Baal, Jahwe i prorop Ozeasz.pdf
(
4252 KB
)
Pobierz
305461325 UNPDF
B
A
AL, JAHW
E
I PROROK OZEASZ
Ws
z
ystki
e
t
e
pos
z1
aki s~
jedn
ak
n
a
d
er w~tl
e
.
Z os
obis
-
I
I
ze
asza z
n
amy
je
dyn
i
e
h
is
t
or
i
~
j
ego szczego
ln
eg
o mal-
I
I
I
,
t
i
c
i t
u tru
d
no
o
k
re
s
1i
c, c
o j
es
t
a
ut
e
nt
ycznym
pr
zezy
ciem
,
I
Ilh
o
l
icz
nym obrazem.
I
,
d
n
o
poz
osta
j
e ca
l
k
i
e
m
pew
n
e: Ozeasz
je
st przede wsz
ys
t
kim
I
I
i
I
III
prz
ema
wi
aj~c
ym w imieniu
Jahw
e.
W im
ieniu
J
ah
w
e
11
1
1
Il
i
e
ublagan~ w
ojn~
z Baa
1e
m. Bog ten p
oja
w
i
a s
i
~ az
II
I
I
l
'
l.y
w
czte
rn
astu
ro
zdz
i
alac
h
jego Ks
i
~gi*
,
a
m
ni
e
j
l
ub
I w
y
rai
nych a
1
uz
ji do je
g
o
ku
1tu m
oz
n
a by zna
1
eic znacznie
N
i
c
ul
ega w
~
tpl
i
wosc
i
: w
l
asnie w ty
m b
6stw
i
e ka
n
a
n
ejskim
I
I
'
l
o
r
o
k
najg
r
oiniejsze
go
przec
i
w
n
ika Ja
h
we.
I
lld\
'
Ba
a1a
spo
tyka
m
y cz
~
s
t
o r
o
wniez w inny
ch k
s
i
~
g
ach
II
I
IW
II
,
a
walcz
yli
z
nim juz w
IX w
. wi
elcy
proro
cy "nie
I
"
,
E
l
i
a
sz i E1
i
ze
u
sz (
l
K
rl 17
-2 Krl
1
3)
,
z
kt
oryc
h p
ierwszy
,
I
11111
'
ic
swoic
h
ro
d
akow
do p
o
dj
~cia os
t
a
t
eczne
j d
ecyz
ji
,
k
to
ll
i
l
l
'
r
l
lwd
~ Bogiem
,
Baal czy Ja
h
we, s
t
oczyl na g
or
ze Karme
1
I p
ojedynek z az 4
5
0 pro
r
o
k
ami Baa
1
a (
1
K
rl
18;
po
r
.
1
06)
.
I
i
,
WO
ba'at
b
ylo
pi
e
r
wot
n
i
e rze
cz
ownik
iem
p
o
sp
o1it
y
m
,
uzy-
" I
II
lI
a
okrd
1
e
n
ie wlas
cici
e1a,
p
a
n
a czy wreszc
i
e
m
alz
o
nk
a
.
pr
a
gnie je
dna
k
u
s
un
~c
je
z
u
st kobie
t
y
,
kto
ra m
a
od
t~
d
I
I
"
s
w
ego
m~
za
'
i
sz
(m~z
), a
ni
e
ba
'
a
t
(2
,
18). Baa
l b
ow
iem
I
II
'
z
a
sach
to pr
z
ede w
s
z
ys
tkim im
i~
bo
stwa p
o
gansk
ie
g
o
,
I JI
l
l
c
h
a
rakt
er
z
mienia s
i
~
za
1ez
nie od
m
ie
j
sca k
ul
t
u
tak
I
I
,
i
,
'
wl
as
c
i
wie mo
z
emy
m
owic 0 w
i
e1u
B
a
a
1
ac
h i w
Bi
b1ii te
z
1
1
1
1
wys
t~pu
je nier
a
z w 1ic
z
b
ie
mnogi
e
j.
W na
sz
y
m
s
tu1eciu
II
I
I
'
my
moz
e naj1epi
e
j
Baa
l
a z
U
ga
rit
(
d
z
i
s Ras S
z
a
mra
),
t
I I
n
'
.
I
na pol
n
oc
od
sy
r
y
j
skiego
po
r
tu
La
taki
e
,
s
t
o
1
i
cy
n
i
e
w
ie
l
-
I
p
:
1I1st
ewka,
pr
z
e
zywa
j
~
c
ego o
k
res sw
i
etnosci w X
I
V
III
w.
W
yk
o
p
alisk
a
pro
wa
d
z
on
e tu o
d
1
9
29 r
.
o
d
s
l
o
n
i
l
y
nie
"
1
11
10
mia
s
t
o w
raz z
imponuj~c~
sw
i
~
tyni
~
t
eg
o bog
a
;
1ecz
I
I II
I
y
t
akz
e liczne t
a
b1ic
z
ki glini
a
ne
,
pokryt
e
a1fab
e
tycznym
'
111
1
11
k
l
i
nowy
m
.
Z
w
l
a
szcza odk
ry
te
w
1961 r
.
oraz
w
1
a
tach
I
1
'
)
7
0
teksty
mi
t
o10gi
c
zn
e i
1itu
r
g
icz
n
e
p
ozwa
l
a
j
~
n
a
m od-
,
w
z
nacz
nej mier
z
e relig
i
~
U
ga
r
i
t
.
A
n
a1
e
zy
pami
~
t
a
c
, z
e
Il
l
y
lu w
sro
do
w
i
sk
u semi
c
kim
i
to b
ar
d
z
o b1i
ski
m
Ka
n
aa
no
-
N
iema1
wspo
lcz
es
n
y A
m
oso
w
i, n
i
eco
t
y
lko
mlo
d
s
zy od n
il
'
I
jest Ozeasz
,
ktory o
t
wiera w Bi
bli
i pocze
t
Prorokow M
ni
e
j
sl'
,I
o
jego zyci
u
wiemy bar
d
zo niewie
l
e
,
ty
l
e za
l
edw
i
e
,
il
e
1
1
1
0
/
11
bezpiecz
n
ie wyde
du
kowac z j
e
go Ks
i
~g
i
.
Po
d
ob
ni
e jak A
m
o
I
I
takZe dz
i
ala w kr
ole
stwie p
ol
nocnym
,
zwany
m
w ty
m
czas
ie
k
I
I
I
I
s
t
wem Iz
ra
ela
.
O
dm
ienn
i
e
j
ednak o
d
swego poprze
dnik
a
0
1
'\
I
s
a
m poc
hod
zi ro
wnie
z z p
o
l
n
ocy
,
a
d
ziala
lnos
c swo
j~
r
ozp
O
'
l'\
I
I
pod
koni
e
c pan
o
wa
n
ia Jer
o
boama II
,
k
i
edy
t
o Izrae
l cie
s7
.
jeszcze po
ko
jem i dobro
b
ytem
,
choc
j
uz
od
wsc
h
o
du
za
'
1'\
'
11
wyrastac
groiny
c
i
e
n
Asy
ri
i
.
Po sm
i
erci Je
r
o
b
oa
m
a (
o
k
.
74
1
I
sy
tu
acja
u1
ega gwa
l
tow
n
e
mu
pogo
r
sze
n
i
u
. Na dworze
k
r
ol
ew
s
~
1I
mnoz~ s
i
~ coraz
n
owe intry
gi
, a sposrod czt
e
rec
h
ko1
ejn
yc
h
w
l
l
l
ll
cow dwo
ch
gi
ni
e z r~ki
swoi
ch
n
a
st
~
p
co
w,
ostat
ni za
s z
o
1
1
11
p
ojm
any
p
rz
e
z kr
o1
a asyr
yjsk
iego, Sa
lm
a
n
ass
ar
a V, k
to
r
y w
1
,
,1
I
I
7
22
-7
2
1
k
l
adz
i
e kres istn
i
e
niu
kro
l
es
t
wa Izrae
l
a
bu
rz~c ta
k
Z
e
.
l
l
s
t
o
lic~
,
S
am
ar
i
~
.
Wygl~da wszakZe
n
a to
,
ze Ozeasz
n
ie
b
y
l
I
II
swiadk
i
e
m
tych ostatnic
h
wyda
r
ze
n
,
1
ecz i ta
k j
eg
o d
z
i
a
l
a
l
ll
ll
mozemy
u
z
n
ac z
a d
l
u
g~,
tr
wala
bo
wie
m
za
p
ew
n
e
co n
a
jnl
l
li
cwierc wiek
u
, m
n
i
e
j w
i
~ce
j od 75
0
do 7
2
5
r
.
Z
nac
z
ni
e tr
udniej
p
rzychod
z
i okre
s
l
ic
jego
za
wod i sr
o(
l
(I
\
t
s
ko
. Na
pod
s
t
awi
e
o
b
raz
ow i
p
o
r
o
w
n
a
n
s
pot
yka
n
y
ch
w
I
I
Ksi~dze d
om
ys
l
a
no
s
i
~ w ni
m
ro
ln
ika (zob
.
zw
l
aszcza
O
z 2
,
I
0
I
I
I
cza
s
em nawet p
i
e
kar
za (por
.
Oz
7
,
4
:
"
wszy
sc
y on
i
s~
cud
z
l
1
l
l1
nikami
,
s~
j
ak p
ie
c rozza
r
z
o
ny og
nie
m
,
kt
or
y
pi
eka
r
z za
pr
Z
l
' I
I
I
podsycac
,
b
y
m
ies
i
c c
i
as
t
o,
p
oki
ni
e skwas
ni
e
je
"),
u
w
a
z
an
o
L
'/
I
/
22
sz
c
z
ego1
nie bli
s
kie st
os
unki
m
u
s
i
a
ly go l
~
czyc
z
kapl
a
n
a
l
11
i
I
2
0
.
B
aa
l H
a
d
a
d
ci
s
k
l
l
j
pi
or
u
n (
m
a
la p
os
t
ac
n
a
I
II
wyisze
niu to
z
a
p
ew
n
c
k
Uga
rit
)
. Pl
as
k
orzei
b
a
ptyci
e w
apienn
e
j
z
UI
II
I
I
P
o
lo
wa
d
rug
i
ego
t
ys
i
l
l
c
l
II
I
I
n
<
lwe
t hi
s
t
o
ri
a
te
g
o k
ro
le
s
t
w
a
k
o
n
c
zy
s
iy za
pewne jes
z
c
z
e
d
I
I
r
'
o
d
z
e
ni
e
m Moj
zesz
a.
1
1
1
I
I
jest
bogiem bur
zy
i de
s
zc
z
u
,
a
ty
m
sa
m
y
m bo
g
iem
I
"
Ii
i
Ij
<
l
cy
m
zyz
no
s
c zi
e
mi
,
j
a
k r
ow
ni
ez
pl
o
dno
sc
ludziom
I
I
/
y
l
o
m. J
e
s
t
z
atem pr
aw
d
z
i
wy
m
"
w
lad
c
'
l
,
z
i
e
mi
"
i j
a
ko
ta
ki
,
d
l
l
y
l
l1
z
mitow st
acza zwyc
i
ys
k
i
p
o
j
e
d
y
n
e
k
z
b
og
i
e
m mo
rza,
l
i
d
i
l
l
i
,
w
i
e
m
y
-
t
a
k
z
e
w B
iblii mor
ze sy
mboli
z
uje ni
e
kie
dy s
Hy
"
I
I
,
k
lore
Jahwe mi
a
l u p
ocz'l
,tku
czasow poko
n
ac
.
Waz
n
iejsza
I
II
I
Il
I
i
l
k
j
es
zcz
e
w
a
lk
a z
bogi
e
m
s
mi
erc
i
,
Mot
.
T
ut
a
j B
aa
l
z
d
a
j
e
I
'"
Id
a
wac sw
emu przeciwniko
wi
i wchod
z
i do j
e
go
"
p
aszczy
"
,
11
1
1
"
!
.
Y
,
z
e z
g
adz
a s
iy znikn
'l
,
c,
ni
eja
k
o
umr
zec
.
Z
nikni
yc
i
e Baa
l
a,
I I
i
,
y
c
ia
i plodno
sc
i
,
s
k
az
uj
e wsza
k
ze
n
a s
mi
e
r
c
ni
e
t
y
lk
o l
ud
z
i
,
I
I
l
w
e
t
i bo
g
ow
,
tote
z
jeg
o s
io
s
tra-m
a
l
zo
n
ka
,
A
n
a
t
,
mu
s
i
prz
y-
"II
\
I
1
1
U
zy
cie prz
y
wrac
a
j
'l
,
c
j
e za
r
aze
m
cale
mu
sw
i
a
tu
. M
i
t te
n
I
I
V
Wl
l
l
,
j
a
k
s
i
y z
d
a
je
, waz
n
'
l
,
r
ol
y w
l
i
tu
rg
ii
w swi
'
l
,
ty
ni
Baa
l
a
I
I
I
'
I
I
'
i
I
.
I
I
k
w
iyc b
y
l Ba
a
l pan
e
m (to
w
l
as
ni
e z
n
a
c
zy sl
o
wo
ba'a
l
)
zycia
1
1
1
1
k
i
c
hd
o
br
,
k
t
ory
c
h c
z
lo
w
i
e
k d
o sweg
o
zyc
i
a p
o
t
r
z
ebuj
e
.
I
I
1
1
1
1
1
1
"
/
,
y
cy za
st
a
li
g
o
w
K
a
n
a
anie
,
c
z
c
z
one
g
o juz od ni
e
p
a
mi
y
t-
I
(
'
I
,
:
t
s
ow
wra
z z
je
g
o mal
zo
nk
'l
"
zwa
n
'l
, tu n
a
j
czysc
i
e
j
As
t
a
r
t
e
.
I
d
y
s
a
mi osiedli na dobre n
a
r
o
li
i za
j
yl
i
s
i
y
j
e
j u
p
r
aw'l
" B
aa
l
,
I
I
i
l
l
l
'
ra
j
'
l
,
cy r
o
z
ne post
a
ci w ro
z
n
yc
h mi
ejsc
a
c
h kul
t
u
,
w
y
d
a
wal
I
I
I
n
i
e
r
az
znacznie bli
z
s
zy
niz J
a
h
w
e
.
I
'
Im
i
yt
ali wpr
aw
d
zie, z
e t
o
Jah
we wy
pr
owa
d
z
il i
c
h
z Eg
iptu
,
I
V
I
i
m
pr
ze
wodnikiem i potyznym opi
e
kun
e
m w k
o
c
z
ow
n
i
c
z
y
m
I
I
II
~
I
p
ust
y
ni
.
W
s
zystko to j
e
dn
a
k d
z
i
a
l
o s
i
y
b
ar
d
z
o da
w
no
,
I
I
'
r
r
z
e
d
w
ej
s
c
i
em d
o
K
a
n
aa
nu
. T
e
raz o
dn
os
ili c
zase
m
wraz
e-
I
'
i
sa
m J
a
hwe nale
zy
juz do p
r
z
e
s
z
lo
s
ci i
z
e nie j
e
st t
a
k
I
\
'
1
1
1
1
I
s
i
e
bie w ziemi k
a
n
a
nej
s
ki
e
j
,
kt
o
r
e
j
zyz
n
osc z
al
ezy
pr
ze
d
e
I
k
im
od
s
il bo
s
kich
z
adom
ow
i
o
n
ych w
n
i
ej
o
d
w
i
e
ko
w
.
Ni
e
d
l
I
y
s
i
y
z
atem d
z
iwic
, z
e jahwi
z
m uleg
a s
topni
o
w
e
j
"
ba
a
liz
a
cji
".
III,
I
'
d
n
y
ch Jahwe po
z
o
s
t
a
je n
a
d
a
l Bogiem I
z
r
a
el
a,
l
ecz
J
e
go
I
i
i
I
I
I
'
I
.
a
czy
n
a s
i
y
j
a
kb
y
p
ow
oli
zac
i
e
r
ac
,
p
rzy
bie
ra
j
'l,c
r
ysy
b
os
t
wa
II
V
i
r
l
o
dnos
c
i
.
Inni nie ch
q
b
y
n
a
jmniej zdr
a
d
za
c B
oga s
woich
I
II
,
r
o
z
p
a
miytuj
'
l, wiyc nabo
z
ni
e
J
e
go cud
a
i
wie
lki
e
d
z
i
e
la
,
l
e
c
z
111
1\
'
/
,
c
s
nie oddaj
'
l, cz
esc
t
ak
Ze inn
y
m
,
miej
scowy
m b
os
t
wo
m
,
l
li
l
l
wy
da
j
'l
,
s
i
y
im
w
l
as
ci
wy
mi
g
o
s
p
o
da
rza
mi tej kr
a
in
y
i n
a
jp
e
w
-
III
I
Y
llii
p
oryc
z
ycielami w
s
zelkiego dobrob
yt
u. I t
ak
o
t
o n
a w
i
e
lu
/
25
,
Y
I
1i1
c
h
"
wyrastaj
:
,
! lokalne sanktuaria r6Znych Baalow z ich
III
I
I
.
mi
kultami.
W
czasie rozlicznych uroczystosci uprawiana
I
W
n
i
c
h
r
owniez prostytucja sakralna
.
Ma ona nasladowac
I
'
z
as
l
u
biny boga z bogini:
,
!
.
W
Ugarit byli to Baal i Anat
,
I
l
l
h
l
ij
n
y
m K
anaanie mowi si~
0
B
a
alach i Astartach. Jedynie
1
II
I
I
\
ic
nie
tego zwi:
,
!zku pozwala na odnowienie zycia
.
Orgias
-
Il
l
'
o
b
rz
~d
y z
mierzaj:
,
! do pomnozenia z
y
znosc
i
pol, plodnosci
II
I
Il
ll
i l
udzi
.
Izrae
l
zas poddaje si~ coraz bardziej ich ur
ok
owi.
I
1
II
1
l
l
1
c
j
a
ta
jest szczegolnie w
y
razna w polnocnym krolestwie
,
I
I
ni
e
m
a
tradycji jednej dynastii Dawidowej
,
krolo
wi
e si~
till
I
\
ia
j
:
'
!,
a
wpl
y
wy nie tylko miejscowej ludnosci kananejskiej,
I
s
,
~s
i
ednich Fenicjan
,
s:
'
! bardzo silne
.
I wtedy wlasnie wy-
,
I
'
l
l
i
'
O
z
e
a
sz.
I
'
to
n
i
ewielka Ksi~ga dzieli si~ wyrazme na dwie
CZ~SCl:
d
/
iu
ly 1
-
3 i 4
-
14. W rozdziale 1 ktos - moze
j
eden z uc
z
niow
I
I
p
ll
w
i
a
d
a
0
tym, jak prorok z polecenia Jahwe wzi:
,
!l sobie za
I
II
"
k
o
biet~ uprawia
j
:,!c:
,
! nierz:
,
!d", a ona uro
d
zila mu troje
I
I
I
'.
S
am
Ozeasz powraca w pierwszej osobie do tego malzen-
I
1
\ w
roz
dziale 3
.
Jesli go dobrze rozumiemy,
t
o chociaz zona
1
I
I
1
i1
a
s
i~ niewierna i uciekla z powrotem do swo
i
ch kochankow
,
I
'
lym
ra
z
em posluszny slowu Boga, wykupil j:
'
! i przyj:
,
!l
'1
I11)W
n
ido swego domu
,
narzucaj:
,
!c jej jako jedyn:
,
! kar~
"
wie
l
e
III
'
s
a
motnosci.
W
rozdziale 2 natomiast prorok posluguj:
,
!c si~
I
i
Il
y
m
doswiadczeniem przedstawia histori~ m
i
losci Jahwe do
I
I
I
I
'
I
a
.
W
e
w
szystkic
h
komentarzach do Ksi~gi Ozeasza powtarza si~
1
l
l
lli
e,
czy prorok mowi tutaj
0
rzeczywstych wydarzen
i
ac
h
ze
Il
l
l'
g
O
z
y
cia
,
czy tez opowiada cos w rodzaju przypowiesci maj:
,
!
-
I
p
o
z
w
olic na lepsze zroz
u
mienie relacji Boga i Izraela? Przewaza
1I
I
I
I
"
z
e Ozeasz nap
r
aw
d
~ pos
l
ubil kobiet~ upraw
i
aj:
,
!C:
'
!prostytu-
I'
,
Ii
i
pe
wne prostutucj~ sak
r
aln:
,
! w
j
ednym z sank
t
ruariow Baala.
I
'll
l
ub
i
l
j:
'
! na rozkaz Ja
h
we
-
jest to tzw
.
czyn
n
osc profetyczna
,
I
'I,
l
y
k
a
n
a
nieraz takZe
u i
nnych prorokow
.
Tam s:'! to wpraw
d
zie
II
q
l/
ys
c
i
e
j jakies przel
ot
n
e
gesty (choc
b
y roz
b
ici
e
naczynia gli
n
ia
-
10
I
ll
,
k
t
or
e zapow
i
ada z
ni
szczenie Jerozo
l
imy), zdarza si~ jednak
I
l
i
lk
,
Z
C
B
og wdz
i
era s
i
~
p
rzemoc:
,
! w zyc
i
e prorok
a, nie
p
o
zwala
j
:
,
!c
I
II
p
l
'
z
ykl
ad Jere
m
ias
zowi
na zalozenie ro
d
ziny,
gdy
z wlasnie jego
III I
l
'
ll
n
o
se i bezp
lo
d
no
se ma
j
:
,
! bye symbolem
n
a
dcho
dz:
,
!ce
j
z
a
-
I
2
1.
Glowa Baa
l
a z ko
I
I
sloniowej
.
Ugari
t
.
.
I
v
n
a
ro
du wybra
n
ego
*
. Czynnosci~ profetycz
n~
z
d
a
je
si
y
b
ye
I
i
m
alzenstwo Ozeasza.
(
'
0
rzeczywiscie si
t
t: wy
d
a
r
zylo
,
te
g
o n
i
gdy s
itt
:
nie do
w
iem
y
.
"l
i
n
k
n
i
e mial zamiar
u o
powiadae
n
a
m
swo
j
eg
o
zy
ci
a.
Fakt
y
I
I
I
l
i
l
:
ni
aj~ sitt:u n
i
ego w sym
b
o
le
i o
b
razy
,
a jesli
na
w
e
t m
o
z
em
y
p
ll
s
z
c
zae, ze zon~
p
r
or
oka byla is
t
otnie Gom
er
, corka
Dib
-
11
11
1
1
,
L
o
juz jego dzieci
n
osz~ imiona czysto sym
bo
liczne. Ta
kie
1
1
11
1
1
,
wyraza
j
~ce jak~
s p
rawdtt:, s~ nieraz nadawa
n
e przez pr
o
r
o-
I
o
m
us, kto nazyw
a
s
i
tt:calkiem inaczej (por
.
n
p. Emman
uel
l
it
'
) \
Z
nami" w Iz
7
oraz s. 145; zob. tez s
.
2
77
-2
7
8)
.
Je
dno
.
I
Ii
'
s
it
t:
wszakze pewne
:
Ozeasz koc
h
al bardzo swo
j
~ niesf
o
r
n
~
1111
v
i
e
rn
~ zon
t
t:. A byla to miloM: prawdziwa
,
sur
o
wa i wyma
g
a
j
~-
1
1
6
ra
nie zna latwej p
o
blazliwosc
i
,
lecz tez
nie
zalam
u
j
e sit
t:
d
y
.
K
o
cha bowiem n
i
e
dl
a wartosci, jak~ zna
j
d
uj
e w ukocha
n
e
j
,
d
l
a
l
e
go po prost
u
,
ze kocha. A co witt:cej
,
wierzy, iz sw~ pot
tt:g
C!
!
.
I
i
I
s
lw
o
rzyc na nowo te wartosci takze i tam
,
g
dzie nic
z
nich nie
I
II
l
a
lo
.
I
t
o wlasn
e
, d
oglt
t:bne a b
ol
esne dosw
i
a
d
czenie z
y
c
i
o
we
I
w
o
lilo,
jak si
t
t:zda
j
e, Oz
eas
zowi zint
e
rpr
e
towa
e w
calkiem n
o
w
y
'I {
I
i
)
pr
zymierze Jahwe z Izraelem (zob.
17
0
-
171
).
I
l
I
h
w
e wysttt:puje t
u
ta
j
wo
b
ec narodu wybra
neg
o
j
ak o
d
tr~
co-
t
I
h
l
ub
ieniec
,
j
ak zn
i
ewaz
o
ny Malz
on
ek
.
Oskarza sw~ ni
e
w
ie
r
n~
'l
t
li
l
hi
e
n
ictt:
,
ze upraw
i
ala nierz~d z kochankami
-
Baalami
,
pr
ze
k
o-
til
l
,
z
e
to on
i d
a
j
~ je
j
"c
h
leb i wo
dtt
:, weln
t
t:,
len
i napoje
"
.
I
l
l
l
l
leg
o za
m
k
n
f
;
j
ej
d
rogf; c
i
e
rni
a
mi
I
Illu
r
e
m
o
to
c
zf;
,
I
l
l
k
z
e
n
i
e z
n
a
jd
z
i
e swyc
h scie
zek.
I
I
I
ko
cha
nk
a
mi
swy
mi pobi
e
gnie
,
I
I
I
'
i
c
h
nie dogoni
;
p
H
·
z
n
ie
ich
sz
u
kac
,
I
I
I
'
ni
e
z
n
a
j
dz
i
e
[
..
.
]
.
Il
lp
o
m
niai
a j
u
z
0
ty
m
, ze
to
Ja w
l
as
ni
e
d
l
l!
l:
m
jej z
b
oze
,
m
osz
c
z
,
sw
i
ezq o
l
iw
f
;
[
Oz 2,8-9a
,
10]
.
I
l.
ra
e
l s
it
t:
ludz
i
,
s~
d
z~c, z
e
t
o
B
aa
l czy B
a
a
l
e
zap
ew
ni~ mu
"
Ul
j i
dobro
b
y
t
.
Wk
rot
ce
p
rz
e
k
on
a s
it
t:j
ed
na
k
,
k
t
o je
s
t p
r
aw-
I
v
r
n P
a
nem takz
e i na zie
m
i
kana
nej
sk
i
e
j
.
O
t
o Ja
h
w
e
zap
o
w
iada:
I
I
z
a
bi
o
r
f
; swo
j
e z
b
oz
e w odp
owie
dni
e
j ch
w
ili
I
~
w
6
j
m
o
s
zc
z
w
e
wla
s
ciwej por
ze,
odejm~ moj
l
! w
e
ln~ i len
,
co mialy okrye jej nago
sc
.
Potem obn
a
z
~
j'! prz
e
d ocz
a
mi kochank6w
,
i nikt jej nie wyrwie Mi z r~ki
.
P
o
lo
z
~ kre
s
w
szy
stkim jej z
a
bawom
,
swi~tom
,
dniom nowiu, szabatom
i
wszy
stkim urocz
y
st
y
m
z
ebr
a
niom
.
Znis
z
cz
~
jej winnice i
s
ady figowe
,
o kt6r
y
ch m6wila
:
"
Oto zaplat
a
moj
a
,
jak,! mi dali moi koch
a
nkowie".
W g
'
!
sz
cz
je obr6c
~
i b~d
,!
si~ nimi pasly polne
z
wierz~t
a
.
Z
e
sl
~
n
a
ni
l
! ka
r~
za
dni Baal6w
,
gd
y
im palil
a
k
a
d
z
idl
a
,
a zdobn
a
w
s
we k
o
lc
z
yki i n
as
z
y
jniki
biegala z
a swy
mi kochankami
,
a
0
Mnie z
a
pominala
.
Dlat
eg
o
.
.
. [
Oz
2
,
11
-
1
6
]
J
a
h
w
e post~puje
z
e swoj,! Oblubienic,! troch~ podobnie jak
I
I
I
SZ
Z
G
omer
.
K
ara nie jest tyle kar'!
,
ile raczej srodkiem
II
I
II
'
y
m
s
klonie
I
zr
a
el
,
aby powrocil do swego Boga
,
ktory jest
l
'
I
,
d
'
111
M
ilosci obiecuj,!cym no
w
e
z
aslubin
y
.
A
d
a
rem slubnym
ll
i
l
i
l
b
i
ei
tca
dla Oblubienicy jest sprawiedliwos
e
,
prawo
,
milose
,
11
1
1
l
.
'
i
c
rd
z
i
i w
ierno
s
e:
I
p
os
lubi
~
ci
~
sobie na wieki
,
p
os
lub
i
~
prze
z s
prawi
e
dliwos
e
i prawo
,
I
r
z
ez
mil
os
e i milosi
e
rd
z
ie
.
I
)
os
lubi
~
ci
~ so
bi
e
pr
z
ez wie
r
n
o
s
e
,
"
po
z
n
a
s
z
J
a
hw
e
[O
z
2
,
21
-
22]
.
!
\
t
rz
eba tu przypomniee, ze
"
po
z
nae
"
w j~
z
yku hebr
a
jskim
1
I
1
1l
l.
t
a
kz
e w
ej
se
w
z
a
z
ylosc n
a
j
s
cislejs
z
,!
,
najb
a
rdziej
~
nt
y
~n,!
,
1
I
I
'
I
I
l
ita
k,
!
,
j
a
k
,!
daje zw
i
,!
z
ek oblub
i
encz
y
m~
zc
z
y
zny
1
koblety
1
1
11
1
.
.
I
18)
.
Mo
ze
najpo
z
yteczniejszym komentarzem b~d
,
! tu slowa fran-
I
'
k
i
cg
o
b
ibli
s
ty E
.
Jacoba:
"
B
y
e
prawd
z
i
w
ie jahwist,! w samym
11
'
1
i
c
yw
i
lizacji rolniczej
,
t
a
ki jest wlasni
e
program Ozeasz
a
, lecz
1
0
zr
ea
Ii
z
o
w
ae
,
nie uciek
a
si~ do g
w
aho
w
nosci EIiasza. [
.
..]
I
',l
I
y
p
u
je w
ed lug metody
,
ktor'! mo~libysm~ nazwae h?meop
a
t~
-
II
I
p
o
n
i
e
w
a
z
polega ona na prz
Y
Jmo
w
amu zla
,
by Je ulec
z
yc
.
Tutaj oczekujem
y
zapowiedzi kary
.
Ale Ozeas
z
juz wie
II
I
pierwszy zrobil to odkrycie - ze Przymier
z
e Boga z
I
zraelem
I
I
przede w
s
zy
s
tkim zwi,!zkiem milosc
i
, podobn
y
m do jego wlasn
malzenstwa z Gomer
,
zwi,!zkiem oblubienczym. Jahwe pO
l
l
"
swoj,
!
moc'!
s
t
w
orzye niejako na nowo to
,
COw
y
daje si~ juz um
a
,'
Potrafi wskrzesie mlodose
Iz
raela
,
przypomniee mu czasy pust
y
l
ll
kiedy po w
y
j
s
ciu
z
Egiptu przeb
ywa
l s
a
m na
s
am ze SW
O
I
I
Bogiem. Mowi wi~c Jahwe ustami proroka
0
swej ukoch
H
I
I
I
Oblubienic
y
:
I
I
I
'
:sz
sc
hodzi sam na aren~ baalizmu
,
brudzi sobie doslo
w
nie
II
"
a
nga
zuj,!c wla
s
n
,
! o
s
ob~. Jest juz prorokiem
,
gdy otrzymuje
II
II
ln
icze
polecenie zawarcia malzenstwa
,
jest zatem m~zem Bo-
l
li
i
p
r
z
ed
s
tawicielem Boga na ziemi
.
I
oto jako prorok ma on
Il
I
n
l
s
taw
i
e jeden z najgl~b
s
zych
a
spektow tego Bozego zycia
.
. Ma
1
1
1
pr
ze
z
ye
mit
,
lecz przezyw
a
j,!c pozbawia go zarazem Jego
tll
in
ra
in
os
ci i
s
il
y
nis
z
cz
,!
cej. Bog ma oblubienic~
,
lecz Jego ob-
11
1
1
1
1
'
n
i
c
a
nie jest ju
z,
jak w micie
,
jak,!s bogini,!
.
To caly Iud
I
I
I
I·
I
a
.
W
zwi,!zku tym Izrael okazuje si~ partnerem niegodnym
,
I
/
o
c
k
z
ostanie zatem zerwany i dopiero nast~~n~e pono",:nie za-
I
I
I
.
O
wo odnowienie nie jest wszakZe wymktem cykhcznego
I
w
r
ol
u p
or roku
,
jak w micie bo
s
kich zaslubin. To po prostu nowe
, I
l
I
'
z
e
ni
e.
M
ozna powiedziec
,
ze Ozeasz przeksztalca mit kana-
III
I
ki n
a
dwa rozne sposoby
.
Z jednej strony
,
przenosi g~ ze s~iata
1I1
1
11r
w
s
wiat historii
,
przemieniaj,!c
z
jawisko powtarzaJ,!ce Sl~co
1
1
1
1
w
w
ydarzenie jednora
z
owe. Z drugiej za
s,
idzie w gl,!b tego
,
Dlatego chc
~
j
'
! uwies
e*,
n
a
pu
s
t
y
ni~ j
'
! wy
pr
owa
dzie
i m6wie j
e
j do serc
a
.
Odd am jej znowu winnic
e
,
dolin~ Akor uczyni~ bram,
!
nadziei
_
i b
~
d
z
ie Mi t
a
m ul
e
gl
a
jak z
a
dni swej mlodo
sc
i
,
gd
y
wych
o
d
z
ila
z
egip
s
kiego kraju.
I
stanie
s
i
~
w ow
y
m dniu - w
y
rocznia Jahwe _
z
e na
zw
i
e
mnie:
"
m6j M
l!
z
",
a juz nie powie:
"
m6j Baal
"
.
Us
un
~
z j
e
j u
s
t imi
o
n
a
B
aa
l6
w
i ju
z
nie b~d
z
ie wymawiae ich imion [Oz 2,16
-
19]
.
----
--------
--
----------
-
--
-=
e
*
Por
.
Jer 20
,
7:
"
Uwiodl
es
mnie
,
Jahwe, a ja po
z
wolilem si~ uwie
s
e".
Plik z chomika:
grigrix
Inne pliki z tego folderu:
biblia częściowe notatki.pdf
(4831 KB)
ks rodz.rtf
(4 KB)
Ksiega_Rodzaju.mp3
(37169 KB)
Księga Rodzajów.doc
(69 KB)
Na początku.pdf
(6993 KB)
Inne foldery tego chomika:
(1965) Paul Mauriat - Recordings
A Short History of Nearly Everything
Albisetti Alerio - Trening Autogeniczny. Ćwiczenia
BODY LANGUAGE
ciąża i dziecko
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin