3. Dostawcy 4. Pośrednicy handlowi
Najważniejsi są klienci, mogą być indywidualni oraz zorganizowani. Każda firma powinna znać strukture swoich klientów. Stałych klientów powinna dalej utrzymywać, utraconych i potencjalnych pozyskać jako stałych odbiorców. W systemach sprzedaży firm występuje prawo Pareto : „20% klientów przedsiebiorstwa przynosi 80% dochodów”. Aby poznać stałych klientów firmy rozwijaja bazy danych, które maja za zadania tworzyć odpowiednie informacje, niezbedne do budowy długookresowych więzi z klientami. Ponadtwo firmy rozwiaja marketingowe programy uczestnictwa. Ich celem jest nagradzanie tych klientów, którzy są stałymi klientami firmy.
Dostawcy
Odpowiednia polityka wobec dostawców może znacznie poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa
rachun_cosinus