PMw02.doc

(25 KB) Pobierz
Podstawy Marketingu

Podstawy Marketingu

Wykład 2                                          2003-10-13

 

 

W orientacji marketingowej firma buduje swoja pozycje wykorzystując następujace instrumenty:

Promocje (trzeba posiadac konkurencyjny produkt), produkt (oferta), dystrybucje i cenę.

 

Rynek docelowy

1.       podkompozycja produktu

a>                 jakosc

b>                 asortyment

c>                 marka

d>                 usługi

2.       Podkompozycja promocji

a>                 PR

b>                 Sprzedaż osobista

c>                 Promocja sprzedaży

d>                 Reklama

3.       Podkompozycja ceny

a>                 cena

b>                 kredyty

c>                 rabaty

d>                 skonto

4.       Podkompozycja dystrybucji

a>                 kanały dystrybucyjne

b>                 logistyka marketingowa

 

 

Etapy rozwoju marketingu

Aplikacja instrumentu marketingu przeszła okreslone rewolucje, w poczatkowej fazie rozwoju orientacji marketingowej instrumenty marketingowe stosowano na rynku dóbr konsumpcyjnych – żywność, produkty przemysłowe masowej konsumpcji jak np. odzież. W kolejnym etapie instrumenty marketingowe wykorzystano na rynkach dóbr przemysłowych (maszyny rolnicze, sprzet budowlany, materiały budowlane). Potem w działach instytucji niedochodowych i stowarzyszeń np. muzea, szkoły, szpitale. Kolejny etap to aplikacja instrumentów marketingowych w sektorze usług (banki, ubezpieczenia, hotele, gastronomia, niura podróży itp.)

 

Znaczenie marketingu dla indywidualnego klienta

Orientacja marketingowa przynosi konsumentowi wiele korzyści, oferta przedstawia lepiej jego potrzeby, jest większe zróżnicowanie produktów i udoskonalane są systemy sprzedaży i systemy informacyjne. Konsument ma przewage nad oferentem.

Zagrożenia dla konsumenta:

1.       wysokie ceny

2.       nadfunkcjonalność opakowań

3.       oszukańcze praktyki

4.       nadmierne nakłady na reklame

5.       agresywna sprzedaż

6.       zaplanowane starzenie się produktu

7.       niedostatek dóbr publicznych

 

 

Rozwój orientacji marketingowej w przedsiebiorstwach w Polsce:

Utrudniaja go różne bariery np. fakt, że 98% firm polskich to przedsiebiorstwa małe, tymczasem marketing pełny rozkwit osiaga w wielkich organizacjach, gdzie są lepsze warunki kreownia nowych produktów, kierowania większych środków na badania i rozwój, na reklame i tworzenie nowoczesnych systemów dystrybucji. Najwyższe zaawansowanie rozwoju organizacyjnego marketingu w Polsce wystepuje w firmach z udziałem kapitału zagranicznego, na rynku dóbr konsumpcyjnych oraz duzych firmach.

 

Otoczenie marketingowe

Czynniki otoczenia:

1.       klienci 2. Konkurencja 3. Dostawcy 4. Pośrednicy handlowi

Najważniejsi są klienci, mogą być indywidualni oraz zorganizowani. Każda firma powinna znać strukture swoich klientów.  Stałych klientów powinna dalej utrzymywać, utraconych i potencjalnych pozyskać jako stałych odbiorców. W systemach sprzedaży firm występuje prawo Pareto : „20% klientów przedsiebiorstwa przynosi 80% dochodów”. Aby poznać stałych klientów firmy rozwijaja bazy danych, które maja za zadania tworzyć odpowiednie informacje, niezbedne do budowy długookresowych więzi z klientami. Ponadtwo firmy rozwiaja marketingowe programy uczestnictwa. Ich celem jest nagradzanie tych klientów, którzy są stałymi klientami firmy.

 

Dostawcy

Odpowiednia polityka wobec dostawców może znacznie poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin